Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 523i tukkonen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • loyal
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2003
    • 1480
    • Vantaa

    E39 523i tukkonen?

    Elikkä ajoin tuota jartsan 523:sta ja täytyy sanoa, että rupes vaan vituttaa
    kun se kulki niin hyvin. Alakierroksilla mulla ei lähellekkään niin paljon vääntöä ja bensan kulutus 2 litraa korkeempi.
    Mistä tuo voisi johtua?
    Jartsalla on remuksen takapönttö ja virtaavampi ilmansuodatin, mut
    ei kai noi niin älytöntä vääntöä tuo??
  • Luntti
    2Wheel Driver
    • Jul 2003
    • 5021
    • Yka

    #2
    Lastu?

    Comment

    • Robi
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2002
      • 7606
      • Vantaa

      #3
      Re: E39 523i tukkonen?

      Originally posted by loyal
      Elikkä ajoin tuota jartsan 523:sta ja täytyy sanoa, että rupes vaan vituttaa
      kun se kulki niin hyvin. Alakierroksilla mulla ei lähellekkään niin paljon vääntöä ja bensan kulutus 2 litraa korkeempi.
      Mistä tuo voisi johtua?
      Jartsalla on remuksen takapönttö ja virtaavampi ilmansuodatin, mut
      ei kai noi niin älytöntä vääntöä tuo??
      Mulla rosteritakapönttö ja K&N suodatin (orkkiskotelosssa) ja ero pelkällä suodattimella oli jo huomattava. Eli itse voin ainakin todeta että suodatin ja pönttö auttaa :wink:

      Ps. Onhan sulla Lambda kunnossa :?: sekin vaikuttaa kulutukseen ja vääntöön :idea:
      Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
      Tiedustelut priva tai 0452210069

      Current
      E61 530d
      E39 530d
      E39 520iA
      E46 330xd
      E28 528i

      Comment

      • loyal
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2003
        • 1480
        • Vantaa

        #4
        Re: E39 523i tukkonen?

        Originally posted by Robi
        Originally posted by loyal
        Elikkä ajoin tuota jartsan 523:sta ja täytyy sanoa, että rupes vaan vituttaa
        kun se kulki niin hyvin. Alakierroksilla mulla ei lähellekkään niin paljon vääntöä ja bensan kulutus 2 litraa korkeempi.
        Mistä tuo voisi johtua?
        Jartsalla on remuksen takapönttö ja virtaavampi ilmansuodatin, mut
        ei kai noi niin älytöntä vääntöä tuo??
        Mulla rosteritakapönttö ja K&N suodatin (orkkiskotelosssa) ja ero pelkällä suodattimella oli jo huomattava. Eli itse voin ainakin todeta että suodatin ja pönttö auttaa :wink:

        Ps. Onhan sulla Lambda kunnossa :?: sekin vaikuttaa kulutukseen ja vääntöön :idea:
        No jartsa sano, et jos lmbda on rikki, niin se käyttäytyy erilailla, tai siis noihin vaikuttaa, mut vaikuttaa huomattavasti enemmän.
        Täytyy käydä hakee toi filtteri ainakin, putkisto tulee myös mut pitää kehitellä se sitten M5 takapuskuriin...

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #5
          Minkä ikäinen sinun ja tämä Jartsan 523.nen on?

          Comment

          • Rapamaha
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2003
            • 683
            • -

            #6
            Originally posted by Hemi
            Minkä ikäinen sinun ja tämä Jartsan 523.nen on?
            Taitavat olla M52B25-kiukailla kuten allekirjoittaneenkin 523:nen.

            Comment

            • hannuk
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2002
              • 2136
              • Capital

              #7
              Kannattaa huomioida tuo yleinen 523:sen tukkoisuus jo heti ostovaiheessa.. :lol:
              - BMW x5 f15 m50d "navetta"
              - Porsche Cayenne S
              - Range Rover Sport 3.6TDV8 HSE
              - plus pari muuta

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #8
                Mutta siis onko Jartsalla uudempi kuin 8/98, eli TU moottori ?

                Comment

                • Rapamaha
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2003
                  • 683
                  • -

                  #9
                  Originally posted by hannuk
                  Kannattaa huomioida tuo yleinen 523:sen tukkoisuus jo heti ostovaiheessa.. :lol:
                  Mutta jos kävis tukkoisella 523:lla konttorilla mutkan ja tulis pois ripeähköllä BMW-pakettiautolla? :shock:

                  Kannattaa käydä koeajamassa jotain 1.2 kadettia, niin ei tunnu oma kiesi sen jälkeen enään niin tukkoiselta

                  Comment

                  • Rapamaha
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2003
                    • 683
                    • -

                    #10
                    Originally posted by Hemi
                    Mutta siis onko Jartsalla uudempi kuin 8/98, eli TU moottori ?
                    Taitaa olla -97 vuosimallia jos oikein kuikuilin tuolta galleriasta. Miten olis ens viikolle 523-koeajokokoontuminen pystyyn pk-seudulle :wink:

                    Comment

                    • hannuk
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2002
                      • 2136
                      • Capital

                      #11
                      Originally posted by Rapamaha
                      Originally posted by hannuk
                      Kannattaa huomioida tuo yleinen 523:sen tukkoisuus jo heti ostovaiheessa.. :lol:
                      Mutta jos kävis tukkoisella 523:lla konttorilla mutkan ja tulis pois ripeähköllä BMW-pakettiautolla? :shock:

                      Kannattaa käydä koeajamassa jotain 1.2 kadettia, niin ei tunnu oma kiesi sen jälkeen enään niin tukkoiselta
                      Parempi ettei noihin hiaceihin sotkeudu ollenkaan.. Jätetään ne pakettiautot ammattilaisille. :wink:

                      Mutta miksi ostaa väkisin tukkoinen malli, kun sellaisia hmm. kaupassakäyntiin sopiviakin malleja on olemassa.

                      Joko muuten Sebring on kiinni? :shock:
                      - BMW x5 f15 m50d "navetta"
                      - Porsche Cayenne S
                      - Range Rover Sport 3.6TDV8 HSE
                      - plus pari muuta

                      Comment

                      • jartsa02
                        BTCF Member
                        • Jun 2003
                        • 1131
                        • Helsinki

                        #12
                        Sama pannu meillä loyalin kans on, itseasiassa mun vehje on vanhempi sen ..

                        Toi ilmafiltteri ja varsinkin toi Remuksen takapönttö kyllä just vaikutti paljon alavääntöön .. "lastua" ei oo vaihdettu, ainakaan mun toimesta (näihinhän ei vaihdeta lastua vaan niihin laitetaan vaan t-koneella uus softa, siks noilla myydään-osaston lastukavereilta ei löydy tähän vehkeeseen lastua).

                        Kyllä siis toi loyalin tourinki kulki nätisti ja nykimättä, mutta vasta n. 4000 rpm jälkeen alko jotain tapahtuu .. noi kulutuslukemat vaan rupes vähän hämäämään, mun vehje kuluttaa n. 9l/100km ja loyalin vehje imuroi n.11.5l/100km .. ja mä vaan ajan 99% ajoista kehä 3:n sisäpuolella ja jonotan n. 10000km vuodessa kehä 1:n ruuhkissa ja viimesen vuoden aikana on tullut maantieajoa n. 200km, et oikeestaan mullahan sen koneen pitäis olla tukossa :shock:

                        Kannattas varmaan tsekata ekana vaikka ilmafiltteri ja tulpat et missä kondiksessa ne on .. ne taitaa vähän vaikuttaa tohon kulkuun ..

                        Yks juttu mitä mä jäin kelaamaan on se et millä bensalla sä loyal ajelet: 98:lla vai "köyhien"bensalla, meinaan vaan et sen minkä 95:lla säästää rahassa sen häviää kulutuksessa .. 98:lla vaan "tunnelma" on paljon hauskempi :wink:
                        BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

                        Comment

                        • Robi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2002
                          • 7606
                          • Vantaa

                          #13
                          Originally posted by jartsa02
                          Sama pannu meillä loyalin kans on, itseasiassa mun vehje on vanhempi sen ..

                          Toi ilmafiltteri ja varsinkin toi Remuksen takapönttö kyllä just vaikutti paljon alavääntöön .. "lastua" ei oo vaihdettu, ainakaan mun toimesta (näihinhän ei vaihdeta lastua vaan niihin laitetaan vaan t-koneella uus softa, siks noilla myydään-osaston lastukavereilta ei löydy tähän vehkeeseen lastua).

                          Kyllä siis toi loyalin tourinki kulki nätisti ja nykimättä, mutta vasta n. 4000 rpm jälkeen alko jotain tapahtuu .. noi kulutuslukemat vaan rupes vähän hämäämään, mun vehje kuluttaa n. 9l/100km ja loyalin vehje imuroi n.11.5l/100km .. ja mä vaan ajan 99% ajoista kehä 3:n sisäpuolella ja jonotan n. 10000km vuodessa kehä 1:n ruuhkissa ja viimesen vuoden aikana on tullut maantieajoa n. 200km, et oikeestaan mullahan sen koneen pitäis olla tukossa :shock:

                          Kannattas varmaan tsekata ekana vaikka ilmafiltteri ja tulpat et missä kondiksessa ne on .. ne taitaa vähän vaikuttaa tohon kulkuun ..

                          Yks juttu mitä mä jäin kelaamaan on se et millä bensalla sä loyal ajelet: 98:lla vai "köyhien"bensalla, meinaan vaan et sen minkä 95:lla säästää rahassa sen häviää kulutuksessa .. 98:lla vaan "tunnelma" on paljon hauskempi :wink:
                          Jees samaa mieltä Jartsan kanssa....se kaks senttiä minkä litralta säästää 95e:llä ei ole sen rahan arvoista.
                          Huomasin omassa melkein puolen litran kulutuseron kun siirryin käyttämään 98E:tä...ja itseasiassa vielä huomattava ero oli kun laittoi tankkiin 98E+:aa.

                          Mulla on autossa lisäksi Boschin 4-kärkiset tulpat, K&N suodatin ja Marteliuksen rosteripönttö. Ja tukossa mun auto ei ainakaan ole...sen verran se saa toisinaan kenkää :wink:
                          Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                          Tiedustelut priva tai 0452210069

                          Current
                          E61 530d
                          E39 530d
                          E39 520iA
                          E46 330xd
                          E28 528i

                          Comment

                          • Mr. Z
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2003
                            • 943
                            • Manse

                            #14
                            Originally posted by Robi
                            Originally posted by jartsa02
                            Sama pannu meillä loyalin kans on, itseasiassa mun vehje on vanhempi sen ..

                            Toi ilmafiltteri ja varsinkin toi Remuksen takapönttö kyllä just vaikutti paljon alavääntöön .. "lastua" ei oo vaihdettu, ainakaan mun toimesta (näihinhän ei vaihdeta lastua vaan niihin laitetaan vaan t-koneella uus softa, siks noilla myydään-osaston lastukavereilta ei löydy tähän vehkeeseen lastua).

                            Kyllä siis toi loyalin tourinki kulki nätisti ja nykimättä, mutta vasta n. 4000 rpm jälkeen alko jotain tapahtuu .. noi kulutuslukemat vaan rupes vähän hämäämään, mun vehje kuluttaa n. 9l/100km ja loyalin vehje imuroi n.11.5l/100km .. ja mä vaan ajan 99% ajoista kehä 3:n sisäpuolella ja jonotan n. 10000km vuodessa kehä 1:n ruuhkissa ja viimesen vuoden aikana on tullut maantieajoa n. 200km, et oikeestaan mullahan sen koneen pitäis olla tukossa :shock:

                            Kannattas varmaan tsekata ekana vaikka ilmafiltteri ja tulpat et missä kondiksessa ne on .. ne taitaa vähän vaikuttaa tohon kulkuun ..

                            Yks juttu mitä mä jäin kelaamaan on se et millä bensalla sä loyal ajelet: 98:lla vai "köyhien"bensalla, meinaan vaan et sen minkä 95:lla säästää rahassa sen häviää kulutuksessa .. 98:lla vaan "tunnelma" on paljon hauskempi :wink:
                            Jees samaa mieltä Jartsan kanssa....se kaks senttiä minkä litralta säästää 95e:llä ei ole sen rahan arvoista.
                            Huomasin omassa melkein puolen litran kulutuseron kun siirryin käyttämään 98E:tä...ja itseasiassa vielä huomattava ero oli kun laittoi tankkiin 98E+:aa.

                            Mulla on autossa lisäksi Boschin 4-kärkiset tulpat, K&N suodatin ja Marteliuksen rosteripönttö. Ja tukossa mun auto ei ainakaan ole...sen verran se saa toisinaan kenkää :wink:
                            Mistä tuon k&N filsun saa? Onko kyseessä semmoinen pestävä malli joka tulee orkkis pönttöön vakioputsarin tilalle?
                            E38 740ia
                            E39 530 dAT
                            ex. E34 520i sedan
                            ex. E39 528i Ac Schnitzer "ACS5"
                            ex. E36 325i sedan
                            ex. E36 328i touring
                            ex. E36 318 iS qp
                            ex. E36 325i qp -R.I.P-
                            ex. E21 320i sedan
                            ex. E30 318i sedan
                            ex. E3 2500 sedan

                            Comment

                            • jartsa02
                              BTCF Member
                              • Jun 2003
                              • 1131
                              • Helsinki

                              #15
                              Originally posted by Mr. Z
                              Mistä tuon k&N filsun saa? Onko kyseessä semmoinen pestävä malli joka tulee orkkis pönttöön vakioputsarin tilalle?
                              Joo, on sellainen orkkispönttöön vakioputsarin tilalle tuleva filsu, mä kävin hakee sen tuolta Autoracingistä (http://www.autoracing.fi/), tais maksaa jotain 75€ tjsp.
                              BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎