Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 raidetanko

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hurtta
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2006
    • 444

    E39 raidetanko

    Ei pyörien suuntaus onnistunut kun oli säädöt raidetangossa niin ruosteessa & jumissa. Nyt sitten pitäisi hakea uutta osaa mutta mitenkäs tuo on, onkos tuo säätö silleen tuossa akselissa että pelkkä raidetanko riittää vai pitääkö ostaa sekä raidetanko että ulompi pää?
  • Dilletuning
    lowrider
    • Jul 2005
    • 1148
    • Nivala

    #2
    Originally posted by hurtta
    Ei pyörien suuntaus onnistunut kun oli säädöt raidetangossa niin ruosteessa & jumissa. Nyt sitten pitäisi hakea uutta osaa mutta mitenkäs tuo on, onkos tuo säätö silleen tuossa akselissa että pelkkä raidetanko riittää vai pitääkö ostaa sekä raidetanko että ulompi pää?

    KOkeile ensin lämmittää sitä kierreosaa niin luulis jo lähtevän..
    Mut jos uuden haet niin et tarvi muutako renkaan puolipään.. Lämmitä silti pilleillä sitä ensin..
    ///M3 cab. 3,0 supercharger
    Mercedes Sprinter 2004 316CDI kuorma-auto
    E39 530d M-sport -00 -RIB-
    VW Carawelle 2,5TDI 128kW T5 -07-RIB-
    Dodge Ram 2500 400hv/1300Nm "vetojuhta"-RIB-
    VW Multivan 2,5 TDI T5 -RIB-

    Comment

    • hurtta
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2006
      • 444

      #3
      Originally posted by Dilletuning
      KOkeile ensin lämmittää sitä kierreosaa niin luulis jo lähtevän..
      Mut jos uuden haet niin et tarvi muutako renkaan puolipään.. Lämmitä silti pilleillä sitä ensin..

      Oli niin jumissa ettei lähtenyt lämmittämällä. Tarkoitatko puolipäällä osaa jota Merteil kutsuu nimellä "Raidetangon pää ulompi" vaiko "raidetankoa ilman ulompaa päätä" ?

      Comment

      • hurtta
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2006
        • 444

        #4
        Originally posted by hurtta
        Oli niin jumissa ettei lähtenyt lämmittämällä. Tarkoitatko puolipäällä osaa jota Merteil kutsuu nimellä "Raidetangon pää ulompi" vaiko "raidetankoa ilman ulompaa päätä" ?
        Eikös niin että tuo säätö on tuon tangon puolessävälissä jossa on kaksi mutteria vierekkäin?

        Comment

        • Vee-eit
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2004
          • 709
          • Turku

          #5
          Jos säätö tosiaankin on niin jumissa ettei se aukea, tarvitset kaikki kuvassa näkyvät osat. Itse kokeilisin vielä lämpöä, rasvaa ja isompia työkaluja, tai bodari avuksi.
          Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.

          Comment

          • hurtta
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2006
            • 444

            #6
            Originally posted by Vee-eit
            Jos säätö tosiaankin on niin jumissa ettei se aukea, tarvitset kaikki kuvassa näkyvät osat. Itse kokeilisin vielä lämpöä, rasvaa ja isompia työkaluja, tai bodari avuksi.
            Kuvassa näkyvä osa on yksi osa nmeltään "Raidepää ulompi" tai "Raidentangon pää ulompi" ja kyseessä oikea puoli.

            Comment

            • Vee-eit
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2004
              • 709
              • Turku

              #7
              Originally posted by hurtta
              Kuvassa näkyvä osa on yksi osa nmeltään "Raidepää ulompi" tai "Raidentangon pää ulompi" ja kyseessä oikea puoli.
              Raidetanko katkeaa kahdeksi osaksi siitä kohdasta missä on kaksi mutteria. Toinen on ulompi pää ja toinen sisempi, kuvassa on koko raidetanko. Säätö tehdään kahden mutterin kohdalta, ts. sisemmässä päässä on ulkokierre (pultti) ja ulommassa päässä on sisäkierre (mutteri).
              Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.

              Comment

              • Piplis
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2006
                • 292
                • Kerava

                #8
                voiko tuo raidetanko olla väljä tuolta sisemmän pallonivelen kohdalta mitenkään?

                Vaihdoin kaikki uudet tukivarret eteen, mutta rattia heilutettaessa vasemmalta puolelta kuuluu naksahdus aina suunnan vaihtuessa. Kuuntelun ja käsikopelon perusteella tuntuisi että raidetanko on se, joka napsahtaa/kolahtaa. Kolahtaminen tuntui vaimenevan kun puristi tiukasti tankoa tuolta pallonivelen luota.
                *-06 e46 330CiA Cabriolet*

                Comment

                • Aatos
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2006
                  • 149
                  • Helsinki

                  #9
                  Voi olla, virheet ohjausgeometriassa kuluttavat varsinkin tota sisempää niveltä.
                  BRCF #12 - E36 325 -91

                  Comment

                  • Lallevihtinen
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2006
                    • 690
                    • Tampere

                    #10
                    Ja bemareissa muutenkin sisäpäät kuluu herkemmin ku ulommaiset.
                    sigpic
                    BMW E93 335i & BMW M550Dx
                    EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
                    XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

                    Comment

                    • miq
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2008
                      • 352
                      • Hyvinkää

                      #11
                      Omassa oli suuntauksessa samaa vikaa (jumissa mutterit) mutta Würthin Rost-off ICE tehosi, tosi hyvää tavaraa jumittuneisiin paikkoihin. Eikä samalla tarvi varoa että pillien kanssa lämmittäisi vääriä paikkoja tai polttaisi rasvoja mistään.
                      Hullu saa olla muttei tyhmä.

                      e61 530xd LCI

                      Comment

                      • Jürgen_
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2008
                        • 2707
                        • Mylsä

                        #12
                        Ite kyllä irrottaisin sen koko raidetangon sieltä hammastangosta ja kumin pois päältä niin voi kunnolla lämmitellä ja pajoottaa sitä alasimen päällä ja kiertää auki kun saa kunnolla ruuvipenkin väliin kiinni

                        ...ja ihan varmaan aukeaa kun on oikeat otteet
                        Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                        Comment

                        • pyyn0
                          BTCF Member
                          • Jun 2008
                          • 1063
                          • Fin

                          #13
                          itse ostaisin molemmat nivelet uusiksi, ei tarvii tiuskia ja lämmittelä eikä toi raidetangon sisempi nivel ole heti huomenna väljä, noi ei monen euron osia ole kuitenkaan.
                          -BMW F11 530xd -12
                          -BMW E60 530dA -04
                          -BMW E23 735iA -85
                          Ex
                          -BMW E89 Z4 35i 09 Roadster
                          -BMW E85 Z4 2,5 03 Roadster
                          -BMW E36 Z3 2,0 99 Roadster
                          -BMW E39 528i 96

                          Comment

                          • Risto113
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2005
                            • 1203
                            • GrassLake

                            #14
                            Originally posted by pyyn0 View Post
                            itse ostaisin molemmat nivelet uusiksi, ei tarvii tiuskia ja lämmittelä eikä toi raidetangon sisempi nivel ole heti huomenna väljä, noi ei monen euron osia ole kuitenkaan.
                            Reilusti yli 100e kuitenkin, ainakin merkkiliikkeestä. Autokeskus pyysi muistaakseni 119e.

                            ...Silti samaa mieltä, koko paketti uusiksi.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎