Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ongelma: E39 ajovalojen automaattinen korkeussäätö => Ratkaistu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juhis2000
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2003
    • 237
    • Kouvola

    Ongelma: E39 ajovalojen automaattinen korkeussäätö => Ratkaistu

    Ongelma on seuraavanlainen. Autossa ollut alunperin Xenonit (auto pre-facelift-mallia), jonka tilalle vaihdettu facelift-mallin Hellan valmistamat halogeeni (Angel Eyes) valot. Xenonien myötä autossa oli luonnollisestikin automaattinen ajovalojen korkeussäätö, eli ei erillistä säätörullaa kojetaulussa, no, katsastusmies kuitenkin havainnoi ettei autossa ole ajovalojen korkeussäätöä palautelapussaan, eikä leimaa tullut. Olisin itse muuten odottanut korjauskehotusta tästä, muttä inssi tulkitsi sen uusintanäytön arvoiseksi. Mitään muista huomatuksia ei siis löytynyt!

    Oli muuten pikkusen tarkkaa puuhaa, katsastuksessa meni reilut 30 min, ja inssi yritti saada muutoskatsastukseen auton madallustakin (Autossa tehtaalta lähtien ollut M-Sportfahrwerk...)

    No asiaan. Todellisuudessa katsastusmies ei mitenkään todennut etteikö automaattisäätö toimi. Itse tutkailin, niin totta puhuen ainakaan valojen kalibrointi virrat päälle laitettaessa ei toimi (eli valot eivät käy liikeradan ylä- ja alapäässä. Mistä tämä johtuu?

    Liittimet ovat valoissa kiinni, eivätkö uudenmalliset valot kommunikoi suoraan vanhanmallisen auton kanssa? Toisessa autossa (-99) valot toimivat niinkun pitääkin jossa on rullasäätö.
    Last edited by Juhis2000; 24-08-2006, 18:11. Reason: Otsikko
    BMW e60 525i terapiaprojekti
    -------------------------
    Ex. Bemarit: BMW e46 320i M-Sport 2001, BMW e60 520i 2003, BMW e61 525iA 2005, BMW e39 523iA 1997, BMW e34 525i 1995, BMW e38 740iA Individual, BMW e39 ///M5, BMW e36 318iS Coupe, BMW e39 528iA "Vollausstattung" M-Sport, BMW e39 523i M-Sport, BMW e39 525d, BMW e30 325i Cabrio "Orange"
  • buksin-1
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 4592
    • Keski-Pohjanmaa

    #2
    Toimiiko korkeussäätömoottorit, jotka ovat valojen sisällä?
    Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
    Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
    SISUSTAT modaukset

    Comment

    • 525TDS Touring
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2004
      • 483
      • Sahalahti

      #3
      Originally posted by Juhis2000
      Ongelma on seuraavanlainen. Autossa ollut alunperin Xenonit (auto pre-facelift-mallia), jonka tilalle vaihdettu facelift-mallin Hellan valmistamat halogeeni (Angel Eyes) valot. Xenonien myötä autossa oli luonnollisestikin automaattinen ajovalojen korkeussäätö, eli ei erillistä säätörullaa kojetaulussa, no, katsastusmies kuitenkin havainnoi ettei autossa ole ajovalojen korkeussäätöä palautelapussaan, eikä leimaa tullut. Olisin itse muuten odottanut korjauskehotusta tästä, muttä inssi tulkitsi sen uusintanäytön arvoiseksi. Mitään muista huomatuksia ei siis löytynyt!

      Oli muuten pikkusen tarkkaa puuhaa, katsastuksessa meni reilut 30 min, ja inssi yritti saada muutoskatsastukseen auton madallustakin (Autossa tehtaalta lähtien ollut M-Sportfahrwerk...)

      No asiaan. Todellisuudessa katsastusmies ei mitenkään todennut etteikö automaattisäätö toimi. Itse tutkailin, niin totta puhuen ainakaan valojen kalibrointi virrat päälle laitettaessa ei toimi (eli valot eivät käy liikeradan ylä- ja alapäässä. Mistä tämä johtuu?

      Liittimet ovat valoissa kiinni, eivätkö uudenmalliset valot kommunikoi suoraan vanhanmallisen auton kanssa? Toisessa autossa (-99) valot toimivat niinkun pitääkin jossa on rullasäätö.
      Ei taida virta-avaimen kääntämisestä vielä liikkua, muistaakseni, itsellä pre-facelift xenon, mutta kun laittaa parkit päälle, niin silloin moottorit surisee, eli tekee toimintatarkistuksen. Jos auto on sopivasti mäessä, niin toimintatarkistus suoritetaan vain yhteen suuntaan. Tällaisia huomioita olen omassani tehnyt. (03/98)
      Last edited by 525TDS Touring; 31-07-2006, 17:57.
      Ex-525TDSa Touring -98
      Ex-MB E220T CDi -02
      E61 520D -09
      F11 518d -16

      Comment

      • Petri.Kekkonen
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 7433
        • Oulu

        #4
        Originally posted by 525TDS Touring
        Ei taida virta-avaimen kääntämisestä vielä liikkua, muistaakseni, itsellä pre-facelift xenon, mutta kun laittaa parkit päälle, niin silloin moottorit surisee, eli tekee toimintatarkistuksen.
        Mulla on ainakin autossa ajovaloautomatiikka, eli käytännössä valokatkaisin on aina päällä asennossa ja silloin kyllä valot syttyy ja liikkuu jo kun laittaa virran päälle.

        OT: Kesällä kyllä ihan turhaa kuluttaa noita xenon-polttimoita ja säätömoottoreita joka helkutin kerta kun autoa siirtää muutaman metrin pihassa tms. Jos taas laittaa valot katkaisijasta pois ei niitä muista ikinä sytyttää valosassa.
        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
        E39 523i M Sport '00, Titansilber

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          #5
          Originally posted by Petri.Kekkonen
          Jos taas laittaa valot katkaisijasta pois ei niitä muista ikinä sytyttää valosassa.
          Tässäpä onkin osoittautunut hyväksi avuksi tuo polttimoiden palamisesta ilmoittava systeemi eli koska minulla on jälkikäteen päivitetty xenonit eikä ole hämäysbokseja niin valomoduli luulee etupolttimoiden palaneen. Mutta tästä ei kuitenkaan tule mitään ilmoitusta kun on valoautomatiikka ja valokytkin päällä, ainoastaan jos laitan valot pois tulee tuo ilmoitus ja siitä muistaakin laittaa valot päälle.
          E39 528iA

          Comment

          • Heguli
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2003
            • 815
            • www.e30m3.fi

            #6
            Mitenkäs muuten on, kelpaako kojelaudassa oleva säätörulla xenonien kanssa katsastuksessa vai pitääkö olla se automaattinen säätö? Ugredasin xenoneihin mutta automatiikkaa ei tullut hankittua...
            Die beste fahrt mit hosen an, BMW

            Comment

            • KFZ-Koenig
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2003
              • 2900

              #7
              Originally posted by Heguli
              Mitenkäs muuten on, kelpaako kojelaudassa oleva säätörulla xenonien kanssa katsastuksessa vai pitääkö olla se automaattinen säätö? Ugredasin xenoneihin mutta automatiikkaa ei tullut hankittua...
              Siinä oli joku vuosimalliraja milloin kelpaa vielä rullasäätö. Mulla on vm. 97 ja siinä ei ainakaan tarviis olla vielä automaattisäätöä.
              Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

              Comment

              • h.n
                Bimmer Rookie
                • Dec 2004
                • 35
                • Sauvo

                #8
                moro

                Originally posted by Heguli
                Mitenkäs muuten on, kelpaako kojelaudassa oleva säätörulla xenonien kanssa katsastuksessa vai pitääkö olla se automaattinen säätö? Ugredasin xenoneihin mutta automatiikkaa ei tullut hankittua...
                Vasta -00 lähtien kaikissa xenoneissa pakollinen autom. korkeuden säätö.

                Comment

                • 525TDS Touring
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2004
                  • 483
                  • Sahalahti

                  #9
                  Originally posted by Petri.Kekkonen
                  Mulla on ainakin autossa ajovaloautomatiikka, eli käytännössä valokatkaisin on aina päällä asennossa ja silloin kyllä valot syttyy ja liikkuu jo kun laittaa virran päälle.

                  OT: Kesällä kyllä ihan turhaa kuluttaa noita xenon-polttimoita ja säätömoottoreita joka helkutin kerta kun autoa siirtää muutaman metrin pihassa tms. Jos taas laittaa valot katkaisijasta pois ei niitä muista ikinä sytyttää valosassa.
                  Mä en ole ohjelmoittanut ajovaloautomatiikkaa (Saksantuonti)

                  OT: Totta puhut!
                  Ex-525TDSa Touring -98
                  Ex-MB E220T CDi -02
                  E61 520D -09
                  F11 518d -16

                  Comment

                  • Juhis2000
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2003
                    • 237
                    • Kouvola

                    #10
                    Originally posted by buksin-1
                    Toimiiko korkeussäätömoottorit, jotka ovat valojen sisällä?
                    Originally posted by 525TDS Touring
                    Ei taida virta-avaimen kääntämisestä vielä liikkua, muistaakseni, itsellä pre-facelift xenon, mutta kun laittaa parkit päälle, niin silloin moottorit surisee, eli tekee toimintatarkistuksen. Jos auto on sopivasti mäessä, niin toimintatarkistus suoritetaan vain yhteen suuntaan. Tällaisia huomioita olen omassani tehnyt. (03/98)
                    Kaiketi moottorit ovat toimintakuntoiset (valot ostettu uutena), mutta ne eivät tosiaan liiku virtaa/valoja kytkettäessä. Autossa ei ole ajovaloautomatiikkaa ohjelmoituna.

                    Harmi kun ehdin myymään nuo alkuperäiset valot, olisi voinut varmistaa että niillä toimii. Mutta kaiken järjen mukaanhan itse umpiossa ei ole mitään eroa, kaikissa niissä on säätömoottorit sisällä, mutta mikseivät ne ohjaudu.

                    Ei viitisi jälkeenpäinkään käydä rakentelemaan mitään säätörullaa ohjaamoon, kun kerran automatiikkakin periaatteessa pitäisi olla....
                    BMW e60 525i terapiaprojekti
                    -------------------------
                    Ex. Bemarit: BMW e46 320i M-Sport 2001, BMW e60 520i 2003, BMW e61 525iA 2005, BMW e39 523iA 1997, BMW e34 525i 1995, BMW e38 740iA Individual, BMW e39 ///M5, BMW e36 318iS Coupe, BMW e39 528iA "Vollausstattung" M-Sport, BMW e39 523i M-Sport, BMW e39 525d, BMW e30 325i Cabrio "Orange"

                    Comment

                    • Aksu|
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 1063

                      #11
                      Ainakin meikäläisen e39:n on vaihdettu xenon facelifti umpiot vanhempien tilalle, ja kyllä sielä valot rullaillee ylös alas kun valoja tarjoilee päälle.

                      OT: Kyllä mulla saksantuonnissa oli valoautomatiikka valmiina
                      EX:
                      328CiA -99
                      525tdsA -98
                      525i -93
                      316i -95
                      Peugeot 405Mi16 -89, 106GTi -98, 306GTi -00, 306 GTi-97

                      Comment

                      • Kajakki
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2005
                        • 460
                        • Helsinki

                        #12
                        Kuinkas valoautomatiikan saa ohjelmoitua päälle?
                        e34 520ia -89/90 kiireettömään ajoon ok

                        Comment

                        • juhape
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2004
                          • 321
                          • Pieksämäki

                          #13
                          Originally posted by Kajakki
                          Kuinkas valoautomatiikan saa ohjelmoitua päälle?
                          Vaatinee käynnin BMW-liikkeessä jossa sen voi tehdä.
                          -BMW 530d Touring -14 LCI
                          -Ford Mondeo 2.0 TDCi -19 150hp Titanium Wagon
                          -Zetor 6245-89
                          -David Brown 996 -76
                          -MF 35 -58
                          -Tunturi Super Sport -85
                          -Tunturi Super Sport -77

                          Comment

                          • Harha
                            Newbiemmer
                            • Aug 2006
                            • 7

                            #14
                            Mulla e39 vm. 2000 ja siinä automaattinen korkeudensäätö. Ei toiminut. Itse pääsin auton alle, säätäjä on etuakselissa muovista tehty noin 5-6 cm pitkä pystyssä oleva palanen. Se oli poikki, jonka vuoksi valot osoittivat aina alimpaan mahdolliseen asentoon eli noin 5-10 metrin päähän auton eteen. Mittasin muovipalikan pituuden ja tein vastaavan alumiinista. Nyt toimii.

                            Ja se alustan madallussarja kannattaisi merkityttää papereihin, jotta ei tule poliisien kehoituksesta turhaa katsastuskeikkaa. En ole jaksanut tarkistaa, mitä laki sanoo - pitääkö tehtaalta asti ollut sarja katsastuttaa vai ei. Mä kuitenkin teetin muutoskatsastuksen, kun on jälkikäteen asennetusta sarjasta kyse.

                            Comment

                            • Rahu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2002
                              • 6464
                              • Tuusula

                              #15
                              Missähän se ratkaisu mahtaa olla?? Kiinnostaa van tietää kun tuli tänään samanlaista potilasta räpläiltyä.
                              BMW Service
                              P.o4oo925441
                              [email protected]
                              Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                              Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎