E39 525Tds -98 käynnistys ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jannepul
    Newbiemmer
    • Sep 2006
    • 12

    E39 525Tds -98 käynnistys ongelma

    Terve,

    Nyt on piru merrassa. Ei auto käynnisty kylmänä.

    Palstalla oli kovasti kertomuksia siitä, että auto ei käynnisty lämpimänä, mutta minulla homma on toisinpäin. Auton moottorin ollessa lämmin se käynnistyy ryntäämällä siten että kierrokset nousevat 1,5 tuhanteen/min. Tietysti tästä syntyy myös pieni savupilvi käynnistymisen merkiksi.

    Kylmäkäynnistys on sellainen, että autoa joutuu sahaamaan käyntiin 4-6 kertaa pitkällä starttimoottori jauhatuksella, jonka jälkeen se lähtee käyntiin auttavasti pytty kerrallaan. Kojelaudassa palaa kokoajan käynnistymisen jälkeen hehkun valo, DDE.

    Mikä tässä on vikana?
    Onko vika pumpun solenoidissa? (korjausarvio 800-1000€) vai jossain muualla.
    Tämä solenoidi kuulemma katkaisee polttoaineen syötön ja estää polttonesteen virtauksen kumpaankin suuntaan. Nyt vikadiaknoosin mukaan polttoaine valuu pyttyyn.

    Apua kaivataan pikaisesti, ilman autoa on vaikea elää.

    t:janne
  • xela
    Bimmer Rookie
    • Sep 2004
    • 141
    • Tampere

    #2
    Haiskahtaa aika vahvasti hehkuvialta. Joko suurin osa hehkuista on pimeenä tai hehkun rele kyrvähtänyt. Jos vika ilmennyt äkisti, niin epäilen jälkimmäistä. Rele löytyy apukuskin puolelta raitisilmasuodattimen alla olevasta kotelosta jossa on myös moottorinohjausboksi. Kannattaa mitata tuleeko hehkuille jännite hehkutuksen aikana, jos ei niin sitte vika tod näk releessä.

    Comment

    • jannepul
      Newbiemmer
      • Sep 2006
      • 12

      #3
      Jep, tuota veikattiinkin ja relevaihdettiinkin, mutta ongelma ei vaan korjaantunut.

      Kerran aikaisemmin autossa oli saman tyyppinen ongelma, että startatessa ryntäytti ja jätti valon palamaan. Silloin ei kyllä ollut mitään ongelmaa käyntiin lähdön kanssa. Ikäväkseni en kyllä muista mitä lääkettä silloin vaivaan laitettiin.

      t:janne

      Comment

      • bme535
        Bimmer Rookie
        • Apr 2004
        • 104
        • Jkl

        #4
        Ainakin Mersuissa jää hehkun valo palamaan jos hehkutulppia on muutama hajonnut..
        Ota imusarja irti, irroita hehkujen johdot ja mittaa yksitellen vastus, suuruusluokka n1,5kilo-ohmia.

        Jos yksikin hehku on tsögö, niin kannattaa vaihtaa kaikki kerralla.
        E34 535 tic

        Ex:
        E34 525 tds Touring
        E30 320i Touring
        E34 535i
        E30 325i
        E12 518
        E30 316 -> 318i

        Comment

        • jannepul
          Newbiemmer
          • Sep 2006
          • 12

          #5
          Ja nyt myrkyn lykkäs. Ei käynnisty enään ollenkaan.
          Täytyy varmaan antautua tai työntää auto mereen. Kynttiöiden pitäisi olla kunnossa, toissa päivänä hehkun puoli tarkasteltu xxx euron voimin ja vika jatkuu...

          Elämä on...

          t:janne

          Comment

          • tapio87
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2004
            • 235
            • Haapajärvi

            #6
            ettei ois polttoaineen saannissa vikaa?
            324tdic savukonerojekti

            Comment

            • xela
              Bimmer Rookie
              • Sep 2004
              • 141
              • Tampere

              #7
              Originally posted by bme535
              Ainakin Mersuissa jää hehkun valo palamaan jos hehkutulppia on muutama hajonnut..
              Ota imusarja irti, irroita hehkujen johdot ja mittaa yksitellen vastus, suuruusluokka n1,5kilo-ohmia.

              Jos yksikin hehku on tsögö, niin kannattaa vaihtaa kaikki kerralla.
              No ei ole kyllä ehjän hehkun resistanssi 1,5kohm luokkaa vaan alle ohmin kylmänä ja lämmetessään ohmin pintaan. Tavallisella yleismittarilla hehkujan kuntoa ei pysty varmasti mittaamaan vaan mittaus pitäisi tehdä virtamittauksena pihtivirtamittarilla. Kun hehkuun kytketään 12V jännite virran pitää aluksi olla n 20A ja laskea noin 10s kuluessa n 10 ampeeriin.

              Taitaa olla vika sitten polttoaine puolella jos hehku on kunnossa. Onko luettu vikakoodit, vaikuttaa syöttöpumpun häiriöltä, jos kierroksiakin ryntäyttää. Tietääkseni sammutussolenoidin pystyy vaihtamaan pumppuun, eikä tuon takia tarvitse koko pumppua pistää uusiksi. Yksi vaihtoehto voi olla myös pielessä oleva pumpun ajoitus. Tuon tsekkaaminen ei ole mikään ihmeellinen homma ja sen pitäisi onnistua missä tahansa dieselkorjaamolla. Jos vika on pumpussa niin epäilen, että syynä on katkenneet nokkalevyn palautusjouset. Korjaaminen on mahdollista, mutta vaatii melkoisesti työtä.

              Comment

              • jannepul
                Newbiemmer
                • Sep 2006
                • 12

                #8
                Vaihdoin PA -suodattimen ja yritin käynnistellä autoa. Syöttöpumppu ainakin toimii, koska virrat kun laittoi päälle alkoi polttoaine/ilma virrata läpinäkyvässä putkessa. Vaikka kuinka annoin polttoaineen virrata ennen starttausta niin ei tuo nyt heikentyneen akun teho enään riittänyt starttiin. Lupaili, muttei jäännyt käyntiin. Ladataan akku ja jyrryytellään sitten uudestaan.

                Koko episodi alkoi savuttamisesta ja tehojen puutoksesta. Avattiin ilman ottopää ja tarkasteltiin, jopa turbon välykset mahdollisen vioittumisen vuoksi. Ei välystä ja siivet tallella, eli ok. Siitä eteenpäin EGR:lle ja totuus ilmeni. Älyttömän karstanen. Mekaaninen putsaus, hammasharja/rätti/etusormi ja koko läjä nippuun. Savutus loppui ja hymy palasi naamalle.
                Sain siitä sitten tankatessani kuningasajatuksen ostaa puhdistusaineen Diesel Dreatment -karstoittuneen koneen puhdistukseen ja lurautin aineen kokonaisuudessaan (suhde 1pullo/50l) tankkiin. Tämän jälkeen n. 400km kotiin ja koko basha oli valmis. Auto ei startannutkaan enään aamulla töihin lähdön aikoihin, muuta kuin 4-6 pitkän startin jälkeen. Omasta mielestäni tuo käyntiin lähteminen on vaan pahentunut viikonaikana kiteytyen tämän päivän tilaan, ettei käynnisty ollenkaan.

                Vikakoodit luettiin, ilmoittaa solenoidia, mutta kuten aikaisemmin kerroin sama ryntäytys ongelma on ollut jossain vaiheessa aikaisemminkin ja DDE -valo jäi päälle.

                Olisiko nyt niin, että Diesel Dreatment laittoi paskat tankissa liikkeelle ja siitä eteenpäin suotimen lävitse pumpulle ja solenoidi jäi pohjaan kiinni.

                Uskaltaisiko sitä hellästi koputella ja mistä suunnasta lekan voisi antaa viuhua. Tulee tässä ihan mieleen Radio Cityn mainos, jossa kaveri antoi pikku pusun lekalla startin kylkeen ja jne...

                Ilolla odottelen vaihtoehto korjaus/kokeilu vaihtoehtoja, jotta tuota älyttömän kallista huoltoa ei tarvitsisi tehdä.

                Vai pitääkö?

                t:janne

                Comment

                • jannepul
                  Newbiemmer
                  • Sep 2006
                  • 12

                  #9
                  Nyt sain akkuun virtaa taas ja testi päälle.

                  Lähti käyntiin ja DDE -valokin oli poissa. Huippu juttu.

                  Mutta

                  Sammutuksen jälkeen uusinta startin jälkeen valo killotti taas kojetaulussa ja ryntäytti käyniin lähdössä. Olisiko siinä vaiheessa, kun edellisen kerran sahasin akun melkein tyhjäksi tuo solenoidi saannut On/Offia sen verran kovasti, että herkisty hieman. Tiedä tuota.

                  Nyt odottelen aamuun (lauantain ilta nyt) ja startille. Jos tuo lähtee käyntiin normaalisti upeeta, jos lähtis edes ryntäyttämällä ja valo päälle olisi sekin tyydyttävää. Koska nyt minulla on tankki taas täynnä ajelen sillä niin kauan, että tankki on puolillaan. Ajatuksena on laittaa sekaan taas Diesel Dreatment puhdistusainetta, jos solenoidin ympärillä olisi vain likaa ja näin tulisi korjattua.

                  Katsotaan sanoi lääkäri...

                  t:janne

                  Comment

                  • jannepul
                    Newbiemmer
                    • Sep 2006
                    • 12

                    #10
                    Ei käynnistynyt auttavasti eikä niinkään normaalisti. Full stop.

                    t:janne

                    Comment

                    • jannepul
                      Newbiemmer
                      • Sep 2006
                      • 12

                      #11
                      Hei miten on. Eräs kaveri sanoi; että traktorin yleisin ongelma on siinä, ettei pumppu kehitä tarpeeksi painetta suuttimille. Hän kysyi; onko siinä sinun autossa lamelle pumppu ja jos on niin hän epäilee pumpun lamellien olevan jumissa. Hän perusteli sitä sillä, että kun olin laittanut tuota puhdistusainetta tankkiin on polttonesteestä tullut niin kuivaa, että ne on jumiutuneet. Korjaukseksi hän sanoi ; että lorauta kaks tahtiöljyä tankkiin, jos tankki on täysi niin kokolitra. Tällä menetelmällä voisi lamellit liueta ja alkaa toimia oikein.

                      Onko tässä mitään tolkkua? Apua kaivaten.

                      Onko tässä mitään suurempia aineksia suurempaan katastrooffiin.

                      t:janne

                      Comment

                      • xela
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2004
                        • 141
                        • Tampere

                        #12
                        Syöttöpumpussa on lamellipumppu, mutta se on vain sitä varten, että kehitetään pumpun sisälle muutaman barin suuruinen kotelopaine. Kotelopaineen avulla ohjataan mm. syötön ajoitusta sähköhydraulisesti. Tuo lamellipumppu pystyy, myös imemään auttavasti polttoainetta tankista minkä vuoksi TDS:säkin toimii (jos tankissa riittävästi tavaraa) vaikka tankissa oleva siirtopumppu on hajalla. Varsinainen ruiskutuspaine kehitetään syöttöpumpussa 1-mäntäpumpulla ja paine on 170 bar luokkaa. En kyllä usko, että vika olisi ainakaan lamellipumpussa. Ihme on sekin, jos vika poistuu puhdistusaineilla tai 2-tahtiöljyllä.

                        Jos epäilet sitä sammutussolenoidia, niin sitä voi koittaa syöttää suoraan akulta (imusarjan päällä olevasta nastasta). Oikein toimiessaan siitä pitäisi kuulua selkeä naksahdus kun jännite kytketään.

                        Eipä tuolla varmaan konetta hajalle saa vaikka sillä ajeleekin, mutta eihän se tietysti herätä luottamusta jos käyntiinlähtö on aina onnen kauppaa.

                        Comment

                        • jannepul
                          Newbiemmer
                          • Sep 2006
                          • 12

                          #13
                          Vika oli siinä solenoidissa ja homma korjattu.

                          Ilmeni vain uusi vika, joka on "ei takaluukku aukea ja kauko-ohjain ei toimi".

                          Apuja, mistä lähden tätä ongelmaa purkamaan.

                          t:janne

                          Comment

                          • kuningas
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2006
                            • 51
                            • Kangasala

                            #14
                            Okei eli vähä vanhempaa topikkia ylös...

                            Itellä löytyy otsikon mukainen vika 250tkm ajetusta. Eli starttaa kauan kun on "puolilämmin kone", eli esim. aamulla lähtee kylmänä helposti ja kuumana myös.

                            Ja samalla kun starttaa kuuluu kaksi piippausta "mittarista?", joita ei normaalisti kuulu jos auto lähtee sahaamatta käyntiin.

                            Missä vika?
                            GMC Suburban -96
                            Seat Cordoba -00
                            ex. E39 525 Touring

                            kuvia: http://kuningas.pic.fi

                            videoita: http://www.youtube.com/profile_videos?user=kunin6as

                            Comment

                            Working...
                            X