Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ohj.tehostimen pumpun korjauksesta kiinnostuneille ja tietäville

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mikron
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 2170
    • Himas

    E39 ohj.tehostimen pumpun korjauksesta kiinnostuneille ja tietäville

    Onko kukaan korjannut tai purkanut tota pumppua? Ite otin eilen irti ja auki, kun tehostin jäykistyi välillä, ei pitänyt ääntä. Kuva saman tyyppisestä pumpusta

    No sieltä oli sen "vispilän" pesä kulunut montulle parista kohtaa, aika symmetrisesti. Ne vispilän lamellit on ok, ei takertele.

    Koneistin sen vispilän pesän puhtaaksi, ainetta lähti muutama kymmenesosamilli. Hain tiivistetukusta ne kolme o-rengasta ja laitoin läjään.

    Nyt pitää kovaa vonkumista, kun kääntää rattia. Kierrokset kun nousee, vonkuminen pienenee. Joku meni siis pieleen, kun alkoi ääntämään.

    Kiinnostais selvittää toi ja tehdä vaikka kokonaan uusi pesä siihen. Ja jos homma onnistuu, niin pumppuvikaisille voisi tehdä sitten korjausosat korvausta vastaan ja olisi korjattu pumppu parempi, kuin esim. purkuosa. Uusi taitaa maksaa 400e tai enempi.
    F11 530dA xDrive M-sport -13
    Ex:E39 525i Touring M-sport -03
    Ex: E38 740iA -98
    Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
    Ex: E39 523i -96
    Ex: E34 520i -89
  • jartsa02
    BTCF Member
    • Jun 2003
    • 1131
    • Helsinki

    #2
    Originally posted by mikron
    Onko kukaan korjannut tai purkanut tota pumppua? Ite otin eilen irti ja auki, kun tehostin jäykistyi välillä, ei pitänyt ääntä. Kuva saman tyyppisestä pumpusta

    No sieltä oli sen "vispilän" pesä kulunut montulle parista kohtaa, aika symmetrisesti. Ne vispilän lamellit on ok, ei takertele.

    Koneistin sen vispilän pesän puhtaaksi, ainetta lähti muutama kymmenesosamilli. Hain tiivistetukusta ne kolme o-rengasta ja laitoin läjään.

    Nyt pitää kovaa vonkumista, kun kääntää rattia. Kierrokset kun nousee, vonkuminen pienenee. Joku meni siis pieleen, kun alkoi ääntämään.

    Kiinnostais selvittää toi ja tehdä vaikka kokonaan uusi pesä siihen. Ja jos homma onnistuu, niin pumppuvikaisille voisi tehdä sitten korjausosat korvausta vastaan ja olisi korjattu pumppu parempi, kuin esim. purkuosa. Uusi taitaa maksaa 400e tai enempi.
    Mulla oli tuossa pari vuotta sitten kanssa toi tehostajanpumppu kulahtanut tollee samalla tavalla: pesään oli kulunut kuopat muutamaan kohtaan. Se kuitenkin tehosti kunnolla, mutta piti aikas karmeeta vonkumista se pumppu. Sitten vaihdoin sen käytettyyn pumppuun ja nyt parin vuoden ajelun jälkeen on taas alkanut toi vonkuminen, varmaankin toikin pumppu on kulahtanut paskaks .

    Tohon muistaakseni sai ainakin pari vuotta sitten peruskorjattujakin pumppuja KL:stä about parin satkun hinnalla kun palautti niille vanhan takas. Tiiä häntä sitten mikä lienee tilanne nykyään.
    BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

    Comment

    • mikron
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2005
      • 2170
      • Himas

      #3
      Kyllähän sitä viasta pääsis, ku hakis kaupasta uuden, mutta kun on leikkiin alkanu niin ei viitsis luovuttaa. Pitäisi saada selville, mikä siellä pumpussa on pielessä.

      Kasausvirhe (en usko), lamellit pitää ääntä, kun ne oli irti ja on nyt eri urissa, koneistetun pesän muoto väärä, o-renkaat asettunut väärin???

      Jos jollain ois antaa uutta pumppua purettavaksi... Jos vika on vain siinä pesässä, niin on helvetin helppo ja yksinkertainen tehdä kokonaan uusi pesä, kun saisi sen pesän tarkan muodon mallailtua ehjästä.

      Jartsa02, jos vaihdat pumpun ja vanha ei mene vaihdossa, niin kiinnostaisi se sun vanhakin pumppu jos ei uutta saa lainaksi.
      Last edited by mikron; 24-05-2006, 09:16.
      F11 530dA xDrive M-sport -13
      Ex:E39 525i Touring M-sport -03
      Ex: E38 740iA -98
      Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
      Ex: E39 523i -96
      Ex: E34 520i -89

      Comment

      • jartsa02
        BTCF Member
        • Jun 2003
        • 1131
        • Helsinki

        #4
        Originally posted by mikron
        Jartsa02, jos vaihdat pumpun ja vanha ei mene vaihdossa, niin kiinnostaisi se sun vanhakin pumppu jos ei uutta saa lainaksi.
        Kyllähän tuo vanha joutaa tutkittavaksi, kunhan tossa saan ton pumpun vaihdettua johonkin ehjään. Tuskin tuohon kummiskaan mitään uutta taikka peruskorjattua laitan, jonkun purkuosa-pumpun aattelin jostain ettiä siihen tilalle.
        BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

        Comment

        • mikron
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2005
          • 2170
          • Himas

          #5
          Originally posted by jartsa02
          Kyllähän tuo vanha joutaa tutkittavaksi, kunhan tossa saan ton pumpun vaihdettua johonkin ehjään. Tuskin tuohon kummiskaan mitään uutta taikka peruskorjattua laitan, jonkun purkuosa-pumpun aattelin jostain ettiä siihen tilalle.
          Sitähän vois kanssa kattoa, kun otat sen vanhan irti, että voisko sen korjata. Ei siinä mitään menetäkkään.
          F11 530dA xDrive M-sport -13
          Ex:E39 525i Touring M-sport -03
          Ex: E38 740iA -98
          Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
          Ex: E39 523i -96
          Ex: E34 520i -89

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎