Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 automaatti laatikon öljynlauhdutin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • samis7
    Bimmer Rookie
    • Jan 2006
    • 59

    E39 automaatti laatikon öljynlauhdutin

    Perskeles
    Tallin lattialla öljyä, vuotoa etsiessäni löysin laatikolta menevät putket suoraan keulaan ja siellä toden näköisesti on lauhdutin(mikä vuotaa) . Laatikko on tietty vihreäkilpinen elikkä sisältää ns.
    "ikiöljyt". Onko lauhduttimen vaihto työläs ja mistä tarkastaa että laatikossa riittävästi öljyä
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #2
    Oletko varma että juuri jäähdytin vuotaa? Käsittääkseni noissa on usein ollut vikana ne jäähdyttimen letkuliitokset (pikaliittimet taisivat olla).
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • samis7
      Bimmer Rookie
      • Jan 2006
      • 59

      #3
      Originally posted by Cell
      Oletko varma että juuri jäähdytin vuotaa? Käsittääkseni noissa on usein ollut vikana ne jäähdyttimen letkuliitokset (pikaliittimet taisivat olla).
      En ole varma muusta että oljyä on lauhduttimen alapinnalla, tarvis purkaa autoa enemmän et näkis. Onkohan vaikee homma päästä käsiks?

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #4
        Ei tietoa purkuhommista, lukenut vain muiden vastaavasta ongelmasta.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • veku
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 6327
          • P-Pohjanmaa

          #5
          Sama jttu itselläkin ollut tänä talvena..

          Tod.näköisesti ne lauhduttimen putkien liittimissä olevat o-renkaat vuotaa,itsellä on tänä talvena vaihdettu kaikki ed. mainitut o-renkaat uusiin kun rupesivat kuseen kovilla pakkasilla.
          Ei ole paha eikä kalliskaan homma vaihdatta ne jossain.
          F11 M550D
          E39 M5
          F26 3.0 Da M-Sport
          E61 535D M-Sport

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #6
            ...juuri näin.

            Comment

            • creative 22
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2005
              • 560
              • Alavus

              #7
              Originally posted by Hemi
              ...juuri näin.
              Oli "pointtini" tällä kertaa..
              Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

              Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

              BMW Freude Am Fahren

              Comment

              • esorvist
                Bimmer Rookie
                • Jun 2003
                • 127
                • Oulu

                #8
                Originally posted by veku View Post
                Tod.näköisesti ne lauhduttimen putkien liittimissä olevat o-renkaat vuotaa,itsellä on tänä talvena vaihdettu kaikki ed. mainitut o-renkaat uusiin kun rupesivat kuseen kovilla pakkasilla.
                Ei ole paha eikä kalliskaan homma vaihdatta ne jossain.
                Noniin, nostetaanpa tämä nyt ylös.
                Mulla E39 ja nyt lattialla öljyä sekä reilusti pohjamuovin päällä ja syylärin alapinta kosteana +vuodon jälkiä laatikon putkien liitännöissä syylärin päässä.
                Löytyykö forumilaisia montakin joilla on ollut sama homma joka korjaantunut pelkillä öljy coolerin O-renkaiden vaihdolla, tuntuu liian helpolta?!
                -Espen-

                Comment

                • himonussija
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2005
                  • 392
                  • Finland

                  #9
                  Onko tämä lauhdutin kaikissa E39 automaateissa joissa on bensakutonen? Ja se siis sijaitsee auton keulassa, vai? Jostain olen lukenut nestejäähdytteisistä automaattivaihteistoista, mutta tässä lienee kyse kuitenkin siitä että lauhduttimessa kiertää automaattivaihteiston öljy? Mistähän kohti nuo letkut menee jos konepellin alta pälyilee moottoritilaan?

                  Realoemista löysin kuvan 523iA:n lauhduttimesta:

                  Comment

                  • esorvist
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2003
                    • 127
                    • Oulu

                    #10
                    Kyllä kai kaikissa automaattivaiheteistoissa on öljynlauhdutin. E39 523 tapauksessa öljyputket lauhduttimelle menee edestäpäin katsottuna jäähdyttäjän oikeasta reunasta sen etupuolelle. Siinä on reunassa on neljä hydrauliikka letkua joista 2 ylimmäistä on ohjaustehostimen lauhduttimelle ja 2 alimmaista vaihteiston lauhduttimelle.
                    -Espen-

                    Comment

                    • esorvist
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2003
                      • 127
                      • Oulu

                      #11
                      Noniin, nyt on selvitetty, ei auttanut pelkkä putkiliitosten tiivisteiden vaihto. Lauhduttimessa oli korroosion aiheuttama pienenpieni reikä, josta tippasi öljyä. Tippasi vain lämpimänä, vaihteisto kylmänä, vuotoa ei huomannut. Uusi lauhdutin ~300e.
                      -Espen-

                      Comment

                      • Clavurion
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2005
                        • 9159
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by esorvist View Post
                        Noniin, nyt on selvitetty, ei auttanut pelkkä putkiliitosten tiivisteiden vaihto. Lauhduttimessa oli korroosion aiheuttama pienenpieni reikä, josta tippasi öljyä. Tippasi vain lämpimänä, vaihteisto kylmänä, vuotoa ei huomannut. Uusi lauhdutin ~300e.
                        Ja tuli nimenomaan siitä tomaatin öljynjäähdyttimestä, eikä ohjaustehostimen jäähdytysputkesta?
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • esorvist
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2003
                          • 127
                          • Oulu

                          #13
                          jep jep, saletisti näin
                          -Espen-

                          Comment

                          • Clavurion
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2005
                            • 9159
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by esorvist View Post
                            jep jep, saletisti näin
                            Kunhan varmistin.
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • _koukku_
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2007
                              • 44

                              #15
                              mulla oli sama homma, tosin oli kivi tehnyt kyseiseen osaan reijän, ihmettelen miten mahdollista ku se jäähdytin on ilmastoinnin kennon ja vesisyylärin välissä:think vaihto työ oli työläs, mutta itse suoritin jos visko flekti irtoaa helpolla niin sitten ei pahakaan homma, mulla ei irronnut. syyläri vaan irti, lootan jäähdytin näkyy heti siinä takana, parilla muovi klipsilä kiinni ja tietty letkuista.

                              uusi tilalle ja laatikkoon öljyä vaihtaan, se on sitte vitun paskaa että niitä ei muka kandeis vaihtaa, mullakin juuri se vihreällä lätkällä oleva loota. vaihdat sinne samalla laatikkoon öljyn suodattimenkin, öljypohjan kun irrottaa kandee varoa, että ei tuu öljyä naaamalle. pohjaropun kautta ei tuu kuin parilitraa pois. 8 litraa meni mulla uutta öljyä, esso lt 411...jtn en muista tarkemmin, se täyttäminen on pitkäjänteistä hommaa ja kandee tehä kunnolla.. huhujen mukaan harva nyrkki paja sitä osaa/viitisii kunnolla tehdä ja sitten ilmaantuu vikoja, öljyn vähyyden takia.

                              ensiksi kylmänä uutta öljyä tupaan niin paljon kun menee, sitten auto käyntiin ja lisää tupaan niin paljon kuin menee. auto sammuksiin. antaa jäähtyä ja uudestaan käyntiin, kun loota käden lämpöinen roppu auki ja joku käy samalla vaihteita läpi kun täytät. tämän toistat pari kertaa niin tulee kunnolla, ehkä liiankin perustteelista mutta kannattaa tehdä. ja hommaat kunnon ruutan millä saat painettua sitä öljyä sinne

                              mulla parani vaihteiston tominta uusien öljyjen myötä. ostin öljyn, suodattimen ja jäähdyttimen kl- varaosista.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎