Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 kynnyskotelojen suojaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • creative 22
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2005
    • 560
    • Alavus

    E39 kynnyskotelojen suojaus

    Mistä pääsee kynnyskoteloihin ko. mallissa?Irroitin takaa sisälokasuojat ja alta kynnyksen takaa paljastui tulpattu reikä jonka takana on noin 20 cm kotelo jossa taas pienempi noin 10 mm reikä hieman alempana.Tästä ei kuitenkaan 6mm letku kovin pitkälle mennyt kun toppas vaikka kovasti sovittelin..

    Listoja ja verhoiluja ko. mallista irroittaneet ehkä muistavat onko kynnyksen sisäpuolella tai b-pilarin juuressa reikiä josta tuo homma onnistuisi..??Ettei tarvitsisi porailla ylim.reikiä
    Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

    Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

    BMW Freude Am Fahren
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    #2
    Oviaukkojen kynnyslistat kun ottaa pois niin siellähän muistaakseni on reikä/reikiä kynnyskoteloon. Siis ne leveät listat joissa on kromattu BMW-teksti.
    E39 528iA

    Comment

    • creative 22
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2005
      • 560
      • Alavus

      #3
      Originally posted by TJJ
      Oviaukkojen kynnyslistat kun ottaa pois niin siellähän muistaakseni on reikä/reikiä kynnyskoteloon. Siis ne leveät listat joissa on kromattu BMW-teksti.
      Eikös sisemmät kynnyksen verhoilulistat pidä irroittaa ennenkö nuo mainitsemasi saa irti?Mikä on paras tekniikka näiden irroittamiseen?Tuli kokeiltua ja lujassa tuntuvat olevan...
      Last edited by creative 22; 13-09-2006, 21:51.
      Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

      Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

      BMW Freude Am Fahren

      Comment

      • Stone
        BTCF Member
        • Jan 2005
        • 4074
        • Helsinki

        #4
        Originally posted by creative 22
        Eikös sisemmät kynnyksen verhoilulistat pidä irroittaa ennenkö nuo mainitsemasi saa irti?Mikä on paras tekniikka näiden irroittamiseen?Tuli kokeiltua ja lujassa tuntuvat olevan...
        Ne sisemmät listat on todella lujaa kiinni, mutta muistaakseni lähtee liukuen jompaan kumpaan suuntaan. Ei kannata väkisin repiä.
        E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
        VW Pornstarter (työjuhta)
        Dodge RAM Cummins (venejuhta)
        Finnmaster T8







        Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          #5
          Sisemmät listat tosiaan liukuu jolloin päiden lähellä olevat kiinnikkeet saa irti listassa olevasta urasta. Keskikiinnike saattaa vaatia voimakkaan nykäisyn jos lista ei mahdu liukumaan. Kiinnikkeet pitää ottaa irti auton korista ja siirtää takaisin listaan ennen listan takaisin asennusta.
          Takaovien sisälistat on ainakin kaatuvissa selkänojissa kiinni myös pultilla takareunasta joten se ensin irti. Ja tosiaan meneehän noiden sisälistojenkin kiinnikkeet läpi kynnyskoteloon joten reikiä alkaa löytymään.

          Mitenkähän ne ruostesuojausliikkeissä tekee? Porailee vaan reikiä?
          E39 528iA

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #6
            E39 kotelot ovat osioitu/tulpattu uretaanivaahdolla mm.juuri n.25cm takaosasta eteenpäin. Osatsot on tuuletettu pienillä läpituuletusreijillä jotka sitten tukkeutuvat n.2-3vuoden kuluttua "kotelosuojauksesta" ja tämän jälkeen kondessiovesi alkaa pitämään koteloissa jatkuvan peruskosteuden joka muutaman vuoden kuluttua alkaa näkymään hapettumina sinkityissä+muovitetuissa sisäosissa. e39 omaa monen VAG tuotteen ohella sen tyyppisen kori/kotelorakenteen jossa on "kotelosuojista" ihan päivän selvästi enemmän haittaa kuin hyötyjä. Suojaamattomat kotelot ovat sisäosiltaan -96 mallisissakin Suomi e39:ssä täysin poikkeuksetta kuin uusia.
            "Jälkisuojatuissa" on taas poikkeuksetta nähtävissä oireita rakenteiden pahoinvoinnista näiden käsittelyiden jälkeen. Eli, EI MISSÄÄN tapauksessa
            e39:n koteloihin minkäänlaisia liemiä!

            Comment

            • -Tapi
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 3117
              • Välisuomi

              #7
              Originally posted by TJJ
              Mitenkähän ne ruostesuojausliikkeissä tekee? Porailee vaan reikiä?
              Juu, näköjään. Katselin juuri yhtä E39:siä jossa oli siellä täällä muovitulppia peittämässä ruostesuojaajan tekemiä reikiä.
              ---

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #8
                Originally posted by -Tapi
                Juu, näköjään. Katselin juuri yhtä E39:siä jossa oli siellä täällä muovitulppia peittämässä ruostesuojaajan tekemiä reikiä.
                Niinpä tietenkin... Entäs ovet ja takaluukku? Molemmissa on valmiina reikiä/tulppia joista suojaus onnistuu ilman poraamista. Katsoitko minkä firman suojaus autossa oli? Reikien tekemisessä voi olla eroja eri firmojen välillä.
                E39 528iA

                Comment

                • -Tapi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 3117
                  • Välisuomi

                  #9
                  En tiedä mikä firma homman oli tehnyt. Se oli tehty auton takuuaikana pääkaupunkiseudulla. Ovissa ja luukuissa en huomannut reikiä (mutta mönjää oli valunut joka raosta).
                  ---

                  Comment

                  • creative 22
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2005
                    • 560
                    • Alavus

                    #10
                    Originally posted by Hemi
                    E39 kotelot ovat osioitu/tulpattu uretaanivaahdolla mm.juuri n.25cm takaosasta eteenpäin. Osatsot on tuuletettu pienillä läpituuletusreijillä jotka sitten tukkeutuvat n.2-3vuoden kuluttua "kotelosuojauksesta" ja tämän jälkeen kondessiovesi alkaa pitämään koteloissa jatkuvan peruskosteuden joka muutaman vuoden kuluttua alkaa näkymään hapettumina sinkityissä+muovitetuissa sisäosissa. e39 omaa monen VAG tuotteen ohella sen tyyppisen kori/kotelorakenteen jossa on "kotelosuojista" ihan päivän selvästi enemmän haittaa kuin hyötyjä. Suojaamattomat kotelot ovat sisäosiltaan -96 mallisissakin Suomi e39:ssä täysin poikkeuksetta kuin uusia.
                    "Jälkisuojatuissa" on taas poikkeuksetta nähtävissä oireita rakenteiden pahoinvoinnista näiden käsittelyiden jälkeen. Eli, EI MISSÄÄN tapauksessa
                    e39:n koteloihin minkäänlaisia liemiä!
                    Kyllä se "osio" minun autossani ainakin oli ihan peltiä...siis mikä kynnyksen takaosasta näkyy.Ja mikä aiheuttaa läpituuletusreikien tukkeutumisen 2-3 vuoden kuluttua suojauksesta?Minun autossani edellinen tectyl-käsittely kynnyksiin on tehty noin 3 vuotta sitten, ja ne ovat hyvässä kunnossa.

                    Omia autoja aina olen vähän pyrkinyt suojaamaan ja kauhulla seurannut tuttavien kärryjä jotka ruostuvat kovaa tahtia suojaamattomina. Yhtään auton koria en muuten tiedä sinkistä valmistetun edelleenkään ja niin kauan ne ruostuvat kun niitä pellistä tehdään.Tätähän ei kukaan toki väittänytkään vaan kyseessä on varsinkin autoliikkeiden käyttämä harhaanjohtava termi.

                    Mutta turha tästä on väitellä, enkä kysynytkään KENENKÄÄN mielipiteitä suojauksen kannattavuudesta vaan listojen irroituksesta sekä reikien sijainnista.Eli otan täyden vastuun myöhemmin autoni mahdollisesta "pahoinvoinnista".:
                    Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                    Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                    BMW Freude Am Fahren

                    Comment

                    • Kentsu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2004
                      • 1397
                      • Tuusula

                      #11
                      Suojauksesta kuitenkin kun puhutaan niin oletko creative22 suojannut myös alustaa, jos olet niin miten? Tai onko jengillä kokemusta paljon ajetun suojaamattoman/suojatun E39:n pohjapelleistä?
                      Ex: 523iA '97, 520iA '89
                      /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                      Comment

                      • docjones
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2005
                        • 127

                        #12
                        suojauksesta

                        Tuntuu aika turhalta touhulta nämä suojaukset. Oma kokemukseni on edellisestä e46 touringista josta pohjoisen soratiet olivat hakanneet kummankin etulokasuojan alareunasta noin 10cm matkalta maalit pois. Maalin alta siis pilkotti paljas sinkitty pelti. En jaksanut itse ikinä asialle tehdä mitään koska kahden talven(minulla) jälkeen pellit kummassakin paikassa olivat edelleen kuin juuri sinkityt vaikka väittäisin että sinkkikin on tuossa kohdissa kovilla. Autolla ajoin pääasiassa täällä Etelä-Suomen runsaasti suolatuoilla teillä ja sanomattakin on selvää että muut paikat olivat täysin ruosteettomat. Auto oli viiden vuoden ikäinen kun siitä viime talvena luovuin eli ei edes niin tuore enään.

                        -
                        JN

                        Comment

                        • creative 22
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2005
                          • 560
                          • Alavus

                          #13
                          Originally posted by Kentsu
                          Suojauksesta kuitenkin kun puhutaan niin oletko creative22 suojannut myös alustaa, jos olet niin miten? Tai onko jengillä kokemusta paljon ajetun suojaamattoman/suojatun E39:n pohjapelleistä?
                          Alustaa olen tutkinut ja se on aika hyvällä mallilla, sen on edellinen omistaja suojannut. Aika hyvä esimerkki omassa autossani oli takalokasuojien sisällä molemmilla puolilla olevat isot läpivientireiät , tänne ei ollut suoja-aine aikoinaan tietään löytänyt, pvc oli reunoilta haljennut ja pienet ruosteen alut oli molemmissa.

                          Myös molemmissa oikean puolen ovissa oli pieni ruostevaurio siellä kuralistan alapuolella, pvc-sauma oli sieltäkin pettänyt, erikoista on että kaikki ovet (lukuunottamatta vas.takaovi), ovat takimmaisista pitkittäis-saumoistaan jo korjattu jo aiemmin kun taas ovien pohjat lukuunottamatta ennemmin mainitsemiani kohtia, ovat vielä alkuperäisiä.Eli nuo vaurioituneet kohdat ovissa pistepuhalsin, päälle 2-k epoksi Temacoat gpl-s, sitten uudelleen saumaus Sikaflex 221:llä
                          ja tämän päälle auton orginal väri Aspensilber 339 (maalina Standox)

                          Ovet on aikoinaan suojattu mutta tämä on tehty ilmeisesti liian myöhään ja kosteus on jo päässyt pellin ja pvc:n väliin.Tai sitten tuossa saumauksessa on tullut jokin virhe, mersun ja fordin tapaan.

                          Kynnykset suojasin tänään, taskulampulla sai aika hyvin tiirailtua kynnyksen päältä miltä tilanne näyttää ja hyvähän se oli, kynnyksien pohjia ja reunoja peitti hienosti kotelonsuoja-aine, eikä merkkiäkään ruosteesta ollut.Suihkutin ympärilevittävällä suuttimella Tectyl ml kotelonsuoja-aineen kynnyksiin.

                          Mitä tulee sinkitykseen, onhan se hieno keksintö mutta ei suinkaan tee autoa ruostumattomaksi kuten valitettavan monet luulevat markkinamiesten höpinöitä kuunnellessaan, aikanaan se tietenkin suojaa ja "uhrautuu" teräksen puolesta mutta sitten kun se ei enää jaksa "taistella" alkaa ruostuminen, teräksen palautuminen alkuperäiseen muotoonsa jota on sitten vaikea enää estää, ellei suojaustoimenpiteitä ole tehty.Sinkkikerroksen paksuus vaihtelee muuten merkeittäin todella paljon, mutta ohut "pierunkuori" se todellisuudessa vain on, muutamia hassuja mikroneita.

                          Toki autolle (myös Bmw:lle), on suunniteltu tietty käyttöikä ja eihän siitä ruostumatonta kannata tehdäkkään, kuka uusia ostaisi?

                          Olen omasta autostani 10/97, mittaillut myös maalikalvon paksuutta, sehän on e39:sä aika ohut, noin 100-110 um (Autoni on valmistettu Dingolfingin tehtaalla Baijerissa) jossa tietääkseni juuri -97 otettiin käyttöön uusi pulverilinja, muistan aiemmin vanhasta e34:stä mittailleeni paksumpia kalvoja alkuperäispinnasta.
                          Last edited by creative 22; 14-09-2006, 20:45.
                          Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                          Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                          BMW Freude Am Fahren

                          Comment

                          • Kentsu
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2004
                            • 1397
                            • Tuusula

                            #14
                            Originally posted by creative 22
                            Alustaa olen tutkinut ja se on aika hyvällä mallilla, sen on edellinen omistaja suojannut...
                            Omassani huomasin katsastettaessa nosturilla että (mielestäni tämän ensimäisen Suomi-vuoden aikana) alustaan on ilmestynyt ruostetta siellä keskivaiheilla kardaanin molemmin puolin lattiassa oleviin saumoihin. Eli siellä on sellaiset saumat jossa toinen pelti tulee toisen päälle, ja luonnollisesti tämä mikä on altapäin katsottuna päällä, on reunastansa alkanut pykimään. Tai itseasiassa katsastusmies tuon huomasi ja tuumasi ensin että "suojaus ei ehkä ole vielä myöhäistä". Pari sanaa siinä sitten vaihdettiin ja tuumasin että tehdas ei taida suositella suojausta. Siihen ukko sitten vaan jotain "No niin no... niin", eli tältä taholta en saanut vastausta että kannattaisiko suojata vai ei. Eipä tuo lattian tilanne tuosta varmaan ainakaan itsestään parane, mutta hankala sanoa milloin tulee reikä jos ei mitään tee. Kyseessä siis alusta tehtaan jäljiltä joka ollut ensimäiset 9 v. 165 tkm Saksanmaalla ja heti sen jälkeen tuo korroosio noissa kohdin ei ollut vielä ainakaan havaittavasti alkanut, tuli pohjaa tutkittua silloin kuitenkin aika tarkasti.
                            Ex: 523iA '97, 520iA '89
                            /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                            Comment

                            • creative 22
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2005
                              • 560
                              • Alavus

                              #15
                              Kyllä, vielä ei ole myöhäistä, jäi mainitsematta että minullakin että kun suojaus oli tehty, oli tunkan nostokohtien muovit jääneet irroittamatta ja tuo reiän ympäristö olikin jo reilusti ruosteessa oikealta puolelta, tuon sitten pistepuhalsin ja pohjamaalasin primerillä, tämän jälkeen sitten suoja-aineet pintaan ja osat takaisin kiinni.Autollani on ajettu 235 tkm ja se on uudesta asti ollut täällä suolasateessa.

                              Joku kertoi e46:ta, tulikin tässä mieleeni että kaveri toi saksan työreissultaan tullessaan tuliaisina -00 loppuvuonna käyttöön otetun 320 d:n.Muistan kun auto uutuuttaan kiilteli ja oli täysin virheetön sitä ihailtiin, ajomäärä taisi olla tuossa noin 8000 km.No sitten parin suomivuoden jälkeen sitä ihmeteltiin kun konehuoneesta alkoi jo hieman ruostetta pukkaamaan..Maasta sinä olet tullut, maaksi pitää sinun....
                              Last edited by creative 22; 14-09-2006, 21:37.
                              Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                              Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                              BMW Freude Am Fahren

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎