E39 530DA -99, kilkatus ja tärinää takaa? - RATKENNUT

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JAkke99
    Newbiemmer
    • Jan 2006
    • 15

    E39 530DA -99, kilkatus ja tärinää takaa? - RATKENNUT

    Kolme viikkoa sitten motarilla about 100:n nopeudessa alkoi takaa kuulua jännä bassohumina - vähän sama kun pitää takaikkunaa sopivasti vauhdissa auki. Auto täristi myös ihan tuntuvasti.

    Pajalla tutkittiin auto päivä, saivat oireen välillä koeajossa esiin, mutta mitään vikaa eivät löytäneet. Hain auton pois ja ajattelin, että syy taisi olla jää tms. Tärinä oli hävinnyt ja pysyi pois, kunnes..

    Eilen ääni muuttui kilinäksi - sellainen terävä kilahdus (tai kaksi) / pyörän kierros, kuuluu selkeästi vasemman takapyörän tienoilta. Hauskaa on, että ääni häviää välillä pitkäksikin aikaa ja välillä kuuluu helvetillinen kilkutus. Kovassa vauhdissa tulee jälleen esiin tärinä.

    Kävin pajalla tänään uudelleen (kilkutus ei tietenkään just silloin kuulunut..), nostivat taas auton ylös, pyörittelivät renkaita ja tutkivat vetoakselit jne. Diagnoosi oli käsijarru - pitää maanantaina purkaa ja putsata ja katsoa onko jotain rikki.

    Kuulostaako tämä järkevältä / onko muilla ollut samanlaista?

    EDIT: Vika oli kardaanin takanivelessä, kuten Jarkko S. asiantuntevasti veikkasi. Päästänyt rasvat pellolle.
    Last edited by JAkke99; 06-03-2006, 16:42.
  • veku
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6327
    • P-Pohjanmaa

    #2
    Käsijarruhilut levenneet rummun sisään ??
    Ex-autossa opelissa kävi niin ja kilkatusta ja kahinaa tuloksena..
    F11 M550D
    E39 M5
    F26 3.0 Da M-Sport
    E61 535D M-Sport

    Comment

    • Jarkko S
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2003
      • 595
      • Käärmelahti/Maaninka

      #3
      Yksi oire mitä itelle on tullut vastaan noissa niin kardaanin takanivel ravistaa. On vakionopeusnivel ja rasvan kadotessa alkaa kuulat jumimaan.

      Toisaalta se ei ehkä kilkata.
      E60 530d M-Sport
      E53 X5 3.0d Sport
      E53 X5 3.0d Sport Paku
      E93 330d
      E61 535d M-Sport
      E61 520d
      E46 320i

      Comment

      • JAkke99
        Newbiemmer
        • Jan 2006
        • 15

        #4
        Ratkesi

        Otetaan uppia, niin tämä loistava tietämyskanta on taas yhtä tapausta viisaampi.

        Kiitti.

        Comment

        • Maxon
          Bimmer Rookie
          • Feb 2004
          • 162
          • Lahti

          #5
          Originally posted by Jarkko S
          Yksi oire mitä itelle on tullut vastaan noissa niin kardaanin takanivel ravistaa. On vakionopeusnivel ja rasvan kadotessa alkaa kuulat jumimaan.

          Toisaalta se ei ehkä kilkata.
          Mitä ko korjaus kustantaa? Itselläni samantapaisia ongelmia ennen laatikko remppaa (tai turbiini huollettu) ja nyt muutaman kerran tullut sen jälkeen ja asentaja höpisi jostain ristikosta ja välyksestä.
          Last edited by Maxon; 08-03-2006, 18:10.
          ~Two Beer Or Not Two Beer, That's The Problem~
          ~ShakesBeer~

          Comment

          • JAkke99
            Newbiemmer
            • Jan 2006
            • 15

            #6
            Koko kardaani vaihdettiin, pelkkää takaniveltä ei ilmeisesti saa. Uusi olisi kustantanut noin 600 euroa, mutta korjaamo hommasi jostain 80tkm ajetun kardaanin hintaan 300,- Töitä tuli päälle 190, joten koko hoito oli noin 490 euroa.

            Tätä mun vaivaa tutki tosiaan yksi paja ihan tosissaan(?) päivän verran ja sanoivat tarkastaneensa myös kardaanin takanivelen. Voi olla, että vika on jotenkin hankala havaita ennenkuin se pitää kunnon ääntä jatkuvasti. Mulla äänet ja tärinät katosivat pariksi viikoksi kokonaan.

            Kattelin muuten ite aiemmin tota sun threadia "laatikko paskana". Oireet oli just samat mulla aluksi, mutta mitään Transm. Safe Prog -ilmoituksia ei ole ollut.

            Comment

            • Jarkko S
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2003
              • 595
              • Käärmelahti/Maaninka

              #7
              Originally posted by Maxon
              Mitä ko korjaus kustantaa? Itselläni samantapaisia ongelmia ennen laatikko remppaa (tai turbiini huollettu) ja nyt muutaman kerran tullut sen jälkeen ja asentaja höpisi jostain ristikosta ja välyksestä.
              Öööö... En muista paljonko se tuli maksamaan kun en itse tehnyt/laskuttanut.

              Kardaani saatiin kuitenkin käytettynä jossa oli ehjä takalaakeri ja vaihdettiin se entiseen kardaaniin.

              Uusi laakeri taisi olla reilun 200e kun kysyin merkkiliikkeestä, olisi pitänyt vaan tilata Saksasta.
              E60 530d M-Sport
              E53 X5 3.0d Sport
              E53 X5 3.0d Sport Paku
              E93 330d
              E61 535d M-Sport
              E61 520d
              E46 320i

              Comment

              • Maxon
                Bimmer Rookie
                • Feb 2004
                • 162
                • Lahti

                #8
                Originally posted by JAkke99
                Koko kardaani vaihdettiin, pelkkää takaniveltä ei ilmeisesti saa. Uusi olisi kustantanut noin 600 euroa, mutta korjaamo hommasi jostain 80tkm ajetun kardaanin hintaan 300,- Töitä tuli päälle 190, joten koko hoito oli noin 490 euroa.

                Tätä mun vaivaa tutki tosiaan yksi paja ihan tosissaan(?) päivän verran ja sanoivat tarkastaneensa myös kardaanin takanivelen. Voi olla, että vika on jotenkin hankala havaita ennenkuin se pitää kunnon ääntä jatkuvasti. Mulla äänet ja tärinät katosivat pariksi viikoksi kokonaan.

                Kattelin muuten ite aiemmin tota sun threadia "laatikko paskana". Oireet oli just samat mulla aluksi, mutta mitään Transm. Safe Prog -ilmoituksia ei ole ollut.
                Mulla meinaa oli nimenomaan tota huminaa mistä mainitsit, tosin sitä huminaa ei kuulunut ku vain kerran motarilla 120 km vaudissa ja kilkatusta ei tossa vauhdissa ollut, vain 0-50 km. Tietokoneesta löyty "turbiinipaskana" ilmoitus, tai kuulemma siihen viittasi.
                Tänään "paja" puhui tosta takaristikon "välyksestä" ja toi sun kilinä kuullostaa tutulta. se kilinä ainakin mun tapauksessa tulee siitä et pakari resonoi jonnekkin, paja myönsi virheensä et loota/kardaani hässäkkä (missä kuulemma on toi pakari kiinni) oli väärässä asennossa (kilkatti kyllä ennen laatikko remppaa) joka resonointia aiheutti (kuului myös jännänä murinana koneen puolelta) , joten , perkeleen perkele, tais tulla taas touhutonnille muuta käyttöä...vituttaa vaan aika kybällä jos laatikossa ei ollutkaan mitään vikaa alunperinkään normaalia kulumista lukuun ottamatta ja tsydeemi luuli kun kardaani pyörii "soikeeta" et turbiini on paskana....ja se Transm. Safe Prog tuli vasta laatikko rempan jälkeen kun puuttu 3 dl ölviä...kai..vai rikkoiko toi kartaani laatikkoa jotenkin
                Last edited by Maxon; 08-03-2006, 19:02.
                ~Two Beer Or Not Two Beer, That's The Problem~
                ~ShakesBeer~

                Comment

                • JAkke99
                  Newbiemmer
                  • Jan 2006
                  • 15

                  #9
                  Oireet menivät näin:

                  - Ensin jossain 100 km/h:n nopeudessa alkoi se humina - aina vain kun oli veto päällä. Tampereen itäisellä ohitustiellä (betonitie, jossa saumoja) ilmiö tuli herkimmin esiin
                  - Päivän parin päästä tuli mukaan tärinä samoissa nopeuksissa. Kun auton pysäytti ja käytti laatikkoa vapaalla tai pakilla, humina jä tärinä hävisivät hetkeksi. Tässä vaiheessa ensimmäinen paja tutki autoa päivän, saivat koeajolla ilmiön esiin, mutta vikaa eivät löytäneet. Sanoivat tosiaan tarkastaneensa myös kardaanin takanivelen.
                  - Meni pari viikkoa ilman ongelmia, kunnes alkoi tuo kilinä. selvästi 1 tai 2 kilahdusta / kierros - jopa ihan kun antoi mennä D:llä ilman kaasua eteenpäin. Klink - klink -klink... Kovassa vauhdissa humina ja tärinä takaa

                  Sun threadin alussa oireet kuulostivat niin tutuilta, että olin jo menossa sitä turbiinia/laatikkoa tarkastuttamaan.

                  En vaan tiedä miten sen kardaanin takanivelen kunnon saa tsekattua..?

                  Comment

                  • Shadow-line
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2004
                    • 245
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Originally posted by JAkke99
                    Oireet menivät näin:

                    - Ensin jossain 100 km/h:n nopeudessa alkoi se humina - aina vain kun oli veto päällä. Tampereen itäisellä ohitustiellä (betonitie, jossa saumoja) ilmiö tuli herkimmin esiin
                    - Päivän parin päästä tuli mukaan tärinä samoissa nopeuksissa. Kun auton pysäytti ja käytti laatikkoa vapaalla tai pakilla, humina jä tärinä hävisivät hetkeksi. Tässä vaiheessa ensimmäinen paja tutki autoa päivän, saivat koeajolla ilmiön esiin, mutta vikaa eivät löytäneet. Sanoivat tosiaan tarkastaneensa myös kardaanin takanivelen.
                    - Meni pari viikkoa ilman ongelmia, kunnes alkoi tuo kilinä. selvästi 1 tai 2 kilahdusta / kierros - jopa ihan kun antoi mennä D:llä ilman kaasua eteenpäin. Klink - klink -klink... Kovassa vauhdissa humina ja tärinä takaa

                    Sun threadin alussa oireet kuulostivat niin tutuilta, että olin jo menossa sitä turbiinia/laatikkoa tarkastuttamaan.

                    En vaan tiedä miten sen kardaanin takanivelen kunnon saa tsekattua..?
                    Tuo takanivel tosiaankin kannattais tsekata, vaikka ei oireilisikaan, omassa e39 takakelkan puslien vaihdon yhteydessä kiinnitin huomiota tuon nivelen rasvan vähyyteen. Oli meinaa niin kuivan näköinen nivel, että huhhuh.., ei kyllä oireita ja liikku hyvin joka suuntaan, mut vanhat rippeet pois mitä sai ja uutta vetarivassua tilalle paljon.

                    Nivelhän on periaatteessa samanlainen kuin vetoakselien nivelet, hienoja systeemejä ympätty kardaaniihinkin

                    Comment

                    • -Tapi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 3120
                      • Välisuomi

                      #11
                      Originally posted by Shadow-line
                      Nivelhän on periaatteessa samanlainen kuin vetoakselien nivelet, hienoja systeemejä ympätty kardaaniihinkin
                      Siihen on ihan järkiselitys: Ristinivel ei ole tasanopeusnivel. Vetareissa käytettävä sen sijaan on kuten on myös rättinivel.

                      Jos ei-tasanopeusniveltä käytetään, pitää sillä olla seuraajana täsmälleen samassa kulmassa oleva toinen nivel, jonka asento eroaa 90 astetta edeltäjästä. Muuten nivelen "neljävaiheinen" nopeus tekee tärinää.

                      Tein joskus kardaanin, jonka toisessa päässä oli ristinivel ja toisessa kumi-quibo. Ei toiminut..
                      ---

                      Comment

                      • Maxon
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2004
                        • 162
                        • Lahti

                        #12
                        Vitun moinen tärinä jatkuu edelleen meikäläisellä mutta :

                        Kilkatusta kun auto on kylmä, ei tärinää.
                        120 km ajossa sirinää kuuluu jostain, huminaa.
                        Sairasta tärinää kun auto on lämmin tai ajettu lahdesta helsinkiin.

                        Mitä siis kannattaisi tarkistaa ja mistä?

                        ts, paja teki virhediagnoosin ja korjasi laatikon tarkistamatta muita vaihtoehtoja ensin....
                        ~Two Beer Or Not Two Beer, That's The Problem~
                        ~ShakesBeer~

                        Comment

                        Working...
                        X