E39 520 -98 Airbag valo/istuintunnistin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jammla

    E39 520 -98 Airbag valo/istuintunnistin

    Moro!
    Airbagin valo syttyy autossani parin päivän kuluttua vikamuistin nollauksesta. Nollaaja totesi, että pelkääjän istuimen istuinosan tunnistin pitäisi vaihtaa. Onko kokemuksia asiasta? Pitääkö istuin irroittaa kokonaan, ennen kuin pääsee purkamaan istuinpäällystä?

    Vai onko muita korjausehdotuksia? Auto pitäisi lähiaikoina katsastaa, eikä taida riittää, että poistaa polttimon...
  • Robi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2002
    • 7606
    • Vantaa

    #2
    Vikahan voi myös olla liittimissä...yleensä kun putsaa liitokset niin alkaa toimimaan...toki valo pitää nollata sen jälkeen.
    Jos kuitenkin maton joutuu vaihtamaan niin penkki on irroitettava ja purettava aivan osiin.
    Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
    Tiedustelut priva tai 0452210069

    Current
    E61 530d
    E39 530d
    E39 520iA
    E46 330xd
    E28 528i

    Comment

    • harald
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2003
      • 252
      • Kaarina

      #3
      Merkkihuollon äijän puheesta sain sellaisen käsityksen, että testisoftasta näkee onko vika johdoissa vai tunnistinmatossa. Ihmettelin kyllä, mutta kai se sitten on mahdollista.... Siis jos testi on näyttänyt, että vika on tunnistinmatossa, niin todennäköisimmin matto menee vaihtoon. Toki kannattaa koittaa räplätä johdot ja liitokset läpi jos on edullinen vikamuistin nollauspaikka jossain lähellä.
      W204 C350 AMG
      Toyota Corolla 1.3XI 16V
      Ex: E39 530i M-Sport, E39 523i, E34 520i turbo, E30 320iM, E30 318i

      Comment

      • KFZ-Koenig
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2003
        • 2900

        #4
        Suosittelen minäkin tsekkaamaan liitokset eka. Yks Laakkosella käynyt kertoi, että sillä oli vaihdettu se matto ja kun oli pyytänyt nähdä vanhan osan, niin sille tuotiin näytille matto, josta oli vedetty väkisin johdot irti Se oli laittanut sitten johdot ite takas kiinni ja testannut mattoa, niin oli sekin toiminut taas, eli ei ollu vika alunperin matossa, mutta sillä saatiin kiva lasku aikaseks...
        Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

        Comment

        • Robi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2002
          • 7606
          • Vantaa

          #5
          Originally posted by harald
          Merkkihuollon äijän puheesta sain sellaisen käsityksen, että testisoftasta näkee onko vika johdoissa vai tunnistinmatossa. Ihmettelin kyllä, mutta kai se sitten on mahdollista.... Siis jos testi on näyttänyt, että vika on tunnistinmatossa, niin todennäköisimmin matto menee vaihtoon. Toki kannattaa koittaa räplätä johdot ja liitokset läpi jos on edullinen vikamuistin nollauspaikka jossain lähellä.
          Ainakaan Espoon Laakkosen softa ei näytä onko johdoista vaiko matosta kyse. Mulla temppuili toi bägivalo ja katottiin Laakkosen testerillä..olin itse mukana ja se ilmoitti tunnistinmaton vikaa. Haettiin hyllystä uusi matto ja piuhat kiinni, edelleen sama vika. Hyllystä uusi mikähän sen nimi nyt olikaan...sellainen boksi siihen mattoon liittyen ja tökättiin piuhat siihen..Uudella boxilla sekä uudella matolla ei mitään vaikutusta. Todettiin että vika piuhoissa.
          Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
          Tiedustelut priva tai 0452210069

          Current
          E61 530d
          E39 530d
          E39 520iA
          E46 330xd
          E28 528i

          Comment

          • harald
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2003
            • 252
            • Kaarina

            #6
            Originally posted by Robi
            Ainakaan Espoon Laakkosen softa ei näytä onko johdoista vaiko matosta kyse. Mulla temppuili toi bägivalo ja katottiin Laakkosen testerillä..olin itse mukana ja se ilmoitti tunnistinmaton vikaa. Haettiin hyllystä uusi matto ja piuhat kiinni, edelleen sama vika. Hyllystä uusi mikähän sen nimi nyt olikaan...sellainen boksi siihen mattoon liittyen ja tökättiin piuhat siihen..Uudella boxilla sekä uudella matolla ei mitään vaikutusta. Todettiin että vika piuhoissa.
            No niin no, sitähän minäkin vähän ihmettelin, että mites testeri erottaa missä vika on. Olisko niin, että jos piuhoissa/liitoksissa on vika, niin vikamuistia ei pysty nollaamaan tai vika on samantien takaisin. Jos vika on matossa, niin se tulee muutaman päivän päästä takaisin tai kun joku istuu penkille... Laakkosella on ollu siinä mielessä hyvää palvelua, että on tutkittu asiaa ennekuin on alettu suinpäin vaihtamaan mattoa ja ihmettelemään kun vika ei korjaantunutkaan.
            W204 C350 AMG
            Toyota Corolla 1.3XI 16V
            Ex: E39 530i M-Sport, E39 523i, E34 520i turbo, E30 320iM, E30 318i

            Comment

            • Robi
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2002
              • 7606
              • Vantaa

              #7
              Originally posted by harald
              No niin no, sitähän minäkin vähän ihmettelin, että mites testeri erottaa missä vika on. Olisko niin, että jos piuhoissa/liitoksissa on vika, niin vikamuistia ei pysty nollaamaan tai vika on samantien takaisin. Jos vika on matossa, niin se tulee muutaman päivän päästä takaisin tai kun joku istuu penkille... Laakkosella on ollu siinä mielessä hyvää palvelua, että on tutkittu asiaa ennekuin on alettu suinpäin vaihtamaan mattoa ja ihmettelemään kun vika ei korjaantunutkaan.
              Itseasiassa mä uskoisin että jos vika on matossa niin vika ei nollaannukkaan...jos taas liitoksissa niin joku heilahdus/tärähdys saattaa antaa vikakoodin. Sen saa nollattua, mutta hetken kuluttua taas takaisin.

              Ja toki mä menin muista syistä käymään Laakkosella mutta kun on X-määrä kavereita töissä siellä niin päätettiin kurkata bägihässäkkää samalla
              Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
              Tiedustelut priva tai 0452210069

              Current
              E61 530d
              E39 530d
              E39 520iA
              E46 330xd
              E28 528i

              Comment

              • harald
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2003
                • 252
                • Kaarina

                #8
                Originally posted by Robi
                Itseasiassa mä uskoisin että jos vika on matossa niin vika ei nollaannukkaan...jos taas liitoksissa niin joku heilahdus/tärähdys saattaa antaa vikakoodin. Sen saa nollattua, mutta hetken kuluttua taas takaisin.

                Ja toki mä menin muista syistä käymään Laakkosella mutta kun on X-määrä kavereita töissä siellä niin päätettiin kurkata bägihässäkkää samalla
                No mut eiks sulla just kun vika oli piuhoissa, niin maton vaihto ei auttanut mitään ? Toisaalta jos liitoksissa on vika, niin vois kuvitella kyllä että saattaa pienestä tärähdyksestä tai heilahduksesta katkasta kontaktin hetkeksi ja antaa vikakoodin. Silloin kyllä nollaus onnistuu ja vika palautuu kun joku esim liikuttaa penkkiä. Eikös se tunnistinmattokin ole jonkunsortin vastusverkkosysteemi joka menee ajan kanssa poikki kun penkillä tarpeeksi istutaan... ja alkaa oireilla ennekuin lopullisesti hajoaa. Systeemihän on BMW:ssä sellainen, että kun vika on kerran ollut, niin valo palaa kunnes nollataan vaikka vika olisikin ollut hetkellinen. Emmä tiedä mut harmittava tyyppivika tuo on ku tuntuu olevan poikkeuksia lukuunottamatta joka ainoassa 96-98 E39:ssä.
                W204 C350 AMG
                Toyota Corolla 1.3XI 16V
                Ex: E39 530i M-Sport, E39 523i, E34 520i turbo, E30 320iM, E30 318i

                Comment

                • Rahu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 6464
                  • Tuusula

                  #9
                  Mulla tuota samaa vikaa ja pitäisi joskus tutkia sitä kun aikaa löytyy, tosin mä epäilen itse mattoa vian aiheuttajaksi koska aina kun joku istuu siinä ja vähän hanuria liikauttaa niin valo syttyy ja kun taas suoristaa hanurin niin valo hetken kuluttua sammuu ja vikakoodihan siitä muistiin jää mutta valo ei jää palamaan?
                  BMW Service
                  P.o4oo925441
                  [email protected]
                  Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                  Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                  Comment

                  • BCN
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2003
                    • 313
                    • Tampere

                    #10
                    Mun tapauksessa Tampereen Metro-Autossa testeri paikallisti vian mattoon. En sitten tiedä onko eri firmojen testereissä eroja, mutta kyllä se vehje osasi eritellä, että vika oli matossa.

                    Maton vaihto makso 350 egee.

                    Niin ja mullahan valo paloi koko ajan.

                    Matto on piirtoheitinkalvon näköinen jossa menee mustia viivoja ( en tiedä miksi niitä nyt kutsutaan, mutta siellähän se data kulkee )
                    Last edited by BCN; 13-02-2006, 22:03.

                    Comment

                    • dhr
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2005
                      • 207

                      #11
                      Originally posted by KFZ-Koenig
                      Suosittelen minäkin tsekkaamaan liitokset eka. Yks Laakkosella käynyt kertoi, että sillä oli vaihdettu se matto ja kun oli pyytänyt nähdä vanhan osan, niin sille tuotiin näytille matto, josta oli vedetty väkisin johdot irti Se oli laittanut sitten johdot ite takas kiinni ja testannut mattoa, niin oli sekin toiminut taas, eli ei ollu vika alunperin matossa, mutta sillä saatiin kiva lasku aikaseks...
                      Onko tämä sitä laadukasta ja huolellista merkkihuoltotyöskentelyä, jota tuossa taannoin kehuttiin useammankin kirjoittajan toimesta. Että ei saa tulla asiakas tulla katselemaan huoltomiehen hommia, menee pian hermo.

                      Ei herneitä..

                      Comment

                      • Robi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2002
                        • 7606
                        • Vantaa

                        #12
                        Originally posted by harald
                        No mut eiks sulla just kun vika oli piuhoissa, niin maton vaihto ei auttanut mitään ? Toisaalta jos liitoksissa on vika, niin vois kuvitella kyllä että saattaa pienestä tärähdyksestä tai heilahduksesta katkasta kontaktin hetkeksi ja antaa vikakoodin. Silloin kyllä nollaus onnistuu ja vika palautuu kun joku esim liikuttaa penkkiä. Eikös se tunnistinmattokin ole jonkunsortin vastusverkkosysteemi joka menee ajan kanssa poikki kun penkillä tarpeeksi istutaan... ja alkaa oireilla ennekuin lopullisesti hajoaa. Systeemihän on BMW:ssä sellainen, että kun vika on kerran ollut, niin valo palaa kunnes nollataan vaikka vika olisikin ollut hetkellinen. Emmä tiedä mut harmittava tyyppivika tuo on ku tuntuu olevan poikkeuksia lukuunottamatta joka ainoassa 96-98 E39:ssä.
                        Mullakin joskus aikoinaan (-03-04) syttyi toi valo...meni Laakkoselle ja sinne laitettiin joku korjaussarja johtoihin...sen jälkeen ei oireillut ennekuin vaihdoin omaan -96 malliseen -03 mallisesta sähkösäätöiset nahkasporttipenkit. ETK antaa eri varaosanumeron -96 kangas(perus)penkin ja -03 sporttipenkin tunnistinmatoille ja epäiltiin että mun valon oireilu johtuisi ns väärästä matosta, mutta matoilla on samat vastusarvot yms niin ei pitäisi olla eroa. Kokeiltiin sitten samanlaisella matolla joka tossa -96:ssa pitäisi olla mutta sama oireilu jatkui..Eli ongelmana se että Airbagvalo palaa noin minuutin ennenkuin sammuu.
                        Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                        Tiedustelut priva tai 0452210069

                        Current
                        E61 530d
                        E39 530d
                        E39 520iA
                        E46 330xd
                        E28 528i

                        Comment

                        • creative 22
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2005
                          • 560
                          • Alavus

                          #13
                          Minun autossani (10/97), ei tätä tunnistinmattovikaa vielä ole ilmennyt.
                          2 kertaa on valo syttynyt, ensimmäisellä kerralla vika oli kuskinpenkin alla olevassa isossa liittimessä, no tämän korjaus meni merkkiliikkeessä putkeen.
                          No vuoden ajelin tyytyväisenä ja sitten taas pamahti valo tauluun.Diagnoosin lukuun ja tällä kertaa vika oli kuskin puolen a-pilarissa olevassa liittimessä.

                          Tästä alkoikin sellainen sähläys ettei pahemmasta paljon väliä.Kerrottiin auton tarvivan pätkän uutta bägijohtoa (sivubägilta a-pilarin liittimelle jonka mukana uusi liitinpinni).No näinhän tehtiin ja kohtapuolin kerrottiin auton olevan kunnossa.Heti lähtiessäni huomasin että ovelta pilariin menevä johto oli yhden ringin liikaa kierroksella ja tämä vielä korjattiin, lisäksi oviverhoilu ei ollut kunnolla paikallaan.No, nuo laitettiin kondikseen ja lähdin ajelemaan.

                          Seuraavana päivänä laskin lasin automatiikalla alas ja samantien kuului melkoinen pamahdus ja samassa syttyi bagivalo tauluun.Melkein arvasin mitä oli tapahtunut, irroitin verhoilun ja kyllä, uusi bägin johto oli oikaistu lasin karmien välistä jolloin se tietenkin meni poikki kun lasin laski alas.Samalla huomasin oven katkaisinpaneelille tulevien johtosarjojen vaahtomuovi eristeen puuttuvan..

                          Autoni tuli kyllä lopuksi kuntoon ajelin paikalle ovi paloina, (pyysin jättämään korjauksen jälkeen oviverhoilun irti ettei mene lisää osia hukkaan), kasasin sen itse sitten..Kuitenkin on mahdollista että johdot mennessään poikki, ovat koskettaneet toisiaan eli siis käyneet oikkarissa, tuon vaikutusta keskusyksikköön en uskalla edes arvailla..valo toimii kuten pitääkin, toivottavasti tyynytkin jos tömähtää..Tämä oli viimeinen kerta kun käytän autoani merkkihuollossa, tälläkin kertaa olisi pitänyt olla "vieressä kyttäämässä".
                          Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                          Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                          BMW Freude Am Fahren

                          Comment

                          • anspa87

                            #14
                            Näin merkkiliike asentajana voisin esittää kysymyksiä? A:Kun nollautit valon niin missä tilanteessa valo syttyi uudelleen?
                            B:Oletko putsannut liittimet?
                            A:han mahdollinen vastaus heti kun joku istui siihen penkille. Melkein varma istuin tunnistin vika. Itse tekisin seuraavasti jos ei kiinnostaisi vaihtaa tunnistinta. Kävisin nollauttamassa valon ennen katsastusta enkä antaisi kenenkään istua penkille ennen katsastusta. Toimii ainoastaan jos vika apukuskin puolen penkissä Näin ei sitten saa tehdä oikeassa elämässä

                            Comment

                            • jpeltoma
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2004
                              • 600
                              • pirkanmaa

                              #15
                              Taistelin ton maton kanssa mainitsemallasi tavallla, valoa resetoitiin vähän väliä. Uuden maton asentaminen ei kiinnostanut, kun siinä olisi sama vika parin vuoden päästä. Sitten löysin noi ruotsalaisten ohjeet mistä on myös mainittu tässä threadissa. Niissä airbag yksikölle huijataan että matto on ok ja että siinä istutaan. Nyt posahtaa aina molemmat bagit kolarissa. Mulla nyt toiminut ongelmitta pitkään noilla ohjeilla...ei bagihuolia.
                              Last edited by jpeltoma; 09-11-2006, 09:59.
                              __________________________________________________ ________________________
                              Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

                              Comment

                              Working...
                              X