E39 523iA huoltohommista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ejla
    Bimmer Rookie
    • Aug 2006
    • 29

    E39 523iA huoltohommista

    Olen ajellut nyt 4 kuukautta tuolla kaunottarella ja 10.000 km on tullut lisää mittariin (pian 190 000 km). Ostaessa tarkistin öljyt - ja näyttivät uudelta. Huoltoväli mittarissa oli täydet tolpat ja nyt on yksi pykälä jäljellä. Ilmeisesti öljyäkin on vielä, koska ei herjaa mitään... (ei ole tullut katsottua tikkua)
    - Kysymys: Millä välillä nuo huoltoväli tolpat vähenevät? Tuleeko vielä joku merkkivalo tai sellaista infoa kun öljynvaihto aika on käsillä.
    Autossa ei ole ajotietokonetta!
    - Mistä löytyy automaatti laatikon öljytikku!?
    - Kuinka suuri on moottorin öljytilavuus?
    - moottoriöljyn vaihtoväli suositus?
    - Öljysuositus? (synteettinen?)

    Kannattaako yleensä tehdä itse homma, vai veisikö huoltoon?
  • Ileee
    BTCF Member
    • Oct 2005
    • 1025
    • Espoo

    #2
    En osaa muihin oikein vastata., Mutta automaattilaatikon öljyt ainakin stepeissä on ikiöljyt ja kuulemien mukaan niitä ei kannata edes vaihtaa. Kaikenlaista oiretta on sen jälkeen ilmeisesti esiintyny..:think
    __________
    E92 BMW 335i M-Sport -12

    "Toiset tykkää aliohjaavasta, toiset yliohjaavasta. Itse pidän minun ohjaamasta." -Mika Häkkinen

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #3
      Ei löydy laatikkoon mittatikkua, oli steppi tai vanhempi tavallinen.

      Comment

      • Petri.Kekkonen
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 7468
        • Oulu

        #4
        Originally posted by ejla View Post
        - Kuinka suuri on moottorin öljytilavuus?
        6,5l.

        Originally posted by ejla View Post
        - moottoriöljyn vaihtoväli suositus?
        Eikös se huoltovälimittari ole juuri sitä varten?

        Originally posted by ejla View Post
        - Öljysuositus? (synteettinen?)
        Itse ajattelin pitäytyä BMW:n LongLife-speksit täyttävissä niin ei tartte jossitella. Eli Castrol Edge Sport 0W-40 meni viimeksi koneeseen.

        Originally posted by ejla View Post
        Kannattaako yleensä tehdä itse homma, vai veisikö huoltoon?
        Tuli noin saman hintaiseksi teettää vaihto kuin ostaa yo. öljyt kaupasta.
        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
        E39 523i M Sport '00, Titansilber

        Comment

        • ejla
          Bimmer Rookie
          • Aug 2006
          • 29

          #5
          Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
          6,5l.
          Eikös se huoltovälimittari ole juuri sitä varten?
          Miten tuo huoltoväli mittari toimii?
          Onko alussa 5 tolppaa ja ne vähenevät sitten jotain 4000km välein?
          Mitä tapahtuu, kun viimeinen tolppa sammuu?

          Comment

          • ile01
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2004
            • 191
            • Helsinki

            #6
            auto on loppuun ajettu ja vaihto kunnossa......mutta joss autoa käuttää esim huollossa jossa on tarvittavat kaapelit/laitteet saa huoltoväli mittarin tarvittaessa nollattua
            vhl:llän vemppa team

            Comment

            • ejla
              Bimmer Rookie
              • Aug 2006
              • 29

              #7
              Originally posted by ile01 View Post
              auto on loppuun ajettu ja vaihto kunnossa......mutta joss autoa käuttää esim huollossa jossa on tarvittavat kaapelit/laitteet saa huoltoväli mittarin tarvittaessa nollattua
              Ilmeisesti on vaikeuksia ymmärtää kysymystä...
              Meinaan, että muistaakseni E28:ssa tolpat senkun lisääntyivät kun kilometrejä kertyi. Siinähän (E28) sai myös huoltovälimittarin nollattua kun käytti patteria pois (se mittariston piirikortilla oleva). Tässä (E39) näyttää vain tolpat vähenevän.
              Siis, tolpat ovat näkösällä vain hetken kun virrat laittaa päälle.

              Comment

              • Moonshine
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2003
                • 1018
                • Järvenpää

                #8
                Originally posted by ejla View Post
                Ilmeisesti on vaikeuksia ymmärtää kysymystä...
                Meinaan, että muistaakseni E28:ssa tolpat senkun lisääntyivät kun kilometrejä kertyi. Siinähän (E28) sai myös huoltovälimittarin nollattua kun käytti patteria pois (se mittariston piirikortilla oleva). Tässä (E39) näyttää vain tolpat vähenevän.
                Siis, tolpat ovat näkösällä vain hetken kun virrat laittaa päälle.
                En ole e28:lla ajellut, mutta luulen että kaikissa bemuissa nuo tolpat vähenevät. Huoltoväli ei määräydy pelkästään kilometrien perusteella, vaan enemmänkin käytön perusteella (olisikohan ollut, ainakin joskus, poltetun gason määrän perusteella). Siis, ne vihreät tolpat sammuvat yksi kerrallaan, käytön mukaan, ja lopulta esiin tulee keltainen tolppa, jossa vaiheessa huoltoväli-ilmaisimeen ilmestyy teksi "Oil Service" (tjsp). Muistaakseni tuon jälkeen syttyy vielä punainenkin tolppa, ellet vaihda(ta) öljyjä ja nollaa huoltoväli-ilmaisinta. Ja nollaus ei onnistu millään patterin irroituksella, vaan vaatii nollauslaitteen (uudemmissa e39:ssä taitaa onnistua mittaristosta käsin). En tiedä onnistuisiko tuon kanssa myös vanhemmista malleista tuttu "hyppylankanollaus" huoltoliittimen kautta.
                Mutta, helpoimmalla pääset kun viet sen liikkeeseen öljynvaihtoon. Itse vaihtamalla saatava säästö on kyllä niin minimaalinen, että siihen ei talous kaadu.
                "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

                Comment

                • sirkus
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2004
                  • 2194
                  • kaustinen

                  #9
                  Viisi vihreää palaa kun valo on juuri nollattu ja sammuvat yksikerrallaan n.2000-2500km välein. Kun vika vihreä sammuu syttyy keltainen joka meinaa että huolto olis ajankohtainen ja jos edelleen jatkaa ajelua eikä nollaa näyttöä syttyy punainen joka kertoo et huolto on mennyt pitkäksi. Näin taitaa toimia kaikissa bemareissa. Valot saa nollattua johdon pätkällä konetilassa olevasta pistokkeesta.
                  Chrysler 300c crd touring 2010
                  Daily driver
                  Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
                  Man cave on wheels
                  Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
                  Built not bought
                  V8, only juice&milk come in 2 litres

                  Kawasaki zzr1100 fighter


                  Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

                  Comment

                  • Valkman
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2006
                    • 712
                    • Helsinki

                    #10
                    Toivottavasti tuo 2000-2500 pitää paikkansa... Sain ajella E39:llä lähes 6000 km (huoltokirjan huoltokilometrien mukaan) ennenkuin ensimmäinen sammu. Pitäiskö tässä huolestua tuosta viimeisen huoltoajankohdan paikkaansapitävyydestä? Vai ehtiskö noin paljon kilsoja tulla, jos ajelee paljon maantietä ja pitkiä matkoja?

                    EDIT: siis itse olen ajannut tuosta 6000 km vajaat pari tonttua.
                    Last edited by Valkman; 01-12-2006, 12:07.

                    Comment

                    • Petri.Kekkonen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2006
                      • 7468
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by sirkus View Post
                      Viisi vihreää palaa kun valo on juuri nollattu ja sammuvat yksikerrallaan n.2000-2500km välein.
                      Tuo tekee vain 10000-12000 km kun E39:ssä pitäisi olla luokkaa 20000-25000km....?
                      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                      E39 523i M Sport '00, Titansilber

                      Comment

                      • jartsa02
                        BTCF Member
                        • Jun 2003
                        • 1131
                        • Helsinki

                        #12
                        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                        Tuo tekee vain 10000-12000 km kun E39:ssä pitäisi olla luokkaa 20000-25000km....?
                        Ennen 9/98 autoissa väli on about 15000 km elikkä n.3000 km välein pitäs valojen sammua suunnilleen (riippu tietysti minkälaista ajoa) ja sitten 9/98 jälkeisissä toi huoltoväli on about 25000 km.
                        BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

                        Comment

                        • _Dexi
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2006
                          • 769
                          • Vihti

                          #13
                          Tosin, mulla on '98 E39 540 ja tuota 98 ns. alkuvuoden mallia, ja siinä huoltohistoria sekä Italiassa että Suomessa on mennyt niin että öljynvaihdot aika tarkkaan 30 000km välein.

                          Tosin tuo on jollain pisnisherralla ollut italiassa ja Suomessa jonkun paperifirman sikariportaalla eli josko olis herrat ajelleet niin rauhassa sitten että on huoltoväli ollut pitkä...yeh right....

                          Ja nyt kun tuota huoltovälimittaria katsoi kun auton ostin niin aika tuohon haarukkaan se menisi 25-30tkm, tosin nyt oon 8000km ajanut ja siitä palaa 3 keskimmäistä valoa eli tainnu talvipakkanen sammuttaa pari lediä ruudusta pysyvästi tms. :think
                          **********
                          & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


                          (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
                          (ex. E90 320Si M-Tech '07)
                          (ex. E60 530Da '04)
                          (ex. E39 M5 Facelift '99)
                          (ex. E39 540i '98)
                          *

                          Comment

                          • _Dexi
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2006
                            • 769
                            • Vihti

                            #14
                            Paitsi, että nyt kun tarkkailin enempi niin siinähän kai kuuluukin palaa oletuksena öljynvaihdon jälkeen vasemmalta lukien 5 ekaa lediä?

                            Ja sitten vasta myöhemmin syttyy ne kaksi oikeanpuolimmaista jos se väli kuluu loppuun. :think

                            Aika nopeasti on sitten yhtäkkiä mennyt, 152tkm kohdalla oli viime ö-vaihto, nyt 159tkm ja 2 lediä jo sammunut. Kun huoltohistoriassa vaihdot aina ennen olleet 30tkm.
                            **********
                            & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


                            (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
                            (ex. E90 320Si M-Tech '07)
                            (ex. E60 530Da '04)
                            (ex. E39 M5 Facelift '99)
                            (ex. E39 540i '98)
                            *

                            Comment

                            • nullzwei
                              BTCF Member
                              • Oct 2002
                              • 11056
                              • ?

                              #15
                              Huoltoväli-ilmaisin on siitä ihme kapistus, että se osaa laskea myös ajamiseen käytettyjä tunteja, ei pelkästään kilometrejä. Eli junnaaminen kaupunkiliikenteessä on "kuluttavampaa" kuin tasainen 80 km/h maantiellä. Samoin taitaa olla käynnistyksien osalta. Eli mitä katkonaisempaa, junnaavampaa "tyhjäkäynti"ajoa, sitä nopeammin seuraava "huolto" on ajankohtainen. Onhan tuon huoltoväli-ilmaisimen toimintaperiaate täälläkin joskus selvitetty. Netistä en jaksanut kaivaa.
                              Last edited by nullzwei; 02-12-2006, 23:38.

                              Comment

                              Working...
                              X