Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 takalaakeri jumissa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jSp
    Bimmer Rookie
    • Oct 2006
    • 116
    • Kiuruvesi

    e39 takalaakeri jumissa

    Eli miehekkäästi ulosvetäjällä (suurella) kiskottiin laippaa irti takalaakeri/veto-akseli systeemistä mutta ei saatu etes liikahtamaan.
    Ei kai se muulla kiinni ole kuin sillä mutterilla keskellä?
    Jorma
  • buksin-1
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 4592
    • Keski-Pohjanmaa

    #2
    + neljällä pultilla
    Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
    Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
    SISUSTAT modaukset

    Comment

    • Rado
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2006
      • 716

      #3
      joo muutenhan kurviin ajo voisi muodostua katastrofiksi

      Comment

      • aapok
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2003
        • 807
        • Liperi

        #4
        neljällä torx pultilla on kiinni takaapäin. muistelen että 14 oli torxin koko... Oli aika ahdas paikka mutta pienellä räikällä sai irti ilman vetoakselin irroitusta.
        -Aapo-

        520da touring Lci M-sport -07
        1600-2 -68 (kaveriprojekti)
        Chevrolet Avalanche LTZ -09
        Sea Ray 230 sundancer -94

        Comment

        • Jesper
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2004
          • 1448

          #5
          Originally posted by jSp View Post
          Eli miehekkäästi ulosvetäjällä (suurella) kiskottiin laippaa irti takalaakeri/veto-akseli systeemistä mutta ei saatu etes liikahtamaan.
          Ei kai se muulla kiinni ole kuin sillä mutterilla keskellä?
          Jorma
          Saa olla aika iso ulosvetäjä että tulee pelkästään keskimutterin irroituksella.
          Kurkkaappa sinne takapuolelle.

          Comment

          • jSp
            Bimmer Rookie
            • Oct 2006
            • 116
            • Kiuruvesi

            #6
            Originally posted by Jesper View Post
            Saa olla aika iso ulosvetäjä että tulee pelkästään keskimutterin irroituksella.
            Kurkkaappa sinne takapuolelle.
            Kurkkasin kyllä mutta meininki oli vetää se laippa irti ensin, sitten mahd.hieman työntää vetaria sisemmä jolloinka pääsisi paremmin niihin kurkattuihin pultteihin...
            Ei vain liikkunut laippa eikä vetari...
            Eikä tuossa uudessa laakerissa ole sitä laippaa valmiina..? Heh?

            Comment

            • -Tapi
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 3117
              • Välisuomi

              #7
              Originally posted by jSp View Post
              Eikä tuossa uudessa laakerissa ole sitä laippaa valmiina..? Heh?
              Heh heh.. Pian ei naurata
              ---

              Comment

              • jSp
                Bimmer Rookie
                • Oct 2006
                • 116
                • Kiuruvesi

                #8
                Originally posted by -Tapi View Post
                Heh heh.. Pian ei naurata
                Eihän se naurata kun auto vonkuu. Laipalla tarkoitan sitä laippaa johon tulee jarrulevy ja pyörä kiinni. Onko vielä sokka yms. mutterin lisäksi?

                Comment

                • aapok
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2003
                  • 807
                  • Liperi

                  #9


                  Kun ostat laakerin niin koko tuo kuvassa oleva paketti tulee mukaan eli 1 ja 2 osat on kiinni toisissaan. Tuon laipan irrotuksesta ei ole mitään iloa, lisää turhaa työtä vaan. Takaa vaan ne torxit irti ja edestä se iso mutteri vetoakselin päästä niin koko paketti on kädessä sen jälkeen.

                  Omaan ex. autoon vaihdoin kaikki pyöränlaakerit niin tuli tuota silloin harjoiteltua.
                  Last edited by aapok; 09-10-2006, 09:17.
                  -Aapo-

                  520da touring Lci M-sport -07
                  1600-2 -68 (kaveriprojekti)
                  Chevrolet Avalanche LTZ -09
                  Sea Ray 230 sundancer -94

                  Comment

                  • -Tapi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 3117
                    • Välisuomi

                    #10
                    Minä kyllä ostin varaosaliikkeestä aikoinaan 523:seen pelkän laakerin, jossa nuo neljän torxin paikat oli kiinni koolissa. Keskiö, eli kuvan osa 1, jäi alkuperäiseksi ja vaihdoin ne prässillä.

                    edit: Ja vanhaa laakeria keskiöstä irrottaessa se menee rikki, eli ulompi sisäkooli jää kiinni akseliin. Uutta paikalleen puristettaessa on tuettava sisäkooli huolella takaa.
                    ---

                    Comment

                    • jSp
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2006
                      • 116
                      • Kiuruvesi

                      #11
                      Originally posted by -Tapi View Post
                      Minä kyllä ostin varaosaliikkeestä aikoinaan 523:seen pelkän laakerin, jossa nuo neljän torxin paikat oli kiinni koolissa. Keskiö, eli kuvan osa 1, jäi alkuperäiseksi ja vaihdoin ne prässillä.

                      edit: Ja vanhaa laakeria keskiöstä irrottaessa se menee rikki, eli ulompi sisäkooli jää kiinni akseliin. Uutta paikalleen puristettaessa on tuettava sisäkooli huolella takaa.
                      Kiitoksia vastaajille. Siitä tämä ihmettely kun veto-akseli ei liikahtanut millin milliä mihinkään suuntaan keskimutterin irroituksen jälkeen. Eli liennee tosiaan lujassa keskiössä. No nyt on sitten tietoa. Laakerin ostin Originaalin ja siinä ei ole keskiötä valmiina.

                      Comment

                      • Doni
                        Moderator
                        • Sep 2004
                        • 2842
                        • Kyrsälä

                        #12
                        Pieni lisäys omasta kokemuksesta.

                        Vetoakseli irtoaa navasta yleensä vasaralla naputtamalla kun napamutteri on irroitettu. Näin homma toimi itselläni kun irroitin vasemman vetarin.

                        Tässä on hyvät ohjeet laakerin vaihtoon. Linkin ohjeissa tehtiin aika paljon töitä että saatiin vetari irti koska ei naputtamalla lähtenyt.
                        Bimmerforums is the preferred online BMW Forum and community for BMW owners. At Bimmerforums, you will find technical how-to information maintenance specifics audio advice wheel and tire combinations and model specific details not found anywhere else. Our professionals are here to help make sure you find the answers you need to your questions and our community is here to help other brainstorm ideas for the future.


                        Sitten oman E39:n oikea vetari. Ulosvetäjät solmuun ja 15 kilon liukuvasaralla napa ei liikkunut milliäkään vetarista vaikka lämpöäkin käytettiin. Purin takaripustuksen niin että kädessä oli wheel carrier (osa #1), laakeri, napa ja vetari. Vetarin nyppäsin perästä irti niin että se jäi roikkumaan wheel carrieriin. 10mm lattaraudasta hitsattiin teline että saatiin wheel carrieri vetareineen prässiin. 20 tonnin prässillä painettiin vetarin päästä, mutta prässistä loppui voima ennen kuin vetari irtosi. Jätettiin 20 tonnin paine vetarin päähän ja lämmitettiin napa hitsauspillillä kuumaksi. Tämän jälkeen muutama todella kova isku napaan jonka jälkeen vetari irtosi navasta.

                        Navan ja vetarin poorit puhdistettiin. Laakeri vaihdettiin jonka jälkeen vetari naputeltiin takaisin napaan kumivasaralla.

                        Paljon olen takalaakereita vaihtanut, mutta ei ole koskaan vetari ollut näin kovaa kiinni. Mitään ei saatu rikki ja välys on nyt poissa.
                        Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                        Comment

                        • Clavurion
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 9158
                          • Oulu

                          #13
                          Oikein lämmöllä tuli viime kesä mieleen tuosta Donin tarinasta. Tuossa omaa tuskailua vetarin kanssa. KLIK
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎