Announcement

Collapse
No announcement yet.

"Rättinivelen" vaihto e39 touring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Henkka75
    Newbiemmer
    • Dec 2005
    • 9
    • Jyväskylä

    "Rättinivelen" vaihto e39 touring

    Käytätin tänään auton (E39 520d touring vm -01) Jyväskylän Laakkosella öljyn ja jarrunesteen vaihdossa. Ne on nyt Ok, mutta seuraava kuulemma pitäisi nopeasti tehdä.

    1. Kardaanin rättinivel vaihtaa
    2. Oikea etu kallistuksen vakaajassa löysää.
    3. Jarrulevyt 4kpl vaihtaa. (Eiköhän samassa vaihdeta sitten palatkin)

    Nuo 2 viimeistä kohtaa pystyy nyt itsekin luultavasti tekemään, mutta tuo Kardaani homma kyllä jää multa luultavasti tekemättä.
    Osaisko joku sanoa millainen työ siinä on ja jos ei itse helpolla onnistu, niin Jyväskylän alueelta vapaita tekijöitä.
    ----- Älä kerro huoliasi muille. Toiset eivät niistä välitä, ja eräät ovat niistä hemmetin iloisia -----
  • superb
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 2827

    #2
    Minkälaiset oireet sulla on vaihteenvaihdon suhteen?
    Onko "löysän" tuntuinen, seilaako voima nopean vaihdon jälkeen, eli onko väljän tuntuinen?

    Entäs kun nostat kaasun vauhdissa ja sen jälkeen taas alat painamaan kaasua, tuntuuko välystä?

    Comment

    • Henkka75
      Newbiemmer
      • Dec 2005
      • 9
      • Jyväskylä

      #3
      Originally posted by superb
      Minkälaiset oireet sulla on vaihteenvaihdon suhteen?
      Onko "löysän" tuntuinen, seilaako voima nopean vaihdon jälkeen, eli onko väljän tuntuinen?

      Entäs kun nostat kaasun vauhdissa ja sen jälkeen taas alat painamaan kaasua, tuntuuko välystä?

      Ehkä on tuota löysyyttä pikkasen. Itse en tuota huomannut, mutta tuolla huollossa, kun huoltokaveri näytti miten kardaani eli omaa elämää vaihteelta tulevan "akselin" suhteen. Eli kun kardaania väänteli käsin niin tuo kuminivel antoi ihan reilusti periksi.

      kannattaako tuo kumi tuota kardaanin päätä niin paljon, että jos lähtee ajossa irti, niin tipahtaako maahan. Onhan siinä pakoputki ja kaikkea muutakin hilpettä edessä? Tuollaisia kauhukuvia vaan maalailivat huollossa.

      -Henri
      ----- Älä kerro huoliasi muille. Toiset eivät niistä välitä, ja eräät ovat niistä hemmetin iloisia -----

      Comment

      • jms-btcf
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2003
        • 696
        • Tampere

        #4
        Rättinivelen kohdilla on tukirauta ettei pääse kardaani putoamaan maahan jos rätti kokonaan pettää...
        e61 535d

        Comment

        • reddewil
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2003
          • 3015
          • West Coast

          #5
          Joo, eli levyjen kanssa myös palat vaihtoon tietenkin.

          Kallistuksenvakaajassa löysää? Koiranluuko? Voi vaihtaa itse. Harvoin se tanko löystyy =) Ehkä korin kumit, mutta sitten on ajettu ja paljon >600tkm.

          Rättinivel, jos 300-400tkm ajettu niin ei tipu vielä minnekkään, vaikka kuinka olisi löysä!
          Voi vaihtaa helpostikkin itse, mutta kuten tiedät että edestä joutuu ottamaan tavaraa pois. Itse rättinivelen vaihto ilman muiden osien irroittelua/kasaamista n.5min.
          ...

          Comment

          • Jacce1971
            Bimmer Rookie
            • Jun 2006
            • 43

            #6
            Henkka75 - Millä kilsoilla sulla tuo rättinivel rupesi oireileen?

            Mulla täsmälleen samanlainen peli, kardaanin suunnalta kuuluu kolaus kytkintä nostaessa ja moottorijarrutuksen alussa kolahtaa myös selvästi. Mittarissa 179tkm.
            Toisaalta metallista ääntä, ihan kuin pakoputki ottaisi johonkin kiinni, kuuluu muutenkin samoissa tilanteissa.
            Öljynvaihdon yhteydessä ryömin sen verran auton alla, että pakoputki näyttää ihan priimalta, kiinnikkeet ok, mutta pituussuunnassa antaa vähän periksi ja liikkuessaan kolahtelee hiukan vaihtelevasti. Oisko pöntöistä irronnu tavaraa?? Ääni tuntuis kyllä kuuluvan etupäästä putkea.
            Rättinivelistä ei mitään aikaisempaa kokemusta, mutta en saanut minkäänlaista ääntä aikaiseksi käsipelillä kardaania pyöritellessä/heilutellessa.
            Liekkö sekä rättinivelessä että putkessa sanomista??

            Comment

            • TMc
              Bimmer Rookie
              • Sep 2005
              • 79
              • Lohja

              #7
              Moi,

              Vaihdoin omaani rättinivelen tossa 3 viikkoa sitten.

              Ei ole vaikea homma, koska ei tarvitse edes nosturia (toki se helpottaa)

              Aikaa meni sellainen 1h irti ja 20 min nivel ja 1h kiinni.

              Timo Mc
              You lose all of those races you don't go to

              Comment

              • superb
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2005
                • 2827

                #8
                Originally posted by TMc View Post
                Moi,

                Vaihdoin omaani rättinivelen tossa 3 viikkoa sitten.

                Ei ole vaikea homma, koska ei tarvitse edes nosturia (toki se helpottaa)

                Aikaa meni sellainen 1h irti ja 20 min nivel ja 1h kiinni.

                Timo Mc

                Viititkö ystävällisesti vääntää minkäänlaisia ohjeita osien hintoineen yms esim FAQ-osiota varten?

                Comment

                • TMc
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2005
                  • 79
                  • Lohja

                  #9
                  Originally posted by superb View Post
                  Viititkö ystävällisesti vääntää minkäänlaisia ohjeita osien hintoineen yms esim FAQ-osiota varten?
                  Ainoa osa, jonka joutui ostamaan oli rätti nivel. Se maksoi 120 euroa.

                  1) Pakoputken takavaimennin irti kumilenkeistään
                  2) Pakoputken keskikannatin irti (2 pulttia)
                  3) Pakoputken lämpösuojalevy irti (4 pulttia)
                  4) Kardaanin etupää irti (3 pulttia)
                  5) Kardaanin takapää irti (6 mutteria)
                  6) Kardaanin keskilaakeri irti (2 mutteria)
                  7) Kardaani alas
                  8) Rättinivel irti (3 pulttia)
                  9) Uusi rättinivel paikoilleen, muista laittaa oikeinpäin

                  Kasataan päinvastaisessa järjestyksessä

                  Laita ensin kardaanin takapää paikoilleen ja mutterit huulille, sitten etupää paikoilleen ...

                  Timo McKeown
                  Last edited by TMc; 26-09-2007, 20:34.
                  You lose all of those races you don't go to

                  Comment

                  • Jacce1971
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2006
                    • 43

                    #10
                    Originally posted by TMc View Post
                    Moi,

                    Vaihdoin omaani rättinivelen tossa 3 viikkoa sitten.

                    Ei ole vaikea homma, koska ei tarvitse edes nosturia (toki se helpottaa)

                    Aikaa meni sellainen 1h irti ja 20 min nivel ja 1h kiinni.

                    Timo Mc
                    Ja oliko oireet juuri nuo kuvaamani vai minkälaiset? KL-varaosaissa rättinivel 47 euroa. Onkohan sama osa kyseessä?
                    Korkeus 30mm, sisäreikä 50mm, halkaisija 135mm, pulttiväli 96mm

                    Comment

                    • TMc
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2005
                      • 79
                      • Lohja

                      #11
                      Originally posted by Jacce1971 View Post
                      Ja oliko oireet juuri nuo kuvaamani vai minkälaiset? KL-varaosaissa rättinivel 47 euroa. Onkohan sama osa kyseessä?
                      Korkeus 30mm, sisäreikä 50mm, halkaisija 135mm, pulttiväli 96mm
                      Oireet olivat samat, eli kolahti kiihdytyksessä ja kun siirtyi moottorijarrutukseen. Lopuksi tuli jopa tärinä tietyissä ajonopeuksissa.

                      Minulla on manuaalimalli, joten pulttiväli on 110mm

                      Timo Mc
                      You lose all of those races you don't go to

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎