Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vaihteiston klonksahdus ääni? (e39 diesel)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MarttiKK
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 1637

    Vaihteiston klonksahdus ääni? (e39 diesel)

    Eli missäs mahtaa olla vika kun vaihteistosta kuuluu klonksahdus -ääni kun vaihtelee D:n ja N:n väliä tai jos ajaa veto päällä, löysää ja taas kiihdyttää niin kuuluu klonksahdus?

    Eipä paremmin osaa tuota ääntä kuvata, mutta onkos ollut vastaavaa oiretta. Onkos joku kardaanin laakeri löysänä vai mihin tuo viittaa?

    Vaihteisto taitaa olla tämä GM Hydramatic eli automaattilaatikko.
  • reddewil
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 3015
    • West Coast

    #2
    Paljonkos tällä on ajettu / mittarilukema, onko tuontipeli?
    Ekaksi tuli perä mieleen kolahtelusta, mutta sitten huomasin ton tomaattilootan jossa sitä ei (kai) pitäisi ilmetä...
    ...

    Comment

    • creatious
      BTCF Member 2006
      • Jul 2005
      • 194

      #3
      Originally posted by MarttiKK
      Eli missäs mahtaa olla vika kun vaihteistosta kuuluu klonksahdus -ääni kun vaihtelee D:n ja N:n väliä tai jos ajaa veto päällä, löysää ja taas kiihdyttää niin kuuluu klonksahdus?

      Eipä paremmin osaa tuota ääntä kuvata, mutta onkos ollut vastaavaa oiretta. Onkos joku kardaanin laakeri löysänä vai mihin tuo viittaa?

      Vaihteisto taitaa olla tämä GM Hydramatic eli automaattilaatikko.
      kannatinlaakeri, "rättinivel"? tai voisko olla "backslash" kyseessä ? Eli rattaistoissa löysää -> veto pois, veto päälle -> klonksahdus.

      Comment

      • superb
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2005
        • 2827

        #4
        Originally posted by creatious
        kannatinlaakeri, "rättinivel"? tai voisko olla "backslash" kyseessä ? Eli rattaistoissa löysää -> veto pois, veto päälle -> klonksahdus.
        Meinaatko siis laatikkoa vai perää, itsellä manuaalivaihteisto ja tuo backlash -ilmiö tuntuu... missä on siis väljää? Klonksahdus kuuluu myös kun iskee ykkösen silmään, samoin väljyyttä moottorijarrutukseen siirryttäessä -> takaisin veto päälle.

        Comment

        • MarttiKK
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 1637

          #5
          Originally posted by creatious
          kannatinlaakeri, "rättinivel"? tai voisko olla "backslash" kyseessä ? Eli rattaistoissa löysää -> veto pois, veto päälle -> klonksahdus.
          Yleensä se klonksahdus tuntuu kun löysää kiihdytyksen päätteeksi pikaisesti kaasun. Se kuuluu myös autoa käynnistettäessä? Eli joku siellä on kyllä löysällä, kun tuollainen moottorin käynnistymiseen liittyvä ravistus saa klonksumisen aikaiseksi.

          Samoin se kuuluu, kuten jo kerroinkin, jos rämppää vaihteita edestakaisin.

          Comment

          • creatious
            BTCF Member 2006
            • Jul 2005
            • 194

            #6
            Originally posted by superb
            Meinaatko siis laatikkoa vai perää, itsellä manuaalivaihteisto ja tuo backlash -ilmiö tuntuu... missä on siis väljää? Klonksahdus kuuluu myös kun iskee ykkösen silmään, samoin väljyyttä moottorijarrutukseen siirryttäessä -> takaisin veto päälle.
            Laatikkoa. Nuo sun oireetkin voisi myös viitata hammasrattaitten väljyyteen, eli vähän liian vapaasti pääsee hampaat toisiinsa nähden liikkumaan. Toisaalta jos on ihan puhdasta kumimaisuutta jo, niin veikkaisin tuota "rättiniveltä" ja ehkä siellä on sitten toi kannatinlaakerikin mennyt? Käytä jollain asiantuntevalla rasvakouralla tuo auto, et se pääsee vähän syynäämään ja venytteleen puimuria :]

            Originally posted by MarttiKK
            Yleensä se klonksahdus tuntuu kun löysää kiihdytyksen päätteeksi pikaisesti kaasun. Se kuuluu myös autoa käynnistettäessä? Eli joku siellä on kyllä löysällä, kun tuollainen moottorin käynnistymiseen liittyvä ravistus saa klonksumisen aikaiseksi.

            Samoin se kuuluu, kuten jo kerroinkin, jos rämppää vaihteita edestakaisin.
            Jos tosiaan kuuluu autoa käynnistettäessä (vaihde vapaalla ja kytkin ylhäällä), niin voiskohan olla sitten vaihdelaatikon pääakselin laakeroinnissa? Sehän siellä tuolloin pyörii ainoastaan.

            Comment

            • superb
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2005
              • 2827

              #7
              Originally posted by creatious
              Laatikkoa. Nuo sun oireetkin voisi myös viitata hammasrattaitten väljyyteen, eli vähän liian vapaasti pääsee hampaat toisiinsa nähden liikkumaan. Toisaalta jos on ihan puhdasta kumimaisuutta jo, niin veikkaisin tuota "rättiniveltä" ja ehkä siellä on sitten toi kannatinlaakerikin mennyt? Käytä jollain asiantuntevalla rasvakouralla tuo auto, et se pääsee vähän syynäämään ja venytteleen puimuria :]



              Jos tosiaan kuuluu autoa käynnistettäessä (vaihde vapaalla ja kytkin ylhäällä), niin voiskohan olla sitten vaihdelaatikon pääakselin laakeroinnissa? Sehän siellä tuolloin pyörii ainoastaan.
              Ja laatikon väljyys ei parane kuin laatikon vaihdolla? great...

              Comment

              • creatious
                BTCF Member 2006
                • Jul 2005
                • 194

                #8
                Originally posted by superb
                Ja laatikon väljyys ei parane kuin laatikon vaihdolla? great...
                Ei kannatama maalailla piruja vielä seinille. Käytä jossain toi auto ensin, jos vika löytyis kannatinlakerista/"rättinivelestä" tai ehkä jostain muustakin.

                Comment

                • Keimo
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 2032
                  • Kekkoslovakia

                  #9
                  Originally posted by creatious
                  Jos tosiaan kuuluu autoa käynnistettäessä (vaihde vapaalla ja kytkin ylhäällä), niin voiskohan olla sitten vaihdelaatikon pääakselin laakeroinnissa? Sehän siellä tuolloin pyörii ainoastaan.
                  Siis kyse oli automaattilaatikosta?

                  Comment

                  • 525TDS Touring
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2004
                    • 483
                    • Sahalahti

                    #10
                    Originally posted by MarttiKK
                    Eli missäs mahtaa olla vika kun vaihteistosta kuuluu klonksahdus -ääni kun vaihtelee D:n ja N:n väliä tai jos ajaa veto päällä, löysää ja taas kiihdyttää niin kuuluu klonksahdus?

                    Eipä paremmin osaa tuota ääntä kuvata, mutta onkos ollut vastaavaa oiretta. Onkos joku kardaanin laakeri löysänä vai mihin tuo viittaa?

                    Vaihteisto taitaa olla tämä GM Hydramatic eli automaattilaatikko.
                    Jos käynnistettäessä kuuluu kolaus, niin äkkiä tarkistamaan että vetolevyn pultit ei ole löystyneet. Jos löystyy liikaa ja pultit menee poikki, joutuu ottaan laatikon melko varmasti irti. Että älä ajele kovin paljoa, ennekuin äänen aiheuttaja on selvillä.
                    Ex-525TDSa Touring -98
                    Ex-MB E220T CDi -02
                    E61 520D -09
                    F11 518d -16

                    Comment

                    • creatious
                      BTCF Member 2006
                      • Jul 2005
                      • 194

                      #11
                      Originally posted by Keimo
                      Siis kyse oli automaattilaatikosta?
                      soréé. Mutta vika voi silti olla sama :]

                      Comment

                      • MarttiKK
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 1637

                        #12
                        Voisikohan moottorin kiinnityskorvakkeet olla murtuneet ja kone pääsee heilumaan? Yksi oli jo omassa katkennut ja se uusittiin yhdessä niiden moottorintuentatyynyjen kanssa.

                        Comment

                        • MarttiKK
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 1637

                          #13
                          Voisiko joku laittaa realoem:sta kaavakuvalinkin tuon rättinivelen sijainnista ja jos joku osaisi vielä heittää samaisin linkin "vetolevyn" sijainnista? Tuo vetolevy oli mainittu aiemmassa kirjoituksessa tässä threadissa.

                          Ja hyvin jatkuu...aut.ilmastointi ei toimi. Ei lähtenyt kompura käyntiin vaikka se täytettiin. Tuli mieleen, kun merkkihuollon sotkuja selvitellessä jouduttiin pakosarjakin irroittamaan, niin joutuuko siinä irroittamaan tuon kompuran? Samalla puolella se ainakin on, ettei olisi vaan tyypit sohlannut jonkun liitoksen löysäksi...kele että vastustaa...

                          Comment

                          • jms-btcf
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2003
                            • 696
                            • Tampere

                            #14
                            Rättinivel on osa 2:
                            http://www.realoem.com/bmw/showparts...88&hg=26&fg=10

                            e61 535d

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎