Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 steptronic ongelma

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 535bmw
    Bimmer Rookie
    • Oct 2004
    • 49
    • keminmaa

    E39 steptronic ongelma

    Auto 540i -99, aj. 127 tkm. Automaatti toimii "normaaliajossa" kuin unelma, reipas kaasun lisääminen nopeudesta huolimatta saa aikaan ns. "paikallaan jauhamis" ilmiön. Eli kierrokset ei tahdo nousta yli 3000 -aivan kuin luistonesto, tai kierroksenrajoitin- toimisivat, aiheetta. Kokeilu tehty kuivalla luistamattomalla tieosuudella, sama toistuu vaikka luistonesto pois toiminnasta, ja vaiht.valinta kaikilla 3. eri toiminnolla (auto-sport-manual)
    Heti kun kaasupoljinta nostaa kevyemmälle kiihdytykselle, toimii kaikki ihan normaalisti. Kone ottaa kierroksia muutoin täysin ongelmitta.
    Vikakoodeissa ei mitään ongelmia näkyvissä.
    Bmw huolto suositti öljyjen/suod. vaihtoa, öljyntarkistusta ei voitu tehdä, koska
    öljynlämpö n. 70 (po. 30-50), öljyvuotoja ei ole!
    Onko vastaavia kokemuksia?
  • Rahu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 6464
    • Tuusula

    #2
    Tuo kuullostaa enemmänkin moottorivialta kuin laatikon..
    BMW Service
    P.o4oo925441
    huolto@rahumetsservice.fi
    Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
    Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

    Comment

    • 535bmw
      Bimmer Rookie
      • Oct 2004
      • 49
      • keminmaa

      #3
      Niin, vikakoodeissa ei moottorielektroniikassa ongelmia, eikä ajotietokone tai varoitusvalotkaan herjaa mitään. olisiko taas jokin asentotunnistin yms. joka antaa väärää tietoa p-a syötttöön tai virtapuolelle - mene ja tiedä.
      joka tapauksessa moottorissa tuntuu kaikki tehot olevan tallella, suorituskykyä
      on yllinkyllin pintakaasullakin.

      Comment

      • tepem
        Newbiemmer
        • Jan 2005
        • 20
        • Rauma

        #4
        Originally posted by 535bmw View Post
        Niin, vikakoodeissa ei moottorielektroniikassa ongelmia, eikä ajotietokone tai varoitusvalotkaan herjaa mitään. olisiko taas jokin asentotunnistin yms. joka antaa väärää tietoa p-a syötttöön tai virtapuolelle - mene ja tiedä.
        joka tapauksessa moottorissa tuntuu kaikki tehot olevan tallella, suorituskykyä
        on yllinkyllin pintakaasullakin.
        ex- vehkeessä teki viallinen ilmamassamittari tuollaisia temppuja..

        Comment

        • 535bmw
          Bimmer Rookie
          • Oct 2004
          • 49
          • keminmaa

          #5
          vika löytyi!!!
          ei todellakaan ollut vaihteisto-ongelma, jota pani epäileen maantienopeudessa kokeilu - kaasu pohjaan - ei kiihdy kuten luulisi, vaan jäi ikään kuin miettiin, "millä vaihteella yritettäis".

          luin parina iltana kokemuksia vastaavanlaisista ongelmista - vian etsinnästä - eri vaihtoehdoin. Asia tiivistyi ilmamassamittariin, jonka kunnon voi päätellä yksinkertaisella kokeella: JOHTO IRTI - AUTO KÄYNTIIN JA MAANTIELLE, VIKAA EI ESIINTYNYT, ELI KIERTÄÄ ILOISESTI PUNAISELLE (RAJOITTIMELLE ) ASTI.
          Kun koko tehoreservi on käytössä, on huikea ero suoritusarvoissa, en tiedä mitä uusi ko. osa maksaa, ja kannattaako autolla ajaa, mikäli massamittari ei ole lainkaan käytössä? kiitokset sivujen käyttäjille, kokemuksensa kertoneille, jatketaan......

          Comment

          • mulk
            Bimmer Rookie
            • Sep 2004
            • 144
            • vantaa

            #6
            530dA 02.vm , eilen alkoi melkein samanlainen ongelma.Maantie ajoissa 80-90 kmh kun yritin ohitaa niin kick-down ei oikein toiminut, kierokset max 3000 nousivat ja sitten ehkä pientä nykimistä ja auto liiku kun olis joku 1,4 civici.tasasesti kun ajoin niin toimi ksikki ihan ok. Kaupunki nopeutessa kun kiihtytä niin 3000 kieroksen nurkilla nykii tai sitten meni ehkä siihen 4000 ja ei oikein halunut vaihtaa ollenkaan.Välillä taas kiihtytys toimii ihan ok.Ei mitää varoitusta ole tullut OBC-n. Kokeillin illala otta akkun irti ja laitoin n. 20 min. kuluttua takaisin, ei auttanut.Pitäiskö kokeilla myöskin sita ilmamassa mittarin juttua.Ei pääse ennen huolto kun vasta 5 viikon päästä, auto jää seisoman tallin.Mitä suositellete täna viellä kokeillä.Laatikossa on vaihtettu öljyt 10 000 km sitten bmw huolossa jonkun jäähtytys letkun vaihtoin yhdeytessä. mittari lukema 196 000km

            Comment

            • mulk
              Bimmer Rookie
              • Sep 2004
              • 144
              • vantaa

              #7
              testattu aamula taas, alussa toimi viilenä hyvin.manualisesti vaihtettuna kaikki vaihteet toimivat, kierrokset nousivat helposti 4500.automatisesti kaikki vaihtet vaihtuvat tasasesti jos kaasua paina normaalisesti.kunnes vauhti on 40-50 km ja kun paina kaasun pohja niin kierrokset nousevat 3000-3200 ja siihen ne jäävat, myöskin nykimistä on silloin ja vaihtet eivät enä vaihtuu.Jos lähtee risteyksestä kiihtytämä niin kierokset saa ehkä siihen 4000 ja siellä ne pysyy, vaihtet eivät vaihtu.sama ilmiö on myös jos tekee kick-downi. kokeilin otta ilmamäärä mittarin pistoken irti(öljyn täyttö korkin etupolella suojakannen alla) ei ollut vaikutusta.

              Comment

              • veku
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 6327
                • P-Pohjanmaa

                #8
                Mulk:Ota se ilmamäärämittarin piuha pois niin autosi pelaa 95% varmuudella
                F11 M550D
                E39 M5
                F26 3.0 Da M-Sport
                E61 535D M-Sport

                Comment

                • Clavurion
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2005
                  • 9159
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by mulk View Post
                  testattu aamula taas, alussa toimi viilenä hyvin.manualisesti vaihtettuna kaikki vaihteet toimivat, kierrokset nousivat helposti 4500.automatisesti kaikki vaihtet vaihtuvat tasasesti jos kaasua paina normaalisesti.kunnes vauhti on 40-50 km ja kun paina kaasun pohja niin kierrokset nousevat 3000-3200 ja siihen ne jäävat, myöskin nykimistä on silloin ja vaihtet eivät enä vaihtuu.Jos lähtee risteyksestä kiihtytämä niin kierokset saa ehkä siihen 4000 ja siellä ne pysyy, vaihtet eivät vaihtu.sama ilmiö on myös jos tekee kick-downi. kokeilin otta ilmamäärä mittarin pistoken irti(öljyn täyttö korkin etupolella suojakannen alla) ei ollut vaikutusta.
                  Pakko taas tässä välissä veikata tuttua kopukkaa eli siirtopumppua. Käy pajalla luetuttamassa vikakoodit, josko herjaa siirtopaineista. Kuulostaako tutulta?
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • mulk
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2004
                    • 144
                    • vantaa

                    #10
                    kyllä kuulusta vähän samalaiselta.Unohtin mainita että ennen vika, yksi käynnistys ei oikein tahtonut onnistua, startti pyöri mutta ei mitä tahpahtunut.2-3 kerta yritin, sitten meni, luulin vian olevan lisäkäynnistyksen estossa, jälkepäin mietin että jos oli vika siina, niin silloin ei pääse etes startti pyöritämä.

                    Comment

                    • mulk
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2004
                      • 144
                      • vantaa

                      #11
                      auto kävi merkkihuolossa ja siirtopumppu meni vaihtoon.Kiitos vinkeistä.

                      Comment

                      • Clavurion
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2005
                        • 9159
                        • Oulu

                        #12
                        Ja ongelma ilmeisesti korjaantui siirtopumpun uusimisella?
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • mulk
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2004
                          • 144
                          • vantaa

                          #13
                          uusi pumppu tilalle

                          Comment

                          • Ardzi
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2009
                            • 57
                            • Varkaus

                            #14
                            Lainaampas tätä ketjua kun en kehtaa aloittaa uutta enkä tahdo löytää sopivaa omille vioilleni. Joten autoni on e39 520i vm -03 ajettu n. 148tkm. Renkaat edessä 8 tuuman vanteella 235/40/18 ja takana sama 235/40 9 tuumasella vanteella.

                            Tehnyt tämän kesän ihmeellistä booaamista silloin tällöin kun ajaa esim 50-60km/h niin tuntuu kuin vaihteiston lukko menis päälle ja sit samantien pois ja taas päälle ja samantien pois ja samalla kun tekee tätä niin laskee kierroksia alle 1500. Todella ärsyttävää kun tätä tapahtuu eniten pienissä ylämäissä ja sit auto vaan hytkyy ja tuntuu että sammuis. Sit kun painat kaasua reilusti niin hyppää pari pykälää pienempi vaihde silmään ja sit mäen päällä taas normaalisti isompaa. Nyt tuntuu että ruennut tekemään tätä joka kerta kun autolla ajaa kun ennen tuntui että se oli vaan harvemmassa ja jossain tietyissä pikku nyppylöissä. Joskus sitten taas nykii ihan muuten vaan ilman tuota "booausta".

                            Viime viikolla sitten teki kerran noin 40 vauhdissa tota booausta mutta reippaammin eli kierrokset meni alle tonnin ja auto törähteli oikein kunnolla kunnes parin nytkähtelyn jälkeen kuului hirveä metallinen kurahdus jostain auton alta ja lopulta vaihtui pienemmälle vaihteelle. Tämän jälkeen auto taas toimi normaalisti niinkuin muittenkin booauksien jälkeen kunnes taas tulee sitten pientä mäkeä johon ajat sopivalla kaasulla niin alkaa jonkinnäköinen temppuilu. En tiedä ajanko sitten liian pienellä kaasulla mäkiin et auto ei jaksa mennä vai mikä siinä on ku sitten jos tulet silleen reippailla kierroksilla siihen jo valmiiks niin ei ole mitään vikaa ja normaalisti vaihtaa vaan isommalle mäen loputtua.

                            Muutama viikko takaperin luettu Magiruksen kanssa inpalla vikakoodit ja muut hässäkät ja katsottu että vaihteiston lukko pitää maantievauhdissa yms. Ei anna mitään virheitä paitsi shadow memoryyn vaan jotai teg_up ja teg_down koodeja joista ei oikein kukaan osaa mitään sanoa. Samalla reissulla nykästiin ilmamassamittarin johto irti josta ei oikein seurannut mitään muutosta auton toimintaan paitsi sitten kun sen laitto takas niin alko moottori kummallisesti haukkomaan henkeä eli nosti kierroksia ja laski samantien ja tämmöstä nykimistä oli vähän aikaa kunnes mafin vikavalo sammu mittarista.

                            Tuntuu itsestä ihan siltä kun vaihteistossa ois jotain vikaa tai jossain joku luistais mut sit välillä taas tuntuu että kaikki ois ihan kunnossa ja vika oiskin vaan joku satunnainen bugi moottorin puolella kun muutenkin tuntuu välillä koko auto vähän laiskalta. Mene ja tiedä, viisaammat auttakoot jos kykenevät..
                            BMW e38 740iA Individual -99
                            BMW e61 525iA touring -05

                            Exät:
                            BMW e39 520iA touring -02
                            Toyota Corolla 1.3 -99
                            BMW e39 525iA sedan -03
                            BMW e60 LCI 525iA X-drive -08
                            BMW e39 520iA sedan ///M-sport -03
                            Mercedes Benz w203 C180 -01
                            BMW e46 318i sedan -98

                            Comment

                            • Ha2
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 1786
                              • Oulu

                              #15
                              Minäki luulin viikko sitte, että nyt hajos laatikko, mutta se olikin bensapumppu, joka luovutti täyskaasukiihdytykseen. Oireet oli kiihdytyksen jälkeen samanoloisia, mutta sitten auto sammui n. kilometrin ajon jälkeen vauhdista.
                              E61 525d LCI

                              Comment

                              Working...
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎