Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 taka-aks. "narinahelan" vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Exami
    replied
    Meikältä löytyy kotitekoinen värkki tuon helan vaihtoon jos joku pk-seudulla tarvii lainaan.. ei kaunis, mutta toimiva. Omaan E39:siin tuli vaihdettua 3x narinahelat alko menemään jo aika rutiinilla

    Leave a comment:


  • ämsport
    replied
    Originally posted by miccou View Post
    Kossut kyllä kelpais, mutta ehkä parempi jos vaihdatat jollain vähän enemmän ammattitaitoisemmalla kaverilla

    Ei se nyt sentään mitään rakettitiedettä ole,kun hieman katselee ja tutkiskelee mitä vääntää ja mistä.Mutta ihan ehdoton on hommassa kunnon ulos-vetäjä,joko itse duunattu tai tehdaslainen ja lämmitys kannattaa unohtaa heti jos ei halua vaihtaa koko alatukivartta.Ja laittaa sinne lemförderin "linkkeineen" ei pelkkää helaa,ni et joudu enään ikinä miettimään kyseistä osaa.Kaikki muu katoaa ympäriltä ja kun vielä muistaa tehdä uuden helan kiristyksen paino akselilla niin se uus ei kierry heti paskaksi autoa laskettaessa maahan.

    Leave a comment:


  • miccou
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Hyvä homma. Haen korin kossua ja lähden ajelemaan sinne päin. Vaihdat helat mullekkin niin saat pitää kossut.
    Kossut kyllä kelpais, mutta ehkä parempi jos vaihdatat jollain vähän enemmän ammattitaitoisemmalla kaverilla

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by miccou View Post
    Joo, väänsin raudalla paikalleen. Yritin jousipuristimilla puristaa sitä jousta, mutta puristin ei sopinut sinne väliin oikein kunnolla.
    Hyvä homma. Haen korin kossua ja lähden ajelemaan sinne päin. Vaihdat helat mullekkin niin saat pitää kossut.

    Leave a comment:


  • miccou
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Et irroittanut tai puristanut jousta, väänsit vain raudalla paikalleen?
    Joo, väänsin raudalla paikalleen. Yritin jousipuristimilla puristaa sitä jousta, mutta puristin ei sopinut sinne väliin oikein kunnolla.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by miccou View Post
    Sain lopulta nuo narinahelat vaihdettua, kun kävin ostamassa kunnon sorkkaraudan. Eli tarpeeksi pitkä että sai oikein kunnolla väännettyä kelkan kohdalleen. Mutta tosi veemäinen homma vaihtaa auto pukeilla, kunnon nosturilta ei olisi varmaan niin paha rasti...
    Et irroittanut tai puristanut jousta, väänsit vain raudalla paikalleen?

    Leave a comment:


  • ämsport
    replied
    Originally posted by Tome View Post
    jos oot varma ettei oo välystä niin neularuiskulla vaseliinia tai öljyä suojakumin läpi. Kestänee ainaki jonkun aikaa.

    Itselläni pysyi rasvaamalla noin kuukauden hiljaisena,mielestäni aivan turhaa rasvailla kun se on jo paskana narinan alkaessa.Huomaat kyllä otat sen sieltä käteen.

    Leave a comment:


  • Tome
    replied
    Originally posted by Hen-3 View Post
    Jos hela ei oo väljä mutta narina kuuluu nii kannattaako sitä vielä vaihtaa?
    Onks jollai kokemuksia
    jos oot varma ettei oo välystä niin neularuiskulla vaseliinia tai öljyä suojakumin läpi. Kestänee ainaki jonkun aikaa.

    Leave a comment:


  • miccou
    replied
    Sain lopulta nuo narinahelat vaihdettua, kun kävin ostamassa kunnon sorkkaraudan. Eli tarpeeksi pitkä että sai oikein kunnolla väännettyä kelkan kohdalleen. Mutta tosi veemäinen homma vaihtaa auto pukeilla, kunnon nosturilta ei olisi varmaan niin paha rasti...

    Leave a comment:


  • Hen-3
    replied
    Jos hela ei oo väljä mutta narina kuuluu nii kannattaako sitä vielä vaihtaa?
    Onks jollai kokemuksia

    Leave a comment:


  • miccou
    replied
    Originally posted by E.K. View Post
    Itse ainakin jouduin laskemaan (ilma)jousista paineet pois.
    Niinjoo, ei ole ilmajousitusta...

    EDIT: kattelin tuossa TISsiä niin ilmeisesti pitäs saada noita jousia puristettua kasaan. Voihan vitura.
    Last edited by miccou; 22-03-2013, 19:21.

    Leave a comment:


  • E.K.
    replied
    Originally posted by miccou View Post
    Apuva!

    Rupesin innokkaasti tämän ohjeen mukaan vaihtamaan tuota narinahelaa http://www.youtube.com/watch?v=MG8jkWMsQw4 mutta tuli ongelmia. Sain tuon narihelan vaihdettua, mutta nyt en sitten niin millään saa kohdistettua tuota kelkkaa että saisin sen pultin laitettua läpi tuosta helasta ja siitä linkistä.

    Kyseessä siis farkku niin teinköhän nyt jotain viduiksi.

    Vai pitääkö tehdä niinkuin tässä ohjeessa (http://www.beisansystems.com/procedu..._procedure.htm) eli sorkkarautaa vaan tuonne vetarin alle ja sieltä vääntää? Yritin tuossa väännellä takaapäin, mutta tuossa näköjään väännetään edestä. Jousihan siinä vänkää tuota jarrulevyssä olevaa osaa koko ajan ulospäin niin ei saa kohdistettua noita reikiä.

    Rupes nyt sen verrran ottamaan päähän että taidan ottaa vähän viskiä ja huomenna uus yritys.

    Jos joku vois antaa vinkkejä miten helvetissä noi reiät saa kohdistettua
    Itse ainakin jouduin laskemaan (ilma)jousista paineet pois.

    Leave a comment:


  • miccou
    replied
    Apuva!

    Rupesin innokkaasti tämän ohjeen mukaan vaihtamaan tuota narinahelaa http://www.youtube.com/watch?v=MG8jkWMsQw4 mutta tuli ongelmia. Sain tuon narihelan vaihdettua, mutta nyt en sitten niin millään saa kohdistettua tuota kelkkaa että saisin sen pultin laitettua läpi tuosta helasta ja siitä linkistä.

    Kyseessä siis farkku niin teinköhän nyt jotain viduiksi.

    Vai pitääkö tehdä niinkuin tässä ohjeessa (http://www.beisansystems.com/procedu..._procedure.htm) eli sorkkarautaa vaan tuonne vetarin alle ja sieltä vääntää? Yritin tuossa väännellä takaapäin, mutta tuossa näköjään väännetään edestä. Jousihan siinä vänkää tuota jarrulevyssä olevaa osaa koko ajan ulospäin niin ei saa kohdistettua noita reikiä.

    Rupes nyt sen verrran ottamaan päähän että taidan ottaa vähän viskiä ja huomenna uus yritys.

    Jos joku vois antaa vinkkejä miten helvetissä noi reiät saa kohdistettua

    Leave a comment:


  • Bomb5
    replied
    Originally posted by Supa View Post
    Integral linkissä on kumipuslia 2kpl jotka menevät kyllä paskaksi, ota se huomioon. Lähinnä tärkeempi juuri se alempi mikä läpi pultti menee.
    Joo tuo onkin hyvä pointti. Moni ajattelee varmaan usein vain tuota narinahelaa, kun sitä ollaan vaihtamassa. Mulla on ostettuna narinahelat ja integral linkit ja molemmat on siis menossa vaihtoon. Eikös joka pajalta luulisi löytyvän tunkki, jolla tuon pyörännavan saa nostettua oikealle korkeudelle ennen kuin kääntää pultin kiinni? Täytyy vain sanoa tuosta asentajalle.
    Last edited by Bomb5; 16-05-2012, 10:05.

    Leave a comment:


  • Supa
    replied
    Originally posted by Bomb5 View Post
    Pähkäilen tässä, kuinka tärkeää narinahelan ja integral linkin läpi menevän pitkän pultin kiristäminen on paino renkaille laskettuna? Osahan on nimeltään ball joint, mikä hieman hämää, eli yleensähän pallonivelet pystyvät kääntymään jäämättä jännittyneeseen tilaan kuten puslat. Beisan systemsin kuvia katellessa tosin tuli mieleen, että vaikka kyseessä onkin pallonivel, onko näin, että narinahelan palloniveltä suojaavat suojakumit ovat niin tiukassa, että ne vääntyvät mutkalle, jos pultti on kiristetty renkaat ilmassa? Rakenne siis muistuttaa kuitenkin puslaa johtuen noista suojakumeista, vaikka osan sisällä on pallonivel. Olen viemässä autoa narinahelojen vaihtoon ja huollossa arvelivat, että kun kyseessä on pallonivel, ei kiristystä tarvitse tehdä normaaliasennossa.

    Sivun 1. kuvassa narinahela avattuna: http://www.beisansystems.com/procedu..._procedure.htm
    Integral linkissä on kumipuslia 2kpl jotka menevät kyllä paskaksi, ota se huomioon.
    Lähinnä tärkeempi juuri se alempi mikä läpi pultti menee.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎