Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 taka-aks. "narinahelan" vaihto

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Keke71
    replied
    Originally posted by markok View Post
    Onko noista ilmajousista päästettävä paineet pois ennen hommaan ryhtymistä? Ohjehan näin käskee, mutta onko tässä oikotietä onneen?

Kyllä on pakko tyhjentää ilmajouset, muuten mahdoton homma.

Leave a comment:

• markok
    replied
    Originally posted by Matula View Post
    Tein työkalun, pitkästä pultista, isosta hylsystä ja vahvoista prikoista. Hankittuasi alkuperäiset helat voit mitoittaa prikat ja hylsyn/holkin oikein. Sujuvasti tuli vanha pois ja uusi meni vielä helpommin paikalleen, jos autossasi on ilmaperä niin ota akun kenkä irti tai vielä mieluummin laita koneella assembly mode aktiiviseksi.
    Kestääkö tuossa tavallinen 8.8 pultti vai pitääkö olla vahvempi? Ilmaperä kyllä löytyy, mutta tuota assembly modea ei taida kotikonstein saada. Onko noista ilmajousista päästettävä paineet pois ennen hommaan ryhtymistä? Ohjehan näin käskee, mutta onko tässä oikotietä onneen?

Originally posted by Exami
    Minultakin moinen "työkalu" löytyy jos pk-seudulla pyörit voin sitä lainata omat helat sillä vaihtu ainekin mukavasti!

eli jos esim pk seudun keskiviikko kahvittelussa pyörähdät voin antaa työkalun lainaan <- huom. haluan sen takaisin :P
    Kiitos tarjouksesta, mutta vähän pitkänlainen matka on täältä Savosta lähteä sinne. Pystysitkö ottamaan valokuvan tuosta omastasi niin sekin vähän selvittäisi asiaa. Tosin eiköhän noilla Matula:n ohjeillakin homma hoidu.

Leave a comment:

• Exami
    replied
    Minultakin moinen "työkalu" löytyy jos pk-seudulla pyörit voin sitä lainata omat helat sillä vaihtu ainekin mukavasti!

eli jos esim pk seudun keskiviikko kahvittelussa pyörähdät voin antaa työkalun lainaan <- huom. haluan sen takaisin :P

Leave a comment:

• Matula
    replied
    Originally posted by markok View Post
    Onko kukaan tehnyt itse työkalua narinahelojen vaihtoon? Jos on niin kuva ja mittoja olisi mukava nähdä. Ei oikein nuo linkitkään auenneet mitä tässä topicissa on.
    Tein työkalun, pitkästä pultista, isosta hylsystä ja vahvoista prikoista. Hankittuasi alkuperäiset helat voit mitoittaa prikat ja hylsyn/holkin oikein. Sujuvasti tuli vanha pois ja uusi meni vielä helpommin paikalleen, jos autossasi on ilmaperä niin ota akun kenkä irti tai vielä mieluummin laita koneella assembly mode aktiiviseksi.

Leave a comment:

• markok
    replied
    Onko kukaan tehnyt itse työkalua narinahelojen vaihtoon? Jos on niin kuva ja mittoja olisi mukava nähdä. Ei oikein nuo linkitkään auenneet mitä tässä topicissa on.

Leave a comment:

• Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by exodus
    Laitoin tuossa pari p&#228;iv&#228;&#228; sitten teippi&#228; niihin selk&#228;nojan lukituskoukkuihin ja napsuminen j&#228;i siihen. Sulla on varmaan muu ongelma kyseess&#228; sitten.
    Tuota voin kokeilla vaikka oiskin joku muu ongelma. On sen verran helppo homma.

EDIT: Laitoin just teipit ja en voi uskoa itsek&#228;&#228;n mutta lyhyen koeajon perusteella napsuminen loppui. Suuret kiitokset teille TJJ ja exodus! En ois kyll&#228; itse arvannut tuosta vikaa hakea, niin selv&#228;lt&#228; jousitus&#228;&#228;nelt&#228; tuo kuulosti minusta.

EDIT2: Ei napsunut t&#228;n&#228;&#228;nk&#228;&#228;n joten nyt jo uskon ett&#228; vika korjaantui.
    Last edited by Petri.Kekkonen; 21-06-2006, 07:40.

Leave a comment:

• exodus
    replied
    Originally posted by Petri.Kekkonen
    Eilen sain paikallaan perää painelemalla kuulumaan tuota napsahtelua muistuttavaa ääntä. Ei se ulos kovin hyvin kuulu, mutta vasemmalta puolelta kun tarpeeksi lujaa perää sai painettua niin silloin kuului. Oikealta puolelta painaminen ei saanut ääntä aikaan.

Ois siis ehkä jotain mahdollisuuksia lähteä paikantamaan tuota kun sen saa kuuluville ilman että tarttee ajaa.

Tutkin myös kaatuvia takapenkkejä, mutta vaikka niitten saranoissa onkin klappia, en usko että napsahtelu tulee niistä. Eikä myöskään peräkontin pohjan mustat muovit vaikuttaneet epäilyttäviltä. Luulen että vika on jossain jousituksessa.
    Laitoin tuossa pari päivää sitten teippiä niihin selkänojan lukituskoukkuihin ja napsuminen jäi siihen. Sulla on varmaan muu ongelma kyseessä sitten.

Leave a comment:

• Petri.Kekkonen
    replied
    Eilen sain paikallaan perää painelemalla kuulumaan tuota napsahtelua muistuttavaa ääntä. Ei se ulos kovin hyvin kuulu, mutta vasemmalta puolelta kun tarpeeksi lujaa perää sai painettua niin silloin kuului. Oikealta puolelta painaminen ei saanut ääntä aikaan.

Ois siis ehkä jotain mahdollisuuksia lähteä paikantamaan tuota kun sen saa kuuluville ilman että tarttee ajaa.

Tutkin myös kaatuvia takapenkkejä, mutta vaikka niitten saranoissa onkin klappia, en usko että napsahtelu tulee niistä. Eikä myöskään peräkontin pohjan mustat muovit vaikuttaneet epäilyttäviltä. Luulen että vika on jossain jousituksessa.

Leave a comment:

• Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by exodus
    voitas tehdä tuo testi vuoron perään kummankin autolla...
    Pistin privaa.

Leave a comment:

• exodus
    replied
    On kaatuvat takapenkit. Niitä en ole tutkinut äänen kannalta. Kontin pohjan mustia muoveja kerran katselin/painelin, mutta en havainnut niissä mitään epäilyttävää. Pitääpä siis tutkailla noita takapenkkejä tarkemmin ja ajaa lenkki penkit auki. Parasta tietysti ois itse mennä makaamaan tavaratilaan ja pistää joku muu ajamaan.
    voitas tehdä tuo testi vuoron perään kummankin autolla...
    Mulla ainakin napsuu ne kaatuuvat selkänojat. Jossain vaiheessa napsunta hävisi kun laittoi ne kahvat lukkoon, mutta nyt sekään ei auta. Selkänojat auki ääntä ei kuulu. Täytynee kokeilla jotain teippiviritelmää niihin lukkoihin.

Leave a comment:

• Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by TJJ
    Onko autossa kaatuvat takapenkit? Entä oletko tutkinut (varovaisesti heilutellut/painellut) takakontin aukeavat sivupaneelit, kontin takaseinässä (luukun aukon alareunassa) olevan mustan muovin ja kontin pohjassa takaistuimen takana maton alla olevat mustat muovit? Ne kaikki voi napsua ja narista eikä äänen lähdettä ole helppo paikallistaa niihin.
    On kaatuvat takapenkit. Niitä en ole tutkinut äänen kannalta. Kontin pohjan mustia muoveja kerran katselin/painelin, mutta en havainnut niissä mitään epäilyttävää. Pitääpä siis tutkailla noita takapenkkejä tarkemmin ja ajaa lenkki penkit auki. Parasta tietysti ois itse mennä makaamaan tavaratilaan ja pistää joku muu ajamaan.

Leave a comment:

• TJJ
    replied
    Tarkennan vielä tätä ongelman kuvausta siltä osin että se ääni mikä mulla nyt kuuluu ei ole oikeastaan narinaa, vaan enemmän sellaista napsahtelua. Kuuluu nyt ihan pienissäkin epätasaisuuksissa kun hitaasti ajaa. Auton perää olen käsin painellut monta kertaa mutta siten en saa kuulumaan mitään.
    Onko autossa kaatuvat takapenkit? Entä oletko tutkinut (varovaisesti heilutellut/painellut) takakontin aukeavat sivupaneelit, kontin takaseinässä (luukun aukon alareunassa) olevan mustan muovin ja kontin pohjassa takaistuimen takana maton alla olevat mustat muovit? Ne kaikki voi napsua ja narista eikä äänen lähdettä ole helppo paikallistaa niihin.

Leave a comment:

• Petri.Kekkonen
    replied
    Tarkennan vielä tätä ongelman kuvausta siltä osin että se ääni mikä mulla nyt kuuluu ei ole oikeastaan narinaa, vaan enemmän sellaista napsahtelua. Kuuluu nyt ihan pienissäkin epätasaisuuksissa kun hitaasti ajaa. Auton perää olen käsin painellut monta kertaa mutta siten en saa kuulumaan mitään.

Ajelin eilen myös lenkin kaikki ikkunat auki yrittäen kuunnella kummalta puolelta tuo ääni tulee, mutta ikkunoista se ei tuntunut kuuluvan yhtään paremmin. Napsuminen siis välittyy enemmänkin auton rakenteissa, ja tuntuu kuitenkin tulevan molemmilta puolilta.

Leave a comment:

• Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by Samppasika
    Missä tilanteessa se narina kuuluu? Kuuluuko myös ajossa kuopissa jne..?
    Kuuluu vain ajossa, kun on isompaa epätasaisuutta tiessä ja vauhtia vähän eli alle 40 km/h tai jotain. Sitä todennäköisemmin nariseen mitä isompia on takapään pyörien liikkeet joustoissa. Suuremmissa vauhdeissa ei narise.

Leave a comment:

• Samppasika
    replied
    Siis ei kellään muulla narise vaikka on narinahelat vaihdettu? Ois kiva tietää mistä aloittais rasvauksen....
    Missä tilanteessa se narina kuuluu? Ettei vaan silloin, kun nouset autosta käsijarru päällä? Itselläni narahti käsijarru tuossa tilanteessa ja vaihdoin sen takia narinahelat . Kuuluuko myös ajossa kuopissa jne..?

Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎