Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 530dA 2001 laatikko ei vaihda.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ananas
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2004
    • 273
    • Kouvola

    e39 530dA 2001 laatikko ei vaihda.

    Elikkä kyseessä kaverin auto: 2001 facelift e39 530dA M-Sport.

    Ja ongelma seuraavanlainen: kaasu pohjassa ajettaessa automaatti ei vaihda isommalle, oli käytössä sitten normi D-asento, sportti tai edes steptronic. Huollossa eivät osaa sanoa juuta, eikä jaata, ei näytä minkäänlaisia vikakoodeja ja öljytkin on tarkistettu.

    Puolella kaasulla ajettaessa loota vaihtaa normaalisti. mutta lämä tiskissä jää ikään kuin "jurraamaan rajottimelle". Eli liittyisikö vika jotenkin kickdowniin? Huollossa epäilivät laatikon sisäistä vikaa, mutta eivät edes käy arvailemaan, kun ei vastaavia tapauksia ole kuulemma ollut suomessa ollenkaan (kuulemma muuallekkin soitellut).

    Nyt ei muuta kun hämmästyneenä odottelemaan vastauksia, luulisi ettei nyt niin uniikki vika voi olla.
    Last edited by Ananas; 28-11-2006, 20:57. Reason: tiptronic -> steptronic :$
    sigpic
    nyt: 147
    ex: '85 e30 318i pullarieger, '69 Amazon, '88 e30 325i, '84 e21 315 pappa-optik, '85 e28 M535i, '77 Fiat 127, '89 e30 325i 4d M-Tech2, '97 e36 328i Touring M-Sport
  • Tuike
    Newbiemmer
    • Nov 2006
    • 7

    #2
    yks pieni mahdollisuus vialle?

    jos autossasi on DSC (ajovakaudenhallintajärjestelmä) ja alla yksikään erikokoinen rengas (esim.varapyörä) niin vastaavan tapauksen tiedän - eri merkkisessä autossa kylläkin...

    Comment

    • Tom1s
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2002
      • 669
      • .

      #3
      Myöskään kitkoista ei nuo ajovakaudenhallintajärjestemät tykkää lainkaan.
      F31 328i M-Sport

      Comment

      • Moonshine
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2003
        • 1018
        • Järvenpää

        #4
        Eri moottori ja laatikko, mutta sama vika: e39 528iA (-96). Tosin itselläni oireet helpottivat laatikon nollaamisen jälkeen, eikä moista ole sitten viime talven esiintynyt.
        "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

        Comment

        • hoge
          Bimmer Rookie
          • Oct 2003
          • 172
          • Helsinki

          #5
          Originally posted by Moonshine View Post
          Eri moottori ja laatikko, mutta sama vika: e39 528iA (-96). Tosin itselläni oireet helpottivat laatikon nollaamisen jälkeen, eikä moista ole sitten viime talven esiintynyt.
          Neljättä päivää steptronicin käskijänä ja aamulla ei sit vaihtanu enään d asennossa 2->3,3->4, ilman että rykäs itse vaihdetta eteenpäin. Käytin testerissä ja vikakoodeja ei ollut. Sama homma silti jatkuu. Onneks on vuoden käyttöturva kun isommasta liikkeestä osti joten katotaan mitä joutuvat tekemään. Ilmoittelen tänne kun jotain selviää kun muillakin tuntuis olevan samanlaisia oireita.
          Last edited by hoge; 25-01-2007, 21:13.

          Comment

          • hoge
            Bimmer Rookie
            • Oct 2003
            • 172
            • Helsinki

            #6
            No niin nyt on öljyt vaihdettu, ei kuulemma ollu edes pahan näköset. 80kmh kun kiihdyttää niin samaa oireilua on, eli ei vaihda 3->4 vaikka höllää kaasun kokonaan pois, n.puol kilsaa kun pitää kaasun pinnalla niin tiputtaa neloselle ja siitä vitoselle normaalisti. Muuten toimii helvetin hienosti. Voiskohan muistin nollaamisella päästä tuosta oireesta? Vikakoodeja ei ole ja ylimääräsiä valoja ei pala kojelaudassa.

            Laitetaan nyt jatkoa kun on luettu vikakoodit: Eli vikamuistista löytyi tietoa että 2->3 vaihto olis tökkiny, joku nopeus anturi sekoillu. Vikamuisti tyhjennetty ja nyt odotellaan kelejä että pääsee kokeilemaan, hyvin tuntui normi ajossa pelittävän.
            Ja sama ominaisuus jatkuu... En tiedä kuuluuko sitten tehdä noin, ei kyllä läheskään yhtä kauan pidä kierroksia enään ylhäällä ennenkuin vaihtaa isommalle.
            Last edited by hoge; 27-01-2007, 13:07.

            Comment

            • hoge
              Bimmer Rookie
              • Oct 2003
              • 172
              • Helsinki

              #7
              Ei hitto vieläkään tunnu ihan hyvältä. Mites muilla steptronicit käyttäytyy kun kiihdyttää 80kmh ns. normaalisti, pitääkö jonkin aikaa kolmosta päällä ennenkuin vaihtaa neloselle? Tuntuu omituiselta kun heti vaihda kun löysää kaasua.Vikakoodeista ei löytyny muuta tosiaan kuin joku "speed sensor failure" 2-3 vaihdolla. Kokemuksia nyt kaivataan. Ja autohan oli 97 e39 528ia.

              Comment

              • veku
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 6325
                • P-Pohjanmaa

                #8
                Originally posted by hoge View Post
                Ei hitto vieläkään tunnu ihan hyvältä. Mites muilla steptronicit käyttäytyy kun kiihdyttää 80kmh ns. normaalisti, pitääkö jonkin aikaa kolmosta päällä ennenkuin vaihtaa neloselle? Tuntuu omituiselta kun heti vaihda kun löysää kaasua.Vikakoodeista ei löytyny muuta tosiaan kuin joku "speed sensor failure" 2-3 vaihdolla. Kokemuksia nyt kaivataan. Ja autohan oli 97 e39 528ia.
                Kai se jonkin aikaa menee kolmosella ennen kun nelosen paiskaa sisään
                Mutta asiaan .
                Mulla oli viime talvena kanssa laatikon kanssa pieniä ongelmia,ei ollut tosin aivan vastaavia kuin sulla mutta vikakoodeissa löytyi kanssa speed sensorit.

                Noita on tunnistimia on muistaakseni kaksi kappaletta laatikossa ja mittavaat jotain nopuksia tai niiden eroja,jos rikki niin eivät saa tarvittavaa tietoa tms.
                Mulla vaihdettiin nuo speed sensorit 2kpl sekä öljyn määrä tarkistettiin ja vikakoodit nollattiin,sen jälkeen pelannut ok.
                F11 M550D
                E39 M5
                F26 3.0 Da M-Sport
                E61 535D M-Sport

                Comment

                • MakeJ
                  BTCF Member
                  • Jun 2005
                  • 324
                  • Hml

                  #9
                  Kyllä mulla steppi pitää vaihdetta silmässä pidempään kickdownin jälkeen kun höllää kaasua. Toimii mun mielestä loogisesti näin. Normaalisti vaihtaa kyllä isomppaa nätisti kun vähän höllää kaasua kovemmassa kiihdytyksessä.

                  Muuten laatikko on ainakin tähän menessä pelannut hyvin, mutta kerran motarilla jäi vitonen silmään Runttasin ohitus tilanteessa kickdownilla ja laatikko tuntui vaihtavan liian pienen vaihteen silmään ja kierrokset nousi punaiselle hetkeksi. Heti tämän jälkeen meni taas vitonen silmään ja ei vaihtanut tämän jälkeen pienemmälle ollenkaan. Ei edes manuaali asennossa. Tässä kohtaa vähän rupes jännittään, että nytkö se on paskana. No ajelin rauhassa vitosella kotio sen enempää testailematta kun auto vielä meni hyvin eteenpäin. Vähän oli nihkeää ajella hiljaa vitosella, mutta kyllä sillä eteenpäin pääsi hyvin. Kotipihassa sammutin auton ja käynnistin uudelleen niin vika hävisi eikä se ole uusiutunut sen jälkeen. Mitään varoitusvaloa tai vikakoodia tästä ei seurannut, mikä vähän kuulostaa ihmeelliseltä :think
                  E60 535dA LCI -07 M-sport
                  E39 530dAT -99 "M-sport"

                  Comment

                  • jasse
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2003
                    • 473
                    • Salo , Finland

                    #10
                    Originally posted by Tom1s View Post
                    Myöskään kitkoista ei nuo ajovakaudenhallintajärjestemät tykkää lainkaan.
                    Ja täähän on ihan täysin BS:ää.
                    Alla ollu viime ja tämän talven kitkat ilman häiriöitä.

                    Mulla oli steptronicissa aiemmin havaittavissa pikkasen raakaa vaihtamista alas ja ylös ja ajoittain ajotyylistä riippuen "hidasta" vaihtamista ylöspäin, laatikko softattiin ja huoltomies ajoi opetusajon laatikolle ja toimi sen jälkeen kuin pakasta vedettynä.


                    edit: tosin 320da:sta kyse.

                    Comment

                    • 5er
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2005
                      • 208
                      • Savo

                      #11
                      Kuuluuko steptronicin toimintaperiaatteeseen se että kun painaa kunnolla kaasua (ei kickdown) laatikko vaihtaa pienemälle?
                      Lisäksi tuntuu vaihtavan turhan usein pienemmälle ylämäessä, joskus laittaa jopa kolmosta pesään..
                      ex E60 530iA -07 M-Sport
                      ex E39 528iA -99

                      Comment

                      • Tenox
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2006
                        • 1732

                        #12
                        Stepistä en tiedä, mutta kyllähän ainakin tavalliset automaatit toimivat näin:

                        Ajat 100km/h maantiellä, toimintamallit

                        1) Painat vähän kaasua = laatikko pitää isoimman pykälän.
                        2) Painat kaasua reilummin, muttet KD:lle asti = laatikko vaihtaa yleensä yhden, joskus kaksikin pykälää alaspäin.
                        3) Painat kaasun pohjaan (KD) = laatikko vaihtaa pienimmän mahdollisen järkevän vaihteen silmään.

                        Noin ainakin oma 540ia pelittää ja juuri tuollaisena sen haluan pysyvänkin. Juuri tuo ominaisuus, että ei aina tarvitse esim. ohittaessa painaa KD:lle asti on minusta mukava. Lisäksi jos kesken ohituksen näyttää, että tarvitaan lisää jerkkua, ei muuta kuin pedaali pohjaan ja taas löytyy pienempää. Edellinen auto (M-B 300CE) ei oikein tykännyt vaihtaa alaspäin muuten kuin KD:n kautta. Ei hyvä.

                        EDIT: Ylämäessä tuo oma ei vaihda kyllä pienempää ellen sitten anna kaasua itse samalla.
                        Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                        Comment

                        • veku
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 6325
                          • P-Pohjanmaa

                          #13
                          Mulla vaihtaa ylämäessä pienemmälle,tosin vauhtia pitää olla 85 km\h taulussa jyrkäss ylämäessa vakkari päällä.
                          F11 M550D
                          E39 M5
                          F26 3.0 Da M-Sport
                          E61 535D M-Sport

                          Comment

                          • Tenox
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2006
                            • 1732

                            #14
                            Vakkarin kanssa onkin eri asia nuo ylämäet, kun pyrkii pitämään vauhdin väkisin. Auto kun auto vakkarilla ja automaatilla kaiketi tekee noin.
                            Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                            Comment

                            • hoge
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2003
                              • 172
                              • Helsinki

                              #15
                              Originally posted by MakeJ View Post
                              Kyllä mulla steppi pitää vaihdetta silmässä pidempään kickdownin jälkeen kun höllää kaasua. Toimii mun mielestä loogisesti näin. Normaalisti vaihtaa kyllä isomppaa nätisti kun vähän höllää kaasua kovemmassa kiihdytyksessä.
                              Toimis munkin logiikan mukaan kyllä, mutta silloin kun kiihdytetään puolella kaasulla ja ei vaihda isompaa ja kierrokset vaan huutaa niin silloin ei kaikki oo kotona, eikä auta vaikka kuinka pumppaa kaasua taikka painaa jarrua.No enivei liike lupas hoitaa kaiken kuntoon ja vievät sen laakkoselle. Toivottavasti tulis nyt kuntoon, hyvää palvelua ja kaikkea, ei siinä mitään, mut toi kia sijaisautona muistuttaa vaan liiankin hyvin miksi tässä on bemarilla ajeltu enemmänkin...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎