Announcement

Collapse
No announcement yet.

Palaneen käry ylämäessä!! E39 528iA

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nappe74
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2005
    • 2845
    • South Carelia

    Palaneen käry ylämäessä!! E39 528iA

    Osaisikohan kukaan veikata/tietää mistä tulee kyseinen palaneen käry.
    Kotipihalle ajettaessa meillä on jyrkkä pihatie jossa joutuu välillä talvella vedättämään ihan kunnolla kun on liukasta... lähes joka kerta kun autoa ajaa vedättämällä ylös niin voimakas palaneen käry tulee autoon sisälle, käry on vähän kuin palaneen öljyn tai kumin käry!!
    Auto on tarkastettu nosturin päällä eikä mitään selviä vuotoja mistään ollut, jostain ihan hiukan on tihnuttanut oljyä mikä on ajoviimasta levinnyt pohjaan... Käry tulee luistoneston kanssa että ilman sekä Steptronic-vaihteiston ollessa D-asennossa sekä "pakkovaihteella".
    Missään muussa tilanteessa käryä ei tule kuin tässä jyrkässä ylämäessä kun autoa joutuu vedättämään reilummin liukkauden takia!!! Lämmöt pysyvät ihan normaalina eikä muutakaan poikkeavaa esiinny!!

    Eli kokemuksia/neuvoja/apua tarvitaan!!!
    Autohan on siis E39 528iA Steptronic vm.-96 Sedan
    G30 530e xDrive A M-Sport -20

    ex-Bimmerit:
    F10 525dA xDrive M-Sport -13
    E21 316 -80
    E91 330xdA M-Sport -06
    E53 X5 3.0iA Sport -04
    E91 335xiA M-Sport -08
    E60 530iA M-Sport -06
    E36 320i Cabriolet M-Sport -96
    E91 320d -06
    E39 530iAT M-Sport -01
    E36 328iA -96
    E39 528iA -96
    E36 325i -92
  • MasaTDS
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2006
    • 1606
    • Tampere

    #2
    ettei vaan laatikko luistais sillon,kun rasittuu enemmän,siitä seuraa palaneen käryä,kaverilla oli samaa oiretta,haisi aika reilustikin palaneelle,vähän kuin palaneen kumin käryä,sitten kohta alkoi jo luistaan muutenkin.Auto tosin ei ollut steptronikilla vaan zf 5hp18 laatikolla oleva 325,mutta sieltä varmaan tulee käry.
    E24 635csi
    M-B W140
    Citroen c4 coupe
    H-D sportster chopper

    Kodin remontit kattavasti ammattitaidolla
    Myös autohuollot,remontit,lohko/säteilylämmitinasennukset tampereella.
    Yhteydet privalla tai allaolevien sivujen kautta
    www.mpanet.fi

    Comment

    • kake
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2002
      • 590
      • Kerava

      #3
      Voisiko olla että koneesta vuotaa öljyä johonkin sopivaan "kuppiin" moottoritilassa, ja sitten ylämäessä se valuu sieltä pakoputken päälle?
      Tallissa: Z4 35is Alpinweiss III ja Camino

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        Ei taatusti tule laatikosta, vaan kyse on jonkin asteisesta ainakin minulle hämärän peittoon jääneestä tyyppiviasta. Tuo Kaken diagnoosi sinällään on varmasti oikea, mutta se mistä ja missä se pari pisaraa öljyä käryää, olisi kiva kuulla?

        Comment

        • Terou
          BTCF Member
          • May 2005
          • 791
          • Tampere

          #5
          Palaneen käryä on ollut havaittavissa myös 328:ssa. Ilmenee silloin tällöin hitaassa nopeudessa, kun esim. ajat jonkin kynnyksen yli. Öljynkäryltä haiskahtaa. Itse olen spekuloinut ventiilikopalta hikoilevan öljypisaran tippumista pakosarjalle.
          E46 M3 perän lukkoyksikkö
          Projekti: E46 M3 Supercharged rata-auto Myydään, ehkä, privaviestiä jos kiinnostaa

          www.xenonkauppa.fi Kaikki osat xenonvaloihin

          Comment

          • Rahu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2002
            • 6464
            • Tuusula

            #6
            Ettei tässä nyt olisi kyse jarruista mitkä käryää kun vedätetään liukkaalla ylämäkeen luistonesto päällä?
            BMW Service
            P.o4oo925441
            [email protected]
            Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
            Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

            Comment

            • Terou
              BTCF Member
              • May 2005
              • 791
              • Tampere

              #7
              Originally posted by Rahu View Post
              Ettei tässä nyt olisi kyse jarruista mitkä käryää kun vedätetään liukkaalla ylämäkeen luistonesto päällä?
              Kaverihan kertoo, että käry tulee oli luistonesto päällä tai ei. Sama juttu mulla, oli kesä tai talvi. Silloin tällöin tuon huomaa = pari kertaa kuukaudessa?
              E46 M3 perän lukkoyksikkö
              Projekti: E46 M3 Supercharged rata-auto Myydään, ehkä, privaviestiä jos kiinnostaa

              www.xenonkauppa.fi Kaikki osat xenonvaloihin

              Comment

              • Valkman
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2006
                • 712
                • Helsinki

                #8
                Toisessakin threadissa oli tuosta luistoneston toiminnasta kyse... eikös tässä tapauksessa ole nyt niin, perus ASC luistonesto rajoittaa ainoastaan moottorin momenttia luistohetkellä, eikä erikseen jarruteta vetäviä pyöriä? Kysehän ei ole esim. ESP:stä tai jostain muusta keksitystä hienosta kirjainyhdistelmästä...? OT!

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Kyllä tuo käry ainakin minun kokemuksien mukaan tulee jostain konehuoneesta, koska muutamastakin ylämäkiparkkiin jätetystä e39:stä on ihan selvästi tuprahtanut jopa savua konepeiton takaosien alta?
                  Kyse on lisäksi aivan selvästi palaneen moottori tai vaihdelaatikkoöljyn tuoksusta. Omituista tässä on se, että "käryttelevistäkin" yksilöistä ko.ongelmaa ei mitenkään tahdo saada paikallisetettua vaikka vaikka vianetsintään alkaisi heti kun ongelma ilmenee. Pakosarjoista tai putkistosta ei löydy minkäänlaista karstoittunutta öljyn palopistettä tms.?
                  Se mikä tässä on omituisinta, on se että ko.ongelmaa esiintyy m52 ja m52TU/M54 molemmissa moottorityypeissä vaikka näissä on mm.aivan erilainen pakosysteemi.
                  Kyse on yhdestä tai kahdesta pisarasta käryävää moottoriöljyä, mutta missä/miten?

                  Comment

                  • nappe74
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2005
                    • 2845
                    • South Carelia

                    #10
                    Mukavaa nähdä että vastauksia ja kokemuksia tuli näin paljon !!

                    Tosiaan itsellänikin ensimmäinen pelko oli että laatikko luistaisi mutta laatikko on vasta täysin remontoitu joten en jaksaisi uskoa siihen...

                    Nyt alan viimeistään uskoa eniten siihen että jostain mehii pienesti öljyä johonkin "kuppiin" ja jyrkässä ylämäessä se tiputtaa sen johonkin kuumalle, ilmeisesti ihan pari tippaakin öljyä kuumalle antaa tosi voimakkaan käryn ja jopa savunpöllähdyksen...?? Olen toivonutkin että kyse olisi tällaisesta viasta eli ei mistään suuremmasta, tosin inhottaa tuollainenkin koska onhan kyseessä kuitenkin BMW!!!

                    Jos vielä kokemuksia/keinoja löytyy niin mielellään luen täältä, ettei tartteisi välttämättä alkaa elää tuon ikävän käryn kanssa...
                    G30 530e xDrive A M-Sport -20

                    ex-Bimmerit:
                    F10 525dA xDrive M-Sport -13
                    E21 316 -80
                    E91 330xdA M-Sport -06
                    E53 X5 3.0iA Sport -04
                    E91 335xiA M-Sport -08
                    E60 530iA M-Sport -06
                    E36 320i Cabriolet M-Sport -96
                    E91 320d -06
                    E39 530iAT M-Sport -01
                    E36 328iA -96
                    E39 528iA -96
                    E36 325i -92

                    Comment

                    • Guest's Avatar

                      #11
                      Joskus olen huomannut, että jos öljyä vaihdettaessa pääsee muutama tippa öljyä valumaan ohi täyttöreijästä jonnekin kannen päälle, se pääsee ajan X kuluessa valumaan jostain pakosarjalle...ja käryää.

                      Comment

                      • |makke
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2006
                        • 847
                        • Vaasa

                        #12
                        Originally posted by nappe74 View Post
                        Mukavaa nähdä että vastauksia ja kokemuksia tuli näin paljon !!

                        Tosiaan itsellänikin ensimmäinen pelko oli että laatikko luistaisi mutta laatikko on vasta täysin remontoitu joten en jaksaisi uskoa siihen...

                        Nyt alan viimeistään uskoa eniten siihen että jostain mehii pienesti öljyä johonkin "kuppiin" ja jyrkässä ylämäessä se tiputtaa sen johonkin kuumalle, ilmeisesti ihan pari tippaakin öljyä kuumalle antaa tosi voimakkaan käryn ja jopa savunpöllähdyksen...?? Olen toivonutkin että kyse olisi tällaisesta viasta eli ei mistään suuremmasta, tosin inhottaa tuollainenkin koska onhan kyseessä kuitenkin BMW!!!

                        Jos vielä kokemuksia/keinoja löytyy niin mielellään luen täältä, ettei tartteisi välttämättä alkaa elää tuon ikävän käryn kanssa...
                        No aja vähä kovemmalla vauhdilla ja rullaa vapaalla siihen mäkeen ja sammuta kone kesken kaiken. Jos se on jotain tiputtavaa öljyä niin sama se on onko kone käynnissä vai ei, kunhan se kohta mihin sitä mahdollisesti tippuu on kuuma.
                        Tosin mainitsit tuon "vedättämällä ylös", joten en tiedä...

                        Comment

                        • AndyM
                          Newbiemmer
                          • Aug 2005
                          • 25
                          • Helsinki

                          #13
                          Originally posted by Terou View Post
                          Palaneen käryä on ollut havaittavissa myös 328:ssa. Ilmenee silloin tällöin hitaassa nopeudessa, kun esim. ajat jonkin kynnyksen yli. Öljynkäryltä haiskahtaa. Itse olen spekuloinut ventiilikopalta hikoilevan öljypisaran tippumista pakosarjalle.
                          Mulla esiintyi sama ilmiö ja syykin oli juuri tuo, jota Terou spekuloi. Haju ilmestyi ainoastaan auton heilahtaessa esim. kanttarin tai hidasteen yli ajaessa. Hikoilu oli niin pientä, että vian löytäminen kesti kauan, mutta venttiilikoppien tiivisteiden vaihto poisti ongelman kertaheitolla. Ja autohan on e39 535iA.
                          F10 520dA 2013

                          Comment

                          • -james-
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2004
                            • 34

                            #14
                            Originally posted by AndyM View Post
                            Mulla esiintyi sama ilmiö ja syykin oli juuri tuo, jota Terou spekuloi. Haju ilmestyi ainoastaan auton heilahtaessa esim. kanttarin tai hidasteen yli ajaessa. Hikoilu oli niin pientä, että vian löytäminen kesti kauan, mutta venttiilikoppien tiivisteiden vaihto poisti ongelman kertaheitolla. Ja autohan on e39 535iA.
                            Auto e39 535ia myöskin ja öljynkäry tulee kun hidastaa/pysähtyy esim. liikennevaloihin. Venakopan tiiviste näkyi hikoilevan vähän.
                            Onhan se nolo kun bemu käryää.

                            Comment

                            • mikalkai
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2005
                              • 308
                              • Oulu

                              #15
                              Samaa vikaa täällä E36 325:ssa vuosimallia -94. Auto on tomaatilla ja tosiaan öljynkäry haisee auton sisälle silloin tällöin. Mitä olen koittanut hajua paikallistaa niin konehuoneesta vaikuttaisi tulemaan. On vaihdettu venttiilikopan tiiviste että myöskin öljypohjan tiiviste. Öljypohjasta vuosi aika paljonkin, joten voisiko olla mahdollista että vielä "vanhat" jäänteet käryää pakosarjan päällä? Meinaan alkaa jo pikku hiljaa vituttaan kun ei meinaa tuo haju hellittää.

                              -Mika K
                              Ajossa:
                              E39 530i Touring M-Sport

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎