Originally posted by creative 22
[/QUOTE]..sinkki "uhrautuu" teräksen puolesta mutta sitten kun se ei enää jaksa "taistella" alkaa ruostuminen, teräksen....[/QUOTE]
Sinkki uhrautuu, mutta se vaatii ensin hitsattavan pohjamaalin ja lisäksi muiden pinnoitusten pettämisen. Näin ei tule yhden ihmisiän aikana e39:ssä mm.koteloiden osalta tapahtumaan niin kauan kuin alkuperäiset tuuletukset toimii ja sisäpuoliset TEHDAS-suojavahat ovat kotelojen sisäpinnoilla.
[/QUOTE]...kuka uusia ostaisi?....[/QUOTE]
Nykyautojen ns.uusi koritekniikka on viety törmäysturvallisuuden osalta sellaiselle tasolle, että korirakenteiden koko elinkaaren aikana ei sallita minkäänlaisia lujuuspoikkeamia. Tämä tarkoittaa sitä että korirakenteen pitää täyttää KAIKKI eri speksein vaadittavat lujuus-standardit koko sen käyttöiän.
Käyttöikä on näissä määritelty 25-vuodeksi, jonka aikana minkäänlaista lujuuksiin vaikuttavaa korroosiota EI SAA esiintyä. Nykyiset nopeat/kaksivaiheiset tehokkaat bagjärjestelmät ja mädäntynyt korirakenne
on jo itsessään tappava yhdistelmä. Mikäli jokin uuden koritekniikan ajoneuvomerkki mm.euroopassa todetaan menettävän korroosion vuoksi speksilujuutensa, voidaan koko automalli määrätä käyttökieltoon. Tätä ei ole tapahtunut eikä todellakaan tule koskaan tapahtumaan.
Eli nykyiset autot eivät todellakaan tule vaihdettaviksi korroosion vuoksi.
[/QUOTE]...Olen omasta autostani 10/97, mittaillut myös maalikalvon paksuutta, sehän on e39:sä aika ohut....[/QUOTE]
Uuden koritekniikan sinkkikorirakenteiden pintamaalien vahvuuksilla EI ENÄÄN OLE mitään merkitystä rakenteen korroosioalttiudelle. Nykyiset korirakenteet tulisivat toimeen vallan hyvin tuon 25-vuotta ilman grammaakaan pintamaalia.
Siis kuten tulevat toimeen sinkityt ämpärit tuhansissa Suomalaiskaivoissa ja Saunoissa, tuhannet sinkityt peräkärryt Suomen teillä sekä sinkityt peltikatot ja seinät miljoonissa rakennuksissa ympäri maailman.
Sinkittyyn rakenteeseen voi maallikon mielestä ilmestyä "ruostetta" kun hän havaitsee ruskeaksi oksidoituneen läiskän rakenteen pinnalla, mutta tästä on matkaa läpiruostumiseen vielä useita kymmeniä vuosia.
Korostan tätä nyt nimen omaan ammatillisista näkökulmista, koska minä näitä kolaroituja korirakenteita olen repinyt auki viimeisen 15-vuotta. Eli olen aitiopaikalta pystynyt näkemään mitä tuo ns.uusi koritekniikka oikeasti on ja kuinka käsittämättömältä näiden rakenteiden sotkeaminen ja osin jopa tuhoaminen tuntuu. e39 on bemun ensimmäinen ns.uuden koritekniikan korirakenne joka ei TODELLAKAAN tarvitse 50-70-lukuisiin korirakenteisiin tarkoitettuja/suunniteltuja käsittelyjä vain siksi että auton omistaja sattuu olemaan ennakkoluuloissaan täydellisen haluton siirtymään tälle vuosituhannelle. Nyt on kuitenkin ollut jo jonkin aikaa nähtävissä se seikka että näistä "jälkisuojauksista" näyttää oikeasti olevan enemmän haittaa kuin hyötyjä. Minulla on ollut käsissäni jo montakin tapausta jossa uuden koritekniikan auto on käytetty jo uutena lisäsuojauksessa ja nyt 5-7-vuoden jälkeen rakenteissa on ihan selvästi ollut vaurioita nähtävissä. Onneksi nämä korin alapuoliset törmäyslujat rakenteet ovat niin hyvin suojattu myös tätä jälkisuojaustohelointia vastaan että, näistä ei ole syntynyt käyttäjälleen suuria turvallisuusvajeita. Ainoastaan yksi VAG konsernin tuuletuksiltaan kotelosuoja-ainein tukittu kantava kotelorakenne oli pistehitseistään syöpymässä irti joka sitten näkyi törmäysjäljissä kun pistehitsit irtosivat kuin pompan napit nakkijonossa. Muutenhan näissä kiiltää jokainen sisäosa 0.5mm:n vahakalvon alla 100% virheettömänä vaikka kyse olisi -98 700tkm ajetusta Helsinkiläisestä TDI passatista. Toisaalta näissä kotelo "suojatuissa" näkee kuinka ovissa on lillunut vettä 10cm:n korkeudella ja kuinka jostain kotelon osastoidusta sisäosasta purskahtaa vettä kun siihen tarjoaa sahanterää. Tätä ei tietenkään ole milloinkaan tapahtunut silloin kun rakenteet on jätetty niin kuin tehdas on ne suunnitellut olevan/toimivan.
Eli esim.e36:n koteloon voi ruutata vaikka sitä "legendaarista" teräöljyä ilman että sillä aiheutetaan rakenteille ainakaan vahinkoa, mutta jättäkää nyt hyvät ihmiset ainakin e39 rauhaan. Jos e39:n ovensaumasta kuoriutuu saumakitti, niin sille ei yksikään lisäsuojaus voi yhtään mitään.
-
Comment