Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 540 lämpö ongelmia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • spoogy
    Newbiemmer
    • Sep 2006
    • 16
    • Helsinki

    E39 540 lämpö ongelmia

    E39 540 vm.-96 ajettu 220000 km

    Tekee seuraavaa. Lämmöt OK, jos ajaa matka-ajoa tai lyhyitä kaupunkiajoja,
    mutta nousevat ruuhkissa (myös ilman ilmastointia jne.).
    Lämmöt saa nopeasti takaisin normaaliksi, kun pistää lämmityksen täysille ja sammuttaa valot jne.

    Lämmöt eivät nouse esim. jos auton ajaa matka-ajolla lämpimäksi ja jättää
    auton käymään tyhjäkäynnille pitkäksikin aikaa.

    Koska lämpöjä on "vaikea" saada ylös ei vikaa ole pystytty korjaamaan
    esim. Laakkosella.

    Viskosta oli tullut nesteet pihalle ja se vaihdettiin viime perjantaina
    Laakkosella, mutta lämpöjen nousu ääriolosuhteissa ei kadonnut.

    Olen ollut yhteydessä pariin arvostettuun helsingiläiseen yksityiseen
    BMW huoltoon, joista toisesta annettiin kylmä tuomio: kansi vika ja
    toisesta taas annettiin toivoa ja sanottiin, että paljon muitakin vaihtoehtoja
    on.

    Viskon lisäksi autoon on vaihdettu parin vuoden sisällä: vesipumppu, termostaatti ja syyläri.
    Jäähdytysnesteitä ei katoa ollenkaan, eikä auto ole koskaan keittänyt.

    Mitkä on teidän veikkaus, kansi vai jotain muuta?
  • Stone
    BTCF Member
    • Jan 2005
    • 4074
    • Helsinki

    #2
    Mulla teki vastaavia oireita kun termostaatin kotelo tiputteli vettä. Vesipumpun vaihdon yhteydessä ei uusittu termostaatin kotelon tiivistettä. Tämä siis aiheutti ensiksi ajoittaista lämmön nousua, mittari nousi hieman normaali asennon yläpuolelle(n.114astetta) ja kun vuoto hieman suureni niin lämmöt nousi kerran jopa tuonne 120 asteeseen. Sitten vaihdettiin termostaatti ja se kotelon tiiviste niin kaikki OK.

    Se on monesti niin mukava sanoa, että sulla on kansi paskana, joten kestä kuin mies! Mulla aiheutti em vika saman tyyppisiä oireita kun sun kärry joten toivottavasti se ei nyt olisi tuo kansi/kannet kuitenkaan!

    PS. Mulla taisi nestettä kadota juuri ennen vian korjausta puolilitraa illassa, et sitä kyllä melkein jo lorotti sieltä tiivisteen välistä.
    E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
    VW Pornstarter (työjuhta)
    Dodge RAM Cummins (venejuhta)
    Finnmaster T8







    Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

    Comment

    • spoogy
      Newbiemmer
      • Sep 2006
      • 16
      • Helsinki

      #3
      Kaiken kestää, kunhan saa vamuuden viasta, jopa kansien halkeamisen...
      Eniten harmittaa/ihmetyttää, se ettei ammatikseen autoja korjaavat
      merkkiliikkeet pysty arvioimaan tai löytämään vikoja.

      Pelkästään tällä foorumilla seikkailu on antanut enemmän vastauksia,
      kuin lukuisat soittelut ja huollot eri korjaamoilla.

      Sekin ihmetyttää, kun kaikissa korjaamoissa sanotaan, ettei
      kansivikaa pystytä toteamaan konetta irroittamatta + korjausarviot
      heittelee tuhansia euroja.

      Auto menee ensi viikolla Lauttasaareen hoitoon ja toivottavasti
      kaikki kääntyy parhain päin, ainakin korjausehdotuksia on listaksi
      asti mukana

      Comment

      • Raputurkki
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2004
        • 545
        • Suomi

        #4
        sori, jauhoin paskaa, kun en lukenut ekaa postausta kunnolla.

        Comment

        • spoogy
          Newbiemmer
          • Sep 2006
          • 16
          • Helsinki

          #5
          Auto on ollut nyt viikon pajalla, eikä korjaamo saanut edes lämpöjä ylös,
          koska eivät ajaneet ohjeista huolimatta kaupunkiajoa.

          Otin taksin alle ja kävin nostamassa lämmöt ylös, jonka jälkeen
          mittarit koneeseen, ihmettelyä kun mitään ei löydy.

          Asentaja tunnusteli syyläriä ja se oli keskeltä ihan kylmä ja
          laidoilta taas niin kuuma, ettei kättä pystynyt pitämään.
          Tämä syylari "testi" siis sen jälkeen, kun olin ajanut auton
          kuumaksi => lämpömittari punaista edeltävässä viivassa.

          Nyt autoon vaihdetaan syylari ja termostaatti + paisuntasäiliön
          korkki.

          Vähän jännittää hakea auto n. viikon kuluttua ja testata
          onko vika kadonnut

          Comment

          • Aboul
            Newbiemmer
            • Jun 2006
            • 12
            • Oulu

            #6
            Minullapa olisi ongelma toisinpäin, eli auto pysyy lämpimänä tyhjäkäynnillä, mutta matka/kaupunkiajossa viisari menee hyvin lähelle vasemmalla olevaa viivaa. Matka-ajon kiihdityksissä lämmöt nousevat hetkellisesti normaaleiksi, mutta laskevat taas melko nopeasti, kun tasainen vauhti saavutetaan. Ajotietokone sanoo lämmöiksi ajossa 66-69C ja tyhjäkäynnillä se on lähes 10C lämpimämpi. Onkos mitään hajua mikä tälläistä aiheuttaisi. Auto on 525i -02 tour. 128tkm.

            Comment

            • maukka86
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2006
              • 490
              • Pirkanmaa

              #7
              Originally posted by Aboul
              Minullapa olisi ongelma toisinpäin, eli auto pysyy lämpimänä tyhjäkäynnillä, mutta matka/kaupunkiajossa viisari menee hyvin lähelle vasemmalla olevaa viivaa. Matka-ajon kiihdityksissä lämmöt nousevat hetkellisesti normaaleiksi, mutta laskevat taas melko nopeasti, kun tasainen vauhti saavutetaan. Ajotietokone sanoo lämmöiksi ajossa 66-69C ja tyhjäkäynnillä se on lähes 10C lämpimämpi. Onkos mitään hajua mikä tälläistä aiheuttaisi. Auto on 525i -02 tour. 128tkm.
              Termostaatti hajalla. Ittellä oli e46 samat ongelmat, ja termostaatti oli paskana. Uuden termarin myötä lämmöt pysyvät siellä missä pitääkin.
              f22 220i

              Comment

              • 525TDS Touring
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2004
                • 483
                • Sahalahti

                #8
                Originally posted by Aboul
                Minullapa olisi ongelma toisinpäin, eli auto pysyy lämpimänä tyhjäkäynnillä, mutta matka/kaupunkiajossa viisari menee hyvin lähelle vasemmalla olevaa viivaa. Matka-ajon kiihdityksissä lämmöt nousevat hetkellisesti normaaleiksi, mutta laskevat taas melko nopeasti, kun tasainen vauhti saavutetaan. Ajotietokone sanoo lämmöiksi ajossa 66-69C ja tyhjäkäynnillä se on lähes 10C lämpimämpi. Onkos mitään hajua mikä tälläistä aiheuttaisi. Auto on 525i -02 tour. 128tkm.
                Termostaatti ei sulkeudu, eli jää auki. Uutta termaria vaan kehiin
                Ex-525TDSa Touring -98
                Ex-MB E220T CDi -02
                E61 520D -09
                F11 518d -16

                Comment

                • spoogy
                  Newbiemmer
                  • Sep 2006
                  • 16
                  • Helsinki

                  #9
                  Vika löytyi ja on korjattu

                  Syyläri oli todella pahasti tukossa ja se on nyt vaihdettu,
                  samalla vaihdettiin huonolta näyttänyt öljynlauhdutin.

                  Eli pelkoni kansiremontista (tai koneen vaihdosta) olikin turhaa !!!

                  Comment

                  • Stone
                    BTCF Member
                    • Jan 2005
                    • 4074
                    • Helsinki

                    #10
                    Originally posted by spoogy View Post
                    Vika löytyi ja on korjattu

                    Syyläri oli todella pahasti tukossa ja se on nyt vaihdettu,
                    samalla vaihdettiin huonolta näyttänyt öljynlauhdutin.

                    Eli pelkoni kansiremontista (tai koneen vaihdosta) olikin turhaa !!!
                    Kuten sanoin se on tietyn tyyppisten ihmisten mielestä niin "mukava" sanoa, että kannet on halki ja koko motti menee vaihtoon ja mielessään ajattelevat, että toivottavasti koko auto menee vaihtoon jne Onneksi kuitenkin selvisit kuitekin noin vähällä. Ja toivotaan, että pysyy myös kunnossa
                    E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                    VW Pornstarter (työjuhta)
                    Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                    Finnmaster T8







                    Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                    Comment

                    • Vesku
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2003
                      • 357
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Originally posted by spoogy View Post
                      Viskon lisäksi autoon on vaihdettu parin vuoden sisällä: vesipumppu, termostaatti ja syyläri.
                      Jäähdytysnesteitä ei katoa ollenkaan, eikä auto ole koskaan keittänyt.
                      Originally posted by spoogy View Post
                      Vika löytyi ja on korjattu

                      Syyläri oli todella pahasti tukossa ja se on nyt vaihdettu,
                      samalla vaihdettiin huonolta näyttänyt öljynlauhdutin.

                      Eli pelkoni kansiremontista (tai koneen vaihdosta) olikin turhaa !!!
                      Hieno homma että vika selvisi, ihmetyttää vaan suuresti miten pari vuotta vanha syyläri oli niin pahasti jo tukossa? Oliko syylärissä siis jotain ylimääräistä ainetta sisällä vai kuinka?

                      Comment

                      • spoogy
                        Newbiemmer
                        • Sep 2006
                        • 16
                        • Helsinki

                        #12
                        Originally posted by Vesku View Post
                        Hieno homma että vika selvisi, ihmetyttää vaan suuresti miten pari vuotta vanha syyläri oli niin pahasti jo tukossa? Oliko syylärissä siis jotain ylimääräistä ainetta sisällä vai kuinka?
                        Syyläri oli vanhan omistajan mukaan vaihdettu, mutta näin asia ei sitten
                        tainnutkaan olla, koska syyläri oli puoleenväliin asti ihan tohjona.
                        Ihme, että nesteet olivat edes pysyneet sisällä.

                        Vanha syyläri on vieläkin Trandolla "tallessa".
                        Ajattelinkin pystyyköhän osanumerosta selvittämään onko syyläri
                        alkuperäinen vai joskus vaihdettu?

                        On kuulemma e39:n tyyppivika, että kerää lehtiä ym. töhnää keulaan,
                        mutta ei syyläreitä kaiketi parin vuoden välein tarvitse vaihtaa.
                        Varsinkin kun seisotan autoa talvikuukaudet....

                        Comment

                        • Lanttu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 1643

                          #13
                          Kyllä jäähdyttimessä on merkintä valmistusvuodesta ja -kuukaudesta.

                          Comment

                          • WSE1
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 3242
                            • Suomusjärvi

                            #14
                            Hieman OT, mutta kuka kumma muka ammattilainen jaksaa asiaa tutkimatta suoltaa tuota "kansivika" diagnoosia. Tuossakin tapauksessa on jo heti ensimmäisestä postauksesta pääteltävissä että vika mitä todennäköisemmin ei ole ainakaan kannessa. Kansivian aiheuttama moottorin lämmön nousu kun ilmenee sitä selvemmin mitä enemän koneelle antaa kenkää.
                            Ja noissa kansiongelmissakin suurin osa korjaantuu uusimalla tiiviste. Jos on ylimääräistä rahaa plaanailla tai vaihtaa kantta joka hiushalkeaman takia niin siitä vaan... monesti homma on tarpeetonta. Teräsviivaimen syrjä omaa ihan riittävän mittatarkkuuden kannen suoruuden toteamiseen jos ei kisakoneesta puhuta. Ja alukansissa usein esiintyvien hiushalkeamien merkitys kokonaisuuteen on monestikin olematon, toki sijainnista ja tapauksesta riippuen.
                            Selkeät kansivauriot on sitten aisa erikseen.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎