E39 523iA:n moottoriboksin "viritys"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teropa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 3855
    • Oulu

    E39 523iA:n moottoriboksin "viritys"

    Moro,

    Ajattelin tuossa kuukauden sisään käydä täällä pajalla (http://www.digituning.com/fi/index.htm) tunauttamassa -96:een 523iA:han sen, mitä siihen nyt on järjellä laitettavissa ruiskuboksin ohjelmaa muuttamalla.

    Taulukoista käy ilmi, että noin 10%:n tehon ja väännönlisäys on odotettavissa, mutta keskusteltuani paikallisen konttorin kaverin kanssa, niin itselle tuli kuva, että eron todella huomaa, ja väännön- ja tehonlisäystä voi jopa itse määritellä ennen ohjelmointia haluamalleen kierrosalueelle (noin suurinpiirtein).

    Mitäs mieltä arvon raati on tästä ? Hintaa en viitsi sanoa, mutta riittänee se, että kysymys on muutamasta satasesta . Jos tuon lotjan alavääntöä saa tuolla piristettyä ja saa 15-20hp tehoa lisää, niin ehdottomasti kuulostaa todella hyvältä.

    Onko muilla kokemuksia 523/323:n 2.5 litrasen moottorin chippauksesta ?

    Tero
    E60 520dA M-sport
    ---Ex
    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
    E90 330iA, 325iA, 320dA
    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

    PPL(A)
  • Aukes!
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2003
    • 2013
    • Riihimäki

    #2
    Kyllä tuo 15-20hv näin omien kokemusten perusteella on hieman yläkanttiin arvioitu...valitettavasti. Moottorin luonne muuttuu ja se tuntuu ajossa mutta suorituskyky tuskin juurikaan lisääntyy.


    - E60 -05 "too small to mention"
    ex: 4x Mercedes, 6x BMW, 4x VW ja monta muuta.

    Comment

    • Keimo
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 2032
      • Kekkoslovakia

      #3
      Aivan järjettömiä hintoja noille E39:lle tuollaisista bulkkituotteista. Samaan hintaa saa jo melkein Karalalta custom-lastun.

      Comment

      • Petri.Kekkonen
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 7468
        • Oulu

        #4
        Luvattu vääntö on 270 Nm, eli ominaisväännöksi tulisi 108 Nm/l, mikä on aika kova lukema jos tähän http://www.ajovalo.net/ominaisvaanto.htm listaan vertaa. Eli vähän kyllä epäilyttää näin ihan teoreettiselta pohjalta, eikä tuolla ole edes mitään eroa M52B25 ja M52B25TU-koneille.

        Mutta tärkeintä tieytsti että asiakkaat on tyytyväisiä.

        EDIT: Sattuipa muuten tuolta myös silmään että E39 525i:n M54B25:lle luvataankin vääntöä vain 266 Nm. Onko tähän joku järkevä syy? Imusarjahan ainakin oli erilainen, ja siis kai M54:ssä huipputehon kannalta suotuisampi. Samaa trendiä on myös 528i/530i luvatuissa väännöissä jotka on samat 310 Nm.
        Last edited by Petri.Kekkonen; 01-03-2006, 19:08.
        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
        E39 523i M Sport '00, Titansilber

        Comment

        • teropa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 3855
          • Oulu

          #5
          Moro,

          Tietysti jos haluais olla Pelimies (tm), niin käyttäis autoa dynossa ennen ja jälkeen virityksen. Eipä tarvis arvailla .

          Onko tietoa, paljonko esim. Oulussa Nikusella maksaa penkitys ?

          Tero
          E60 520dA M-sport
          ---Ex
          E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
          E90 330iA, 325iA, 320dA
          E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
          E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

          PPL(A)

          Comment

          • e46 ci
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2006
            • 583

            #6
            Ihan valmiista "lastusta" en tiedä mutta juuri tuosta moottorista ja sen softavirityksestä on kokemuksia, ja voin sanoa että puhukoon kukainen mitä haluaa mutta totuus on että kyllä vaikuttaa, tuntee ajossa ja näkee kellosta. Juuri tuohon malliin on moottorinohjauksella "laskettu" tehoja että saadaan eroa 525. Tietysti imusarja on erilainen mutta ei lopulta ratkaiseva tekijä. Toki automaatti syö osan vaikutuksesta mutta manuaalilla ero 0-100 on puoli sekuntia. Vääntöä tulee lisää ja en kyllä osaa yhtyä näiden isäntien mielipiteeseen että aina nokat, putkisto, unichip, porttaus, turbo tai ties mitä ennenku vaikuttaa mitenkään. Toki on varmasti paljon rahastuslastujakin joilla ei tapahdu mitään mutta omasta kokemuksesta kyllä kannattaa vaihtaa koko softa.
            ? <-E90, E39, E46, E36, E35..

            Comment

            • teropa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 3855
              • Oulu

              #7
              e46 Ci,

              Käytitkö omaa autoa dynossa muutosten yhteydessä ? Olisi kiva tietää, jos joku olisi myös mittauttanut juttuja, vaikka kyllähän tietysti myös "persdyno" antaa luotettavia tuloksia .

              Tero
              E60 520dA M-sport
              ---Ex
              E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
              E90 330iA, 325iA, 320dA
              E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
              E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

              PPL(A)

              Comment

              • Rapamaha
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2003
                • 683
                • -

                #8
                penkitykset kustantanevat Oulun seutuvilla viidestä kympistä ylöspäin. Jos saat lastutuksen ensin testikäyttöön, niin dynossa käyntiähän vois sponssia porukalla? Muut onnellliset ja uteliaat M52B25-kiukaan omistajat ilmoittautukoot.

                Comment

                • jamoc8
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2005
                  • 277
                  • Oulu

                  #9
                  dynoon

                  Lähden myös sponssaamaan tehonmittausta!
                  ---- Bee äm dapl juu ----

                  Comment

                  • Petri.Kekkonen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 7468
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by Rapamaha
                    Muut onnellliset ja uteliaat M52B25-kiukaan omistajat ilmoittautukoot.
                    Voisihan tuota sponssata, koska omakin lehmä on ojassa eikä tähän asiaan ilman mittauksia ikinä saada selvyyttä.
                    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                    E39 523i M Sport '00, Titansilber

                    Comment

                    • e46 ci
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2006
                      • 583

                      #11
                      Originally posted by teropa
                      e46 Ci,

                      Käytitkö omaa autoa dynossa muutosten yhteydessä ? Olisi kiva tietää, jos joku olisi myös mittauttanut juttuja, vaikka kyllähän tietysti myös "persdyno" antaa luotettavia tuloksia .

                      Tero

                      Ei dynottu, kellon kertoma ja perstuntuma riitti. Voin osallistua myös tähän, kiinnostaa. Moottoripyöriä olen kyllä käyttänyt dynottavana mutta autoja en, eli voiko nastarenkailla dynottaa? Oulu? Niin ja ajotietokoneen mukaan tasaisen kulutus kyllä putoaa noin puoli litraa esim 100km/h, mutta käytännössä kulutus hieman nousee kun sitä tulee sitten revittyä enemmän..
                      ? <-E90, E39, E46, E36, E35..

                      Comment

                      • Rapamaha
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2003
                        • 683
                        • -

                        #12
                        Originally posted by e46 ci
                        eli voiko nastarenkailla dynottaa? Oulu?
                        Pari kesärengasta takakonttiin, tuskin saa nastoilla dynota. Kitkoilla kait onnistuu?

                        Comment

                        • e46 ci
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2006
                          • 583

                          #13
                          Originally posted by Rapamaha
                          Pari kesärengasta takakonttiin, tuskin saa nastoilla dynota. Kitkoilla kait onnistuu?
                          Joo ja jos saiskin niin eipä taitas olla mitään pitoa rullalle ja hajottaa nakit..
                          ? <-E90, E39, E46, E36, E35..

                          Comment

                          • Petri.Kekkonen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2006
                            • 7468
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by e46 ci
                            Ihan valmiista "lastusta" en tiedä mutta juuri tuosta moottorista ja sen softavirityksestä on kokemuksia...
                            Voitko kertoa missä ja mihin hintaan -tyyppiset tiedot tuosta?
                            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                            E39 523i M Sport '00, Titansilber

                            Comment

                            • teropa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 3855
                              • Oulu

                              #15
                              Terve kaikille!

                              Joo, elikkä tarkoitus olisi maaliskuun loppupuolella viedä auto tuonne pajalle chippaukseen (tai flässäykseen, miten vaan). Ja soitin tänään Ouluun autokorjaamo Nikuselle (Boschin virallinen mesta myöskin) dynon hinnoista ja maksu on 60e kerta. Eli jos käypi justiinsa ennen lastutusta ja heti perään niin se olisi 120e. Noinko olisi, että jengi olisi valmis myös sponssaamaan ?

                              Ja autohan on -96 523iA ihan vakio tekniikalla lukuunottamatta M-alustasarjaa. Eli tässä lienee se M52 (ei M52TU) yhdellä Vanoksella ?

                              EDIT: unohtui vielä se, että Nikusen mies kyseli, että kun on kerta kyseessä automaattiloota (mulla siis kuitenkin jo steptronic), niin on kuulemma vaarana, että kun täydestä vauhdista tempastaan N:lle, että loota hajoaa. Onko tässä riskiä ?

                              Tero
                              E60 520dA M-sport
                              ---Ex
                              E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                              E90 330iA, 325iA, 320dA
                              E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                              E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                              PPL(A)

                              Comment

                              Working...
                              X