Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52B28:n (05/96 e39) kampiakselin asennontunnistin oireilee?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Moonshine
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 1018
    • Järvenpää

    M52B28:n (05/96 e39) kampiakselin asennontunnistin oireilee?

    Voiko viallinen kampiakselin asennontunnistin aiheuttaa seuraavaa:
    - Erittäin "aaltoileva" kiihtyvyys
    - Kierrokset vaeltaa osakaasulla (vaihde vapaalla) kuin ajokoira vaikka polkimen asentoa ei muuta

    Juuri reissusta tulleena viimeisen 20km olivat mielenkiintoisia, kun ohitukset alkoivat olla jännittävän puoleisia tuon melko voimakkaan "aaltoilun" takia. Lukaisin CarSoftilla pikaisesti vikakoodit, ja moottorinohjaukseen oli jäänyt muistiin tuo "83 Crankshaft angle pulse generator". Tosin nyt kun nollasin vikamuistin, ei tuo vika enää ilmestynyt uudelleen. Haamuvika? Nykiminenkin tuntui hävinneen, mutta edelleen osakaasulla (vaihde vapaalla) kierrokset menevät omia polkujaan. Ei kai tuo ole sentään joku ominaisuus? Moottorinohjaus näyttää kyllä tunnistavan kaasupolkimen asennon oikein.

    Miten ko. anturi vaihdetaan ja minkä hintaisesta palikasta on kyse?

    Ja potilashan on siis e39 528iA (05/96), M52B28.
    Last edited by Moonshine; 14-07-2006, 08:07.
    "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill
  • Jesper
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2004
    • 1447

    #2
    Voiskohan vika johtua hajonneesta ilmamäärämittarista?

    Comment

    • Moonshine
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2003
      • 1018
      • Järvenpää

      #3
      Noh, eikö kellään ole kyseinen anturi temppuillut?
      "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

      Comment

      • olaus
        Bimmer Fanatic
        • May 2003
        • 685
        • jyväskylä

        #4
        Mulla muistaakseni meni tuollainen kerran ja oli imusarjan alla. Olisko ollut vartin vaihto!

        Comment

        • Rahu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 6464
          • Tuusula

          #5
          Kyllähän se voi käyttäytyä juuri noin kuin kuvailitkin, tod näköisesti siellä on ollut joku hetkellinen katkos joka on jäänyt muistiin, nollattuasi sen se saattaa toimia mutta veikkaan että finaalissa se alkaa olemaan joka tapauksessa. Maksaa muistaakseni about 100€ ja vaihtotyön pystyy tekemään itse, TIS:stä löytyy myös ohjeet tuohon, anturin löydät kun seuraat johtoa imusarjan alta missä on 2 pistoketta joita toinen menee nokan asentotunnistimelle ja toinen sinne kammen asentotunnistimelle.

          Ilmamäärämittarinhan voit testata ottamalla töpselin siitä irti ja vertailemalla käyttäytymistä mikäli sitä epäilet, koska diagnoosi ei aina kerro ilmamäärämittarin vikaa.
          BMW Service
          P.o4oo925441
          [email protected]
          Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
          Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

          Comment

          • Moonshine
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2003
            • 1018
            • Järvenpää

            #6
            Originally posted by Rahu
            Maksaa muistaakseni about 100€ ja vaihtotyön pystyy tekemään itse, TIS:stä löytyy myös ohjeet tuohon, anturin löydät kun seuraat johtoa imusarjan alta missä on 2 pistoketta joita toinen menee nokan asentotunnistimelle ja toinen sinne kammen asentotunnistimelle.
            Jep, satkun maksoi ja tilaukseen meni. TIS:stä löysin pari tuohon viittaavaa dokkaria:
            12 14 520 Replacing pulse generator
            12 14 520 Replacing impulse sensor
            Onkohan se kenties tuo ensimmäinen joka kuvaa kyseistä operaatiota? Ja jos, niin ilmeisestikin tuon voi tehdä kokonaisuudessaan yläkautta, eli nosturia ei kaivata tähän hätään?
            "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

            Comment

            • olaus
              Bimmer Fanatic
              • May 2003
              • 685
              • jyväskylä

              #7
              Ei tarvitse nostureita sun muita eli ihan yläkautta onnistuu.. Tosin helpottaa asiaa jos moottori ei ole tulikuuma asennusvaiheessa.

              Comment

              • toniwe
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2003
                • 316
                • Lahti

                #8
                Oliko tuo asentotunnistimen vaihto iso työ?

                Mulla carsoft antaa E39 523:ssa seuraavat viat. Käynnistettäessä ei aina lähde käymään kunnolla, käy erittäin vaivalloisesti ja saattaa sammua, uudelleen starttauksen jälkeen toimii kuitenkin taas normaalisti.

                Single diagnosis DME / DDE - Status: ERROR !
                Module Info: DME / DDE
                DME MS41.0

                203 Lambda regulation limit exceeded: Oxygen sensor 2
                Bank 2
                Cylinder 4.6; after catalytic converter

                212 VANOS (Bank 1)
                Mechanical jamming

                83 Crankshaft angle pulse generator'


                Onkohan tuossa siis sekä toinen lambda että tuo asentotunnistin paskana? Tuo vanoksen mechnical jamming ilmoitus ei kuulosta hyvältä sekään...

                Comment

                • Moonshine
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2003
                  • 1018
                  • Järvenpää

                  #9
                  Originally posted by toniwe View Post
                  Oliko tuo asentotunnistimen vaihto iso työ?

                  Mulla carsoft antaa E39 523:ssa seuraavat viat. Käynnistettäessä ei aina lähde käymään kunnolla, käy erittäin vaivalloisesti ja saattaa sammua, uudelleen starttauksen jälkeen toimii kuitenkin taas normaalisti.

                  Single diagnosis DME / DDE - Status: ERROR !
                  Module Info: DME / DDE
                  DME MS41.0

                  203 Lambda regulation limit exceeded: Oxygen sensor 2
                  Bank 2
                  Cylinder 4.6; after catalytic converter

                  212 VANOS (Bank 1)
                  Mechanical jamming

                  83 Crankshaft angle pulse generator'


                  Onkohan tuossa siis sekä toinen lambda että tuo asentotunnistin paskana? Tuo vanoksen mechnical jamming ilmoitus ei kuulosta hyvältä sekään...
                  Ei oo kovinkaan paha homma vaihtaa, etenkin jos sattuu omaamaan sirot kädet. Ainoa asia jonka tarvitsin irroittaa oli öljynsuodattimen kotelo. Sen jälkeen vaan kättä imusarjan alle ja sieltä toinen niistä liittimistä irti (en muista kumpi, mutta seuraa johtoa), ja sitten vaan anturi irti viskon lähettyviltä, johtoa seuraamalla löytyy sekin. Anturi on kiinni kuuskulma-avaimella, joten varaa moinen sarja lähettyville.

                  Noista muista vioista, jääkö ne aktiivisiksi nollauksen jälkeen? Jos jää, niin vaikuttaisi siltä että toinen lambda on alkanut kikkailemaan, eli kaipaa vaihtoa tai muuta magiaa. Vanoksen jumiaminen noista eniten epäilyttävä asia on, mutta jos ei aktiivinen ongelma, niin nou hätä.
                  "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

                  Comment

                  • toniwe
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2003
                    • 316
                    • Lahti

                    #10
                    Ok, ei kuulosta isolta hommalta.

                    Originally posted by Moonshine View Post
                    Noista muista vioista, jääkö ne aktiivisiksi nollauksen jälkeen? Jos jää, niin vaikuttaisi siltä että toinen lambda on alkanut kikkailemaan, eli kaipaa vaihtoa tai muuta magiaa. Vanoksen jumiaminen noista eniten epäilyttävä asia on, mutta jos ei aktiivinen ongelma, niin nou hätä.
                    Nollauksen jälkeen kun ajaa paikallaan vikatestin niin nuo eivät tule uudestaan. Noi tulee kaikki kerralla silloin kun auto alkaa käydä huonosti, eli saattaa olla muutaman päivän täysin normaali / ilman vikoja. Täytyy varmaankin aloittaa tuosta asentotunnistimen vaihdosta ja katsoa häviääkö tuo Vanos ongelma samalla.

                    Comment

                    • toniwe
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2003
                      • 316
                      • Lahti

                      #11
                      No tuli käytyä päästömittauksessa ja kaikki arvot liian korkeita, oliskohan toi lambda nyt sitten sökö vai voiko tuo kampiakselin asentotunnistimen toimimattomuus vaikuttaa? Kummatkin vikakoodit jää muistiin nollauksen jälkeen, ei vaan nyt raaskisi kaikkia ostaa uusia jos ovatkin "haamuvikoja".

                      Tyhjäkäynnillä CO% 3,75 CO2 12,6 HC PPM 208 O2 0,32
                      Kierroksilla CO% 0,55 CO2 14,5 HC PPM 78 O2 0,29
                      Lambda 0.993

                      Comment

                      • toniwe
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2003
                        • 316
                        • Lahti

                        #12
                        Taas on testailtu lisää, tuo Vanoksen jumitus virhe ilmestyy aina samalla kertaa vikakoodeihin kun asentotunnistimen virhekin. Täytyy vaihtaa ensin tuo asentotunnistin ja katsoa pääseekö tuosta Vanos -virheestä samalla.

                        Comment

                        • BMWFW24
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2003
                          • 276
                          • Jämsä

                          #13
                          Originally posted by toniwe View Post

                          203 Lambda regulation limit exceeded: Oxygen sensor 2
                          Bank 2
                          Cylinder 4.6; after catalytic converter

                          212 VANOS (Bank 1)
                          Mechanical jamming


                          Onkohan tuossa siis sekä toinen lambda että tuo asentotunnistin paskana? Tuo vanoksen mechnical jamming ilmoitus ei kuulosta hyvältä sekään...
                          Ensimmäinen (203) tulee myös silloin kun VANOS ei käännä nokka-akselia tarpeeksi paljon esim. jos vanoksen ja akselin hampaat ei ole oikealla kohdalla esim. vanoksen irroituksen jälkeen. Seos ei ilmeisesti ole haluttu ja sen säätö ei onnistu lambdan mittauksen perusteella koska nokka-akseli on "väärässä" asennossa.(ei kuitenkaan tässä tapauksessa ilmeisesti). Koodi pitäisi tulla molemmilta bankeilta eli siis syl 1-3 ja 4-6.
                          Postauksessa on ilmeisesti unohtunut yksi sylinteri koodista, siis bank2 syl 4-6, eikä 4 ja 6.
                          Bentleyn manuaali antaa koodin 203 selitykseksi: Fuel trim(bank 2)

                          Toisen koodin (212) saa tulemaan myös esim. jos vanoksen solenoidin johto on irti. (Silloin tosin tulee myös solenoidin vikakoodit)Taikka (tämä on vain omaa arvailua, ei faktatietoa) jos nokan asento ei muutu riittävästi boksin pyytämällä kohdalla.Voisin kuvitella että jos nokan asentoanturi/kampiakselin anturi ei anna signaaliaan tai se tulee heikkona, niin tietokone tulkitsee myös sen niin ettei nokka-akseli ole kääntynyt silloin kun sen boksin mielestä olisi pitänyt kääntyä. Boksihan ei voi tietää milloin nokka on kääntynyt, muuten kuin nokka-akselin anturin antamasta signaalista ja sille on varmasti annettu joku aika, x,xx millisekuntia, jolloin sen pitäisi tulla kampiakselin signaalin suhteen, tai muulloin se(nokka-akseli) on boksin mielestä jumissa.
                          Vaikea selittää lyhyesti mitä ajan takaa...

                          Voihan se vanos myös todella olla jumissa
                          Last edited by BMWFW24; 26-10-2006, 04:11. Reason: Lisäsin vähän juttua
                          ex. 316i e36 1991
                          ex. 318iS Coupe e36 1992
                          ex. 528iA Touring e39 1997
                          ex 316i e30 1990, vaimon
                          ex. X5 4.4i e53 2001
                          ex 316 e46 2003, vaimon
                          525iX e60 2008
                          Z4 e85 2003, vaimon​

                          Comment

                          • snoub
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2006
                            • 220
                            • Oulu

                            #14
                            Olis tarpeettomana M50B28 mottiin (ainakin) sopiva kampiakselin asentotunnistin, Hellan valmistama, alkaup. laatikossa, käyttämätön. Privaa jos kiinnostaa Lähtee halvemmalla kuin uusi.
                            BMW G20 330e M-Sport Dravit Grey metallic Individual
                            BMW F15 X5 30d M-Sport Mineralweiss metallic Semivoll
                            BMW E21 315 Alpinweiß Originell zustand

                            Ex.
                            BMW E90 335dA M-Sport 2011 Saphirschwarz Vollaustattung
                            BMW E39 530dA M-Sport Topasblau Touring, BMW E39 530dA M-Sport Touring Estorilblau Individual , BMW E46 330d M-Sport II Topasblau, BMW E36 328iA M-Sport Daytonaviolet Individual, BMW E39 528i M fahrwerke Cosmosschwarz, BMW E36 328i M-Sport Cosmosschwarz

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎