Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 528iA Automaatti temppuilee kylmänä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MarkT
    Newbiemmer
    • Feb 2006
    • 7
    • Finland

    E39 528iA Automaatti temppuilee kylmänä

    Elikkäs kärry on E39 528iA Touring mallia 6/98 (ml.114tkm) ja automaatti temppuilee kylmänä 1-->2:lle vaihdettaessa. Tällöin kärry vaihtaa normaalisti ajettaessa 2000 kierroksen paikkeilla 2:lle todella rumasti siten, että selässä tuntuu tukeva nykäisy. Onko muilla vastaavia kokemuksia?

    Pyysin huollossa (Tapiolan Esso) tarkistamaan öljyn määrän ja laadun. Kuulemma kirkasta öljyä oli ja koeajossa (auto oli lämmin) auto toimi normaalisti. Olisiko silti laatikkoöljyjen ja suodattimen vaihto suotavaa?

    Toistaiseksi olen tullut tämän ongelman kanssa toimeen siten, että auton ollessa kylmänä laitan manuaalisesti kakkosen silmään ja ajelen käsin vaihdellen muutaman minuutin ja, kun auto alkaa olla lämmin "uskallan" vaihtaa takaisin D:lle. Lämpinänä loota toimiikin sitten kuin unelma.

    Onko tuossa lootassa jokin lämpötila-anturi tai jotain, sillä minulla tuo loota ei kyllä vaihda sen korkeammilla kierroksilla kuin lämpimänäkään. eli tuntuisi siltä, että loota ei "tiedä" olevansa kylmä. Paremmin automaattilootan anatomiaan vihkiytynyt voisi hiukan valottaa asiaa.
  • Rahu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 6464
    • Tuusula

    #2
    Kannattaa ensin aloittaa ihan laatikon ohjearvojen nollaamisella ja katsoa että onko siitä mitään hyötyä, sen jälkeen ehkä öljyn vaihdolla ja ohjelma päivityksellä. pk-seudulla esim. mä voin tehdä nollauksen edullisesti.
    BMW Service
    P.o4oo925441
    [email protected]
    Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
    Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

    Comment

    • sami.V.kasi
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2002
      • 559
      • Kotka

      #3
      Originally posted by Rahu
      Kannattaa ensin aloittaa ihan laatikon ohjearvojen nollaamisella ja katsoa että onko siitä mitään hyötyä, sen jälkeen ehkä öljyn vaihdolla ja ohjelma päivityksellä. pk-seudulla esim. mä voin tehdä nollauksen edullisesti.
      Missäs tollaisen ohjelmapäivityksen voi tehdä? Mulla havaittavissa samanlaista kun laatikko vaihtaa 4->5:lle (siis kylmänä) öljyt on vaihdettu vastikään dextron III ja en tiedä onko sinne laitettu tarvike putsari kun välillä kuuluu lievää ujellusta kun ajaa siis pienillä nopeuksilla.
      Köyhällä ei ole varaa ostaa paskaa!
      Hullu saa olla ,mutta ei tyhmä!

      E30 316i vm89, Octavia RS vm03
      ex:
      E34 540iA vm94
      E30 318i vm85

      http://www.maxtuned.com/

      Nick change: ex. luikq^ --> sami.V.kasi

      Comment

      • Rahu
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2002
        • 6464
        • Tuusula

        #4
        Merkkiliikkeessä ne noita yleensä päivittää mutta suunta huonompaan on todennäköisesti alkanut jo tuosta öljynvaihdosta..
        BMW Service
        P.o4oo925441
        [email protected]
        Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
        Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

        Comment

        • Kentsu
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2004
          • 1397
          • Tuusula

          #5
          Originally posted by MarkT
          Onko tuossa lootassa jokin lämpötila-anturi tai jotain, sillä minulla tuo loota ei kyllä vaihda sen korkeammilla kierroksilla kuin lämpimänäkään. eli tuntuisi siltä, että loota ei "tiedä" olevansa kylmä. Paremmin automaattilootan anatomiaan vihkiytynyt voisi hiukan valottaa asiaa.
          Kyllä siellä on lämpötila-anturi. Jostain BMW:n electronic transmission control -opuksesta muistan lukeneeni että "kylmätila", jonka perimmäinen tarkoitus on nostaa moottorin lämpöjä katalysaattorin toiminnan parantamiseksi, kestää niin kauan kunnes laatikkoöljyn lämpötila on 60 C, tai max 3 minuuttia. 5-vaihteen kytkeytyminen on myös kylmänä estetty.

          Kyllähän se itselläkin vähän tuolleen repien vaihtaa kylmänä 1->2. Mikä on normaalia ja mikä ei, on hankala sanoa. Itsekin lähden lähes poikkeuksetta kylmällä lootalla kakkosella liikkeelle. Sulla pitäis ehkä saada se auto kylmänä jonkun pro-mekatsun käsiin...
          Ex: 523iA '97, 520iA '89
          /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

          Comment

          • sami.V.kasi
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2002
            • 559
            • Kotka

            #6
            Originally posted by Rahu
            Merkkiliikkeessä ne noita yleensä päivittää mutta suunta huonompaan on todennäköisesti alkanut jo tuosta öljynvaihdosta..
            Korjataan. öljyt vaihdettiin korjauksen yhteydessä siitä lisää alla olevasta linkistä.



            Niin mistä tuo nykäisy sitten voi johtua? Todellakin pieni nyky havaittavissa kun kylmällä lähtee ajamaan.
            Allekirjoittanutkin tekee tuota että pakko 4:lla lähden ajamaan ja sitten vaihdan D:lle ni vaihtuu nätisti 5:nen sisään.
            Voisko olla mahollista että tuo lämpötila-anturi ois menny kömöksi?
            Noh kaiketi vois käydä vaihtamassa merkkiliikkeessä öljyt ja samalla nollata laatikko ja tehdä päivitys.
            Köyhällä ei ole varaa ostaa paskaa!
            Hullu saa olla ,mutta ei tyhmä!

            E30 316i vm89, Octavia RS vm03
            ex:
            E34 540iA vm94
            E30 318i vm85

            http://www.maxtuned.com/

            Nick change: ex. luikq^ --> sami.V.kasi

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎