Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 525tds öljynkulutus

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • wufwuf
    Bimmer Rookie
    • May 2004
    • 31
    • Hellsinki

E39 525tds öljynkulutus

Moro

Tuollainen kampe kuluttaa moottoriöljyä hieman liikaa mun makuun. Auto ei savuta tms. toimi muutenkaan oudosti, öljy vain katoaa. Ölppö ei valu moottorista ulos koska alakerta etc. on todella kuiva ja puhdas. Enemmän öljyä tuntuu tulevan pakoputkesta pihalle. Siis mustana ja nestemäisenä, ei palaneena nokena. Onko ideoita missä vika vai kuvittelenko vain ?

Omaa diagnoosia ois venttiilinohjureiden kumet tai turbon puoli.
    --
    '89 E30 316i -ex
    '94 E36 316i - ex
    '97 E39 525tds - ex
    '04 E46 320d
  • Juho_P
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2005
    • 313
    • p-pohjanmaa

Kannattaa ekana vilkasta se ahdin sieltä, jos se on vähänkään kostea öljystä päällepäin niin tiivisteet vuotaa. Toinen sitte että voihan se tihkuttaa esim sen ahtimen öljynkierron tiivisteistäkin vähän ja sitä ei huomaa ennen ku kahtoo tarkasti.

Itellä oli samanlaista vikaa tds:ssä ja öljynkulutus loppu seinään ku vaihto uuden ahtimen.
    pistetään vehkeet paskaksi ja katotaan sitte miten se homma ois Pitäny tehdä..

Comment

• xela
      Bimmer Rookie
      • Sep 2004
      • 141
      • Tampere

Mun kaarassa (e39 -96) on kans samanlaista oiretta eli vie öljyä vähän turhan paljon. Ei kans oo mitään harvan koneen tunnusmerkkejä ja toimii aivan hienosti, mutta öljyä vaan katoaa. Oon kokeillu monenlaisia öljyjä ja kaikilla sama juttu. Vähän olen kans alkanut epäillä ahtimen osallisuutta, kun imuputket/-sarja on aikalailla öljyiset sisäpuolelta ja sitä kyllä täytyy mennä sitä kautta koneen läpi. Tiedän että tuo öljyisyys on normaaliakin, mutta omassa sitä on mielestäni pikkasen liikaa. En oo kyllä huomannu, että öljyä tulis pakoputkenkaan kautta nestemäisenä pihalle.

Mitenköhän ton ahtimen tiiveydestä pääsis varmuuteen. Ei viittisi turhaan ostaa uuttakaan.

Comment

• wufwuf
        Bimmer Rookie
        • May 2004
        • 31
        • Hellsinki

E39 TDS öljynkulutus

Tuolta maailmalta tuli vinkki, että kannattaa tarkistaa ahtimen öljyn paluuputken status. Joissakintilanteissa ko. putki karstottuu umpeen ja silloinhan öljy karkaa pihalle tiivisteistä. Samalla kun putken ottaa irti, pitäs kurkata lohkon puolen reikä, että se on auki. Omaa en oo vielä kerenny tutkimaan mutta raportoin kun ehdin.
        --
        '89 E30 316i -ex
        '94 E36 316i - ex
        '97 E39 525tds - ex
        '04 E46 320d

Comment

• Juho_P
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2005
          • 313
          • p-pohjanmaa

Originally posted by xela
          Mitenköhän ton ahtimen tiiveydestä pääsis varmuuteen. Ei viittisi turhaan ostaa uuttakaan.
          Käyt näyttään sen jollekin tietävälle tyypille jos ei muuta. Mutta kyllä sen yleensä näkee kuka vaan että ei oo terveet tiivisteet jos öljyä sitä kautta katoaa tosiaan.

Ja siinäpä samalla ois hyvä vaihtaa tiivisteet öljynpaluu ja tuloputkeen. Mun mielestä tuossa tds:ssä on aika typerät metalliputket jotka vaikutti aika heikoilta että nekin kannattaa katsoa. En oo kyllä kuullu että ois karstottunu umpeen öljynpaluu putki mutta ei kai sekään mahdotonta ole. Pullonkaulahan siinä on se muutaman sentin pätkä letkua ennen lohkoa.
          pistetään vehkeet paskaksi ja katotaan sitte miten se homma ois Pitäny tehdä..

Comment

• Shadow-line
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2004
            • 245
            • Pirkanmaa

Pistäkääs numeroina tosta öljynkulutuksesta, mikä on teidän "paljon"?
            1000km/10000km välillä tms?Ihan mielenkiinnosta.

Oma 97 e39 tds 10tkm öljynvaihto välillä kuluttaa reilun 0,5ltr, eli käytännössä juurikaan mitään.(Ajettu vajaa 250tkm)

No, mm.VAG-konserniin kuuluvassa merkissä manuskassa lukee, että on"normaalia" 1ltr/1000km öljynkulutus! Eihän se ole kun 10ltr/10tkm...
            HUHHUH. Hyvä ruokahalu on terveen moottorin merkki

Sen olen omassa kiesissä huomannu, että ahtoputki ennen imusarjaa on hivenen öljyinen sisäpuolelta, mutta tämä ilm. normaalia.

Comment

• 525TDS Touring
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2004
              • 483
              • Sahalahti

Viimeksi ö-vaihtoväli oli 18433km ja pari litraa laitoin lisää. Vaihtohetkellä ei ollut vielä alamerkissä.
              Juu ja autolla nyt menty 234 tkm.
              Ex-525TDSa Touring -98
              Ex-MB E220T CDi -02
              E61 520D -09
              F11 518d -16

Comment

• overboost
                Bimmer Rookie
                • Oct 2004
                • 181
                • E-Suomi

Originally posted by Shadow-line
                No, mm.VAG-konserniin kuuluvassa merkissä manuskassa lukee, että on"normaalia" 1ltr/1000km öljynkulutus! Eihän se ole kun 10ltr/10tkm...
                HUHHUH. Hyvä ruokahalu on terveen moottorin merkki
                Sama lukee E30:n ohjekirjassa

Asiaan: Mulla tuntuisi Shell Helix pysyvän paremmin koneen sisällä, kuin edellisen omistajan öljyt(ilmeisesti Mobil 1). Ja auto 525tds.

Comment

• Tom1s
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2002
                  • 669
                  • .

Originally posted by overboost
                  Sama lukee E30:n ohjekirjassa

Asiaan: Mulla tuntuisi Shell Helix pysyvän paremmin koneen sisällä, kuin edellisen omistajan öljyt(ilmeisesti Mobil 1). Ja auto 525tds.
                  Outoa. Entinen omistaja sanoi laittaneensa juurikin shellin helixiä koneeseen ja ihan selkeästi koneelle tuntui se maistuvan. Kun vaihdoin öljyt sain sattumalta nesteen city pro tms öljyä eikä tuo ole sitä syönyt lainkaan. Eli yli 5tkm olen vaihdon jälkeen ajanut ja edelleen on ylärajassa. Jotain öljyä tarttisi pian taas hommata. Ajattelin samalla ostaa 20litran kanisterin jos vain litra hinta olisi kohtuullisempi kun pari kannua menee melkeen samantien.
                  F31 328i M-Sport

Comment

Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎