Announcement

Collapse
No announcement yet.

540 E39 kysymyksiä, vinkkejä...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • _Dexi
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2006
    • 769
    • Vihti

    540 E39 kysymyksiä, vinkkejä...

    Terve kaikille.

    Tuli ostettua talveksi '98 E39 540 Bmw joka on mallina täysin uusi tuttavuus mulle. 155tkm ajettu yksilö, M-Sport alustalla ja ratilla+vaihdekepillä varusteltu Eli muutamia kysymyksiä ja mielipiteitä ja vinkkejä ylipäätään kaivataan tähän kootusti.

    Kuvia autosta: http://dexi.kuvat.fi/kuvat/Autot/BMW+540i/

    Ensinnä, mitäs tyypillisiä murheenkryynejä löytyy koneesta tai korista?
    Ainakin vesipumpun tiiviste ja paisuntasäiliö on mainittu mulle, mutta ko. yksilössä on vesipumppu vaihdettu johonkin update-malliin ja paisari myös.

    Sitten on huhuttu öljyvuodoista tossa koneessa, mutta niitä ei nyt ole (155tkm ajettu) ja myyjä sanoi että vaihtamalla öljyt ajoissa ja käyttämällä kunnon Castrolia vuotoja tuskin ikinä tuleekaan ennen 300tkm ajomäärää. Mutta, mitäs tarkottaa öljyjen ajoissa vaihtaminen, toi ajotietokoneen oma huoltoväli vaikuttaa olevan aika pirun pitkä kun öljyillä nyt 4000km ajettu vaihdon jälkeen ja vasta eka niistä ledeistä on sammunut....

    Sitten vielä suuresta kulutuksesta varoiteltiin, mutta sen oon todistanut vääräksi kun alle 9 litraa meni maantiellä ajellessa ja alle 10litraa sekalaisessa ajossa, ja tarkistin vielä itse mittaamalla.

    Mitäs muuta jota pitäis pitää silmällä?


    Entäs alusta, kori... kova ruostumaan, minkälainen alkuperänen ruostesuojaus? Alustan nivelet? Tuossa yksilössä mukulakivillä kuuluu etupäästä jostain vaimeaa kolinaa, joka ei mikään ihme oo 155tkm ajetussa mutta tietoa mistä nivelistä mahtaa tulla, eli jotkut tyypillisesti kuluvat...?



    Entä onko ko. mallissa sitten toisaalta jotain erityisen hyvin toimivaa tai kestävää muihin nähden?


    Kaikenlaiset tiedot ja mielipiteet kiinnostaa niin tietää sitten.


    Itse autoon oon ollut todella tyytyväinen, upea vehje ajaa tuolla alustalla ja sisällä on tuplalasien ansiosta todella hiljaista. Nuo "luonnonnahkat" miellyttää myös sisustassa.

    Harmi tosin että ko. yksilö on italiasta alunperin joten esim. istuinlämppäreitä, lohkaria tai webastoa ei löydy. :( Mutta tuohon pitäs säteilylämppäri ja sisähaara käydä lähipäivinä pistämässä.
    Last edited by _Dexi; 31-10-2006, 19:05.
    **********
    & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


    (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
    (ex. E90 320Si M-Tech '07)
    (ex. E60 530Da '04)
    (ex. E39 M5 Facelift '99)
    (ex. E39 540i '98)
    *
  • _Dexi
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2006
    • 769
    • Vihti

    #2
    Tuli muuten mieleen sellanen että saakos ton "rest" toiminnon päälle jollain tavoin ajastettuna että jos ois tehokas lohkolämmitin niin periaatteessa sillähän sais sisätilat lämpiimään ilman sisähaaraa....? Vai onko tuhoon tuomittu ajatus
    **********
    & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


    (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
    (ex. E90 320Si M-Tech '07)
    (ex. E60 530Da '04)
    (ex. E39 M5 Facelift '99)
    (ex. E39 540i '98)
    *

    Comment

    • TK535
      Newbiemmer
      • Jun 2006
      • 17

      #3
      Veikkaisin, että edessä on näitä peinteisiä tyyppivikoja eli huoltotoimenpiteitä: abs-anturit,ilmamassamittari, valojen kork.säätö voi alkaa renaan ym.

      Riippuu vähän noi tyyppiviat, että onko 8/98 (vai oliko se 9/98) jälkeen oleva malli vai ennen sitä.

      Juu ja öljyt ja suodattimet ym kannattaa muistaa tosiaan vaihtaa määrä ajoin koneen käyttöiän kannalta.

      Itellä myös Italiasta tuotu 535 -99 ja oon miettinyt samoja asioita. Ruostesuojaista kanssa mietin, mutta kori ilmeisestí sinkitty, (joku jollain foorumin sivulla selitteli ettei ruostesuojausta siihen päälle saisi/tarvitse laittaa?).

      Ei muuta ku kovaa ajoo...

      Comment

      • _Dexi
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2006
        • 769
        • Vihti

        #4
        Joo mulla on ihan loppuvuoden 98 auto eli oisko syys tai lokakuun tekeleitä...

        Valojen korkeussäätö kuulemma joskus jo fiksattu ja nyt pelaa kyllä hyvin. Mistäs sen huomaa sitten, alkaako näyttää virhettä jossain vai näyttää vaan valot päin p*rsettä....?

        Minkälaista öljynvaihtoväliä on muut pitäneet, ja mielenkiinto heräs että mistä sieltä koneesta ne öljyvuodot sitten tulee jos sellasia on tullakseen...? Eli joku tietty tiiviste joka vuotaa tms...?

        Vai koneessa siis sisustassa jotain heikkoa mikä prakaa ja öljyvuodolla tarkoitetaan esim. että alkaa syömään öljyä perinteiseen tyyliin ohivuotona...?
        **********
        & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


        (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
        (ex. E90 320Si M-Tech '07)
        (ex. E60 530Da '04)
        (ex. E39 M5 Facelift '99)
        (ex. E39 540i '98)
        *

        Comment

        • 540iA
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2005
          • 241
          • Klaukkala

          #5
          Venttiilikopan tiiviste vuotaa yleensä. Vuotaa tulpille sinne nokkien väliseen "kuppiin" eli tulpat ui öljyssä. Jos öljyä tarpeeksi niin tiedossa on varmaan käyntihäiriöitä.
          Kopan tiiviste vuotaa myös koneen kyljestä.

          Tiivisteet uusimalla se tietty loppuu.
          Tanzanite Blue F83 Competition. San Remo green i4 M50.
          ex-523i. Ex-540iA. ex-E91 330dA xDrive.ex-330Ci. ex-F11 M550D. ex-Z3M coupe. ex- E30 325 Cabrio.

          Comment

          • reddewil
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2003
            • 3015
            • West Coast

            #6
            Tuossapa noita yllä mitä on yleensä ilmennyt. Vesipumppu ja syyläri + noi venakopan tiivisteet... Onnittelut suht ripeestä valinnasta ja kepistä!
            Kovaa ajoo vaan, ja sitten M5:n perä tilaukseen kun olet ensimmäisen kytkimen ja perän rikkonut... Vetarit joutuu vaihtaa myös ja kardaania lyhentämään. Suosittelen lastu(j)a.
            ...

            Comment

            • _Dexi
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2006
              • 769
              • Vihti

              #7
              Aa... no sittenhän tuo ei oo huoli eikä mikään jos venakopan tiivarit on ne mitkä vuotaa. Tietoa koneesta muuten onko jämäkkää tekoa vai esim. laakerivioille tai muille altis? En tunne bemarin koneita juurikaan kun on eka bmw kyseessä tosiaan.


              Myyjä epäili että jokin lastu vehkeessä olis Italian ajoilta kun on kuulemma niin "pirullisen ripee" verrattuna muihin saman sarjan bemuihin mitä on ajanu, mutta en tiedä saiskos ton jostain tsekattua, ja toisaalta ketkä moiseen vehkeeseen sitten tekee ja myy lastua? :think Käyttöautoksihan tuo tuli mutta pienenpieni laitto on aina sallittua, tuumasin esim. hormin vaihtaa Supersprintin uuteen vai onko muita vaihtoehtoja.


              Oliskos kellään muuten apuja, että kuinka tuossa laitetaan sadetutka ja valotutka päälle? Kumpikin löytyy mutta en tiedä miten tuo pitkät valot pois vaihtava tunnistin kytketään päälle, eikä ohjekirjakaan kerro tästä sanaakaan.

              Sadetutka pitäisi myyjän mukaan resetoida ja nyt on käytössä vain normaali tihkutoiminto.
              **********
              & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


              (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
              (ex. E90 320Si M-Tech '07)
              (ex. E60 530Da '04)
              (ex. E39 M5 Facelift '99)
              (ex. E39 540i '98)
              *

              Comment

              • Kentsu
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2004
                • 1397
                • Tuusula

                #8
                Originally posted by _Dexi View Post
                Terve kaikille.
                Mutta, mitäs tarkottaa öljyjen ajoissa vaihtaminen, toi ajotietokoneen oma huoltoväli vaikuttaa olevan aika pirun pitkä kun öljyillä nyt 4000km ajettu vaihdon jälkeen ja vasta eka niistä ledeistä on sammunut....
                .
                .
                Entäs alusta, kori... kova ruostumaan, minkälainen alkuperänen ruostesuojaus? Alustan nivelet? Tuossa yksilössä mukulakivillä kuuluu etupäästä jostain vaimeaa kolinaa, joka ei mikään ihme oo 155tkm ajetussa mutta tietoa mistä nivelistä mahtaa tulla, eli jotkut tyypillisesti kuluvat...?
                Eiköhän siihen öljynvaihtoon riitä ihan valmistajan suosittelema väli, eli niiden huoltovalojen mukaan. Tuossa vehkeessä kai n. 15-25 tkm.

                Ilmeisesti sinkkausongelmien johdosta joistain yksilöistä löytyy ruostetta mm. polttoainekorkin syvennyksestä sekä tavaratilan kannesta (lukon ympärys, alareuna sisäpuolelta) ja muutkin luukkujen saumat kandee ehkä kattoa. Hyvin mahdollista että etupään kolina tulee "koiranluista" eli kallistuksenvakaajan päätylinkeistä. Halvat osat ja helppo vaihtaa.
                Ex: 523iA '97, 520iA '89
                /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                Comment

                • -KK-
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2005
                  • 265

                  #9
                  Itellä ollut kanssa E39 540 (automaatti) -99 vuoden verran. Erittäin tyytyväinen olen ollut tuohon menopeliin.

                  Kulutus on ollut samoissa lukemissa. Alta yhdeksän näyttää maantiellä ja sekalaisessa noin kaksitoista. Itsellä ainakin ajotietokone tosin näyttää 0,5...1 litran pienempää kulutusta kuin vissiin todellisesti on.

                  Öljyä tuo ei kuluta vielä juuri ollenkaan (~70tkm ajettu autolla vasta). Vaihdatin öljyt äskettäin 17tkm kohdalla vaikka huoltonäytön mukaan olisi vielä ollut kilometrejä ajaa 3-4tkm. Tuossa vaiheessa öljytaso oli vielä täysin ylärajalla. Pikkasen tosiaan on tihkunut öljyä venttiilikopan alareunasta.

                  Vikoja ei ole ollut juuri kuin yksi parkkitutkan sensori, ja ilmeisesti ilmastoinnin se yksi tyyppivika komponentti temppuilee joskus.

                  Itsekin ajattelin sitten riskillä jättää ruostesuojauksen tekemättä kun täältä kommentteja luin.

                  Kun itse hain auton saksasta, niin halusin nimenomaan tätä "uudempaa" mallia ja sen takia opiskelin mitä kaikkea eroja löytyy. Ettei huijata vanhalla mallilla, joka on myöhemmin rekisteröity. Konehuoneen puolella pikaiseen vilkaisemalla näkee, että uudemmassa mallissa ABS möykyn päältä lähtee jarruputket (4kpl)ylöspäin. Vanhassa mallissa ne lähtee taaksepäin sivulta. Tuo on yksi kohta tunnistaa mm. Löytyy muitakin eroja toki.

                  Kuvamateriaalia löytyy tuolta (näkymä myös konehuoneesta):
                  http://www.sci.fi/~kkoskenn/auto[1].html

                  Comment

                  • _Dexi
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2006
                    • 769
                    • Vihti

                    #10
                    Kävin tsekkaamassa tuon niin taaksepäin lähtee tosiaan mulla noi putket, eli vanhempaa mallia on.

                    Mitäs kaikkea ratkaisevaa eroa '98->99 sitten löytyy?

                    Samalla avasin noi kopat ja kattelin niin olihan siellä pienet tilkat öljyä siellä tulppien kolossa tosiaan.

                    Jos tuo vuoto kerran lähtee venakoppien tiivareiden vaihdolla niin missäs porukka on vaihdon teettäny vai ihanko maahantuojan ryöstettäväksi lähdettävä? HIntaluokka...? Käy sitten senkin hoitamassa samantien pois.


                    Sadetutkan ja valotutkan käyttöönottoon kaivattais yhä kovasti vinkkejä.

                    Mites muuten "-KK-", sullakaan ei näy ohjekirjassa kuvailtua RDC järjestelmän nappia tossa rattiakselin oikealla puolella kojelaudassa, onko sulla toi järjestelmä? Mua vähän hämää kun edellinen omistaja kertoo että talvivanteissa on nuo venttiilit ja systeemi toimii, mutta en saa systeemiä mistään päälle kun ohjekirjassa neuvotaan vaan painamaan nappia, jota ei ole.
                    **********
                    & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


                    (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
                    (ex. E90 320Si M-Tech '07)
                    (ex. E60 530Da '04)
                    (ex. E39 M5 Facelift '99)
                    (ex. E39 540i '98)
                    *

                    Comment

                    • -KK-
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2005
                      • 265

                      #11
                      Itse halusin uudemman mallin vaan kun ajattelin, että siihen on tosiaan tullut niitä pieniä korjauksia ja muutoksia sitten. Ei varmaan isoja eroja. Jäähdyttimessä hieman erilaista ja koneessa vähän vääntöä ainakin tullut ja sitten itsellä eritoten kun automaattia hain niin halusin sen takia tuon uudemman päivitetyn version laatikosta.

                      Osiahan voi vertailla jonkinverran www.realoem.com/bmw -sivustolla.

                      En osaa sanoa äkkiseltään RDC :stä mitään.

                      Yksi vika tuli mieleen vielä. Itellä vuosi välillä molempien pesunestesäiliöiden pumppujen tiivisteet. Vaihdoin jo sen tehopesusäiliön tiivisteen uuteen ja tuntuu pitävän. Se isompi säiliö on vähän hankalasti lokasuojan sisällä. Osat on muutaman euron.

                      Comment

                      • _chris_
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2003
                        • 442
                        • Nokia

                        #12
                        Originally posted by -KK- View Post
                        Kun itse hain auton saksasta, niin halusin nimenomaan tätä "uudempaa" mallia ja sen takia opiskelin mitä kaikkea eroja löytyy. Ettei huijata vanhalla mallilla, joka on myöhemmin rekisteröity. Konehuoneen puolella pikaiseen vilkaisemalla näkee, että uudemmassa mallissa ABS möykyn päältä lähtee jarruputket (4kpl)ylöspäin. Vanhassa mallissa ne lähtee taaksepäin sivulta. Tuo on yksi kohta tunnistaa mm. Löytyy muitakin eroja toki.
                        Kiitokset tästä! Tällaista infoa olin juuri itsekin metsästämässä.
                        BMW E31 850 CSi -93, BMW E38 735i -96
                        Ex: Land Rover D4 SDV6 HSE -12, VW Touareg Hybrid -10, Land Rover D4 3.0 TDV6 HSE -10, BMW E53 X5 3.0dA -04, BMW E39 530dAT -00, Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited -98, BMW E34 525i -91

                        Comment

                        • aripaa
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2006
                          • 520
                          • Kuhmo

                          #13
                          Kysymyksiä alustasta

                          [QUOTE=_Dexi;762499]Terve kaikille.

                          Tuli ostettua talveksi '98 E39 540 Bmw joka on mallina täysin uusi tuttavuus mulle. 155tkm ajettu yksilö, M-Sport alustalla ja ratilla+vaihdekepillä varusteltu Eli muutamia kysymyksiä ja mielipiteitä ja vinkkejä ylipäätään kaivataan tähän kootusti.

                          Morjens.

                          Itselläni on samanlainen automaatilla (sedan) M-Sport alustalla ja nyt haluaisin tietää paljonko sinun autossa on tuo madallus milleinä.
                          Miulle on laitettu otteeseen ed. 310mm ja takana 320mm mitattuna pyörän navan keskeltä lokasuojan kaareen.
                          Tuntuu vähän liian matalalta, varsinkin edestä.

                          En ole vielä ehtinyt tutustua autoon paljon, sain sen 20.11.2006
                          Ext. bmw:t
                          e28 518i -87
                          e34 518i -92
                          e39 540ia sedan 7/98
                          e39 540ia sedan 9/98
                          e39 540ia tour. 12/98
                          E34 525i Touring 7/92

                          Vikakoodien lukua/nollausta.

                          e39 540 ia sedan 7/96

                          Comment

                          • patu
                            BTCF Member
                            • Jul 2003
                            • 542
                            • Porvoo

                            #14
                            Itselläni on alle puolen vuoden kokemus ko. mallista. Mukavaa kyytiä, kulutus on nyt talvinopeusrajoitusten myötä laskenut n. 12 l/100 sekalaisessa työmatkaajossa, jossa suurin osa on motaria.

                            Muutamia osia on vaihdettu suomi-autooni oston jälkeen: pissapojan suutin, tehopesupumppu (tiiviste oli mennyt, mutta vaihdoin samalla koko pumpun), kampiakselin asentotunnistin, etujarrupalat ja -levyt sekä akku. Asennettu myös säteilylämmittimet ja sisähaara. Ei ole oikein saanut vielä kuvaa säteilylämmittimien tehosta kun kylmimpien kelien aikaan olin rapakon takana.

                            Vielä olisi korjauslistalla mittarin pikseliviat, takapenkin mukiteline (poika astui rikki) ja nastasta siipeensä ottanut etusumari.

                            Hieno auto, kovaa ajoa vaan
                            BMW F30 330e LCI
                            Buick Riviera 455cid -71


                            Volvo V70 mk III - Ex
                            Jaguar F-Pace - Ex
                            Camaro 3gen - Ex
                            Subaru Levorg - Ex
                            Volvo V60 - Ex
                            Porsche 924 - Ex
                            BMW 1502 -76 - Ex
                            The Best or Something - Ex
                            BMW e39 540iA touring - Ex
                            BMW e34 525iA touring - Ex
                            BMW e34 520i -Ex
                            etc.....

                            Comment

                            • Valkman
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2006
                              • 712
                              • Helsinki

                              #15
                              Melkein voisi sanoa, että uskomatonta, kun noin pienillä kulutuslukemilla pääsee ... siis kyseessä sentään ISO kone. Ei tahdo kaveritkaan uskoa, että 528:llakin pääsee maantiellä kulutuslukemalla, joka alkaa kutosella sekä seka-ajossa alle kympin. Kaikki tietenkin riippuu siitä kaasujalasta, mutta hienoa tekoa nuo koneet bemarilla.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎