Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 takalasin pyyhin ei toimi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jarzu
    Bimmer Rookie
    • Feb 2003
    • 148

    E39 takalasin pyyhin ei toimi

    Hei,

    Takalasin pyyhin ja pesuri lakkasivat toimimasta. En löytänyt sulaketta. Mistähän se löytyy ja, millä numerolla? Voisko olla jokin muu vika?

    :-) Jarzu
  • Bullitt
    BTCF Member
    • Jul 2002
    • 2786
    • Turku

    #2
    Avaa takaikkuna, ja koita onko pyyhkijän akseli jumissa. Jos jumittaa hiukan, niin anna jollekin apinalle banaani, ja käske sen heilutella sitä pyyhkijänvartta puoli päivää edes takaisin, niin ehkä se siitä sitten taas herkistyy. Jos on oikein pahasti jumissa, niin ehkä kannataa vaihtaa se jumittava osa.

    Samalla kun sulla on ikkuna auki, niin pääset näkemään, että toimiiko moottori.


    Comment

    • JNIJNI
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2006
      • 1482

      #3
      Eilen kävi juuri samoin (pesuria en tosin kokeillut). Nostin ikkunan ylös ja kokeilin, että sulka liikku erittäin jäykästi. Ei muuta kuin purin sulan alla olevan (ikkunan läpi menevän) akselin ja rasvathan siellä oli jumahtanut. Putsaus ja uudet rasvat tilalle niin johan meni kevyesti. Olisi pitänyt vaihtaa kulahtanut O-rengaskin, mutta kun ei ollut, ensi kerralla sitten.
      G21 LCI 330e xDrive 2022
      E93 M3

      Comment

      • MakeJ
        BTCF Member
        • Jun 2005
        • 323
        • Hml

        #4
        Täälä sama homma kans. Akseli jumissa oikein kunnolla. Oli loppujen lopuksi aika paska homma korjata, mutta nyt pelittää taas hyvin.
        E60 535dA LCI -07 M-sport
        E39 530dAT -99 "M-sport"

        Comment

        • Lahi
          Bimmer Rookie
          • Mar 2006
          • 45
          • Lappeenranta

          #5
          Sama jumitus oli itelläni. Laiskana miehenä poistin vaan sen muovisuojan
          pyyhkijäsysteemi ympäriltä ja ruiskutin ylhäältä päin crc:tä. (Eli samasta
          suunnasta kuin tulee pesuneste lasille)

          CRC / heiluttelu sykliä toistin jonkun 15 minuutin verran ja nyt on
          pyyhin liikkunut oivallisesti. Ilmeisesti takalasin pesuneste poistaa
          rasvat tuon pyyhkimen akselilta aika tehokkaasti.

          -Lahi-

          Comment

          • Jarzu
            Bimmer Rookie
            • Feb 2003
            • 148

            #6
            Originally posted by Lahi
            Sama jumitus oli itelläni. Laiskana miehenä poistin vaan sen muovisuojan
            pyyhkijäsysteemi ympäriltä ja ruiskutin ylhäältä päin crc:tä. (Eli samasta
            suunnasta kuin tulee pesuneste lasille)

            CRC / heiluttelu sykliä toistin jonkun 15 minuutin verran ja nyt on
            pyyhin liikkunut oivallisesti. Ilmeisesti takalasin pesuneste poistaa
            rasvat tuon pyyhkimen akselilta aika tehokkaasti.

            -Lahi-
            Hyvä ratkaisu! Nyt toimii myös pesuri, joka on ilmeisesti jonkinlaisessa synkroonissa pyyhkijän kanssa...Kiitos hyvistä neuvoista!

            :-) Jarzu

            Comment

            • reinuk
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2003
              • 636
              • Helsinki

              #7
              Originally posted by JNIJNI
              Eilen kävi juuri samoin (pesuria en tosin kokeillut). Nostin ikkunan ylös ja kokeilin, että sulka liikku erittäin jäykästi. Ei muuta kuin purin sulan alla olevan (ikkunan läpi menevän) akselin ja rasvathan siellä oli jumahtanut. Putsaus ja uudet rasvat tilalle niin johan meni kevyesti. Olisi pitänyt vaihtaa kulahtanut O-rengaskin, mutta kun ei ollut, ensi kerralla sitten.
              Milläs taioit sen pyyhkijänvarren irti akselista? Pitäisi tuo oma myös purkaa ja rasvata, mutta vielä ei ole viittiny alkaa kokeileen irrotusta, kun kuitenkin saan sen lasin rikki...
              Hubraum statt spoiler!

              Nyt: 530dA xDrive F11 -15

              Ex.penaalit: 2000 NK -66/-67, 520iA E28 -86, 520 E12 -80, 520i E28 -84, M535i E28 -86, 2000 TI-Lux NK -67, 525iA/M5 E34 -89/-93, 520d Touring E39 -00, 325i Cabrio E30 -89 'Sultans Edition', 316i E46 -02, 320dA E90 -06, 320dA Touring E91 -06, M5 3.8 E34 -92, 530dA Touring E61 -05, 320d Touring E91 -08, 330dA Touring M-sport E46 -04, 320dA xDrive touring E91 -10/11, X3 xDrive20d F25 -11, 530dA xDrive Touring F11 -11, X3 xDrive20d F25 M-sport -12

              Comment

              • micci
                Bimmer Rookie
                • Mar 2006
                • 95

                #8
                Hitto, mitenkä se pyyhinsysteemin päällä oleva muovisuoja on kiinni kun tuntuu ettei lähde ehjänä irti sitten millään. Alapuolella on se ruuvarin mentävä lovi josta muovisuoja löystyy mutta ei lähde kuitenkaan irti.
                525TDS A -98 Touring

                Comment

                • Jarzu
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2003
                  • 148

                  #9
                  Originally posted by micci
                  Hitto, mitenkä se pyyhinsysteemin päällä oleva muovisuoja on kiinni kun tuntuu ettei lähde ehjänä irti sitten millään. Alapuolella on se ruuvarin mentävä lovi josta muovisuoja löystyy mutta ei lähde kuitenkaan irti.
                  Itsekään en saanut sitä irti, joten suhautin kunnolla CRC:tä ruuvisuojuksen alle ja toiselle puolelle akselia...

                  Comment

                  • JNIJNI
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2006
                    • 1482

                    #10
                    Joo, sen muovisuojan kanssa meinas mennä hermot. Mulla (2001 E39) oli siinä muovisuojan alla pieni torx-ruuvi, joka pidättelee sitä muovisuojaa. Ruuvia kun pyöräytti, niin vastamutteri (kiinni muovisuojan varressa) irtosi liimauksistaan, kun ruuvi oli ruostunut kiinni mutteriin. No eihän se ruuvi sieltä tahtonut tulla millään, mutta riittää, jos ruuvia saa jotenkin 5 mm vedettyä ulospäin, niin silloin se vapauttaa muovisuojuksen, jonka voi sitten nostaa kohtisuoraan ylös (varo katkaisemasta muovisuojassa olevaa vartta, eli nosta kohtisuoraan ylöspäin).

                    Sitten sulka pois, avaa pienempi mutteri sekä akselin ympäriltä 22 mm mutteri varovasti auki. Sen jälkeen ikkunan sisäpuolelta pieni purkuhomma ja vetää akselin pois (O-rengas ja vanha rasva voi pitää akselin piukassa). En laittanut sitä torxia enää, tuntuu pysyvän ilmankin.
                    G21 LCI 330e xDrive 2022
                    E93 M3

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎