Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 taka-aks. "narinahelan" vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Erh4be
    replied
    Originally posted by ongelmalapsi View Post
    Toinen vaihto ehto jos vain narisee: suojakumiin pikku viilto ja lääke ruiskulla painaa täyteen esim. jarruvaseliinia.
    Löytyisiköhän jostain kuvaa tms. siitä, että missä tuo hela tarkalleen ottaen on kun en ole itse pystynyt sitä paikallistamaan:think Ja mihin väliin sitä rasvaa kannattaa laittaa...

    Jos joku viittii antaa hyvän sanallisen selityksen helan ulkonäöstä niin siitäkin olisi apua, että tunnistan tuon narinahelan sieltä taka-akselin läheltä

    Leave a comment:


  • WSE1
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post
    Jos on asianmukainen ulosvetäjä käytössä, itse puslan irrotukseen ei voi tuhrata hirveästi aikaa. Voiman puutetta tai joku muu paikka/itse ulosvetäjä antaa periksi.
    Juu ei siinä kovin kauaa mene. Sen sijaan takaisinlaitossa kannattaa koko ajan pitää silmällä siitä että hela lähtee menemään suoraan... sanoo yhden helalenkin katkaissut...

    Leave a comment:


  • ongelmalapsi
    replied
    Narinahelat irtoo parhaiten kun ensin kiskasee pallon sieltä sisältä pois, sitten kynii ylimääräset romut (lue suojakumin rääppeet ym.) pois tieltä hakee sähkökäyttöisen puukkosahan, sahaa kehän halki yhdestä tai kahdesta kohtaa, ja koppaa vasaralla helan pois eikä tarvi taistella.

    Toinen vaihto ehto jos vain narisee: suojakumiin pikku viilto ja lääke ruiskulla painaa täyteen esim. jarruvaseliinia.

    Narina on kelistä riippuvainen, itellä ei sateella narissut

    Leave a comment:


  • peltone
    replied
    Einarinarinari.. Löytyykö osanumeroa noille narinaheloille? Ja onko noille jotain virallista nimitystä?

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Jos on asianmukainen ulosvetäjä käytössä, itse puslan irrotukseen ei voi tuhrata hirveästi aikaa. Voiman puutetta tai joku muu paikka/itse ulosvetäjä antaa periksi.

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by Vee-eit View Post
    Hela oli myös todella tiukassa, olisikohan reilu välys "leiponut" ulkokehän kiinni.
    Tiukassa oli mullakin, pajalla äijät väänsi sitä monta tuntia irti.

    Leave a comment:


  • Vee-eit
    replied
    Originally posted by Erh4be View Post
    Nyt on käynyt niin, että narina on loppunut aivan täysin, vaikka autolle ei ole tehty mitään

    Kyseessä kun siis on todennäköisesti tuo narinahela niin mistähän tämmöinen voisi johtua? Ei narise enää millään vaikka kuinka yrittäis
    Mun vanhassa autossa narina loppui, kun hela oli niin väljä, että välys tuntui rengasta käsin heiluttelemalla. Hela oli myös todella tiukassa, olisikohan reilu välys "leiponut" ulkokehän kiinni.

    Leave a comment:


  • jsr85
    replied
    Originally posted by Erh4be View Post
    Nyt on käynyt niin, että narina on loppunut aivan täysin, vaikka autolle ei ole tehty mitään

    Kyseessä kun siis on todennäköisesti tuo narinahela niin mistähän tämmöinen voisi johtua? Ei narise enää millään vaikka kuinka yrittäis
    Mulla teki samaa ja oli täysin kelistä riippuvainen. Nyt asia kunnossa ku käytin suojakumet pois ja painoin prässillä rasvaa oikeen kunnolla sinne.

    -Janne

    Leave a comment:


  • Erh4be
    replied
    Originally posted by Matula View Post
    Tutulta kuulostaa eli narinahelalta, työn alle vain.
    Nyt on käynyt niin, että narina on loppunut aivan täysin, vaikka autolle ei ole tehty mitään

    Kyseessä kun siis on todennäköisesti tuo narinahela niin mistähän tämmöinen voisi johtua? Ei narise enää millään vaikka kuinka yrittäis

    Leave a comment:


  • Supa
    replied
    Originally posted by Keke71 View Post
    Kyllä on pakko tyhjentää ilmajouset, muuten mahdoton homma.
    Tätä jäin hieman ihmettelemään. Vaihdoin kaverilla touringiin narinahelan ja autossa oli ilmajousitus. Katselin aluksi bentleyn opusta joka myös käski tyhjentämään ilmat pois, en tätä kuitenkaan tehnyt enkä nähnyt operaatiossa mitään vaikeeta. Tai ehkäpä sen että itse hela oli jumissa aika kovaa ja senverran väljä että pallo irtosi ja ulkokehä piti painaa erikseen irti.

    Senverran purin kuitenkin että irrotin iskarin alakiinityksen ja otin pois kokonaan sen taka"kynkän" missä iskari siis kiinni, kunhan merkkasin ensin asennot epäkeskopultteihin.
    Jos tuota "kynkkää" ei irroita niin sitten ilmeisesti tarvii tyhjentää ilmat vai mitenkä? sedaneissa olen tuon takakynkän pelkästään löysännyt jotta on saanut narinahelan ympärille työtilaa.

    Leave a comment:


  • Matula
    replied
    Originally posted by Erh4be View Post
    Oma E39 alkoi kanssa narisemaan tuossa viime viikolla ja ihan kuin ääni koko ajan pahenisi, joten kohta pitäisi asialle jotain tehdä. Kehtaa tuolla kohta enää kaupungissa ajaakkaan kun niin narisee

    Onkohan narinan aiheuttaja todellakin tuo "narinahela"/"narinahelat", kun ääni kuuluu pienillä nopeuksilla ajettaessa selvästi takapäästä ja eikä tiessä silloin tarvitse edes olla mitään kummempia töyssyjäkään. Lisäksi narinaa kuuluu silloinkin paikallaan kun istahtaa autoon.

    Haluaisin vain varmistuksen, että viittaavatko nuo em. oireet juuri tuohon kyseiseen "narinahelaan"? Turhaa ei viittisi kyseisiä osia vaihdella jos vika onkin muualla
    Tutulta kuulostaa eli narinahelalta, työn alle vain.

    Leave a comment:


  • Erh4be
    replied
    Oma E39 alkoi kanssa narisemaan tuossa viime viikolla ja ihan kuin ääni koko ajan pahenisi, joten kohta pitäisi asialle jotain tehdä. Kehtaa tuolla kohta enää kaupungissa ajaakkaan kun niin narisee

    Onkohan narinan aiheuttaja todellakin tuo "narinahela"/"narinahelat", kun ääni kuuluu pienillä nopeuksilla ajettaessa selvästi takapäästä ja eikä tiessä silloin tarvitse edes olla mitään kummempia töyssyjäkään. Lisäksi narinaa kuuluu silloinkin paikallaan kun istahtaa autoon.

    Haluaisin vain varmistuksen, että viittaavatko nuo em. oireet juuri tuohon kyseiseen "narinahelaan"? Turhaa ei viittisi kyseisiä osia vaihdella jos vika onkin muualla

    Leave a comment:


  • luxor
    replied
    Itseltäni meni 2 iltaa noiden puslien kanssa olivat helvetin lujaa kiinni en tiedä olisiko paremmin tehty ulosvetäjä auttanut asiaa suurin osa ajasta meni puslien irrottamiseen muu kyllä sujui suht hyvin.Löysin netistä aika hyvät ohjeet miten homma toteutetaan http://www.beisansystems.com/procedu..._procedure.htm

    Leave a comment:


  • Keke71
    replied
    Originally posted by KoFFi View Post
    mitenkäs ootte ilmat päästelly?
    Vararenkaan vieressä(auton oikealla puolella) näkyy sellanen "joku" venttiilihässäkkä, mihin tulee punainen ja sininen letku. En muista kumpi on kummalle puolelle, mutta niistä jokatapauksessa saa palkeista ilmat pois.

    Edit:siis kyse touring mallista, sedanissa ei tietoo missä on. Liekkö niissä muuten ilmajousia?
    Last edited by Keke71; 18-11-2008, 18:39.

    Leave a comment:


  • KoFFi
    replied
    Originally posted by Keke71 View Post
    Kyllä on pakko tyhjentää ilmajouset, muuten mahdoton homma.
    mitenkäs ootte ilmat päästelly?

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎