Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 nivelien kestävyys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jarde
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2005
    • 446
    • Oulu

    E39 nivelien kestävyys

    Löytyi syy auton vetelemiseen! Katsastus-setä löysi yhteensä kolme väljää niveltä. Edessä oikean puolen alatukivarsi, sekä takana molemmilla puolilla ylemmät tukivarret(bumerangin muotoiset)! Nämä takatukivarret vaihdoin n. vuosi sitten molemmille puolille, joten mistä vois johtua että ne ovat taas väljät? Nivelet olivat mallia "tarvike", paikallisesta tarvikeliikkeestä. Pyöränkulmat oli säädetty kohdilleen.

    Kannattaako suosiolla ostaa esim. KL:stä puolet kalliimmat varret, vai onko tuo kuluminen vain ominaisuus "leveillä" renkailla?
    E46 320d sedan vm-02
    museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68
  • DiisseliKiisseli
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2004
    • 550
    • Uusimaa

    #2
    Originally posted by Jarde
    Löytyi syy auton vetelemiseen! Katsastus-setä löysi yhteensä kolme väljää niveltä. Edessä oikean puolen alatukivarsi, sekä takana molemmilla puolilla ylemmät tukivarret(bumerangin muotoiset)! Nämä takatukivarret vaihdoin n. vuosi sitten molemmille puolille, joten mistä vois johtua että ne ovat taas väljät? Nivelet olivat mallia "tarvike", paikallisesta tarvikeliikkeestä. Pyöränkulmat oli säädetty kohdilleen.
    Mistä löysit noin hyvän katsastussedän? Mä vien kans mun auton sinne!

    Ja osista: jos alkuperäiset puslat on kaukana ikuisista niin miten voi odottaa että tarvikkeet olisi parempia tai edes sinne päin? Omat kokemukset BMW:n tarvikeosien kanssa on se että ne on syvältä ja poikittain.

    Comment

    • pöhinä
      Bimmer Rookie
      • Mar 2006
      • 39
      • Oslo

      #3
      Totta totta.. varsinki nuo etupään nivelet on kovilla. johtuu hyvin pitkälti raskaasta myllystä+laatikosta keulalla... Vaihdetaan öljynvaihdon yhteydessä.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        Onko kuutoskoneinen e39 jotenkin raskaskeulainen auto suhteessa moneen=useimpaan tämän kokoluokan etuvetoiseen?
        En tiennytkään...

        Comment

        • Jarde
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2005
          • 446
          • Oulu

          #5
          Originally posted by DiisseliKiisseli
          Mistä löysit noin hyvän katsastussedän? Mä vien kans mun auton sinne!
          Asiallista katsastuspalvelua saa Kiimingistä, suosittelen. Nyt ei ollut siis kyse mistään vuosikatsastuksesta vaan ihan vartavasten tehdystä nivelien tarkistuksesta!

          Taidan ostaa tällä kertaa vähän laadukkaanpaa tavaraa! Onko nuo KL:än osat yhtä hyviä kuin alkuperäisosat??
          Last edited by Jarde; 22-04-2006, 13:50.
          E46 320d sedan vm-02
          museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

          Comment

          • pöhinä
            Bimmer Rookie
            • Mar 2006
            • 39
            • Oslo

            #6
            Originally posted by Hemi
            Onko kuutoskoneinen e39 jotenkin raskaskeulainen auto suhteessa moneen=useimpaan tämän kokoluokan etuvetoiseen?
            En tiennytkään...

            Jaa kuka tässä suhteutti kutoskoneista bemaria samn kokoluokan etuvetoiseen?
            Ihan samanlaista kertakäyttökamaa esim. koiranluut on V70 volvossa... Tää nyt on ihan OT, mut eiköhän jätetä tommoset edellämainitut kommentit jonnekki sontatunkio-topiciin..? Kiitos ja anteeksi...

            Comment

            • Lanttu
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 1643

              #7
              Painonjakauma on E39:ssäkin (niin kuin esimerkiksi E36:ssa ym.) aika tarkkaan 50/50, kun saman massaluokan Volvoissa, Saabeissa ja muissa lukuisissa etuvetoisissa puhutaan ainakin kuormaamattomassa tilanteessa arvoista 55/45 ja jopa 60/40 %. Eli enpä sanoisi kovin raskaskeulaisiksi 1990-luvulla ja sen jälkeen valmistettuja BMW-kulkineita.

              Comment

              • juster
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2003
                • 624

                #8
                Auton massa vaikuttaa muutenkin kuin auton ollessa paikallaan. Auton ollessa liikenteessä alustaan kohdistuu kulkusuuntaan koko auton massasta riippuvia voimia. Kuvitellaan että toinen etupyörä osuisi purkkaan joka pysäyttäisi sen siihen kohtaan lopullisesti. Niin auton koko muu massa jatkaisi matkaansa kulkusuuntaansa. Joko auto pysähtyisi tai jokin paikka antaa periksi. Sama tilanne toistuu joka kerta kun auto osuu kuoppaan yms. ja pyöränripustus ottaa iskun itseensä.

                Sama koko auton massa vaikuttaa jarrutuksissa, keskipakoisvoimana kaarreajossa alustan osiin yllättävän paljon. Eli vaikka BMW:ssä on tasainen painonjakautuma, ajossa syntyvät voimat kuormittavat yksittäisiä pyöränripustuksia voimalla, joka on riippuvainen koko auton massasta.

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Ja miten tämä nyt liittyikään Pöhinän toteamaan siitä että etupään nivelet kuluu juuri e39:n painavan tekniikan vuoksi ja siksi poikkeuksellisen nopeasti?
                  Ymmärrän toki jos/kerran kun justerin nyt periaatteellisista syistä pitää olla eri mieltä, mutta nyt oli kyse Pöhinän väittämästä ja erityisesti tämän väittämän syistä? Fakta on kuitenkin se että e39:n etuakselipainot ovat itse asiassa selvästikkin pienemmät kuin pääsääntöisesti muissa saman koko/painoluokan autoissa.
                  Eli Justerillekkin tiedoksi että tästä väittämästä oli kyse: ...."varsinki nuo etupään nivelet on kovilla. johtuu hyvin pitkälti raskaasta myllystä+laatikosta keulalla"...

                  Comment

                  • pöhinä
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2006
                    • 39
                    • Oslo

                    #10
                    Juu vertailkaa vaan ihan rauhassa nittä kaikia autoja vaan keskenään. Minä en siihen asiaan puuttunu alunperinkään, enkä puutu! Se on sit Hemin juttuja. aloita vaikka oma topic, jos ei muuta..

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Ei sitä nyt pöhinän kannata palkokasvia vetäistä poskionteloon jos nyt kyseenalaistan tuon useinkin kuullun väitteen e39:n "raskaskeulaisuudesta"?
                      Se miksi e39:n ja muutaman muun maailman hienoimman alustan omaavan auton alustat kuluu niin nopeasti kuin ne kuluu johtuu vain siitä että tässäkään kohdin ei ilmaisia aterioita ole olemassakaan. Jos halutaan tehdä ikuinen alusta, saadaan Valmet, ja jos halutaan vieläkin esikuvana käytetty ultrahieno ja kevyt kokonaisuus, saadaan e39:n suhteellisen nopeasti nopeasti kuluva alusta. Siis mielummin minä vaihdan muutaman koiranluun
                      80tkm:n välein ja ajan e39 tai e60:llä kuin kaksi miljoonaa Valmetilla ilman yhdenkään koiranluun vaihtoa.

                      Comment

                      • juster
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2003
                        • 624

                        #12
                        Niinpä, hieman epäselvästi yritin kertoa, että painovoima ei ole ainoa voiman vektorisuunta joka vaikuttaa pyörän ripustuksiin kohdistuviin rasituksiin. Muita vaikuttavia voimia ovat mm. keskipakoisvoima, jarrutuksen ja kiihdytyksen aiheuttamat kiihtyvyydet. Kaikki on laskettavissa niinkin yksinkertaisella kaavalla kuin F = ma.

                        Tämä kaikki tarkoittaa että auton ripustukset saavat muutakin rasitusta kuin painovoiman aiheuttamaa. Kiihtyvyydet vaikuttavat voimaresultanttien tavoin ja aiheuttavat painon siirtymää, jota olisi helppo tutkia esim. vapaakappalekuvion avulla.

                        Tämä ylempi teksti olkoon ainoastaan Hemille, koskapa kiivastui halustani tuoda esille kokonaismassan vaikutuksen koko aiheeseen. Painojakauman vaikutusta en ole kyseenalaistanut missään vaiheessa.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎