Kyseessä vakioalusta ja jouset: mihin kohtaan jousen alapään alkukohta pitäisi laittaa? Sitä ei neuvota BMW:n ohjeissa (en ainakaan huomannut). Ei kai tuo voi olla niin, että pitää vaan vanhoista osista katsoa missä jousi ennen oli? Vanhoissa iskareissa jousilautanen oli tasainen, uusissa (Sachs super touring) sen muotoa oli yhdestä kohdasta hiukan muutettu ja mukana oli paperilappu jossa sanottiin muutoksen johtuvan asennusvirheistä ja oli siinä kuviakin, mutta nekin oli epäselviä tarkan kohdan suhteen.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 etujousien asennus?
Collapse
X
-
Originally posted by TJJKyseessä vakioalusta ja jouset: mihin kohtaan jousen alapään alkukohta pitäisi laittaa? Sitä ei neuvota BMW:n ohjeissa (en ainakaan huomannut). Ei kai tuo voi olla niin, että pitää vaan vanhoista osista katsoa missä jousi ennen oli? Vanhoissa iskareissa jousilautanen oli tasainen, uusissa (Sachs super touring) sen muotoa oli yhdestä kohdasta hiukan muutettu ja mukana oli paperilappu jossa sanottiin muutoksen johtuvan asennusvirheistä ja oli siinä kuviakin, mutta nekin oli epäselviä tarkan kohdan suhteen.
Voin tietty käydä kurkkaamassa autosta.E46 320d sedan vm-02
museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68
-
-
No nyt vasta tajusin, että se alaosa onkin muotoiltu noin, miten niissä sitten muka on tehty asennusvirheitä jos tuo menee aina kohdalleen? Mutta onhan siinä kuitenkin jonkin verran liikkumavaraa ja koska iskari piti asentaa puristimien kanssa paikalleen, niin nyt jäi vaivaamaan onko ne jousen päät täysin samoilla kohdilla. Taidan lähteä taas purkamaan....
Eilen menikin "vain" 7 tuntia tuossa hommassaRaidetangon päätä en saanut irti, joten hankalaksi meni kun piti halpapaskapuristimilla vetää jousi kasaan. En kyllä tajua miten jotkut ovat vaihtanee nuo vain ottamalla koiranluun irti ja vääntämällä pyörän alas. Tosin tuli selväksi, että jos olisi ollut kunnollinen ulosvetäjä ja jousipuristimet, niin tuon tekisi reilussa tunnissa.
Comment
-
-
Kävin kurkkaamassa, ei näkynyt jousenpäätä eli se päättyy sinne "sisäpuolelle", leveemmälle osalle (mulla on kylläkin H&R jouset). Tuossa vielä yksi kuva mikä on E60:stä, mutta näyttää olevan aika samanlainen. Aluskumikin on muotoiltu jousen mukaan, eikä sitä ihan helpolla väärin saa laitettua.E46 320d sedan vm-02
museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68
Comment
-
-
Originally posted by TJJNo nyt vasta tajusin, että se alaosa onkin muotoiltu noin, miten niissä sitten muka on tehty asennusvirheitä jos tuo menee aina kohdalleen? Mutta onhan siinä kuitenkin jonkin verran liikkumavaraa ja koska iskari piti asentaa puristimien kanssa paikalleen, niin nyt jäi vaivaamaan onko ne jousen päät täysin samoilla kohdilla. Taidan lähteä taas purkamaan....
Eilen menikin "vain" 7 tuntia tuossa hommassaRaidetangon päätä en saanut irti, joten hankalaksi meni kun piti halpapaskapuristimilla vetää jousi kasaan. En kyllä tajua miten jotkut ovat vaihtanee nuo vain ottamalla koiranluun irti ja vääntämällä pyörän alas. Tosin tuli selväksi, että jos olisi ollut kunnollinen ulosvetäjä ja jousipuristimet, niin tuon tekisi reilussa tunnissa.
E46 320d sedan vm-02
museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68
Comment
-
-
Nyt jousen pää on tuossa kuvan punaisen nuolen kohdalla. Kuitenkin siinä lapussa on mainittu nuo siniset kohdat väärinä, mutta miten joku edes saa jousen sinne? Ja miten tuo syvennys muka väärän asennuksen estää? Tosi epälooginen systeemi, tuossa olisi jotain järkeä jos jousen pää pitäisi asettaa tuon syvennyksen reunalle mutta eipä se vaan siihen kuulu.
Comment
-
-
Originally posted by TJJNyt jousen pää on tuossa kuvan punaisen nuolen kohdalla. Kuitenkin siinä lapussa on mainittu nuo siniset kohdat väärinä, mutta miten joku edes saa jousen sinne? Ja miten tuo syvennys muka väärän asennuksen estää? Tosi epälooginen systeemi, tuossa olisi jotain järkeä jos jousen pää pitäisi asettaa tuon syvennyksen reunalle mutta eipä se vaan siihen kuulu.E46 320d sedan vm-02
museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68
Comment
-
-
Originally posted by JardeMinä jätin ne raidetangot irroittamatta. Puristin kyllä jousta kasaan ja sitten kampesin metrisellä putkella napaa alaspäin, että sain sen yläpään pois pyöräkotelosta. Tästä johtui luultavasti se, että raidetangot oli vääntyneet suojakumien sisällä olevasta ohuesta kohdasta! Huomasin sen kun tutkin sisäpäiden väljyyttä. Joten ei kannata millään varrella ryhtyä kampeamaan tuota
Comment
-
-
Vastaillaanpa nyt 2006 vuoden kyssäriin kun ongelmat tuntuu olevan edelleen samoja kuin silloinkin. Toisen etujousen katkettua ostin eteen uudet alkuperäiset iskarit + jouset (M Sport II -alusta eli Sachs Advantage -iskarit) ja olen tässä pari-kolme päivää pähkinyt tämän saman jousen asento-ongelman kanssa.
Ekana katsoin tietysti ohjeita täältä [KLIK], mutta tuolla koko asia on sivuutettu aika suurpiirteisesti viittaamalla vain siihen että katsoo vanhasta jousesta asennon ja laittaa merkin maalilla ja kasaa sen mukaan. Ei auta hirveästi kun vanhat osat on vielä auton alla ja uudet tässä kädessä. Sain kuitenkin tungettua kännykäää väliin sen verran, että näkymä oli tämä:
Jousen oranssi väritäplä on siis suunnilleen linjassa tuon jousilautasessa ja kumissa olevan hahlon kanssa. Kun pyörittelen uusia osia kädessä niin tilanne taas näyttää tältä:
Eli jousen alimman kierroksen ja jousilautasen munanmuotoisuus osuu hyvin yhteen kun jousen oranssi merkki on suunnilleen jousilautasen hahlon kohdalla. Tässä vielä pari muuta kuvaa:
Sitä en vain tajua että kun Sachs on vaivautunut tekemään noinkin tarkan valokuvitetun ohjelappusen iskarien mukaan niin miksi tätä asiaa ei ole samalla vaivalla kunnolla selitetty. Vai onko sitten niin että noi jousen maalimerkit on ihan vain vahingossa oikeassa kohdassa?
Lopulta kyllä löysin kohtuullisen selkeän ohjeistuksen esim. täältä: [KLIK].E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Koska tuossa jousi sekä jousilautanen on soikeita eikä pyöreitä, se muoto määrää jousen asennon. Se, että lautaseen on tehty tuo syvennys kyllä hämää, sillä kun ei tunnu olevan mitään tekemistä jousenpään paikan kanssa, mikä lie tarkoitus. Vedenpoisto kolo? Tuskin, ei taida edes olla alimmassa kohdassa. Estää jousen ja lautasen välisen kumitiivisteen kiertymisen väärään asentoon?Last edited by Havis; 26-03-2014, 18:38."Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
-
Testailin tuossa äsken että josko saisin halvoilla jousipuristimilla puristettua jousta sen verran kasaan että voisin kasata tolpat, mutta kuten iskareiden mukana tullut ohjelappukin toteaa niin ei se oikein onnistu. Ei ainakaan noilla jousipuristimilla saa jousta niin paljon puristettua. Toinen konsti olisi kai lisäksi vetää iskarin mäntää ulopäin ja lukita se jollain (kuten esim. tässä on tehty: http://koti.mbnet.fi/pro-ht/Kuvat/jo...silautaset.htm). Ei nyt oikein innostanut tuohonkaan hommaan ryhtyä kun ei riittänyt lihakset vetää edes sitä iskarin mäntää ylös asti.
Originally posted by Havis View Post... tuo syvennys kyllä hämää, sillä kun ei tunnu olevan mitään tekemistä jousenpään paikan kanssa, mikä lie tarkoitus. Vedenpoisto kolo? Tuskin, ei taida edes olla alimmassa kohdassa...
A notch in lower spring seat (strut perch) facilitates positioning spring press head clasp further to end of spring.Last edited by Petri.Kekkonen; 26-03-2014, 18:40.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostUnohtuikin sanoa, eli ainakin Beisanin ohjeen mukaan kolo on jousipuristinta varten tehty:"Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
Comment