Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ei käynnisty, käynnistyy, ei käynnisty...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teropa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 3855
    • Oulu

    E39 ei käynnisty, käynnistyy, ei käynnisty...

    Moi,

    Auttakaa gurut!

    Viime viikon loppupuolella ilmeni tämmönen vika: auto sammui melkein heti kun olin sen startannut. Sen jälkeen ei millään käyntiin. Luulin eka, että bensa loppui kun OBC näytti vain 4 litraa, mutta täytönkään jälkeen se ei herännyt. Sitten aivan ykskaks hörähti käyntiin ja toimi reippaan vuorokauden ongelmitta. Sitten duunin parkkipaikalla ei yli ½h yrittämisenkään jälkeen käyntiin, joten hinausauto paikalle. Kun auto nousemassa lavetille, auto käyntiin...

    Korjaamolla ei vikakoodeja. Vian ollessa "päällä", huomasivat että ei ole bensanpainetta. Sitten vika taas hävisi, ja auto toimi 2 vrk moitteetta, kunnes eilen illalla taas auto sammui kun tulin huoltikalta takas autoon ja starttasin. Sitten 15min koputtelu ja starttailu, ja taas aivan ykskaks auto käyntiin ja toiminut nyt vuorokauden.

    Ajaessa EI nyi, pätki tms. Ongelma on siis, että ei käynnisty, ja jos käynnistyy niin on pari kertaa sammunut tyhjäkäynniltä melkein samantien.

    Kumpi on sökö: bensapumppu vai pumpun rele ????

    Tero
    E60 520dA M-sport
    ---Ex
    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
    E90 330iA, 325iA, 320dA
    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

    PPL(A)
  • jam75
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2003
    • 654
    • Tornio

    #2
    Pumppua epäilen, mutta tuo rele on äkkiä testattu ku ei maksa älyttömiä ja vaihtaisin ite kuitenki samalla senkin jos pumppu menee uusiksi. Paljo kilsoja autolla takana?

    Comment

    • teropa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 3855
      • Oulu

      #3
      Terve,

      Kilsoja takana 146tkm.

      Missäs tuo rele sijaitsee, ja onko arviota hinnasta ? Se pitäis varmaan testata, kun tietäs pinnijärkän. Vois testata sen suoraan myös tuolta pumpun virtapiuhasta.

      Tuo sopis minusta paremmin releelle, kun jos rele vetää ittensä kiinni niin se pysyy kiinni koko ajon aikana (eli kuten mulla, se toimii). Ja sitten kun auto sammutetaan ajojen välillä, niin jos se ei jaksa aivan vetää itteään kiinni, niin pumppu ei lähe päälle, eikä ole bensanpainetta.

      Jos pumpussa olis vikaa, niin tuntuis, että se vois näkyä myös ajon aikana jotenkin ?

      Tero
      E60 520dA M-sport
      ---Ex
      E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
      E90 330iA, 325iA, 320dA
      E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
      E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

      PPL(A)

      Comment

      • teropa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 3855
        • Oulu

        #4
        Mjoo, tutkimukset jatkuivat.

        Menin autolle, ja otin pensapumpun sulakkeen (#54) irti. Mittasin sitä mittarilla, ja joutui kovasti hinkaamaan sulakkeen pinnejä, että sai oikosulun näkymään siinä. Vertasin kontaktin laatua muihin sulakkeisiin takakontin sulakepesässä, ja kaikista muista tuli kyllä oikosulku ilman eri hinkkausta.

        Sitten laitoin sulakkeen takaisin paikalleen ja koitin startata. Auto ei lähtenyt käyntiin. Kokeilin jonku 4-5 kertaa. Sitten menin ja vaihdoin radion sulakkeen tuon oman sulakkeen tilalle, ja kokeilin ja heti hörähti käyntiin. Useamman kerran. Sitten laitoin sen oman sulakkeen paikalle ja starttarin taas, ja myös nyt lähti hienosti käyntiin.

        Eli joko tuossa pensapumpun sulakkeessa oli jotain häikkää kontakteissa, tai sitten tuo käyntiin lähtö radion sulakkeen laiton jälkeen oli vain sattumaa.

        Ilmeisesti myöskin tuo pensapumpun rele on toinen vasemmalta, ja sitä koitin vähän naputella. Lähteeköhän se irti sillee, että vapauttaa ne valkoiset väkäset kummaltakin puolelta, vai pitääkö se koko mötikkä irrottaa siitä siitä mustasta lipareersta vapauttamalla ?

        Edistyy...

        Tero
        E60 520dA M-sport
        ---Ex
        E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
        E90 330iA, 325iA, 320dA
        E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
        E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

        PPL(A)

        Comment

        • teropa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 3855
          • Oulu

          #5
          Moi,

          Päivitystä tähän.

          Eli vaihdoin pensapumpun releen uuteen, mutta se ei auttanut, vaan jo neljän päivän jälkeen tuli sama oire taas esille: ei käynnisty :(.

          Eilen hain sitten Wetteriltä seuraavan yritelmän: bensan paineensäädin.

          Äskön tuuskasin pari tuntia pihalla, ja vaihdoin tuon mokkulan (eli säätää siis ruiskuille menevän polttoaineen painetta). Nyt katsotaan oliko tuosta apua.

          Jos tuokaan ei auta, niin sitten menee viimein tuo tankkipumppu vaihtoon.

          Tero
          E60 520dA M-sport
          ---Ex
          E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
          E90 330iA, 325iA, 320dA
          E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
          E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

          PPL(A)

          Comment

          • reddewil
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2003
            • 3015
            • West Coast

            #6
            Millä mooddorilla se on? 540i ei ainakaan lähde käyntiin kun vääntää avaimesta, jos ei odote sellasta 4-5 sekunttia. Olikohan niin että bagivalo ku sammuu niin lähtee käyntiin, muuten saa sahata ihan niin kauan ku startti kestää.
            ...

            Comment

            • teropa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 3855
              • Oulu

              #7
              Hei,

              No silloin kun se vika tuli, niin kyllä tuota kokeiltiin sahata monella tapaa käyntiin. Virta päällä 10sek, 20sek, puoli minsaa, minuutin jne. Just sen takia, että jos paineet on kadonneet ruiskulta.

              Minulla tuo auto on aina lähtenyt suoraan käyntiin, ilman että tarvii pidellä avainta 2-asennossa yhtään. Tuohan on ihan autosta kiinni, kauanko tarvii pitää virtaa päällä, koska se mitä siinä tapahtuu on, että bensapumppu pumppaa järjestelmään tarvittavan paineen. Jos autossa on semmosta "vikaa", että paineet häviää helposti kun sammuttaa, niin silloin pitää aina pitää hetki avainta 2-asennossa, jotta pumppu pumppaa paineen oikeaksi. Jos autossa taasen paineet pysyy sammuttamisen jälkeenkin kohdallaan hyvin/pitkään, niin voi suorilta kääntää käyntiin. Tuolla tapaa se on mulla toiminut kokoajan, ja nyt kun se taas toimii (ainakin toistaiseksi), niin saa startata suorilta.

              Tero
              E60 520dA M-sport
              ---Ex
              E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
              E90 330iA, 325iA, 320dA
              E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
              E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

              PPL(A)

              Comment

              • luxor
                Bimmer Rookie
                • Aug 2003
                • 96
                • Hämeenlinna

                #8
                Mulla on kans saman tempun tehny ettei lähteny ei sit millään käyntiin vaik mitä tekis ja syy oli kans silloin loppujen lopuks juuri tuo bensapumpun sulake!Sulake vaihdettiin ja niin on auto ilman mitään ongelmia toiminut ainakin yli vuoden..
                -kaunis nainen on ilo silmälle-

                Comment

                • reddewil
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2003
                  • 3015
                  • West Coast

                  #9
                  Originally posted by teropa
                  Hei,

                  No silloin kun se vika tuli, niin kyllä tuota kokeiltiin sahata monella tapaa käyntiin. Virta päällä 10sek, 20sek, puoli minsaa, minuutin jne. Just sen takia, että jos paineet on kadonneet ruiskulta.

                  Minulla tuo auto on aina lähtenyt suoraan käyntiin, ilman että tarvii pidellä avainta 2-asennossa yhtään. Tuohan on ihan autosta kiinni, kauanko tarvii pitää virtaa päällä, koska se mitä siinä tapahtuu on, että bensapumppu pumppaa järjestelmään tarvittavan paineen. Jos autossa on semmosta "vikaa", että paineet häviää helposti kun sammuttaa, niin silloin pitää aina pitää hetki avainta 2-asennossa, jotta pumppu pumppaa paineen oikeaksi. Jos autossa taasen paineet pysyy sammuttamisen jälkeenkin kohdallaan hyvin/pitkään, niin voi suorilta kääntää käyntiin. Tuolla tapaa se on mulla toiminut kokoajan, ja nyt kun se taas toimii (ainakin toistaiseksi), niin saa startata suorilta.

                  Tero
                  Ajonesto on mikä odotuttaa tossa 540:ssä...
                  ...

                  Comment

                  • teropa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 3855
                    • Oulu

                    #10
                    Mulla pitäis kanssa olla ajonesto tuossa omassa. Miksi sitä pitää muuten odotella ? Onko kojelaudassa joku oma valo sille, josta näkee että nyt se ei estä enää tms. ?

                    Tero
                    E60 520dA M-sport
                    ---Ex
                    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                    E90 330iA, 325iA, 320dA
                    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                    PPL(A)

                    Comment

                    • pasir
                      Newbiemmer
                      • Feb 2006
                      • 26
                      • Nurmijärvi

                      #11
                      523 -99 hyytyi liikennevaloissa -> EI KÄYNNISTY

                      Mistä kannattaa ostaa bensapumppu?
                      Löytyykö joltakulta pääkaupunkiseudulla?

                      Tänään tämä sama oire iski nimittäin mulle kesken ajon, joku lukijoista saattoi nähdä Espoossa sinisen Bimmerin seisovan...

                      - Aamulla huoltikselta lähdön jälkeen mittari ei näyttänytkään täyttä vaan noin 55 l, vaikka pistin tankin piripintaan. Sitten pikkuhiljaa (noin 20 min ajo) viisari kipusi näyttämään täyttä, kun olin jo ihmetelly, että pitääkö tässä ruveta mittariston piilotestiä kokeilemaan.

                      - Auto sippasi liikennevaloissa seistessä, ensin tunsin tyhjäkäynnin putoavan ja koneen täristävän ja sitten vaan hyytyi, vaikka ehdin just vähän tarjota kaasua.

                      - Mulle on keväällä kerran tehnyt ihan samanlaisen jekun, ettei aamulla lähtenyt käyntiin, tuolloin korjaamolla empivät mahdollista bensapumpun vikaa
                      -> Tästäpä nuo alkupään kysymykset.

                      Eli, jos joku osaa neuvoa huokean ostokanavan, niin kiitos, tosin ensin odotan korjaamokaverien kommentin, mutta aikanaan puhuivat melko suolaisesta rahasta.
                      Pasi
                      ---------------
                      -99 523 manual
                      kesäisin Triumph Herald 13/60

                      Comment

                      • Moonshine
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2003
                        • 1018
                        • Järvenpää

                        #12
                        Originally posted by pasir
                        Eli, jos joku osaa neuvoa huokean ostokanavan, niin kiitos, tosin ensin odotan korjaamokaverien kommentin, mutta aikanaan puhuivat melko suolaisesta rahasta.
                        Lukaise nyt kuitenkin ensin vikakoodit ennenkuin käyt pumppua tilaamaan...
                        "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

                        Comment

                        • teropa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2005
                          • 3855
                          • Oulu

                          #13
                          Oma veikkaukseni tuosta sinun viasta on jompikumpi asentotunnsitin moottorissa.

                          Tero
                          E60 520dA M-sport
                          ---Ex
                          E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                          E90 330iA, 325iA, 320dA
                          E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                          E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                          PPL(A)

                          Comment

                          • Werkke
                            Newbiemmer
                            • May 2004
                            • 9

                            #14
                            Epäilen kans asentotunnistinta.
                            pari kuukautta sitten meni kampiakselin asentotunnistin ja oireet samanlaiset ku sulla.tais jäähä näkyviin vikakoodeihin.

                            Comment

                            • Moonshine
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2003
                              • 1018
                              • Järvenpää

                              #15
                              Originally posted by Werkke
                              pari kuukautta sitten meni kampiakselin asentotunnistin ja oireet samanlaiset ku sulla.tais jäähä näkyviin vikakoodeihin.
                              Sekä kammen että nokan antureista jää kyllä vikakoodit moottorinohjaukseen. Ja oireethan tosiaan sopii myös noihin antureihin.
                              "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎