Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 Automaattinen valojen korkeudensäätö ei toimi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juhis2000
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2003
    • 237
    • Kouvola

    e39 Automaattinen valojen korkeudensäätö ei toimi

    Aluksi muutamia ärräpäitä, kirotun pikkutarkkoja nuo katsastusmiehet.

    Kysellään jos jollekkin osunut vastaavaa kohdalle, taitanee kuitenkin olla edessä Merkkiliikkeeseen vienti, kun ei itse tajua missä on vika.

    Arvoisa katsastusmies antoi tuomion ettei ajovalojen automaattinen korkeudensäätö toimi (kun ensin tajusi siinä sellaisen olevan kun ei löytänyt korkeudensäätörullaa kabiinista.)

    Auto on '96, jossa alkujaan ollut Xenonit, joiden mukana arvatenkin automaattinen korkeudensäätö, sittemmin autoon on vaihdettu Hellan facelift-Angeleyes-halogeenivalot, ja autoa käynnistettäessä valot kalibroivat(?) itsensä, eli käyvät liikeradan yläreunasta alareunaan, ja asettuvat kohdilleen.

    Kuitenkin kun takakonttiin tungetaan kolme 80 kg äijänkörilästä, niin valot eivät enää säädy kohdalleen (eivät siis liiku minnekkään).

    Miksi?

    Eikö taka-akselissa oleva anturi toimi? Valoissahan itsessään ei käsittääkseni ole mitään "järkeä" vaan käskyt tulevat muualta. Osaisihan sitä osia vaihdella, mutta kun ei tiedä mitä on rikki. samaiset valot toimivat ok, autossa jossa on alkujaan ollut halogeenit (eli säätörullaa ohjaamossa). Jotain pitäsii tähän ratkaisuksi kehittää, kun eivät oikeen suostu antamaan leimaa, jos ei noinkun kansakunnalle tärkeä varuste toimi.
    Last edited by Juhis2000; 09-08-2006, 15:56.
    BMW e60 525i terapiaprojekti
    -------------------------
    Ex. Bemarit: BMW e46 320i M-Sport 2001, BMW e60 520i 2003, BMW e61 525iA 2005, BMW e39 523iA 1997, BMW e34 525i 1995, BMW e38 740iA Individual, BMW e39 ///M5, BMW e36 318iS Coupe, BMW e39 528iA "Vollausstattung" M-Sport, BMW e39 523i M-Sport, BMW e39 525d, BMW e30 325i Cabrio "Orange"
  • bmwagain
    Bimmer Rookie
    • Jan 2005
    • 47

    #2
    Joo, mäkin kaipailisin vähän tietoa tuosta järjestelmästä.

    Toin saksasta e46 330 cabrion , jossa myöskin xenonit (alkup. bmw), mutta automaattinen korkeudensäätö ei toimi.
    Mun onneksi ei rekisteröintikatsastuksessa huomannut tuota toimimattomuutta , mut oishan noi hyvä saada toimimaan jo vastaantulijoidenkin takia (tai ainakin seuraavaan katsastukseen mennessä).

    Pystyykö noista tukivarsissa olevia "asentoantureita" testaamaan / mittaamaan jotenkin.

    Mulla ei valot edes sytyttettäessä "kalibroi" itseään vaan jököttävät kiinteästi paikallaan.

    Kai nyt joku guru on perehtynyt tähänkin aiheeseen...
    - e46 330 cia cabriolet -01
    - Audi A6 2.5TDI quattro avant -98(talvikärry)
    - ex e36 325 -91
    - ex e30 320 -88
    - ex e30 316 -84

    Comment

    • buksin-1
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2003
      • 4592
      • Keski-Pohjanmaa

      #3
      Originally posted by Juhis2000
      Aluksi muutamia ärräpäitä, kirotun pikkutarkkoja nuo katsastusmiehet.

      Kysellään jos jollekkin osunut vastaavaa kohdalle, taitanee kuitenkin olla edessä Merkkiliikkeeseen vienti, kun ei itse tajua missä on vika.

      Arvoisa katsastusmies antoi tuomion ettei ajovalojen automaattinen korkeudensäätö toimi (kun ensin tajusi siinä sellaisen olevan kun ei löytänyt korkeudensäätörullaa kabiinista.)

      Auto on '96, jossa alkujaan ollut Xenonit, joiden mukana arvatenkin automaattinen korkeudensäätö, sittemmin autoon on vaihdettu Hellan facelift-Angeleyes-halogeenivalot, ja autoa käynnistettäessä valot kalibroivat(?) itsensä, eli käyvät liikeradan yläreunasta alareunaan, ja asettuvat kohdilleen.

      Kuitenkin kun takakonttiin tungetaan kolme 80 kg äijänkörilästä, niin valot eivät enää säädy kohdalleen (eivät siis liiku minnekkään).

      Miksi?

      Eikö taka-akselissa oleva anturi toimi? Valoissahan itsessään ei käsittääkseni ole mitään "järkeä" vaan käskyt tulevat muualta. Osaisihan sitä osia vaihdella, mutta kun ei tiedä mitä on rikki. samaiset valot toimivat ok, autossa jossa on alkujaan ollut halogeenit (eli säätörullaa ohjaamossa). Jotain pitäsii tähän ratkaisuksi kehittää, kun eivät oikeen suostu antamaan leimaa, jos ei noinkun kansakunnalle tärkeä varuste toimi.
      Katsastuksen kannalta tuon vm. autossa saa olla automaatin sijasta manualisäätö. Mulla on noita manualkytkimiä, jos sellaista tulet tarvitsemaan
      Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
      Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
      SISUSTAT modaukset

      Comment

      • Juhis2000
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2003
        • 237
        • Kouvola

        #4
        Originally posted by buksin-1
        Katsastuksen kannalta tuon vm. autossa saa olla automaatin sijasta manualisäätö. Mulla on noita manualkytkimiä, jos sellaista tulet tarvitsemaan
        Jees, tämä on tiedossa että ei tarvisi (xenoneillakaan) kun manuaalisen korkeussäädön, mutta onkohan tämä minkälainen operaatio muuttaa, umpioon korkeussäädön moottorille tulee liitin, jossa neljä johtoa, sama liitin käy manuaalisäätöiseen autoon, ja jossain välissä on kaiketi jonkunlainen potentiometri, jolla korkeudensäätömoottoria ohjataan.

        Ulkomuistista en muista oliko korkeudensäätörullassa itsessään mitään potentiometriä? Ja mitähän muita komponentteja tuohon tarvisi.

        Toisaalta olisi tietysti kätevää jos alkuperäinen automaattinenkin toimisi, kun sellainen on kuitenkin olemassa...
        Last edited by Juhis2000; 11-08-2006, 12:06.
        BMW e60 525i terapiaprojekti
        -------------------------
        Ex. Bemarit: BMW e46 320i M-Sport 2001, BMW e60 520i 2003, BMW e61 525iA 2005, BMW e39 523iA 1997, BMW e34 525i 1995, BMW e38 740iA Individual, BMW e39 ///M5, BMW e36 318iS Coupe, BMW e39 528iA "Vollausstattung" M-Sport, BMW e39 523i M-Sport, BMW e39 525d, BMW e30 325i Cabrio "Orange"

        Comment

        • JamBBa
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2003
          • 362
          • Vantaa

          #5
          Kuinkas katsastaja muuten tarkastaa automaattisäädön toiminnan?
          Say NO to signatures!

          Comment

          • pt.
            Bimmer Rookie
            • Dec 2004
            • 122
            • Kouvola

            #6
            Originally posted by JamBBa
            Kuinkas katsastaja muuten tarkastaa automaattisäädön toiminnan?
            Perä alas..

            Comment

            • sailor
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2003
              • 369
              • Jyväskylä

              #7
              Helpoin ratkaisu on vaihtaa katsastusasemaa... Asemalle kannattaa mennä hellepäivänä 10 minuuttia ennen sulkemista

              Sitten kun leima on kunnossa niin voi rauhassa miettiä ongelmaan ratkaisua...

              Jani

              Comment

              • Juhis2000
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2003
                • 237
                • Kouvola

                #8
                Originally posted by sailor
                Helpoin ratkaisu on vaihtaa katsastusasemaa... Asemalle kannattaa mennä hellepäivänä 10 minuuttia ennen sulkemista

                Sitten kun leima on kunnossa niin voi rauhassa miettiä ongelmaan ratkaisua...
                Eipä taida onnistua enää onnistua kun katsastus on jo tuossa vaiheessa, katsastus pitäisi tietääkseni keskeyttää, jonka jälkeen voisi vapaasti mennä toiselle konttorille.

                Merkkihuoltoon lupasivat jo loppukuulle analysointiajan, josko osaisisvat arpoa mistä on kyse. Voisi kokeilla alkuperäisenkaltaisilla xenon-umpioilla toimisiko niillä korkeussäätö, mutta kun ei niitäkään puissa kasva....

                Ja Merkkiliikkeen mies arpoi äkkiseltään että jos vaihtaisi säädön manuaaliseksi, niin pitäisi ainakin uusia se rulla kojetauluun ja valomoduuli (eikä maksaisi varmaan kun mansikoita....)

                Romuraudaksi, kele.
                BMW e60 525i terapiaprojekti
                -------------------------
                Ex. Bemarit: BMW e46 320i M-Sport 2001, BMW e60 520i 2003, BMW e61 525iA 2005, BMW e39 523iA 1997, BMW e34 525i 1995, BMW e38 740iA Individual, BMW e39 ///M5, BMW e36 318iS Coupe, BMW e39 528iA "Vollausstattung" M-Sport, BMW e39 523i M-Sport, BMW e39 525d, BMW e30 325i Cabrio "Orange"

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Joko olet tutkinut ne akseliston anturit ja liittimet/johdot? Nehän on vain potikoita vipujen kautta kiinni oikean puolen tukivarsissa, joten ei ole kovin vaikea testata, pyörä pois ja ne näkyy.
                  E39 528iA

                  Comment

                  • tomippa
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2006
                    • 655
                    • pk-seutu

                    #10
                    Tämä menee hieman aiheen sivusta.

                    Kohta katsastus autossa edessä ja herää sellainen kysymys, että voiko katsastusmies alkaa tarkistamaan ajovaloja, kun mulla on aftermarket xenonit ja ne ei ole e-hyväksytyt?
                    Manuaalinen korkeussäätö kuitenkin löytyy valoilta. Eihän katsastusmiehellä taida olla edes oikeutta nostaa konepeltiä ja tutkia sieltä mitään??

                    Comment

                    • JamBBa
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2003
                      • 362
                      • Vantaa

                      #11
                      Originally posted by pt.
                      Perä alas..
                      Tiedän että vaatii perän alas, mutta miten katsastusmies sen tarkastaa että säätö toimii? Anteeks että hämmennän, mutta jäi vaivaamaan..
                      Say NO to signatures!

                      Comment

                      • nullzwei
                        BTCF Member
                        • Oct 2002
                        • 11056
                        • ?

                        #12
                        Originally posted by tomippa
                        Eihän katsastusmiehellä taida olla edes oikeutta nostaa konepeltiä ja tutkia sieltä mitään??
                        Mikäs lämpöhäiriö sulla on Mitenkäs todistat katsastusmiehelle, että katsastukseen tuotu härveli on NIMENOMAAN rekisteriotteeseen merkitty auto? Ilman ettei valmistenumeroa tarkisteta. Konehuoneesta... Ajovalo-"ongelmallesi" variksen naurua.

                        Comment

                        • Juhis2000
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2003
                          • 237
                          • Kouvola

                          #13
                          Originally posted by TJJ
                          Joko olet tutkinut ne akseliston anturit ja liittimet/johdot? Nehän on vain potikoita vipujen kautta kiinni oikean puolen tukivarsissa, joten ei ole kovin vaikea testata, pyörä pois ja ne näkyy.
                          Liittimet otin irti ja laitoin takaisin tuossa nosturilla pari päivää sitten, mutta miten noita akselien antureita voisi testata ovatko ne toimintakykyiset?

                          Yhtälailla mittailin korkeudensäätömoottoriin (umpioon) tulevasta liittimestä (4 johtoa), yhdestä parista sain noin 12 V ja toisesta 5 V (siis nämä jatkuvasti auton käydessä), tosin tietämättä valon moottorin toimintaideaa tämäkin tieto jäi vähän ilmaan. Taustalla ajatus, saisiko tuohon suoraan syöttämällä (vaikka potentiometrin läpi) jotain jännitteitä säädettyä valon korkeutta. Saisi tuon katsastuksen vaan hoidettua....

                          Originally posted by JAmBBa
                          Tiedän että vaatii perän alas, mutta miten katsastusmies sen tarkastaa että säätö toimii? Anteeks että hämmennän, mutta jäi vaivaamaan..
                          Allekirjoittaneen kohdalla ainakin kaksi katsastusmiestä nousi takapaksiin ja yksi kyttäsi silmä kovana valokuvion liikkeitä auton edessä...Eivät varmaan ihan kaikissa paikoissa ole näin tarkkoja, mutta auton katsastuskin vei aikaa 45 min (normaali katsastus), ja inssi meinasi että alkuperäinen tehtaalta asti ollut M-Sportfahrwerk:kin olisi pitänyt muutoskatsastaa...vain Kouvolassa, Tommolankadulla.
                          Last edited by Juhis2000; 12-08-2006, 16:33.
                          BMW e60 525i terapiaprojekti
                          -------------------------
                          Ex. Bemarit: BMW e46 320i M-Sport 2001, BMW e60 520i 2003, BMW e61 525iA 2005, BMW e39 523iA 1997, BMW e34 525i 1995, BMW e38 740iA Individual, BMW e39 ///M5, BMW e36 318iS Coupe, BMW e39 528iA "Vollausstattung" M-Sport, BMW e39 523i M-Sport, BMW e39 525d, BMW e30 325i Cabrio "Orange"

                          Comment

                          • juster
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2003
                            • 624

                            #14
                            Originally posted by Juhis2000
                            Yhtälailla mittailin korkeudensäätömoottoriin (umpioon) tulevasta liittimestä (4 johtoa), yhdestä parista sain noin 12 V ja toisesta 5 V (siis nämä jatkuvasti auton käydessä), tosin tietämättä valon moottorin toimintaideaa tämäkin tieto jäi vähän ilmaan. Taustalla ajatus, saisiko tuohon suoraan syöttämällä (vaikka potentiometrin läpi) jotain jännitteitä säädettyä valon korkeutta. Saisi tuon katsastuksen vaan hoidettua....
                            12 V on moottorin käyttöjännite ja 5 V on ohjausjännite jolla ohjataan moottorin toimintaa. Itse pureutuisin akseliston antureihin. Ota anturin vipu irti ja mittaa vaikuttaako anturiin vivun eri asennot.

                            Comment

                            • sailor
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2003
                              • 369
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Originally posted by Juhis2000
                              Allekirjoittaneen kohdalla ainakin kaksi katsastusmiestä nousi takapaksiin ja yksi kyttäsi silmä kovana valokuvion liikkeitä auton edessä....
                              Tuohan täyttää jo ahdistelun tunnusmerkistön Aikuisten oikeasti kannattaa vaihtaa sitä vakuutuskonttoria, koska tiedän että muualla noita ei edes tarkisteta.

                              Jani

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎