Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 taka-aks. "narinahelan" vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • juha_s
    replied
    Originally posted by valkoinenkupla View Post
    Narinahelan vaihdon yhteydessä selvisi, että helan vaihto hyödytä yhtään, vaan pitää vaihtaa koko olka-akseli.

    Auto e39 520i sedan manuaali vm -98, käykö linkin mukainen osa (e39 528 iA vm -97) vai onko noissa eroja? http://www.autopurkaamot.com/naytaos...3,30,575&sivu=
    Ei tuo linkki toimi, mutta sedanin ja farkun osat ovat erinlaiset. Kunhan osa on sedanista niin käy, en sitten tiedä vaikuttaako vetarit yms. mut laakeri kannattaa varmaan vaihtaa. Mikäs siinä olka-akselissa vialla?

    Leave a comment:


  • valkoinenkupla
    replied
    Narinahelan vaihdon yhteydessä selvisi, että helan vaihto hyödytä yhtään, vaan pitää vaihtaa koko olka-akseli.

    Auto e39 520i sedan manuaali vm -98, käykö linkin mukainen osa (e39 528 iA vm -97) vai onko noissa eroja? http://www.autopurkaamot.com/naytaos...3,30,575&sivu=

    Leave a comment:


  • Uncle_istwan
    replied
    Originally posted by Kojontti View Post
    Niin tai sitten tehdä tai hommata se erikoistyökalu jolla jousi vedetään nippuun kontin puolelta.

    Sen vain sanon että kaikki netin ohjevideot on sedanille ja touring on erilainen työn suorituksen suhteen johtuen tuosta jousituksen erosta.
    Eikun tuo ohje oli tarkoitettu tourinkin jousien vaihtoon. En minä niistä narinoista

    Leave a comment:


  • Kojontti
    replied
    Originally posted by Muumi View Post
    Touringiin juuri helat vaihtaneena, oli kyllä helppo homma.
    Perä pukkien nokkaan, akunkenkä irti, pussit tyhjäksi...
    Hetki ihmettelyä, työkalun teko, iskarin alapään- ja helan linkin pultit pois. Työkalu paikoilleen, hiukan voimaa, ja hela irtos narinan säestyksellä. Reiän putsaus, ja uus hela paikoilleen.
    Pultit paikoilleen(eikä tarvi väännellä kangela,liikkuu kevyesti käsin), tunkilla napa ajokorkeuteen ja pulttien kiristys.
    Auto alas pukeilta, akunkenkä kiinni, kompura surisee hetken ja perä taas oikealla korkeudella.
    Niin, kun on pussiperä.

    Leave a comment:


  • jjjjanski
    replied
    Originally posted by Muumi View Post
    Touringiin juuri helat vaihtaneena, oli kyllä helppo homma.
    Perä pukkien nokkaan, akunkenkä irti, pussit tyhjäksi...
    Hetki ihmettelyä, työkalun teko, iskarin alapään- ja helan linkin pultit pois. Työkalu paikoilleen, hiukan voimaa, ja hela irtos narinan säestyksellä. Reiän putsaus, ja uus hela paikoilleen.
    Pultit paikoilleen(eikä tarvi väännellä kangela,liikkuu kevyesti käsin), tunkilla napa ajokorkeuteen ja pulttien kiristys.
    Auto alas pukeilta, akunkenkä kiinni, kompura surisee hetken ja perä taas oikealla korkeudella.
    Näin, jos helposti menee. Itsellä katkesi muistaakseni toiselta puolen linkin ylempi pultti napaan ja ei muuta kuin koko paska pöydälle kun ei muuten onnistunu. Lämpöä sai ja mutteriaki hitsailtiin pari kolme kertaa, aina vaan lyhemmäksi napsahti pultti. Vastakierretapillakaan ei inahtanu mihinkään, reikä vaan niin isoksi ku pysty ja ja loput jyrsin poies ja kierretapilla puhtaaksi.

    Toisen puolen kans ei mitään ongelmia, teräspultti ja alumiini ei mikään paras yhdistelmä.

    Leave a comment:


  • MikkoÄr
    replied
    Rautajousitoukkaan juuri vaihdoin narinahelat ja se jousen vetäminen nippuun kontin puolelta auttaa kivasti hommassa.

    (Jouset saa muuten vaihdettua tuon tyyppisellä puristimella nippanappa: http://images.biltema.com/PAXToImage...-1355_xl_1.jpg )

    Leave a comment:


  • Muumi
    replied
    Originally posted by Kojontti View Post
    Sen vain sanon että kaikki netin ohjevideot on sedanille ja touring on erilainen työn suorituksen suhteen johtuen tuosta jousituksen erosta.
    Touringiin juuri helat vaihtaneena, oli kyllä helppo homma.
    Perä pukkien nokkaan, akunkenkä irti, pussit tyhjäksi...
    Hetki ihmettelyä, työkalun teko, iskarin alapään- ja helan linkin pultit pois. Työkalu paikoilleen, hiukan voimaa, ja hela irtos narinan säestyksellä. Reiän putsaus, ja uus hela paikoilleen.
    Pultit paikoilleen(eikä tarvi väännellä kangela,liikkuu kevyesti käsin), tunkilla napa ajokorkeuteen ja pulttien kiristys.
    Auto alas pukeilta, akunkenkä kiinni, kompura surisee hetken ja perä taas oikealla korkeudella.

    Leave a comment:


  • Kojontti
    replied
    Originally posted by Uncle_istwan View Post
    Iskari irti alapäästä, jarrusatula irti, vänkärin puolella xenonin korkeusmokkulan johto irti ja takakelkan puslien pultit auki. Ei tarvii kankia.

    Niin tai sitten tehdä tai hommata se erikoistyökalu jolla jousi vedetään nippuun kontin puolelta.

    Sen vain sanon että kaikki netin ohjevideot on sedanille ja touring on erilainen työn suorituksen suhteen johtuen tuosta jousituksen erosta.

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Ei tuo narinahelojen vaihto ollut edes kovin paha kun oli sopiva ulosvetäjä ja pulttimopo. Kävin hakemassa paikallisesta pulttiliikkeestä sopivan mittaisen kovan pulttin kun en kehdannut ulosvetäjän omaa vartta pulttimopolla paukuttaa. Tuli ulos kuin itsestään etusormen liikkeellä.

    Leave a comment:


  • Uncle_istwan
    replied
    Originally posted by Kojontti View Post
    Tänään samaa helanvaihtoa tehdessä tuli väkisinkin mieleen että nuo toukan takajouset taitaa olla aika herkkua vaihtaa... Tuohon sorkkaraudan puutteeseen nimittäin tökkäsi mullakin ja minkään mallin jousipuristin ei sopinut...

    Tuo työkalu on todella suositeltava hankinta, sellainen tuli hommattua eikä voi uskoa kuinka helposti sen helan itsessään vaihtaa.
    Iskari irti alapäästä, jarrusatula irti, vänkärin puolella xenonin korkeusmokkulan johto irti ja takakelkan puslien pultit auki. Ei tarvii kankia.

    Leave a comment:


  • Kojontti
    replied
    Originally posted by miccou View Post
    Joo, väänsin raudalla paikalleen. Yritin jousipuristimilla puristaa sitä jousta, mutta puristin ei sopinut sinne väliin oikein kunnolla.
    Tänään samaa helanvaihtoa tehdessä tuli väkisinkin mieleen että nuo toukan takajouset taitaa olla aika herkkua vaihtaa... Tuohon sorkkaraudan puutteeseen nimittäin tökkäsi mullakin ja minkään mallin jousipuristin ei sopinut...

    Tuo työkalu on todella suositeltava hankinta, sellainen tuli hommattua eikä voi uskoa kuinka helposti sen helan itsessään vaihtaa.

    Leave a comment:


  • BMW_Harrastaja
    replied
    Originally posted by peto2 View Post
    kiva homma.. meylen narinahelat kesti ~2v/15tkm juuri tuli emännän 528:n hylky, molemmat väljänä
    Vituttaa nuo paskat osat jo ihan teidän puolesta.

    Leave a comment:


  • peto2
    replied
    kiva homma.. meylen narinahelat kesti ~2v/15tkm juuri tuli emännän 528:n hylky, molemmat väljänä

    Leave a comment:


  • tetapi
    replied
    Originally posted by Tappokinnas View Post
    Schmiedmannilta näyttää saavan muutamalla kymmenellä sentillä lukkorenkaan.
    On nuo helatkin kuulemma sieltä. Mahtaako olla ihan paskaa nuo osat?
    En tiedä paskasta, mutta kuitenkin suht vittumainen talkoo ja tavallaan arka paikka niin Lemförder/Orkkis ajaa asian parhaiten lisäinvestoinnin ollessa maltillinen.

    Leave a comment:


  • Tappokinnas
    replied
    Schmiedmannilta näyttää saavan muutamalla kymmenellä sentillä lukkorenkaan.
    On nuo helatkin kuulemma sieltä. Mahtaako olla ihan paskaa nuo osat?

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎