Tuoltakun tutkii niin väittäs tosiaan että tohon malliin ei saa hiliä yms osia varaosana. Itse alkaisin tutkia mahdollisuutta päivittää sinne joku ilmajäähdytetty malli, niitä löytyy käytettynä ja niihin saa varaosia...jos hinta on se kynnys...
Noniin, laitetaampa updatea tässä asiassa, auto oli eilen huollossa.
Aiemmasta infosta poiketen vikaa löytyikin nimenomaan akun laturista. Jännite ei ollut tasainen kuten sen olisi pitänyt olla vaan se kuuulemma heitteli jo tyhjäkäynnillä. Tämä kertoisi että kaikki ei ole laturissa kohdallaan.
Tässä mallissa laturi on alkuperäinen osa, vesijäähdytteinen, ja uuden laturin hommaaminen + asentaminen olisi hoidettava esim Laakkosella. Ilmeisesti tämä kyseinen vesijäähdytteinen laturi on yksi kokonainen osa johon ei ole varaosia lainkaan saatavilla.
Vikakoodikin luettiin, P0170, ja se voi johtua ihan auton sammumisesta kesken ajon koska koodi kuulemma liittyi bensansyöttöön.
Ensiapuna ongelmaan ehdotettiin ajettavan aina välillä pidempiä matkoja kerrallaan, esim. normaali duunireissu kun on vaan noin 6km suuntaansa eli aikalailla lyhyttä ajoa.
Laakkosella uusi laturi kustantaa muuten vaatimattomat 860 euroa...vittujee! Täytyy nyt hetken aikaa sulatella asiaa, ei viitsisi katkaista Kehä I:n liikennettä enää uudelleenkaan...
Olis ihan mielenkiintoista tietää mistä laturin vika voi saada alkunsa, onko se yleensä ihan normaalia osien kulumista (kun kyseessä 8v vanha auto), vai voiko esim Webaston käyttö rasittaa laturia vai puhtaasti arpapeliä mistä vika juontaa juurensa tms tms?
joskus sattui vastaava tapaus,toisenmerkkiselle autolle kylläkin.
yhtäkkiä sammui ajossa,ei starttaa-->virrat kaput. yleismittari esiin ja mittaamaan,lataus normaalia johonkin 2000-3000rpm
asti,sen jälkeen jännite tippui muutamiin voltteihin.
laturi palasiks,kollektori oli kulunut paikkapaikoin puhki.
Vastaava kokemus aikanaan toisenmerkkisellä autolla. Sammui ajossa, ei startannut. Syynä tällä kertaa laturin kulunut hiili. Tietokone ajatteli, että kun akkua ei kerran ladata, auto ei voi olla käynnissä, jolloin bensapumppu pitää sammuttaa. Korjaantui hiilen vaihdolla. Mikään merkkivalo ei palanut missään vaiheessa... Mutta en muista pyörittikö startatessa, vai oliko täysin mykkänä.
Joskus oli samantyyppinen ongelma, syyksi paljastui likaiset akun navat, eli
välillä kontakti on hyvä ja välillä ei. Selviää kun mittaa akun navan ja kengän välistä jännitettä (käydessä) jos on vähänkään jännitettä niin kengät irti ja
kunnon puhdistus.
mitattiinko laturin toiminta myös kierroksilla,vai ainoastaan tyhjäkäynnillä?
Mitattiin sekä tyhjäkäynnillä että isommilla kierroksilla (olisko ollut 2500tms), samoin reagointi kun laittaa ilmastoinnin päälle ja pois, valot päälle ja pois, kaikki vaikutti normaalilta :think
mitattiinko laturin toiminta myös kierroksilla,vai ainoastaan tyhjäkäynnillä?
jos tuota saa tyhjäkäynnillä käyttää vaikka tuomiopäivään asti,mutta ajamaan lähtiessä virta loppuu,niin epäilys ettei lataa kierroksilla..
joskus sattui vastaava tapaus,toisenmerkkiselle autolle kylläkin.
yhtäkkiä sammui ajossa,ei starttaa-->virrat kaput.
apuvirralla auto käyntiin ja hyvin toimi tyhjäkäynnillä,mutta ajamaan kun lähti
niin hetken päästä sama homma.
yleismittari esiin ja mittaamaan,lataus normaalia johonkin 2000-3000rpm
asti,sen jälkeen jännite tippui muutamiin voltteihin.
laturi palasiks,kollektori oli kulunut paikkapaikoin puhki.
sen verran latas kuitenkin suurilla kierroksilla,ettei laturin merkkivalo edes vilahdellut missään vaiheessa.
OT:Eihän auto vaan sammunu kehä ykköselle hieman ennen vallikalliota eilen? Kaveri kertoi olleensa lenkillä ja työntäneensä jotain e39:iä siinä, oireetkin kuulostaa aika samalta.
Pieni maailma! Kerro terveisiä ja välitä vielä kerran kiitokset! Saatiin siihen bussipysäkille niin oli turvallisempi paikka odottaa.
Ihan näin lonkalta veikkaisin nokka-akselinasentotunnistimen olevan tiensä päässä. Niitä noista hajoo ja aiheuttaa juuri kuvailemaasi ongelmaa.
Akkuun tuo ongelma ei viittaisi mitenkään.
Eikös se starttaa normaalisti sammumisen jälkeen, vai eikö pyöritä?
540:ssä ainakin akkukengän irtoaminen sammuttaa myös auton.
Kiitos viestistäsi. Sammumisen jälkeen ei edes pyöritä, ei inahdustakaan. Sitten kun on ollut akku latauksessa sen muutaman minuuttia niin käynnistyy ihan normaalisti. Itse veikkaisin että jotenkin akku olisi tuossa taustalla koska jos autolla lähtee ajamaan heti sen jälkeen kun sen on kaapelien avulla käynnistänyt (normaalisti valot+ilmastointi päällä ym) niin se sammuu uudelleen about 10metrin ajon jälkeen. Ainakin lonkalta funtsittuna toi voisi indikoida että akku on ollut täysin tyhjä koska 10-15min tyhjäkäynnin jälkeen ajo onnistuu normaalisti (aluksi toki vain parkit päällä ja ilmastointi poissa käytöstä).
Pystyisitkö kuvailemaan tuota nokka-akselinasentotunnistinta tarkemmin noviisille: mikä sen funktio on? missä sijaitsee? onko työläs/kallis vaihtaa tms? Iso kiitos.
Esso ei sitten ole BMW-merkkihuolto, on ollut joskus n. 10v sitten muttei ole enää. Mesta on muutenkin mennyt alaspäin viime aikoina joten melkein ennemmin ajelisin Laakkoselle vaikka kallis paikka onkin. Tai sitten tosiaan esimerkiksi Rahu pystyy lukemaan siitä koodit, ja jos kyse on jostain nokka-akselin asennontunnistimesta, vaihto sujuu varmasti omin pikku kätösin.
OT: Eihän auto vaan sammunu kehä ykköselle hieman ennen vallikalliota eilen? Kaveri kertoi olleensa lenkillä ja työntäneensä jotain e39:iä siinä, oireetkin kuulostaa aika samalta.
Ihan näin lonkalta veikkaisin nokka-akselinasentotunnistimen olevan tiensä päässä. Niitä noista hajoo ja aiheuttaa juuri kuvailemaasi ongelmaa.
Akkuun tuo ongelma ei viittaisi mitenkään.
Eikös se starttaa normaalisti sammumisen jälkeen, vai eikö pyöritä?
540:ssä ainakin akkukengän irtoaminen sammuttaa myös auton.
Sorry, väsyneenä ja ongelmasta vittuuntuneena oletin tietenkin että vikakoodi löytyisi suoraan jostain esim ajotietokoneen kautta tms....heko heko, ihminen osaa olla viisas eläin Mutta huollon puoleenhan tossa on käännyttävä että he voivat lukea laitteillaan sen koodin.
Ja sijainti on Espoo, elikkä Laakkonen lienee yksi vaihtoehto, ja mä ainakian olen kuullut pirun hyvää palautetta Pohjois-Tapiolan Esson huollosta (BMW merkkihuolto sekin kait nykyään), eli siinä vois olla varmaan toinen vaihtoehto. Ellei täältä sitten löydy muita hyviä vinkkejä kenen puoleen kääntyä?
Jälleen kerran pitää todeta sama asia kuin monesti ennenkin että jos haet täältä apua niin voisit edes paikkakunnan ilmoittaa avatarissasi niin saisit ehkä täsmällisempiä vastauksiakin
Sorry, väsyneenä ja ongelmasta vittuuntuneena oletin tietenkin että vikakoodi löytyisi suoraan jostain esim ajotietokoneen kautta tms....heko heko, ihminen osaa olla viisas eläin Mutta huollon puoleenhan tossa on käännyttävä että he voivat lukea laitteillaan sen koodin.
Ja sijainti on Espoo, elikkä Laakkonen lienee yksi vaihtoehto, ja mä ainakian olen kuullut pirun hyvää palautetta Pohjois-Tapiolan Esson huollosta (BMW merkkihuolto sekin kait nykyään), eli siinä vois olla varmaan toinen vaihtoehto. Ellei täältä sitten löydy muita hyviä vinkkejä kenen puoleen kääntyä?
Leave a comment: