Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 etupään ääniä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • anzu39
    Bimmer Rookie
    • Oct 2005
    • 37

    e39 etupään ääniä

    tässä eräänä päivänä tein u-käännöksen vauhdin ollessa aivan matelua. Yhtäkkiä kuului jostain vasemman etupään iskarin kohdalta sellainen aika helkkarinmoinen rutina ja ronksuminen. Ei muuta kuin auto parkkiin ja etsimään äänen lähdettä. Mitään vikaa ei äkkiseltään löytynyt mistään. Hetken päästä lähdin liikkeelle ja ylimääräinen rutina oli myös poissa. Mutta nyt myöhemmin olen huomannut, että tuollainen pieni ronksutus kuuluu melkein aina kun kääntää vasemmalle pienessäkin vauhdissa. Voiko tuo iskarin yläpään laakeri olla jollain lailla vioittunut tai onko muita vaihtoehtoja äänelle?
    Kuuluuko ylipäänsä missään tilanteessa vaikka ratin olisi kääntänyt ääriasentoon tulla mitään ääniä noistä iskarin laakereista?
  • KFZ-Koenig
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 2900

    #2
    Ei kai sieltä mitään ääniä ole tarkoitus kuulua

    Jos oikein muistan, niin mulla oli kerran tehostimesta öljyt vähissä ja renkaiden ollessa ääriasennossa, kuului rutisevaa ääntä. Tsekkaa ne öljyt nyt varmuuden vuoksi.

    Kokeile myös onko ne tolpan yläpään mutterit kireällä tai auto pukeille ja ravistele sitä tolppaa ja kato liikkuuko se yläpää. Samalla kun auto on pukeilla, voi rattia käännellä ääriasennosta toiseen ja kuulostella alapuolelta, josko joku nivel paukkuisi/pitäisi ääntä.
    Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

    Comment

    • anzu39
      Bimmer Rookie
      • Oct 2005
      • 37

      #3
      ok kiitos, tsekkaan viikonloppuna kun on aikaa vielä nuo tolpan mutterit ja öljytkin. Käytin autoa huollossa tässä jokin aika sitten ja mainitsin tuosta ronksumisesta, mutta huollossa ei ainkaan mitään välystä nivelistä tai muualta löytynyt. Siksi jotenkin epäilen tuota iskarin laakeria tuo ääni kun tulee selvästi vasemmalta edestä ja pelkästään vasemmalle ratti käännettynä. Mikä muuten on tuon koko iskarin laakerin tarkoitus?

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        Jotain pitää antaa myös iskarien yläpäässä periksi kun pyöriä käännetään.

        Comment

        • Havis
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1835
          • Kotona/Poissa

          #5
          Originally posted by anzu39
          tässä eräänä päivänä tein u-käännöksen vauhdin ollessa aivan matelua. Yhtäkkiä kuului jostain vasemman etupään iskarin kohdalta sellainen aika helkkarinmoinen rutina ja ronksuminen. Ei muuta kuin auto parkkiin ja etsimään äänen lähdettä. Mitään vikaa ei äkkiseltään löytynyt mistään. Hetken päästä lähdin liikkeelle ja ylimääräinen rutina oli myös poissa. Mutta nyt myöhemmin olen huomannut, että tuollainen pieni ronksutus kuuluu melkein aina kun kääntää vasemmalle pienessäkin vauhdissa. Voiko tuo iskarin yläpään laakeri olla jollain lailla vioittunut tai onko muita vaihtoehtoja äänelle?
          Kuuluuko ylipäänsä missään tilanteessa vaikka ratin olisi kääntänyt ääriasentoon tulla mitään ääniä noistä iskarin laakereista?
          Ottaisko rengas kiinni sisälokasuojan muoveihin (varsinkin jos muovit ei ole kunnolla paikoillaan)?
          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

          E60 523iA -08

          Comment

          • anzu39
            Bimmer Rookie
            • Oct 2005
            • 37

            #6
            Originally posted by Hemi
            Jotain pitää antaa myös iskarien yläpäässä periksi kun pyöriä käännetään.

            Näinpä tietenkin. Mutta MISSÄÄN vaiheessa siitä kiertymisestä ei pitäisi kuulua kuitenkaan mitään ääntä, jos laakeri on ehjä? Eli vaikka ratin olisi kääntänyt lähes ääriasentoon sen laakerin ei pitäisi edes muljata mitenkään? Tuntuu vaan omasta mielestä jotenkin järkevältä tuon laakerin vioittuminen sen ensimmäisen kovan runksahduksen jälkeen ja koska tuo ääni syntyy aina samaan suuntaan kammettaessa...
            Jos toi laakeri on vioittunut osaako joku sanoa paljonko sellaisen vaihdossa on mennyt aikaa huoltoliikkeessä ja mitä on kustantanut?

            Lokarin muovit ovat paikoillaan niinkuin pitää, joten sieltäkään tuo ääni ei voi lähteä...

            Comment

            • anatolisnki
              Bimmer Rookie
              • Apr 2006
              • 88
              • Lahti

              #7
              itellä kuuluu samaa e36:sta

              onko selvinny mistä ääni kuului?

              nopeasti äsken tutkailin omaa rutinaa niin kuului ohjausakselin seutuvilta,
              ei niinkään iskareiden yläpäästä.

              reilu vuosi sitten autotohtorin tarkastuksessa oli sanottu että hammastangossa (tai hammastangon laakerissa.. en muista) erittäin pientä välystä.

              rutina kuului ensin vain vasemmalle käännettäessä mutta nyt ei ole väliä
              kumpaan kääntää.

              Comment

              • beast99
                Bimmer Rookie
                • Jan 2007
                • 138

                #8
                samat rutinat täällä.. prk... pyöränlaakerissä ei yhtään välystä tarttee tutkia viikonloppuna

                Comment

                • Maxon
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2004
                  • 162
                  • Lahti

                  #9
                  rutinaa oli mullakin

                  ajattelin postata oman rutinan/ronksumisen ongelman jos sattus auttamaan, itselläni oli myös sellasta ihme kirskuntaa ja ongelma oli yllätys yllätys taas kerran etupään tukivarret, toisella puolella väljää ja toinen oli kuulemma ihan jumissa mistä se "saatanan narina" aiheutu, se ääni oli vähän sen kuulonen että ois ollu joku vaijeri jossain kiristyneenä kun käänsi rattia (eihän siellä sellasta oo mut ääni oli sama)

                  Tukivarret vaihdettu (joka vuos keväisin) ja narske loppu siihen.
                  ~Two Beer Or Not Two Beer, That's The Problem~
                  ~ShakesBeer~

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎