Announcement

Collapse
No announcement yet.

Q: E39 ajovaloumpioista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JKK
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2323
    • Uusimaa

    Q: E39 ajovaloumpioista

    Mahtaakohan noihin alkupään E39:siin saada sellaisia modernimman näköisiä "kirkasoptiikka"-umpion laseja (linssejä, ei-xenon). Tarkoitan siis pelkästään niitä pyöreitä umpion laseja, en päällimmäisemä olevia vilkkupleksejä. Kokonaista umpiotahan taitaa saada kyllä, mutta ajattelin vain kun tuota tuning-hilpettä on Bemareihin joka lähtöön, niin luulisi jostain löytyvän pelkkiä linssejäkin. Eikös faceliftissä sellaiset tulleet jo ostettuna ominaisuutenakin?

    On vain niin samean näköinen tuo nestorin katse, että kaipaisi hieman kirkastusta keulalookkiinsa. Uudet umpiot vain maksavat maltaita.
    BMW G30 530e X-Drive

    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin
  • superb
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 2827

    #2
    Originally posted by JKK
    Mahtaakohan noihin alkupään E39:siin saada sellaisia modernimman näköisiä "kirkasoptiikka"-umpion laseja (linssejä, ei-xenon). Tarkoitan siis pelkästään niitä pyöreitä umpion laseja, en päällimmäisemä olevia vilkkupleksejä. Kokonaista umpiotahan taitaa saada kyllä, mutta ajattelin vain kun tuota tuning-hilpettä on Bemareihin joka lähtöön, niin luulisi jostain löytyvän pelkkiä linssejäkin. Eikös faceliftissä sellaiset tulleet jo ostettuna ominaisuutenakin?

    On vain niin samean näköinen tuo nestorin katse, että kaipaisi hieman kirkastusta keulalookkiinsa. Uudet umpiot vain maksavat maltaita.
    Suosittelen lämpimästi alkuperäisiä xenoneita, valoteho kasvaa todella runsaasti vrt. alk.per.
    Samalla tulee uutta ilmettä keulaan..

    Comment

    • JKK
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 2323
      • Uusimaa

      #3
      Xenon

      Eikös se ole aika mittava ja arvokas projekti lähteä päivitämään non-xenon-ei-faceliftiä tuoreemmaksi xenon-keulaiseksi? Ilmeisesti vaatii automaattisen tasonsäädön yms. Hellan upgrade-setti näyttää olevan 1500 euroa, joka on jo 10% koko auton arvosta ja liekö pitää sisällään vielä edes tasonsäätöä? Vai riittääkö katsastusmiehelle pelkkä manuaalinen tasonsäätö?

      Meneekös nuo kaikki faceliftin umpiot heitämällä vanhemman keulaan? Siten taitaisi selvitä halvemmalla, että hommaisi Hellan faceliftin perusumpiot (Schmiedmannilta n.400e), johon heittäisi kiinni kevyen xenon-sarjan (300e). Vaihtaisi vain katsastukseen vakiopolttimot. Harrastaakohan tuollaista kukaan? Tosin mun ajo on 95% ajoa uudenmaan katuvalohohteessa, joten valoteho ei ole ehkä se prioriteetti nro.1.
      BMW G30 530e X-Drive

      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

      Comment

      • superb
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2005
        • 2827

        #4
        Originally posted by JKK
        Eikös se ole aika mittava ja arvokas projekti lähteä päivitämään non-xenon-ei-faceliftiä tuoreemmaksi xenon-keulaiseksi? Ilmeisesti vaatii automaattisen tasonsäädön yms. Hellan upgrade-setti näyttää olevan 1500 euroa, joka on jo 10% koko auton arvosta ja liekö pitää sisällään vielä edes tasonsäätöä? Vai riittääkö katsastusmiehelle pelkkä manuaalinen tasonsäätö?

        Meneekös nuo kaikki faceliftin umpiot heitämällä vanhemman keulaan? Siten taitaisi selvitä halvemmalla, että hommaisi Hellan faceliftin perusumpiot (Schmiedmannilta n.400e), johon heittäisi kiinni kevyen xenon-sarjan (300e). Vaihtaisi vain katsastukseen vakiopolttimot. Harrastaakohan tuollaista kukaan? Tosin mun ajo on 95% ajoa uudenmaan katuvalohohteessa, joten valoteho ei ole ehkä se prioriteetti nro.1.
        Ei taida tarvita automaattista tasonsäätöä... voihan senkin laittaa jos huvittaa..
        Valonpesimet vois olla ok, mut saahan ne vakiohalogeenit laitettua aina katsastuksen ajaksi

        Umpiot menee nätisti kiinni vaikka olis vanhempi auto ja uudemmat facelift-umpiot.

        Comment

        • JKK
          Bimmer Enthusiast
          • May 2006
          • 2323
          • Uusimaa

          #5
          Jatkokysymyksiä

          Eli jos nyt innostuisin moisesta projektista, niin kannattaisiko minun hommata ainoastaan faceliftin perusumpiot, johon tyrkkään xenonpolttimot & muuntajat? Vai täytyykö xenoneille olla omanlaisensa umpiot? Vai ovatko ne ulkoisesti samanlaiset? Noitahan on jo purkuosinakin paljon myytävänä.

          Valonpesurit tuossa autossani näyttää olevan jo valmiina, sekä manuaalinen tasonsäätö.
          BMW G30 530e X-Drive

          Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

          Comment

          • Naskali
            Bimmer Rookie
            • Feb 2005
            • 45

            #6
            Originally posted by JKK
            Eli jos nyt innostuisin moisesta projektista, niin kannattaisiko minun hommata ainoastaan faceliftin perusumpiot, johon tyrkkään xenonpolttimot & muuntajat? Vai täytyykö xenoneille olla omanlaisensa umpiot? Vai ovatko ne ulkoisesti samanlaiset? Noitahan on jo purkuosinakin paljon myytävänä.

            Valonpesurit tuossa autossani näyttää olevan jo valmiina, sekä manuaalinen tasonsäätö.

            Xenoneissa on aina pakollisena valonpesurit ja automaattinen korkeuden säätö. Umpiot ovat erilaiset, mutta voihan niihin halogen umpioihin laittaa ilmeisesti jotkut jälkivarustelu xenon sarjat (ei E-hyväksytyt). Ottaa ne pois aina katsastuksen ajaksi... Sarjojahan saa eri lampuille. esim. H7 ym..

            Comment

            • superb
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2005
              • 2827

              #7
              Ihankuin olisin jostakin lukenut, ettei tiettyä vuotta ennen tehdyissä autoissa tarvii automaattista tasonsäätöä... no yhtä kaikki.

              Helpointa olisi metsästää ebaystä käytetyt facelift-xenonit, joko sytyttimillä tai ilman.
              Sytyttimet ja polttimot saa kyllä jälkikäteenkin... kannattaa myös miettiä bi-xenoneita (jonkin verran enemmän askarreltavaa).

              Comment

              • buksin-1
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2003
                • 4592
                • Keski-Pohjanmaa

                #8
                Originally posted by superb
                Ihankuin olisin jostakin lukenut, ettei tiettyä vuotta ennen tehdyissä autoissa tarvii automaattista tasonsäätöä... no yhtä kaikki.
                Muistaakseni raja oli 1999.
                Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
                Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
                SISUSTAT modaukset

                Comment

                • reddewil
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2003
                  • 3015
                  • West Coast

                  #9
                  Faktaa, eikä arvauksia:

                  Xenon-ajovaloista
                  Ajoneuvohallintokeskus muistuttaa, että Xenon-ajovaloilla on aina oltava pesulaite. Tämä koskee luonnollisesti myös jälkiasennettavia Xenon-ajovaloja – ei koske kuitenkaan erillisiä kaukovaloja tai lisäkaukovaloja.
                  • Lähivalojen suuntauksensäätölaite tulee olla 01.01.1995 tai sen jälkeen käyttöön-otetussa autossa, jos auto on 01.01.1994 tai sen jälkeen tyyppikatsastettua mallia.
                  • Lähivalojen suuntauksensäätölaite tulee olla kaikissa 14.06.1995 tai sen jälkeen
                  käyttöönotetuissa autoissa (ennen 01.01.1994 tyyppikatsastetut mallit kuitenkin 01.07.1995 lähtien).
                  • Toiminnaltaan automaattinen Xenon-ajovalojen suuntauksensäätölaitteen tulee olla uusissa autotyypeissä 1.10.1998 lähtien ja 1.10.2000 lähtien kaikissa käyttöönotetuissa autoissa.
                  Kuitenkin mikäli auto on voitu hyväksyä Suomessa liikenteeseen varustettuna yksinomaan DOT-hyväksytyillä ajovaloilla ja niiden tilalle vaihdetaan DOT-hyväksytyt Xenon-ajovalot, niin autossa ei vaadita suuntauksensäätölaitetta, eikä valojen pesulaitetta.

                  Lähde ja muutakin pähkinässä: http://www.ake.fi/pdf/Valvonnan%20ti...205%202003.pdf
                  ...

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Originally posted by reddewil
                    • Toiminnaltaan automaattinen Xenon-ajovalojen suuntauksensäätölaitteen tulee olla uusissa autotyypeissä 1.10.1998 lähtien ja 1.10.2000 lähtien kaikissa käyttöönotetuissa autoissa.
                    Ja vielä kun löytyisi jostain se lakimies joka kertoisi mitä tuo lause tarkoittaa? Siis minä ainakaan en tajua tuosta mitään... Taannoin kun asiaa kysyin niin AKE sanoi, että 1.1.1999 käyttöönotetussa riittää manuaalinen säätö joten voisiko siitä tulkita, että se riittää kaikissa ennen 1.10.2000 käyttöönotetuissa, siis siinä tapauksessa kun xenonit jälkiasennetaan?
                    E39 528iA

                    Comment

                    • reddewil
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2003
                      • 3015
                      • West Coast

                      #11
                      Originally posted by TJJ
                      Ja vielä kun löytyisi jostain se lakimies joka kertoisi mitä tuo lause tarkoittaa? Siis minä ainakaan en tajua tuosta mitään... Taannoin kun asiaa kysyin niin AKE sanoi, että 1.1.1999 käyttöönotetussa riittää manuaalinen säätö joten voisiko siitä tulkita, että se riittää kaikissa ennen 1.10.2000 käyttöönotetuissa, siis siinä tapauksessa kun xenonit jälkiasennetaan?
                      e39 on varmaan tyypitetty sillon vuonna -96 ja kelpaa manuaalisäädöllä 1.10.2000 asti? Mutta jotka on tyypitetty 1.10.1998 jälkeen, niin niissä täytyy olla automaattisäätö tyypityksestä lähtien? Ja tyypitetty millon vaan, mutta käyttöönotettu 1.10.2000 jälkeen täytyy olla automaattisäätö oli xenonit tai ei.
                      Näin minä tämän ymmärrän...
                      ...

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        #12
                        Originally posted by reddewil
                        Ja tyypitetty millon vaan, mutta käyttöönotettu 1.10.2000 jälkeen täytyy olla automaattisäätö oli xenonit tai ei.
                        Näin minä tämän ymmärrän...
                        Ei, koskee vain xenoneita.

                        Toiminnaltaan automaattinen Xenon-ajovalojen suuntauksensäätölaitteen tulee olla uusissa autotyypeissä 1.10.1998 lähtien ja 1.10.2000 lähtien kaikissa käyttöönotetuissa autoissa.
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎