Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 ´99 automaattiilmastointi jää puhaltelemaan itsekseen!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TROCK
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2005
    • 435
    • Tampere

    e39 ´99 automaattiilmastointi jää puhaltelemaan itsekseen!

    Aiheesta löytyy aika monta postia, mutta juuri tähän en löytänyt vastausta. Tietääkö joku?

    Kun virta-avaimen kääntää 0-asentoon lämppärin puhallin alkaa puhkua. Huomasin tänään ekan kerran tänään, kun tulin kaupasta ja autossa humisi oikein selvästi. Ajon aikana kaikki toimii oikein. Kyse ei ole siis mistään haistelijasta, joka haistelee sisäilmaa vaan kyllä se puhaltaa ihan kunnolla kajuuttaan. Tuntuu kuin auton sammuttaminen aktivoisi REST-toiminnon, koska asiassa ei huomaa mitään ero painanko REST-nappia vai en. Puhallus jatkuu samalla teholla, vain REST-nappiin tulee joka toisella painalluksella valo ja joka toisella ei (siis normaalia...). Lepotilaan auto näyttää menevän 16min jälkeen normaalisti, ainakin valo sammuu automaatin kepin juuressa.

    Kaiken lisäksi laite tuntuu elävän aivan omaa elämäänsä. Puhaltimen puhkunnan kuulee selvästi auton ulkopuolelle ja hetki sitten, kun puhallin jostain syystä rauhoittui ja kaikki näytti normaalilta, niin noin puoli tuntia myöhemmin se pauhasi siellä jälleen!

    Jollakin oli ollut samanlaista ongelmaa, mutta mistään ei oikein selvinnyt, miten ne olivat ratkenneet. Siilikö?
    - - - - - - -
    F10 520dA
    ex E61 530dA, ex E39 530dA
  • Spetke
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 3452
    • Janakkala

    #2
    Taitaapi olla pääteaste eli ns "siili" rikki.
    -löytyy apukuskin jalkatilan puolelta, poistamalla kapea verhoilusuikale siitä kardaanitunnelin kyljestä.
    ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

    Comment

    • antti79
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2003
      • 2499
      • Littoinen

      #3
      Originally posted by Spetke
      Taitaapi olla pääteaste eli ns "siili" rikki.
      -löytyy apukuskin jalkatilan puolelta, poistamalla kapea verhoilusuikale siitä kardaanitunnelin kyljestä.
      No ei kai se tuollaista aiheuta! Jos "siili" on rikki niin puhallin ei toimi kuin täydellä teholla, ei toki niin että se toimii milloin sitä huvittaa. Siilihän on vastuspaketti eikä mikään pääteaste. Korjatkaa nyt jos olen väärässä, mutta näin ainakin E36:ssa. Vai puhutaanko me nyt ollenkaan samasta "siilistä"??
      sigpic
      Originally Posted by jari kihlman
      "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

      Comment

      • Rahu
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2002
        • 6464
        • Tuusula

        #4
        Originally posted by antti79
        No ei kai se tuollaista aiheuta! Jos "siili" on rikki niin puhallin ei toimi kuin täydellä teholla, ei toki niin että se toimii milloin sitä huvittaa. Siilihän on vastuspaketti eikä mikään pääteaste. Korjatkaa nyt jos olen väärässä, mutta näin ainakin E36:ssa. Vai puhutaanko me nyt ollenkaan samasta "siilistä"??
        Kyllä se vaan nyt se siili on rikki, ihan sama mitä se E36:ssa tekee mutta tässä mallissa se tekee juuri näin!
        BMW Service
        P.o4oo925441
        [email protected]
        Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
        Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

        Comment

        • Spetke
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 3452
          • Janakkala

          #5
          Originally posted by antti79
          No ei kai se tuollaista aiheuta! Jos "siili" on rikki niin puhallin ei toimi kuin täydellä teholla, ei toki niin että se toimii milloin sitä huvittaa. Siilihän on vastuspaketti eikä mikään pääteaste. Korjatkaa nyt jos olen väärässä, mutta näin ainakin E36:ssa. Vai puhutaanko me nyt ollenkaan samasta "siilistä"??
          Ja höpön löpön pöö

          Ja kyllä se vain sattuu olemaan pääteaste!!!
          ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

          Comment

          • Havis
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 1836
            • Kotona/Poissa

            #6
            Originally posted by antti79
            No ei kai se tuollaista aiheuta! Jos "siili" on rikki niin puhallin ei toimi kuin täydellä teholla, ei toki niin että se toimii milloin sitä huvittaa. Siilihän on vastuspaketti eikä mikään pääteaste. Korjatkaa nyt jos olen väärässä, mutta näin ainakin E36:ssa. Vai puhutaanko me nyt ollenkaan samasta "siilistä"??
            Omassa -96 E39:ssa automaattisen ilmastoinnin puhallin oireili siten että jäi joskus puhaltamaan täysillä, eikä sammunut vaikka avaimen otti pois virtalukosta.

            Kun vaihdoin etuvastuksen (eli siilen) oireet loppu. Hetken kyllä itekin ihmettelin, kun ainoa keino saada puhallin hiljentymään oli avata hanskalokero, ja siellä sulakerasiasta sulake 28 pois vähäksi aikaa (tämä kaikki siis tietysti virta-avain irti virtalukosta). Siinä varmaankin käy jotenkin niin, että viallinen etuvastus ohjaa puhaltimelle täyden ohjauksen virtalukon ohi. Vaihda vaan se etuvastus (löytyy KL-varaosa tai motonetista), itte tehtynä n. 10 min homma.
            "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

            E60 523iA -08

            Comment

            • antti79
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2003
              • 2499
              • Littoinen

              #7
              Originally posted by Rahu
              Kyllä se vaan nyt se siili on rikki, ihan sama mitä se E36:ssa tekee mutta tässä mallissa se tekee juuri näin!
              Ok, kuulostaa vaan hassulta että jos etuvastus on poikki niin puhallin alkaa tekemään omia kevätjuhlapyörähdyksiään, mutta en väittele enempää muutakuin siitä että että ei se "siili" ole kyllä mikään pääteaste vaan etuvastuspaketti.
              sigpic
              Originally Posted by jari kihlman
              "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #8
                Originally posted by antti79
                mutta en väittele enempää muutakuin siitä että että ei se "siili" ole kyllä mikään pääteaste vaan etuvastuspaketti.
                E39:n siili ei ole vastuspaketti vaan sen sisällä on tehotransistoreita yms. Siilille tulee suoraan 12V ja siilin puhaltimelle antamaa jännitettä ohjaa ilmastoinnin säätöyksikkö erillisen siilille tulevan signaalijohdon kautta. Tämän takia jos siilin elektroniikkaan tulee vikaa, saattaa se kytkeä puhalluksen päälle miten sattuu vaikka ohjaussignaalia ei olisikaan.
                E39 528iA

                Comment

                • TROCK
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2005
                  • 435
                  • Tampere

                  #9
                  Kiitos asiantuntevista kommenteista. Täytyy hakea uusi siili, kun arki koittaa, ja yrittää löytää se vanha käsille. Irtihän sen piti lähteä ihan vetämällä oikeaan suuntaan?
                  - - - - - - -
                  F10 520dA
                  ex E61 530dA, ex E39 530dA

                  Comment

                  • Havis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1836
                    • Kotona/Poissa

                    #10
                    Originally posted by TROCK
                    Kiitos asiantuntevista kommenteista. Täytyy hakea uusi siili, kun arki koittaa, ja yrittää löytää se vanha käsille. Irtihän sen piti lähteä ihan vetämällä oikeaan suuntaan?
                    A site related to the BMW E39 540i 6-Speed. Provides info regarding modifications, a


                    Tuolta löytyy vaihto-ohjeet (on ollut täällä ennenkin, searchilla kun hakee "E39 siili" niin löytää yhtä ja toista mukavaa...) Ja uusi osa on ainakin joillakin osatoimittajilla nimenomaan Etuvastuksen nimellä, saattaa olla muitakin nimiä.
                    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                    E60 523iA -08

                    Comment

                    • antti79
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2003
                      • 2499
                      • Littoinen

                      #11
                      Originally posted by TJJ
                      E39:n siili ei ole vastuspaketti vaan sen sisällä on tehotransistoreita yms. Siilille tulee suoraan 12V ja siilin puhaltimelle antamaa jännitettä ohjaa ilmastoinnin säätöyksikkö erillisen siilille tulevan signaalijohdon kautta. Tämän takia jos siilin elektroniikkaan tulee vikaa, saattaa se kytkeä puhalluksen päälle miten sattuu vaikka ohjaussignaalia ei olisikaan.
                      Kiitos tästä asiallisesta ja asiantuntevasta vastauksesta, nyt olen taas viisaampi tämän E39:n "siilin" suhteen.
                      sigpic
                      Originally Posted by jari kihlman
                      "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎