Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 jäähtyy ajettaessa!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MKLa
    Bimmer Rookie
    • Jul 2005
    • 62

    e39 jäähtyy ajettaessa!!

    Tuommoinen vika (vai joku osa kulunut) ilmaantunut. Eli pidempää matkaa ajettaessa automaatti-ilmastoinnilla auto asennolla auto jäähtyy välistä niin että pitää säädellä +28 tai jotain lämmöt että lämpeää uudestaan.

    Heittäkää tietoa mitä pitäisi alkaa katselemaan...tarkeaisi mamma ajella:think
    Ex 525 dat -07
    Ex 530 dat -99
  • Max
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2003
    • 994
    • Kotona

    #2
    Ainakin kannattaa tarkistaa et jäädytinnestettä on tarpeellinen määrä, jos ei ole, niin lämppäri ei kunnolla pukkaa lämmintä. Sit yks vaihtoehto on siili eli puhaltimen pääteaste ja tästä löytyy asiaa, kun käyttää search:a.

    Comment

    • m5 lemans
      Bimmer Rookie
      • Oct 2005
      • 190
      • espoo

      #3
      Mulla samantyyppinen ongelma vanhassa 2001 530 "Kimi":ssä. Korjattiin vaihtamalla anturia (apukuskin puolella jossakin). Oli aika tavallinen vika kuulemma:think

      Comment

      • ats
        Newbiemmer
        • Sep 2006
        • 10

        #4
        Mulla samankaltainen vika korjautui termostaatin vaihdolla. Moottorin lämmöt laski jonkin verran maantie ajossa..

        Comment

        • Moonshine
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2003
          • 1018
          • Järvenpää

          #5
          Originally posted by ats View Post
          Mulla samankaltainen vika korjautui termostaatin vaihdolla. Moottorin lämmöt laski jonkin verran maantie ajossa..
          Tästä tuskin on kyse, kerta nostamalla lämpötilasäätöä homma korjaantuu (tietty hommahan varmistuu sillä, että kerrot onko koneen lämmöt normaalit). Eli eiköhän kyseessä ole ilmastoinnin joku anturi, todennäköisimmin jo aiemmin mainittu "siili". Näyttääkö ulkolämpömittari oikeita lukemia?
          "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

          Comment

          • Valkman
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2006
            • 712
            • Helsinki

            #6
            Niin millä nimellä se "siili" oikeasti kulkee? ... vai näyttääkö se osa vain piikikkäältä?

            Comment

            • Moonshine
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2003
              • 1018
              • Järvenpää

              #7
              Originally posted by Valkman View Post
              Niin millä nimellä se "siili" oikeasti kulkee? ... vai näyttääkö se osa vain piikikkäältä?
              Puhaltimen siili = puhaltimen pääteaste = Final Stage Unit.

              Esimerkiksi omassa autossani kyseessä on tuolta osa 3: http://www.realoem.com/bmw/showparts...29&hg=64&fg=40
              "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

              Comment

              • Valkman
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2006
                • 712
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by Moonshine View Post
                Puhaltimen siili = puhaltimen pääteaste = Final Stage Unit.

                Esimerkiksi omassa autossani kyseessä on tuolta osa 3: http://www.realoem.com/bmw/showparts...29&hg=64&fg=40
                Tunnetaan joissain piireissä nimellä "vastuspakka" tai esivastus..kö?
                Last edited by Valkman; 25-11-2006, 10:44.

                Comment

                • Havis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 1839
                  • Kotona/Poissa

                  #9
                  Originally posted by Moonshine View Post
                  Tästä tuskin on kyse, kerta nostamalla lämpötilasäätöä homma korjaantuu (tietty hommahan varmistuu sillä, että kerrot onko koneen lämmöt normaalit). Eli eiköhän kyseessä ole ilmastoinnin joku anturi, todennäköisimmin jo aiemmin mainittu "siili". Näyttääkö ulkolämpömittari oikeita lukemia?
                  "Siili" ohjaa puhallusnopeutta, ei vaikuta puhalluslämpötilaan millään lailla. Eli siili kannattaa vaihtaa vain jos puhaltimen nopeus temppuilee tavalla tai toisella.
                  Last edited by Havis; 25-11-2006, 18:59.
                  "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                  E60 523iA -08

                  Comment

                  • MKLa
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2005
                    • 62

                    #10
                    Koneen lämmöt pysyy normaalina, puhallusnopeus ok eli vaihtelee miten milloinkin automaattisesti.

                    Auto lämpeää normaalisti mutta ongelma tulee esiin kun ajat pitempää matkaa eli yli 50 km jonka jälkeen pudottaa sisälle tulevan ilman mielestäni liian viileäksi.

                    Masiinahan haistelee sisäilman lämpötilaa jotenkin, mietin vaan voisko olla siinä sitten jotain hämärää.

                    Ulkolämpömittari toimii ihan normaalisti
                    Ex 525 dat -07
                    Ex 530 dat -99

                    Comment

                    • Moonshine
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2003
                      • 1018
                      • Järvenpää

                      #11
                      Originally posted by MKLa View Post
                      Masiinahan haistelee sisäilman lämpötilaa jotenkin, mietin vaan voisko olla siinä sitten jotain hämärää.
                      No ainakin siinä ilmastoinnin ohjauspanelissa on yksi anturi "ritilän" (näytön vasemmalla puolella) takana, johon ko. panelin sisällä pyörivän tuulettimen pitäisi kuljettaa ilmaa. Pyöriikö tuo pieni flekti?
                      "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

                      Comment

                      • Valkman
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2006
                        • 712
                        • Helsinki

                        #12
                        Originally posted by Moonshine View Post
                        No ainakin siinä ilmastoinnin ohjauspanelissa on yksi anturi "ritilän" (näytön vasemmalla puolella) takana, johon ko. panelin sisällä pyörivän tuulettimen pitäisi kuljettaa ilmaa. Pyöriikö tuo pieni flekti?
                        Ihan vaan tuosta pienestä flektistä... eli pitäiskö sen kuulla tai tuntea sormella imuna siinä vasemman ritilän kohdalla? Ja onko kaikissa malleissa aina ollut tuo flekti. Omaani en tahdo tuntea, mutta mielestäni ihan ok tuo automaattinen lämmitys toimii.. flektin tehtävä lienee tehdä systeemistä vain nopeammin reagoivan.

                        Comment

                        • Moonshine
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2003
                          • 1018
                          • Järvenpää

                          #13
                          Originally posted by Valkman View Post
                          Ihan vaan tuosta pienestä flektistä... eli pitäiskö sen kuulla tai tuntea sormella imuna siinä vasemman ritilän kohdalla? Ja onko kaikissa malleissa aina ollut tuo flekti. Omaani en tahdo tuntea, mutta mielestäni ihan ok tuo automaattinen lämmitys toimii.. flektin tehtävä lienee tehdä systeemistä vain nopeammin reagoivan.
                          Luulisin, että kun se on kunnossa, niin sitä ei kuule. Eikä se "imu" myöskään ole niin kova että sen sormella tuntisit. Tuon pyörinnän huomannee siitä että se ritilä ei ole pölyn peitossa, sekä jos työnnät ritilästä jonkun ohuen heinän tai vastaavan läpi ropeliin, niin huomaat pyöriikö se.
                          Ja jos se on täysin jumissa, niin äkkiseltään tuntuisi siltä että ei se systeemi kovinkaan hyvin voi toimia, koska elektroniikan lämmitessä ilmastointi kuvittelee ohjaamon lämpenevän, vaikka olisi kuinka kylmä.
                          "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

                          Comment

                          • Kentsu
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2004
                            • 1397
                            • Tuusula

                            #14
                            Originally posted by Moonshine View Post
                            Tuon pyörinnän huomannee siitä että se ritilä ei ole pölyn peitossa, sekä jos työnnät ritilästä jonkun ohuen heinän tai vastaavan läpi ropeliin, niin huomaat pyöriikö se.
                            Muuten joo mutta mun mielestä se ritilä pölyyntyy hiukan nimen omaan juuri silloin kun rupeli toimii ja imee ilman mukana myös pölyä :think
                            Olen kyllä samoilla linjoilla että tuon rupelin tsekkaus ensimäisenä.
                            Ex: 523iA '97, 520iA '89
                            /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                            Comment

                            • MKLa
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2005
                              • 62

                              #15
                              Jees, en ole tuota ropellia vielä tarkistellut, mutta tuntuisi järkeen käyvältä!!!

                              Pitää ihmetellä ja katsoa pyöriikö se vai ei:think

                              Kyllähän nämä pienet pyörivät härvelit sitä p...kaa sisäänsä keräilevät ja muistelen, että eräs tuttavani 9000 CD saabin vastaavanlaisen puhdisteli jollakin opilla...
                              Ex 525 dat -07
                              Ex 530 dat -99

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎