Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Virrat päällä - mitkä mittarivalot palaa?.. ja pari muuta kysymystä.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Valkman
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2006
    • 712
    • Helsinki

    E39 Virrat päällä - mitkä mittarivalot palaa?.. ja pari muuta kysymystä.

    Terve!

    Tässä koeajolenkin ajanneena -96 E39 528:lla tuntui, että tässä saattaisi olla se kyseinen yksilö meikäläiselle. Varmistaakseni kuitenkin kaikki mahdolliset kikkauskonstit, mitä sakemannit ovat saattaneet autolle tehdä, haluaisinkin tietää, että mitkä valot mittaristosta pitäisi palaa kun heittää virrat päälle? Nyt tuntui valot olevan aika vähissä, eli juuri nuo perinteiset öljypaineen, latauksen jne. merkkivalot paloivat, mutta pitäisikö esim. ABS, ASD tai moottorin vikavalo tms. häiriövalot palaa myös? En ole koskaan päässyt vertailemaan.

    Sitten... pientä pientä rahinaa kuuluu jakopäästä kun kierrättää konetta. VANOS:ko? Tuntui kuuluvan jopa sisälle jotain, kun otti tuulettimen pois päältä. Muuten ok. Autolla "ajettu" 149 tkm.

    Kytkinpoljin oli raskahko... ominaisuus?

    Nyt oli tosin vesikeli, mutta jotain vettä tippui tulipeltiin lämmitysletkujen läpiviennin kohdalla. Ei haissu ainakaan glykolilta, joten varmaan harmitonta.

    Siinähän pari huomattua juttua... oisko jotain muuta vielä mitä pitäisi katsoa ennen ostopäätöstä..?
  • Lanttu
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 1643

    #2
    Kyllä käynnistyksen jälkeen pitäisi käsittääkseni muutaman sekunnin palaa ainakin ABS:n ja Airbagien merkkivalot.

    Comment

    • Kentsu
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2004
      • 1397
      • Tuusula

      #3
      Originally posted by Lanttu View Post
      Kyllä käynnistyksen jälkeen pitäisi käsittääkseni muutaman sekunnin palaa ainakin ABS:n ja Airbagien merkkivalot.
      Kyllä sekä jarruhäiriön (palat/neste) merkkivalo ja turvavyön merkkivalo ainakin. En muista varmaksi mutta ehkä myös öljytason keltainen merkkivalo. Tasonsäätöautomatiikan vikavalo kans jos sellainen on.
      Mutta tuossa vuosimallissa ainakaan ei pitäisi olla moottorielektroniikan vikavalon lamppua, itsellä ei ainakaan ole eikä käyttöohjekirjassa tästä valosta myöskään mitään mainintaa.

      Rahinaa jakopäästä, hmm... Mullekin tuollaista aikoinaan tyrkytettiin mutta löytyipä kuitenkin sellainen jossa ei jakopää tai muukaan koneessa rahissut / kolissut. Kyllä se hyvin siististi kunnossa ollessaan käy.
      Ex: 523iA '97, 520iA '89
      /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

      Comment

      • Valkman
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2006
        • 712
        • Helsinki

        #4
        Originally posted by Lanttu View Post
        Kyllä käynnistyksen jälkeen pitäisi käsittääkseni muutaman sekunnin palaa ainakin ABS:n ja Airbagien merkkivalot.
        No ainakaan en nähnyt tuota ABS valoa . Hyvä syy hilata hintaa alas... reilusti.

        Kyllä sekä jarruhäiriön (palat/neste) merkkivalo ja turvavyön merkkivalo ainakin. En muista varmaksi mutta ehkä myös öljytason keltainen merkkivalo. Tasonsäätöautomatiikan vikavalo kans jos sellainen on.
        Mutta tuossa vuosimallissa ainakaan ei pitäisi olla moottorielektroniikan vikavalon lamppua, itsellä ei ainakaan ole eikä käyttöohjekirjassa tästä valosta myöskään mitään mainintaa.

        Rahinaa jakopäästä, hmm... Mullekin tuollaista aikoinaan tyrkytettiin mutta löytyipä kuitenkin sellainen jossa ei jakopää tai muukaan koneessa rahissut / kolissut. Kyllä se hyvin siististi kunnossa ollessaan käy.
        Joo, näinhän se oli, että Vanosta tyrkytettiin myyjän taholta heti kun asiasta mainitsin. Tyhjälläkäynnillä ei siis ääniä kuulunut ja kävi nätisti, mutta kierroksia kun nosti maltillisesti, rahinaa kuului konehuoneessa... ja varsinkin, kun pisti korvan siihen jakopäähän . Vaikea vaan eroitella, mikä on ketjun omaa rahinaa ja mikä ei. Harvoin kun kuulee niin hiljaisen koneen, että pystyy myös sitä ketjurahinaa erottelemaan. Mielestäni ei Vanoskaan pitäisi sen säätötapahtuman myötä mitään rahinaa tuoda.

        Keskuslukituskaan ei toiminut napista, joten täytyy siitäkin antaa noottia...ellei sitten vaatisi vain uudelleenkoodauksen.

        Comment

        • suffeli
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2004
          • 559
          • JKL

          #5
          Jos autosta löytyy jo nyt noin paljon ongelmia, niin minä unohtaisin kyllä kyseisen yksilön. Suomessa on tällä hetkellä myynnissä 523 ja 528 malleja n.150 kpl, joten valinnanvaraa kyllä löytyy!
          ------
          G31 530d

          Comment

          • Valkman
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2006
            • 712
            • Helsinki

            #6
            Näin se varmaan onkin.

            Vielä vaan en ole täysin varma tuosta ketjupäästä, mutta auto itsessään on erittäin hyvä.. siis jos puhutaan sisustasta, peltiosista, yleisestä siisteydestä jne. Ei nitise eikä natise kuten edellinen koeajettava (todennäköisesti mikään kunnossa ei oleva tee tätä).

            Tietenkin tuo M-alusta ja sporttisisusta houkuttelee sen verran, ettei ihan viitsisi heittää uskoa mäkeen . Mainitaan kaikista noista ja jos kuntoon saadaan, niin hyvä niin.. jos ei kiinnostusta lyödy korjata, niin kauppoja ei synny... Sopivan yksinkertaista.

            Comment

            • Valkman
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2006
              • 712
              • Helsinki

              #7
              Sellainen juttu vielä jäi kysymättä... eli onko eka vuosimallin autoissa kaukokäyttöinen keskuslukitus vai avaimella käännettävä? Nappi löytyy avaimesta ja valo syttyy siinä, mutta myyjä väitti, että eka vuosimallin autoissa on pelkästään käsin käännettävä.

              Comment

              • jam75
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2003
                • 654
                • Tornio

                #8
                Originally posted by Valkman View Post
                Sellainen juttu vielä jäi kysymättä... eli onko eka vuosimallin autoissa kaukokäyttöinen keskuslukitus vai avaimella käännettävä? Nappi löytyy avaimesta ja valo syttyy siinä, mutta myyjä väitti, että eka vuosimallin autoissa on pelkästään käsin käännettävä.
                Ota runkonumero ylös ja käy sen kans merkkiliikkeessä, tulostavat sulle varustelistan siitä Sit kyselet myyjältä listan mukaan ja testaat että ne toimii kans.

                Comment

                • Rahu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 6464
                  • Tuusula

                  #9
                  Originally posted by Valkman View Post
                  Sellainen juttu vielä jäi kysymättä... eli onko eka vuosimallin autoissa kaukokäyttöinen keskuslukitus vai avaimella käännettävä? Nappi löytyy avaimesta ja valo syttyy siinä, mutta myyjä väitti, että eka vuosimallin autoissa on pelkästään käsin käännettävä.
                  Jos avaimessa syttyy ns"lamppu" ja siinä on 1 näppäin niin silloin lukitus on käsikäyttöinen, jos taas avaimessa on 3 nappia ja niitä painaessa syttyy punainen valo niin silloin on kauko-ohjattava lukitus.
                  BMW Service
                  P.o4oo925441
                  [email protected]
                  Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                  Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                  Comment

                  • keisari88
                    Bimmer Rookie
                    • May 2005
                    • 128
                    • Lappi

                    #10
                    Tältä näytti heti virtojen päälle laiton jälkeen


                    Tältä pari sekunttia myöhemmin


                    Ja tältä sitten vielä vähän myöhemmin


                    Tuossa järjestyksessä ne kai meni.
                    Auto 523i Touring -98
                    BMW 523i Touring -98

                    Comment

                    • arska84
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2006
                      • 1356
                      • Seinäjoki

                      #11
                      Originally posted by keisari88 View Post
                      Tältä näytti heti virtojen päälle laiton jälkeen


                      Tältä pari sekunttia myöhemmin


                      Ja tältä sitten vielä vähän myöhemmin


                      Tuossa järjestyksessä ne kai meni.
                      Auto 523i Touring -98
                      Eikös tuossa viimeisessä pala vielä airbagin valo? Jos se jää palamaan niin vikaa on...
                      BMW PREMIUM

                      BMW E46 318

                      Comment

                      • Valkman
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2006
                        • 712
                        • Helsinki

                        #12
                        Kiitos erittäin paljon kuvista! Onko kuitenkin nyt niin, että tuo huoltoväli-ilmaisin (INSPECTION-valo, mikä sinullakin palaa) pitäisi joka kerta syttyä vai ainoastaan silloin, kun alkaa huolto lähestymään?

                        Tuo avaimenperän lamppusysteemi näköjään on sitten yön pimeille hetkille, kun yrittää avaimenperällä löytää sitä virtalukkoa, eikä kolhia niitä kaikkia verhoiluja siinä ympärillä . Hyvä tietää.

                        Sen verran kävin tsekkaamassa lamput mittaristossa liikkeessä ja kyllä siinä se ABS-valo paloikin... se vaan ei syty sitten toisella kokeilulla enään. Kokeilin toisesta bemarista ja sama juttu.

                        Comment

                        • ihu412
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2006
                          • 263
                          • Tampere/Rovaniemi

                          #13
                          tämmösiä löysin omistajan ohjekirjasta

                          -battery charce current
                          -engine oil pressure
                          -tire pressure control >edellyttää että ko autossa on tuo järjestelmä
                          -brake hydraulic system
                          -engine oil level
                          -airbags
                          -brake pads
                          -ASC+T/DSC
                          -CHECK ENGINE

                          sammuvat toki jossain vaiheessa mikäli kaikki kunnossa

                          Olehan tarkkana noiden valojen kanssa ,ne "veivikaulat" kun nykyään nyppivät polttimoita irti iloisemmin palavista valoista.

                          Comment

                          • Kentsu
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2004
                            • 1397
                            • Tuusula

                            #14
                            Check engine -valoa ei ole k.o. vuosimallin EURO-versiossa, jenkeissä ilmeisesti on. Inspection, oil service ja "kellovalo" syttyvät vain jos huollolle on tarvetta.
                            Ex: 523iA '97, 520iA '89
                            /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                            Comment

                            • ihu412
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2006
                              • 263
                              • Tampere/Rovaniemi

                              #15
                              Juu.. Pienellä varauksella laitoin tyrkylle tuonkin vaihtoehdon.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎