Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 etujousien asennus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    E39 etujousien asennus?

    Kyseessä vakioalusta ja jouset: mihin kohtaan jousen alapään alkukohta pitäisi laittaa? Sitä ei neuvota BMW:n ohjeissa (en ainakaan huomannut). Ei kai tuo voi olla niin, että pitää vaan vanhoista osista katsoa missä jousi ennen oli? Vanhoissa iskareissa jousilautanen oli tasainen, uusissa (Sachs super touring) sen muotoa oli yhdestä kohdasta hiukan muutettu ja mukana oli paperilappu jossa sanottiin muutoksen johtuvan asennusvirheistä ja oli siinä kuviakin, mutta nekin oli epäselviä tarkan kohdan suhteen.
    E39 528iA
  • Jarde
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2005
    • 446
    • Oulu

    #2
    Originally posted by TJJ
    Kyseessä vakioalusta ja jouset: mihin kohtaan jousen alapään alkukohta pitäisi laittaa? Sitä ei neuvota BMW:n ohjeissa (en ainakaan huomannut). Ei kai tuo voi olla niin, että pitää vaan vanhoista osista katsoa missä jousi ennen oli? Vanhoissa iskareissa jousilautanen oli tasainen, uusissa (Sachs super touring) sen muotoa oli yhdestä kohdasta hiukan muutettu ja mukana oli paperilappu jossa sanottiin muutoksen johtuvan asennusvirheistä ja oli siinä kuviakin, mutta nekin oli epäselviä tarkan kohdan suhteen.
    Eikös se jousen alapää ole sellainen kananmunan muotoinen, joten ei sitä väärään asentoon oikein voi laittaa. Minusta siitä muutetusta kohdasta ei ollut mitään hyötyä. Itse vaihdoin Sachsin pumput joka kulmaan, eikä niissä mitään epäselvyyttä ole jos vähän miettii.
    Voin tietty käydä kurkkaamassa autosta.
    E46 320d sedan vm-02
    museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

    Comment

    • Retze
      Bimmer Fanatic
      • May 2006
      • 422
      • Keski-Suomi

      #3
      Eli jousen ja alajousilautasen muoto on ns. pyöristetty kolmio ja ne asetetaan kohdakkain.
      nyk. jalkapelillä
      ex BMW 320i

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        #4
        No nyt vasta tajusin, että se alaosa onkin muotoiltu noin, miten niissä sitten muka on tehty asennusvirheitä jos tuo menee aina kohdalleen? Mutta onhan siinä kuitenkin jonkin verran liikkumavaraa ja koska iskari piti asentaa puristimien kanssa paikalleen, niin nyt jäi vaivaamaan onko ne jousen päät täysin samoilla kohdilla. Taidan lähteä taas purkamaan....

        Eilen menikin "vain" 7 tuntia tuossa hommassa Raidetangon päätä en saanut irti, joten hankalaksi meni kun piti halpapaskapuristimilla vetää jousi kasaan. En kyllä tajua miten jotkut ovat vaihtanee nuo vain ottamalla koiranluun irti ja vääntämällä pyörän alas. Tosin tuli selväksi, että jos olisi ollut kunnollinen ulosvetäjä ja jousipuristimet, niin tuon tekisi reilussa tunnissa.
        E39 528iA

        Comment

        • Jarde
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2005
          • 446
          • Oulu

          #5
          Kävin kurkkaamassa, ei näkynyt jousenpäätä eli se päättyy sinne "sisäpuolelle", leveemmälle osalle (mulla on kylläkin H&R jouset). Tuossa vielä yksi kuva mikä on E60:stä, mutta näyttää olevan aika samanlainen. Aluskumikin on muotoiltu jousen mukaan, eikä sitä ihan helpolla väärin saa laitettua.
          E46 320d sedan vm-02
          museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

          Comment

          • Jarde
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2005
            • 446
            • Oulu

            #6
            Originally posted by TJJ
            No nyt vasta tajusin, että se alaosa onkin muotoiltu noin, miten niissä sitten muka on tehty asennusvirheitä jos tuo menee aina kohdalleen? Mutta onhan siinä kuitenkin jonkin verran liikkumavaraa ja koska iskari piti asentaa puristimien kanssa paikalleen, niin nyt jäi vaivaamaan onko ne jousen päät täysin samoilla kohdilla. Taidan lähteä taas purkamaan....

            Eilen menikin "vain" 7 tuntia tuossa hommassa Raidetangon päätä en saanut irti, joten hankalaksi meni kun piti halpapaskapuristimilla vetää jousi kasaan. En kyllä tajua miten jotkut ovat vaihtanee nuo vain ottamalla koiranluun irti ja vääntämällä pyörän alas. Tosin tuli selväksi, että jos olisi ollut kunnollinen ulosvetäjä ja jousipuristimet, niin tuon tekisi reilussa tunnissa.
            Minä jätin ne raidetangot irroittamatta. Puristin kyllä jousta kasaan ja sitten kampesin metrisellä putkella napaa alaspäin, että sain sen yläpään pois pyöräkotelosta. Tästä johtui luultavasti se, että raidetangot oli vääntyneet suojakumien sisällä olevasta ohuesta kohdasta! Huomasin sen kun tutkin sisäpäiden väljyyttä. Joten ei kannata millään varrella ryhtyä kampeamaan tuota
            E46 320d sedan vm-02
            museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              #7
              Nyt jousen pää on tuossa kuvan punaisen nuolen kohdalla. Kuitenkin siinä lapussa on mainittu nuo siniset kohdat väärinä, mutta miten joku edes saa jousen sinne? Ja miten tuo syvennys muka väärän asennuksen estää? Tosi epälooginen systeemi, tuossa olisi jotain järkeä jos jousen pää pitäisi asettaa tuon syvennyksen reunalle mutta eipä se vaan siihen kuulu.
              Attached Files
              E39 528iA

              Comment

              • Jarde
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2005
                • 446
                • Oulu

                #8
                Originally posted by TJJ
                Nyt jousen pää on tuossa kuvan punaisen nuolen kohdalla. Kuitenkin siinä lapussa on mainittu nuo siniset kohdat väärinä, mutta miten joku edes saa jousen sinne? Ja miten tuo syvennys muka väärän asennuksen estää? Tosi epälooginen systeemi, tuossa olisi jotain järkeä jos jousen pää pitäisi asettaa tuon syvennyksen reunalle mutta eipä se vaan siihen kuulu.
                Niipä! Minustakin tuo syvennys on vain hämäämässä, eihän sitä jousta voi mitenkään saada sopimaan noiden sinisten nuolien kohdalle.
                E46 320d sedan vm-02
                museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Originally posted by Jarde
                  Minä jätin ne raidetangot irroittamatta. Puristin kyllä jousta kasaan ja sitten kampesin metrisellä putkella napaa alaspäin, että sain sen yläpään pois pyöräkotelosta. Tästä johtui luultavasti se, että raidetangot oli vääntyneet suojakumien sisällä olevasta ohuesta kohdasta! Huomasin sen kun tutkin sisäpäiden väljyyttä. Joten ei kannata millään varrella ryhtyä kampeamaan tuota
                  Huomasin tuon raidetankojen ongelman, joten puristin jousen niin kasaan ettei tarvinnut kammeta. Riitti kun kaverin kanssa varovaisesti otettiin iskaripaketti hiukan (2-3cm) alaspäin painamalla lokasuojan välistä. Lokasuoja tietysti oli suojattu pehmusteella.
                  E39 528iA

                  Comment

                  • Keimo
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 2032
                    • Kekkoslovakia

                    #10
                    Itselläni tuo etuiskarin "kärki" on tuolla toisella oikeanpuoleisen hahlon päässä? Olisko jollain kuvaa jousesta ja iskarista, mistä näkisi mihin tuo jousen kärki tulee.

                    Comment

                    • Petri.Kekkonen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2006
                      • 7450
                      • Oulu

                      #11
                      Vastaillaanpa nyt 2006 vuoden kyssäriin kun ongelmat tuntuu olevan edelleen samoja kuin silloinkin. Toisen etujousen katkettua ostin eteen uudet alkuperäiset iskarit + jouset (M Sport II -alusta eli Sachs Advantage -iskarit) ja olen tässä pari-kolme päivää pähkinyt tämän saman jousen asento-ongelman kanssa.

                      Ekana katsoin tietysti ohjeita täältä [KLIK], mutta tuolla koko asia on sivuutettu aika suurpiirteisesti viittaamalla vain siihen että katsoo vanhasta jousesta asennon ja laittaa merkin maalilla ja kasaa sen mukaan. Ei auta hirveästi kun vanhat osat on vielä auton alla ja uudet tässä kädessä. Sain kuitenkin tungettua kännykäää väliin sen verran, että näkymä oli tämä:



                      Jousen oranssi väritäplä on siis suunnilleen linjassa tuon jousilautasessa ja kumissa olevan hahlon kanssa. Kun pyörittelen uusia osia kädessä niin tilanne taas näyttää tältä:



                      Eli jousen alimman kierroksen ja jousilautasen munanmuotoisuus osuu hyvin yhteen kun jousen oranssi merkki on suunnilleen jousilautasen hahlon kohdalla. Tässä vielä pari muuta kuvaa:





                      Sitä en vain tajua että kun Sachs on vaivautunut tekemään noinkin tarkan valokuvitetun ohjelappusen iskarien mukaan niin miksi tätä asiaa ei ole samalla vaivalla kunnolla selitetty. Vai onko sitten niin että noi jousen maalimerkit on ihan vain vahingossa oikeassa kohdassa?

                      Lopulta kyllä löysin kohtuullisen selkeän ohjeistuksen esim. täältä: [KLIK].
                      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                      E39 523i M Sport '00, Titansilber

                      Comment

                      • Havis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1838
                        • Kotona/Poissa

                        #12
                        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                        ...Lopulta kyllä löysin kohtuullisen selkeän ohjeistuksen esim. täältä: [KLIK].
                        Koska tuossa jousi sekä jousilautanen on soikeita eikä pyöreitä, se muoto määrää jousen asennon. Se, että lautaseen on tehty tuo syvennys kyllä hämää, sillä kun ei tunnu olevan mitään tekemistä jousenpään paikan kanssa, mikä lie tarkoitus. Vedenpoisto kolo? Tuskin, ei taida edes olla alimmassa kohdassa. Estää jousen ja lautasen välisen kumitiivisteen kiertymisen väärään asentoon?
                        Last edited by Havis; 26-03-2014, 18:38.
                        "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                        E60 523iA -08

                        Comment

                        • Petri.Kekkonen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2006
                          • 7450
                          • Oulu

                          #13
                          Testailin tuossa äsken että josko saisin halvoilla jousipuristimilla puristettua jousta sen verran kasaan että voisin kasata tolpat, mutta kuten iskareiden mukana tullut ohjelappukin toteaa niin ei se oikein onnistu. Ei ainakaan noilla jousipuristimilla saa jousta niin paljon puristettua. Toinen konsti olisi kai lisäksi vetää iskarin mäntää ulopäin ja lukita se jollain (kuten esim. tässä on tehty: http://koti.mbnet.fi/pro-ht/Kuvat/jo...silautaset.htm). Ei nyt oikein innostanut tuohonkaan hommaan ryhtyä kun ei riittänyt lihakset vetää edes sitä iskarin mäntää ylös asti.

                          Originally posted by Havis View Post
                          ... tuo syvennys kyllä hämää, sillä kun ei tunnu olevan mitään tekemistä jousenpään paikan kanssa, mikä lie tarkoitus. Vedenpoisto kolo? Tuskin, ei taida edes olla alimmassa kohdassa...
                          Unohtuikin sanoa, eli ainakin Beisanin ohjeen mukaan kolo on jousipuristinta varten tehty:
                          A notch in lower spring seat (strut perch) facilitates positioning spring press head clasp further to end of spring.
                          Last edited by Petri.Kekkonen; 26-03-2014, 18:40.
                          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                          E39 523i M Sport '00, Titansilber

                          Comment

                          • Havis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 1838
                            • Kotona/Poissa

                            #14
                            Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                            Unohtuikin sanoa, eli ainakin Beisanin ohjeen mukaan kolo on jousipuristinta varten tehty:
                            Erittäin looginen selitys, varsinkin jos ylälautasesta löytyy samasta kohtaa myös vastaava kolo.
                            "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                            E60 523iA -08

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎