Announcement

Collapse
No announcement yet.

painetta jäähdytysjärjestelmässä e39 (523 -97)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jamoc8
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2005
    • 277
    • Oulu

    painetta jäähdytysjärjestelmässä e39 (523 -97)

    No niin, seuraava probleema tuli tässä päälle. Ilmastoinnin flekti on rikki ja alkukesän kesti käyttää kuitenkin ilmastointia, muttei enää, pukkaa hirveät paineet jäähdytysjärjestelmään ja nesteet tulee pihalle. Luulin ensin termostaatin jumiutuneen, mutta sama vaihdon jälkeenkin, tarkistin myös vesipumpun kunnon samalla. Kansi ei taida olla halki, kun eilenkin n 30km siivun ajoin ongelmitta ilman ilmastointia. Eli ilm flektin täytynee vaihtaa.. jos aikoo käyttää lumihiutaletta.. Vai mikä mättää?
    ---- Bee äm dapl juu ----
  • jamoc8
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2005
    • 277
    • Oulu

    #2
    vedet pihalle..

    .. ajelin sitten tänään ilman ilmastointia ja tekipä samat 25km jäkeen kun sammutin auton, pulputusta jne, lämmöt oivat kuitenkin vielä normaalissa ja vettä meni taas muutama litra ja pääsin ilmauksen jälkeen saman matkan kotiin. Taitaa olla kansi halki, (tai toivottavasti kannentiiviste ) ei kait ylipainetta muuten voi jäähdytysjärjestelmään tulla??
    ---- Bee äm dapl juu ----

    Comment

    • nootti84
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2002
      • 619
      • Kajaani

      #3
      Myös viallinen vesipumppu voi tehdä tuon!
      "Tekemätöntä ei saa tekemättömäksi."


      http://www.onnelanmatkailu.fi/ Rallia, elämyksiä ja illanviettoa ryhmille, firmoille jne...

      Comment

      • Rapamaha
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2003
        • 683
        • -

        #4
        Samoin termari, joka ei aukea laisinkaan - samalla kun tsekkaa vesipumpun niin käyttää termarin kattilassa. Hölmistys oli itellä viime syksynä suuri, kun 10kk aiemmin merkkihuollossa vaihdettu termari ei auennut juuri yhtään. Sitten on tietysti vielä se painekorkki - senhän pitäisi päästää tietyn rajan jälkeen (2.5bar?) höyryt pihalle, jos päästääkin liian myöhään niin tulee kuohahdusilmiö nesteen lämpötilan ollessa hyvän matkaa yli sadan asteen? Ite kuikuilin noita lämpöjä pienen OBC:n testimoodissa (testi 7.0), ehjällä termarilla, viskolla, ilmastointi päällä, kesähelle, yms. pitää pysyä silti alle 100 asteen litkut.

        Comment

        • jamoc8
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2005
          • 277
          • Oulu

          #5
          Originally posted by nootti84
          Myös viallinen vesipumppu voi tehdä tuon!
          Tarkentaisitko? Vesipumpun käytin kädessä, siivekkeet ehjät eikä suttina pyöri, akseli hieman väljä muttei vuoda eikä äännä. Samalla vaihdoin termostaatin, vanha aukesi vasta kun vesi kiehui kunnolla kattilassa joten luulin sen olevan viallinen.
          ---- Bee äm dapl juu ----

          Comment

          • Lanttu
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 1643

            #6
            Ei ole tekemisen puutetta, kun alkuperäisenäkin vain 95 euroa maksavan vesipumpun jaksaa huvikseen irroitella...olisin kyllä vaihtanut uuden tilalle. Ei sen laakereissa saisi olla yhtään välystä. Onko paisuntasäiliön painekorkki kunnossa?

            Comment

            • jamoc8
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2005
              • 277
              • Oulu

              #7
              Originally posted by Lanttu
              Ei ole tekemisen puutetta, kun alkuperäisenäkin vain 95 euroa maksavan vesipumpun jaksaa huvikseen irroitella...olisin kyllä vaihtanut uuden tilalle. Ei sen laakereissa saisi olla yhtään välystä. Onko paisuntasäiliön painekorkki kunnossa?
              Jep, on kyllä, mutta ottaa 15min irrotus ja saman ajan takaisinpäin. pääsee jo tuntipalkoille jos säästää 95 euroa. Meinaatko, että välys estää veden pumppaamisen, vai miksei jos se ei vuoda eikä äännä.? Paha sanoa painekorkista, ehyeltä näyttää päällisinpuolin..
              ---- Bee äm dapl juu ----

              Comment

              • nootti84
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2002
                • 619
                • Kajaani

                #8
                Vesimpumpussa ei saisi olla väljyyttä mutta jos ei vuoda, siivet ehjät ja pumppu pyörii niin mikäs siinä! Toi painekorkki tuntuu jo vähän liian helpolta eikös toi ollu ongelmana noissa e36 mutta en olisi kuullut että e39 pitäisi korkkeja vaihtaa! HUOM:Uuusikin termostaatti voi olla rikki nimimerkillä Kajaanin varaosaliikkeestä vasta 3 termari oli pelaava ja 2 ensimmäistä aivan jumissa! Pahalta kyllä vaikuttaa että pahvi on palanut tai tässätapauksessa kannessa halkeama! Viet vain jonnekkin pajalle painetestiin ton jäähdytysjärjestelmän, jos ei vuoda mistään niin vesipumppu ym... vaihtoon!
                Last edited by nootti84; 17-08-2006, 12:04.
                "Tekemätöntä ei saa tekemättömäksi."


                http://www.onnelanmatkailu.fi/ Rallia, elämyksiä ja illanviettoa ryhmille, firmoille jne...

                Comment

                • jamoc8
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2005
                  • 277
                  • Oulu

                  #9
                  Käytän autotohtorin sylinterikannen/tiivisteen vuotomittauksessa kotapuolin, tulee ainakin puolueeton tuomio. Jos ok, keittelen termostaatit ja seuraan fluke-lämpömittarilla aukeamisen kunnolla.

                  Jep, ovat lopettaneet kys palvelun vaikka netistä löytyy jopa hinta. No, kävi vilkaseen ja tuomio oli vain ettei vesi kierrä sekä visko on rikki tai ainakaan ei tarraa kiinni lämpöjen ollessa normaalissa. Eli termostaatti veke ekaks jne.
                  Last edited by jamoc8; 17-08-2006, 14:30.
                  ---- Bee äm dapl juu ----

                  Comment

                  • tuomoo
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2006
                    • 97
                    • Kla

                    #10
                    Ookko vaihtanu nesteitä lähi-aikona? Se on melko mielenkiintonen saaja kiertään nesteet/ilmata järjestelmä..

                    Comment

                    • Fahrer
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2005
                      • 45

                      #11
                      Itsellä hävisi mystisesti E46:ssa jäähdytysnestettä, ei tosin kovin paljoa, mutta kuitenkin sen verran että mielerauhan vuoksi piti selvittää. Mitään ulkoista vuotoa ei kuitenkaan näkynyt missään jäähdytysjärjestelmässä, mutta moottorin pohjalevyn päälle kertyi jatkuvasti jäähdytysnestettä. Kuukausien tutkailun, vesipumpun ja korkin vaihdon jälkeen syyksi paljastui murtunut ilmausruuvi. Ja murtuman toteamiseen tarvittiin suunnilleen suurennuslasi, jotta sen pystyi näkemään. Neste purkaantui höyrystyneenä, joten vuotojälkeä ei jäänyt.

                      Comment

                      • jamoc8
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2005
                        • 277
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by tuomoo
                        Ookko vaihtanu nesteitä lähi-aikona? Se on melko mielenkiintonen saaja kiertään nesteet/ilmata järjestelmä..
                        Eli n. 4 litraa tulee 50km jälkeen pihalle, että olen lisännyt sinne jokivettä jne. Ilmata olen yrittänyt: ilmausruuvit auki ja hitonmoista lypsämistä ala ja ylävesiletkuista vettä lisäten. Eli lämmöt olen pirttiin saanut tulemaan, mutta vesi perskele ei kierrä kumminkaan. Joko kannen halkeama pistää paineet sopivasti syylärille tulevaa vastaan eikä vesi kierrä, tai sitten tammukan poikanen on jo tukkinut kannen vesikanavat. (Vesipumppu on ok ja vanha termostaatti aukesi aikalailla 92 asteessa joten paikallaan olevaa uutta staattia en ole jaksanut enää mitata.) Pajalle lähtee ja pannaan kuntoon.
                        ---- Bee äm dapl juu ----

                        Comment

                        • jamoc8
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2005
                          • 277
                          • Oulu

                          #13
                          Vika oli kannentiiviste palanut, kansi kävi koeponnistuksessa ja ehyt oli. Sen muuten kuuli kun kannentiiviste petti, muutamilla viimeisillä starttauksilla tupsahti omituisesti käyntiin lähtiessä, eli paineet kun pääsi kunnolla vesikanavaan. (16h työstä laskuttivat)
                          ---- Bee äm dapl juu ----

                          Comment

                          • Johnny
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2003
                            • 420
                            • Kouvola

                            #14
                            Originally posted by jamoc8 View Post
                            Käytän autotohtorin sylinterikannen/tiivisteen vuotomittauksessa kotapuolin, tulee ainakin puolueeton tuomio. Jos ok, keittelen termostaatit ja seuraan fluke-lämpömittarilla aukeamisen kunnolla.

                            Jep, ovat lopettaneet kys palvelun vaikka netistä löytyy jopa hinta. No, kävi vilkaseen ja tuomio oli vain ettei vesi kierrä sekä visko on rikki tai ainakaan ei tarraa kiinni lämpöjen ollessa normaalissa. Eli termostaatti veke ekaks jne.
                            Lahden autotohtori väitti samaa, että ei tee testiä. Pienen väittelyn jälkeen suostui tekemään testin, kun sanoin että hinta löytyy netistä ja löysi sille hinnan omista papereista. 32€ tuli hintaa testille. Tosin puhtaat paperit tuli

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎