Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 mittaristossa häikkää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Rami72
    replied
    Originally posted by Dunky View Post
    Ei ne saa merkkiliikkeessä käytettyä mittaristoa koodattia.
    Koodausta suurempi ongelma kaiketi löytää vikaantumisen syy. Jos niin on, että joku käräyttää mittarin, tulee varmasti halvemmaksi ensin tutkia kunnolla mahdollinen vian aihettaja..

    Homman tekee mielenkiintoiseksi, että käynnistyksen esto on kytköksessä mittariin. Aikaisemmin omistin 2006 vuosimallin TDI Passatin, jossa tuli ongelmaa sen kanssa. Yks kaunis päivä auto ei lähtenyt kaupan pihalta käyntiin, sitten tilattiin hinaajaa. Ei meinattu edes saada hinaajaan, sähköllä käsijarru, dsg-vaihteet lukossa. Sanottiin, että noin 1000€ kustantas, sanoin ei, saatiin pelaamaan ilmankin, ei korjattu ohjeen mukaan, varoitettiin että voi uusia.. Pelasi viikon, ei lähteny kotoo käyntiin, tilattiin hinaajaa, ei edelleenkään korjattu suoraan ohjeen mukaan, vaihdettiin boxia boxin perään, AUTO KAKSI KUUKAUTTA PAJALLA.. LASKU LÄHES 3000€. Auto vaihtu.. Tapauksesta jäi vähän samanlainen fiilis kuin tällä foorumilla vitsi "Naisen ja miehen erot öljynhuollosta"..
    Last edited by Rami72; 12-10-2010, 23:22.

    Leave a comment:


  • Dunky
    replied
    Originally posted by Rami72 View Post
    Miksi ei olisi mahdollista koodata? En nyt varma oo, kysyinkö tuosta jo huollosta, mutta muistaakseni sanoi, että voidaan vaihtaa (kaiketi silloin myös koodata).
    Ei ne saa merkkiliikkeessä käytettyä mittaristoa koodattia.

    Leave a comment:


  • Rami72
    replied
    Originally posted by antsajtp View Post
    Onko Rami72:lla muita vikakoodeja kuin mittaristoon liittyvät?
    Ainoat vikakoodit tulivat molemmista polttoaineantureista ja ulkolämpömittauksesta.

    Leave a comment:


  • Rami72
    replied
    Originally posted by WSE1 View Post
    Kyllä käytettykin mittaristo on täysin mahdollista kolmeysiin koodata, mutta ei merkkihuollossa! Jos kuitenkin uuden vaihdat niin tuosta vanhasta tarjoan satasen mikäli se on obc näytöllinen versio. yv.
    Miksi ei olisi mahdollista koodata? En nyt varma oo, kysyinkö tuosta jo huollosta, mutta muistaakseni sanoi, että voidaan vaihtaa (kaiketi silloin myös koodata).
    Last edited by Rami72; 12-10-2010, 18:18.

    Leave a comment:


  • WSE1
    replied
    Originally posted by Rami72 View Post
    ainut vaihtoehto lienee mittarin vaihto merkkihuollossa?
    Kyllä käytettykin mittaristo on täysin mahdollista kolmeysiin koodata, mutta ei merkkihuollossa! Jos kuitenkin uuden vaihdat niin tuosta vanhasta tarjoan satasen mikäli se on obc näytöllinen versio. yv.

    Leave a comment:


  • WSE1
    replied
    Originally posted by antsajtp View Post
    ..Niin, annanpa nyt sitten kaiken asiaan mahdollisesti liittyvän informaation.
    Autossani on seuraava vikakoodi: (INPAlla katsottu, ollut itseasiassa jo kauan ennen kuin mittaristo rupesi temppuilemaan) ASC57-boksissa ; "112 CAN instrument cluster". Samaten kun katsottiin INPA:lla livedataa, niin auton seisoessa paikallaan inpa näytti joka pyörän nopeudeksi 2,0km/h!!
    ABS:t, ASC jne tuntuvat toimivan täysin normaalisti, eikä niihin liittyviä vikavaloja tms. pala mittaristossa. Ainoa mikä herättää huomiota on, jos painaa hyvin kevyesti jarrua (niin että jarrupalat alkavat tuskin koskettaa jarrulevyjä) niin polkimessa tuntuu hetkellisesti samalta kuin abs:t ottaisivat kiinni.
    Tiedä sitten voiko tällainen ihme vikakoodi vaikuttaa mittaristoon?!
    Onko Rami72:lla muita vikakoodeja kuin mittaristoon liittyvät?
    Autoon on ilmeisesti vaihdettu jokapyörään tarvikekuraa olevat abs anturit, joka aiheuttaa abs ongelman. Mittariston ongelmat eivät liity tuohon, eikä myöskään can vikailmoitus aiheuta ulkolämpötilaan tai tankin anturiin liittyviä ongelmia. Kyseisissä ajoneuvoissa voi mahdollisesti olla mittariston tai antureiden johtosarjoissa hiertymä joka aiheuttaa ongelman myös mittaristolle. Itse mittaristot ovat kyllä korjattavissa tuoltaosin. Minulla voisi olla marraskuussa aikaa noihin perhetyä jollei ratkaisua vikoihin sitä ennen löydy.

    Joissakin autoissa tuo can väylän liikennöinti on ollut ongelma, mutta tämän vaikutus on lähinnä kierrosluku - ja moottorinlämpönäyttöihin, tämän saa selvitettyä koodaamalla can liikennöinti ikeltä pois (esim pa soft), mitään varsinaista haittaa ei ole vaikka koodaus jäisi pysyväksikin, tällöin mittaristo toimii vanhempien mallien tapaan. Itsekin olen noin joutunut toimimaan joissakin tilanteissa kun varsinaista vikaa ei ole tuolloin ollut aikaa etsiä.

    Leave a comment:


  • Rami72
    replied
    Originally posted by Thuppu View Post
    Oli täs yks päivä yks e39 jossa omistajan mukaan mittaristo kärvähtää heti kun laittaa ilmastoinnin päälle. Oli kuulemma kolmas tai neljäs mittaristo menossa ja viimeisin oli hyvin pelittänyt jo pidemmän aikaa kun ilmastointiin ei ollu koskettu. Oli tosin abs-ongelman takia syynissä joten en tuota alkanut yrittää selvittelemään, kuulosti sen verran eksoottiselta... Vikakoodeja ei ollu mitään ihmeempiä.
    Tämä kyllä lupaa tosi mielenkiintoista käyntiä keskiviikolle, jolloin paja-aika. Seinäjoen Autokaareen tarkotus viedä.. Pitäsköhän ottaa oikeen yhteyttä auton edelliseen omistajaan..

    Tiedäkkös, minkä värinen kiesi oli kyseessä? Ettei vain olisi ollut sininen..
    Last edited by Rami72; 12-10-2010, 02:27.

    Leave a comment:


  • Thuppu
    replied
    Oli täs yks päivä yks e39 jossa omistajan mukaan mittaristo kärvähtää heti kun laittaa ilmastoinnin päälle. Oli kuulemma kolmas tai neljäs mittaristo menossa ja viimeisin oli hyvin pelittänyt jo pidemmän aikaa kun ilmastointiin ei ollu koskettu. Oli tosin abs-ongelman takia syynissä joten en tuota alkanut yrittää selvittelemään, kuulosti sen verran eksoottiselta... Vikakoodeja ei ollu mitään ihmeempiä.

    Leave a comment:


  • antsajtp
    replied
    ..Niin, annanpa nyt sitten kaiken asiaan mahdollisesti liittyvän informaation.
    Autossani on seuraava vikakoodi: (INPAlla katsottu, ollut itseasiassa jo kauan ennen kuin mittaristo rupesi temppuilemaan) ASC57-boksissa ; "112 CAN instrument cluster". Samaten kun katsottiin INPA:lla livedataa, niin auton seisoessa paikallaan inpa näytti joka pyörän nopeudeksi 2,0km/h!!
    ABS:t, ASC jne tuntuvat toimivan täysin normaalisti, eikä niihin liittyviä vikavaloja tms. pala mittaristossa. Ainoa mikä herättää huomiota on, jos painaa hyvin kevyesti jarrua (niin että jarrupalat alkavat tuskin koskettaa jarrulevyjä) niin polkimessa tuntuu hetkellisesti samalta kuin abs:t ottaisivat kiinni.
    Tiedä sitten voiko tällainen ihme vikakoodi vaikuttaa mittaristoon?!
    Onko Rami72:lla muita vikakoodeja kuin mittaristoon liittyvät?
    Last edited by antsajtp; 03-10-2010, 10:55.

    Leave a comment:


  • antsajtp
    replied
    Originally posted by Rami72 View Post
    Hommasin vm.99 523i BMW:n, jossa tuntuisi olevan otsikon mukaista vikaa. Testeri antoi vikakoodia molempiin polttoaineantureihin ja ulkolämpömittaukseen (anturi vaihdettu).

    Polttoainemittari näyttää keltaista (viisari nousee ehkä millin). Sähkömittarilla ohmit oli noin 194 ja 232 eli suurinpiirtein ilmeisesti oikein?

    Ulkolämpotilamittari näyttää koko aika -40 astetta. Ilmastoinnin lämmöt heittelee ilmeisesti tuosta virheellisestä lämötilamittauksesta johtuen. Tuuletin toimii normaalisti, mutta puhaltaa lämmintä vaikka säätäisi täysin kylmälle. Jäähdytinkompura ei toimi.

    Jos vikaa on mittarissa, voisi hommata käytetyn tai korjata. Onnistuuko? Jos pitää hommata uus, mistä edullisesti asennettuna?
    Mielenkiinnosta kysyn mikä on mittaristosi varaosanumero? Minulla 62.11-8 381 195, ja ei ole ensimmäinen tämän mallisarjan missä olen kuullut ongelmia olevan?
    Ps. Ilmastoinnin saa toimimaan kun irrottaa ulkolämpötila-anturin. Tuolloin auto "tajuaa" että ei ulkona oikeasti niin kylmä olekaan ja antaa laittaa ilmastoinnin päälle.

    Leave a comment:


  • antsajtp
    replied
    Originally posted by jartsa02 View Post
    Paitsi, että viimeksi tuohon samaan vikaan törmätessä, "uusi" mittari toimi about 100km ja sen jälkeen siinäkin oli tuo sama vika ..
    Minun autooni ilmeisesti viittasit..?
    Tosiaan täsmälleen samat oireet kuin Rami72:lla. Autossa on ilmeisesti jotakin mikä hajottaa/sekoittaa mittariston! Ulkolämpötila-anturi on vaihdettu, joten siinä en usko vikaa olevan. Mittaristo toimii ainakin "self-testin" mukaan täysin, joten vika on anturien ohjauksessa IKE:ssä..? Jartsa voi halutessaan kertoa lisätietoja..

    Tosiaan vaihdoin "uuden" (käytetyn mittariston) autooni, ja ajoin samantien tuon 100km jartsalle koodattavaksi. Mittariston paikalleenlaiton jälkeen kaikki toimi todella hyvin, kunnes matkan aikana ulkolämpötilan näyttö alkoi sekoilemaan; pomppasi -40C, ja yritti siitä aina välillä hieman kivuta. Ajoin auton parkkiin, sammutin auton, ja seuraavaksi kun laitettiin virrat päälle niin oli taas bensamittari nollilla! :think
    Jos Rami72 (tai joku) onnistuu vian selvittämään, kertokoon julkisesti meille kaikille. Tuntuu nimittäin niin mystiseltä vialta.. Eniten ihmetyttää että tuo bensamittarin toiminta lakkaa nimenomaan kun sammuttaa virrat/laittaa uudelleen päälle.
    Last edited by antsajtp; 03-10-2010, 10:55.

    Leave a comment:


  • R Power
    replied
    Originally posted by Rami72 View Post
    Uusi ulkoanturi laitettu, mutta vois vissiin olla myös vikaa johdossakin, koska oli saanu mittari aika pahoin siipeensä edellisessä kivetykseen ajossa.. Merkkihuollosta sais tuon johdonpätkän, mutta jos vika ei tuossa, ainut vaihtoehto lienee mittarin vaihto merkkihuollossa? Jos joku autossa rikkoo mittaria, saako uuden takuuseen?
    Periaatteessa kyllä saa. Jos viet auton sinne ja kerrot ongelmasi niin heidän tehtävä on korjata vian aiheuttaja ja vaihtaa uusi mittaristo. Mikäli ei tule kuntoon eli uusikin kusee 100 kilsan jälkeen => takuuseen, koska kyseessähän on silloin ns. asennusvirhe. Tosin laskukin on varmaan jtn 1k€. Kaveri aikoinaan kyseli uutta mittaristoa ja sen koodausta niin hinta oli tuolloin jotain 700-800€ luokkaa. Tosin tuossa takuuhommassakin joutuu ainakin omien kokemuksien mukaan olemaan aika jämynä etteivät velota mitään.

    Viisammat korjatkoon mikäli on virheellistä informaatiota.

    Leave a comment:


  • Rami72
    replied
    Originally posted by Robi View Post
    Ulkolämpömittari näyttää -40 jos anturi rikki tai johdoissa häikkää.. Silloin auto kuvittelee ulkona olevan -40 astetta eikä siitä syystä annan ilmastoinnin kompuran käynnistyä..vaihda se anturi sinne oikealle puskurin alle ensin ja katso sitten mikä toimii ja mikä ei...vaikuttaa melko moneen asiaan se anturi vaikkei heti uskoisi.

    Polttoainemittari taas on oma lukunsa johon en osaa sen kummemmin vastata.
    Uusi ulkoanturi laitettu, mutta vois vissiin olla myös vikaa johdossakin, koska oli saanu mittari aika pahoin siipeensä edellisessä kivetykseen ajossa.. Merkkihuollosta sais tuon johdonpätkän, mutta jos vika ei tuossa, ainut vaihtoehto lienee mittarin vaihto merkkihuollossa? Jos joku autossa rikkoo mittaria, saako uuden takuuseen?

    Leave a comment:


  • Robi
    replied
    Originally posted by Rami72 View Post
    Hommasin vm.99 523i BMW:n, jossa tuntuisi olevan otsikon mukaista vikaa. Testeri antoi vikakoodia molempiin polttoaineantureihin ja ulkolämpömittaukseen (anturi vaihdettu).

    Polttoainemittari näyttää keltaista (viisari nousee ehkä millin). Sähkömittarilla ohmit oli noin 194 ja 232 eli suurinpiirtein ilmeisesti oikein?

    Ulkolämpotilamittari näyttää koko aika -40 astetta. Ilmastoinnin lämmöt heittelee ilmeisesti tuosta virheellisestä lämötilamittauksesta johtuen. Tuuletin toimii normaalisti, mutta puhaltaa lämmintä vaikka säätäisi täysin kylmälle. Jäähdytinkompura ei toimi.

    Jos vikaa on mittarissa, voisi hommata käytetyn tai korjata. Onnistuuko? Jos pitää hommata uus, mistä edullisesti asennettuna?
    Ulkolämpömittari näyttää -40 jos anturi rikki tai johdoissa häikkää.. Silloin auto kuvittelee ulkona olevan -40 astetta eikä siitä syystä annan ilmastoinnin kompuran käynnistyä..vaihda se anturi sinne oikealle puskurin alle ensin ja katso sitten mikä toimii ja mikä ei...vaikuttaa melko moneen asiaan se anturi vaikkei heti uskoisi.

    Polttoainemittari taas on oma lukunsa johon en osaa sen kummemmin vastata.

    Leave a comment:


  • jartsa02
    replied
    Originally posted by Dunky View Post
    Anna nyt hetki aikaa sulatella...
    Todennäköisesti mittaristo tiensä päässä, uutta kehiin ja koodit kohdillee, ei olisi ensimmäinen E39 jossa ko vika
    Paitsi, että viimeksi tuohon samaan vikaan törmätessä, "uusi" mittari toimi about 100km ja sen jälkeen siinäkin oli tuo sama vika ..

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎