Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530D ilmamassamittarista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rado
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2006
    • 716

    E39 530D ilmamassamittarista

    Mistä muualta kannattaisi mittaria kysellä kuin Laakkoselta?
    Minkä Volvon ilmamassamittari käy noihin 01-03 bemuihin?

    Kun tuo mittareiden hajoaminen tuntuu paremminkin olevan sääntö kuin poikkeus, niin onko kukaan selvitellyt mikä tuosta muovimurikasta oikein poikii?

    terv. tällä hetkellä 100hv 530D -03 liikkuva
  • veku
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6327
    • P-Pohjanmaa

    #2
    Originally posted by Rado View Post
    Mistä muualta kannattaisi mittaria kysellä kuin Laakkoselta?
    Minkä Volvon ilmamassamittari käy noihin 01-03 bemuihin?

    Kun tuo mittareiden hajoaminen tuntuu paremminkin olevan sääntö kuin poikkeus, niin onko kukaan selvitellyt mikä tuosta muovimurikasta oikein poikii?

    terv. tällä hetkellä 100hv 530D -03 liikkuva
    Ota se mittarin piuha pois niin saat lähes 90 % tehot käyttöön
    Itsellä on volvon anturi ja puoli vuotta kesti..nyt on piuha pois ollut kuukauden..
    F11 M550D
    E39 M5
    F26 3.0 Da M-Sport
    E61 535D M-Sport

    Comment

    • Rado
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2006
      • 716

      #3
      Piuha on ollut koko päivän irti muttei mitään merkitystä tehoihin.,

      Laakkosen kone (siis se paljon maksava diagnostiikkatöllö=2minuutin työ noin 100euroa) kertoi että ilmamassamittarin vika päällä..
      Kun asentaja sitten vähän kiusotteli kaasukapulaa niin lopputuloksena arvot noin 50% oikeista..

      Mikä lie sitten AIKUISTEN OIKEASTI rikki..
      Laakkosen koneet näyttää repeämään aina sieltä kalleimmasta saumasta ?
      Itse ainakin ihmettelin ettei mitään merkitystä onko pistoke massamittarissa vai ei..
      Vanhempiin (kuulemma siis ennen -01) joutuu vikakoodin käydä aina nollaamassa testerillä, kun/jos irrtoittaa tuon massakaapelin..

      Comment

      • Spetke
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 3450
        • Janakkala

        #4
        No kyllä tuo nyt on hiukan liioiteltua, että niitä noin usein paukkuisi... mutta ei kai se mikään ihme ole jos jotain volvon palikoita rupee sovitteleen... Yli kahdeksan vuotta olen päivittäin näiden asioiden parissa työskennellyt ja suurin osa näistä ilmamassamittari jutuista on aivan täyttä yli liioittelua.
        Kun tuossakin asiassa noudattaa valmistajan ohjeita niin pääsee loppujen lopuksi paljon helpommalla ja halvemmalla, mutta moni yrittää säästää aivan väärässä paikassa.
        Ensinnäkin mittaria EI saa missään tapauksessa mennä irroittamaan imukotelostaan, mutta lähes kaikki pikku pikku kotiasentajat ottavat ensiksi torxavaimen pieneen kätöseensä ja pyöräyttävät mittarin kotelostaan pois.
        Jos mittarin menee poistamaan kotelostaan niin mittarin kalibrointi sekoaa.
        Jota taasen ei voi kotikonstein kalibroida.
        Ilmamassa mittarin vaihto pitää aina suorittaa niin, että vaihdetaan massamittari imukoteloineen päivineen niin kuin alkuperäinen mittari tulee.
        Ja kun se mittari on uusittu niin uusitaan samalla myös uusi ilmansuodatin (ja unohdetaan vapaavirtaus suodattimet).
        Ja kun nämä toimenpiteet on suoritettu niin päivitetään DDE uusimmalla sooftalla. Vaikka taasen välkyt muistuttavat ettei tarvi päivittää uusimmalla mittarilla... Mutta kyllä se siitä huolimatta kannattaa päivittää ja samalla mukautumat tottakai nolaantuu, auto rupeaa toimimaan välittömästi kun saadaan oikeat arvot nollista liikkeelle.
        Ja kaiken kuukkuraksi alkuperäiseen massamittariin myönnetään (jälleenmyyjjästä riippuen) jopa 2 vuoden takuu !!! Ettei tartte porata että puolivuotta toimi...
        Muistutan vielä, että pitäkää bemarit bemareina niin kuin ne on tehtaalta lähtiessään ollutkin
        Last edited by Spetke; 21-09-2006, 21:41.
        ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

        Comment

        • MakeJ
          BTCF Member
          • Jun 2005
          • 324
          • Hml

          #5
          En kyllä ymmärrä miksi ilmamassamittaria ei muka saisi iroittaa kotelosta. Tuntuu uskomattomalta, että se muka olisi niin tarkka paikasta. Mittaria ei kuitenkaan saa väärään asentoon vaan se menee väkisin omalle paikalleen ainakin 530D:ssä. Eikä siinä ei tietääkseni ole mitään säätömahdllisuutta.
          E60 535dA LCI -07 M-sport
          E39 530dAT -99 "M-sport"

          Comment

          • Make540M60
            Bimmer Rookie
            • Oct 2005
            • 94
            • Kouvola

            #6
            Ensinnäkin mittaria EI saa missään tapauksessa mennä irroittamaan imukotelostaan, mutta lähes kaikki pikku pikku kotiasentajat ottavat ensiksi torxavaimen pieneen kätöseensä ja pyöräyttävät mittarin kotelostaan pois.
            Jos mittarin menee poistamaan kotelostaan niin mittarin kalibrointi sekoaa.
            Jota taasen ei voi kotikonstein kalibroida.
            Itseänikin kiinnostaisi tietää, miten tuommoista "hot film"- periaatteella toimivaa ilmamassamittaria voi ylipäänsä missään säätää? Ja miten se sitten sekoaa, jos sen ottaa sieltä kotelostaan pois, tuskinpa sitä nyt kiinnostaa onko ne torxit siinä muovissa kiinni vaiko nou, ja ei kai sitä kukaan nyt piuhoineen kone käynnissä sieltä nyhdä irti.

            Itse olen tämmöinen kotiasentaja Bentleyn manuaali raamattuna ja manuaaliin on kirjoitettu: Ei voi säätää. Jos rikki, ota torx kouraan ja vaihda.
            *E34 540 -94 ia.*
            *E34 525 -91*
            *E60 530d -03*
            *F10 525d -10*

            Comment

            • Aksa P
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2006
              • 394
              • Sawo

              #7
              Originally posted by MakeJ View Post
              En kyllä ymmärrä miksi ilmamassamittaria ei muka saisi iroittaa kotelosta. Tuntuu uskomattomalta, että se muka olisi niin tarkka paikasta. Mittaria ei kuitenkaan saa väärään asentoon, vaan se menee väkisin omalle paikalleen ainakin 530D:ssä. Eikä siinä ei tietääkseni ole mitään säätömahdllisuutta.
              Itse olin juurikin tuo Spetken kuvailema asentaja... Ja suosittelen lämpimästi uskomaan (tai ainakin itse uskon), mitä Spetke tossa ylempänä sanoi!!!

              Mielestän se anturi on TODELLAKIN tarkka asennostaan rungon (putken) suhteen. Vaikka sen pystyykin asentaan vain yhdellä tavalla oikeinpäin paikalleen ja vaikka siinä on lovet, ohjurit jne...

              Kun omassa 530D:ssä oli ilmamassamittari rikki (~1v sitten) ja vaihdoin pelkän uuden anturin niin tehot ei palautuneet. Täältä luin sitten tästä ko. asiasta, minkä jälkeen kokeilin käännellä anturia. Tehot palautu, kun anturi oli oikeassa asennossa. Eli TODELLA pienikin (millin kymmenys jopa sadasosa???) asennon muutos vaikutti toimintaan. Kun tämän olin todennut, kävin vielä mittauttamassa arvot testerissä, että on varmasti OK. Sittemmin on toiminut...Tais käydä säkä.

              Siispä suosittelen lämpimästi vaihtamaan sen koko mötikän, tai sitten mittalaitteiden kanssa asentamaan pelkän anturin.
              Last edited by Aksa P; 15-07-2008, 19:18.
              "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

              Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
              E21 M50B20
              E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
              E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
              E34 10/1990 520i
              Honda Prelude EX vm.-83 1.8

              Comment

              • Spetke
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 3450
                • Janakkala

                #8
                Originally posted by Aksa P View Post
                Itse olin juurikin tuo Spetken kuvailema asentaja... Ja suosittelen lämpimästi uskomaan (tai ainakin itse uskon) mitä Spetke tossa ylempänä sanoi!!!

                Mielestän se anturi on TODELLAKIN tarkka asennostaan rungon (putken) suhteen. Vaikka sen pystyykin asentaan vain yhdellä tavalla oikeinpäin paikalleen ja vaikka siinä on lovet, ohjurit jne...

                Kun omassa 530D:ssä oli ilmamassamittari rikki (~1v sitten) ja vaihdoin pelkän uuden anturin niin tehot ei palautuneet. Täältä luin sitten tästä ko. asiasta, minkä jälkeen kokeilin käännellä anturia. Tehot palautu kun anturi oli oikeassa asennossa. Eli TODELLA pienikin (millin kymmenys jopa sadasosa???) asennon muutos vaikutti toimintaan. Kun tämän olin todennut kävin vielä mittauttamassa arvot testerissä, että on varmasti OK. Sittemmin on toiminut...Tais käydä säkä.

                Siispä suosittelen lämpimästi vaihtamaan sen koko mötikän, tai sitten mittalaitteiden kanssa asentamaan pelkän anturin.
                Joo kyllä näin on, ei ne BMW viisituhatta insinööriä siellä huvikseen työskentele ja näitä asioita huvikseen keksi...
                Enkä minäkään näitä tänne kiusallani kirjoittele.
                Mutta jokainenhan saa tehdä omaan autoonsa mitä lystää. Mutta kyllä silti kannattaisi uskoa mitä tuotteen valmistaja / maahantuoja antaa ohjeita ja korjausmenetelmiä, ne ovat varmastikkin todella tarkkaan mietittyjä asioita ennen kuin ne julkisuuteen päästetään koska kyseessä ovat melkoiset "miljoonabisnekset", eikä suinkaan mitkään kotitalli kaveriporukka korjaustoimenpiteet
                ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                Comment

                • hurtta
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2006
                  • 444

                  #9
                  Originally posted by Spetke
                  Joo kyllä näin on, ei ne BMW viisituhatta insinööriä siellä huvikseen työskentele ja näitä asioita huvikseen keksi...

                  Mutta kyllä silti kannattaisi uskoa mitä tuotteen valmistaja / maahantuoja antaa ohjeita ja korjausmenetelmiä, ne ovat varmastikkin todella tarkkaan mietittyjä asioita ennen kuin ne julkisuuteen päästetään koska kyseessä ovat melkoiset "miljoonabisnekset", eikä suinkaan mitkään kotitalli kaveriporukka korjaustoimenpiteet

                  Oletko edelleen samaa mieltä jos puhutaan tästä 530dA facelitfien imusarjan läppäasiasta? Eli tarkkaan on mietitty? No, voi olla että on mietitty mutta olisivat nyt sitten onnettomat tehneet ne releet sinne edes sellaisesta tavarasta että ne kestää siellä kun ottaa huomioon mikä tuho viisaasta suunnittelusta saattaa koitua auton omistajalle eli tehtaan asiakkaalle. Ilmeisesti pre-faceliftejä ei ole mietitty tarkkaan koska läpät puuttuu.

                  Sen verran vielä tuosta suunnittelusta että siihen vaikuttavat kyllä monet seikat ja valitettavasti muutkin kuin puhtaasti ne jotka olisivat teknisesti järkeviä - ja tuntuu että yhä enenevässä määrin näin
                  Last edited by hurtta; 22-09-2006, 18:02.

                  Comment

                  • Kaasuttaja
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2003
                    • 210
                    • Rajalla

                    #10
                    Originally posted by Rado View Post
                    Mistä muualta kannattaisi mittaria kysellä kuin Laakkoselta?
                    Minkä Volvon ilmamassamittari käy noihin 01-03 bemuihin?

                    Kun tuo mittareiden hajoaminen tuntuu paremminkin olevan sääntö kuin poikkeus, niin onko kukaan selvitellyt mikä tuosta muovimurikasta oikein poikii?

                    terv. tällä hetkellä 100hv 530D -03 liikkuva

                    Oulun AD myi massamittaria 190 euroa. Tuli vuoden -01 525da.
                    Mittari oli bosch ja allaoleva malli sopii sulle. Tämä on täysin alkuperäistä vastaava ja plug&play. (poislukien jos tulee tuon 314 tilalle, koodaus maksaa n. 30 eur)


                    Varaosanumero: 0 928 400 527 Ilmamassatunnistin
                    Vm. - 02/2001 - Vm. 05/2004
                    - Jos 0 928 400 527 asennetaan 0 928 400 314 :n tilalle, ohjainlaite on koodattava BMW-korjaamossa.

                    Jos vika ei korjaannu niin seuraavaksi kokelisin ahtopaineventtiilin vaihtoa. (on kuitenkin aika halpa turbon vaihtoon verrattuna.. uusi 80-90 eur) Multa löytyy yksi käytetty ja (oletettavasti toimiva) ahtopaineventtiili..

                    -Kaasu
                    Last edited by Kaasuttaja; 22-09-2006, 18:38.
                    Pitää olla veekasi

                    Comment

                    • Rado
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2006
                      • 716

                      #11
                      Kiitos vinkeistä!!

                      Ahtopaineventtiili vaihdettu alle puolivuotta sitten takuun piikkiin.

                      Nyt paikalla oleva massamittari koodiltaan 468 loppunen eli vain ja ainostaan tuo 527 mittari olis oikea!?

                      Comment

                      • Kaasuttaja
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2003
                        • 210
                        • Rajalla

                        #12
                        Tuohon -468 loppuiseen vaihdettaessa tuo uusin versio -527 ei tarvitse koodausta BMW:llä.
                        Koodauksen joutuu tekemään ainoastaan jos vaihdetaan -314 tuohon uuteen -527 loppuiseen.
                        Tämmöinen käsitys minulla on.. Kannattaa kuitenkin varmistaa vielä BMW:ltä tai bosch:lta (luulisin että merkkiliike koodauttaa vaikka tarvetta ei olisikaan )

                        Ja ei kannata laittaa muuta kuin tuo uusin versio -527, toiset ovat ns. vanhanmallisia.

                        -Kaasu
                        Last edited by Kaasuttaja; 23-09-2006, 08:04.
                        Pitää olla veekasi

                        Comment

                        • Rado
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2006
                          • 716

                          #13
                          Kiitos kaasuttaja!

                          Itse sain sellaisen vinkin ystävälliseltä Laakkosen asentajalta ettei tuo 03 auto tarvitsisi ollenkaan softausta tuon ilmamassamittarin vaihdon jälkeen.

                          Poistaa vikakoodit ja softauttaa itsensä..
                          Autossani on mitä ihmeellisempiä piirteitä (sehän ajattelee.... hui)

                          Comment

                          • Macc
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2006
                            • 147

                            #14
                            Noni, meni sitten omastakin autosta tuo ilmamassamittari, niin käykös 10/98 valmistuneeseen vekottimeen muu kuin bemarin oma mittari á400€/kpl vai pitääkö tässä vaan ajella liitin irti?

                            Comment

                            • Nisti
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2007
                              • 705
                              • På Gränsen

                              #15
                              Kukaan tuolta kokeillu tilata? http://www.maf-shop.com/shop_content.php/coID/1
                              "MURPHY'S LAW"
                              "Whatever can go wrong will go wrong,
                              and at the worst possible time,
                              in the worst possible way"

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎