Öljykokemuksia puolin ja toisin (Redline & E39)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • _Dexi
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2006
    • 769
    • Vihti

    Öljykokemuksia puolin ja toisin (Redline & E39)

    BMW ohjekirjahan sanoo että lootan ja perän öljyt on ikuiset ja niitä ei tule vaihtaa... voisi todeta kyllä tähän väliin että paskanmarjat, vai ajeleekos ne saksassa niillä 100tkm ja heittää auton purkaamoon?

    Vaihtelin nimittäin Redline MTL öljyt lootaan 159tkm ajettuun 540i E39 bemuun, ja perään samalla vastaavat 75W90 peräöljyt.

    Ongelmana oli, että etenkin kylmällä ilmalla toi loota takkusi ihan tosissaan että vaihdetta sai hakea hetken aikaa ekojen kilometrien aikana, ja lämpimänäkin tuntu aika "ronskilta" eli vaihteet oli vähän kankeat vetää päälle. Oletin että kytkimessä olis jotain vialla ettei irrota ja olin jo varautunu sitä vaihtamaan.

    Öljynvaihdon jälkeen heti koelenkille ja voi jösses Joka vaihde menee päälle ihan heittämällä, niinkun vaihdekepin päässä ei olis mitään kiinni Ja lootasta ei kuulu mitään ääntä.


    Ihmetyttää että miksi ne sitten bemarilla laittelee tollasia kylttejä sinne että öljyjä ei tule vaihtaa, kun ne ei oikeasti kerran toimi EDES tuon vertaa vaikka auto on "vasta" 160tkm ajettu...? :think


    Seuraavaks kävi mielessä heittää Redline 5W40 Extreme moottoriin, onko porukalla mitään kokemusta tossa 540 motissa?

    Koneessa häiritsee että pitää tyhjäkäynnillä semmosta vaimeeta sivuääntä alakerrasta (kai) josta tulee mieleen vähän iso diisseli, kun nostaa kierroksia ja antaa laskea niin siinä vaiheessa "hekottelee" vaimeesti jostain konehuoneesta - vaikea ääni kuvailla... Kun koneen sammuttaa niin kuuluu semmonen raksahdus tai roklahdus miten sen kuvailis. Niin tuumasin josko nuo lähtis kun vaihtais yber-öljyt sisään? :think Ellei oo ison kasin ominaisuus tuollanen ääni sitten...
    **********
    & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


    (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
    (ex. E90 320Si M-Tech '07)
    (ex. E60 530Da '04)
    (ex. E39 M5 Facelift '99)
    (ex. E39 540i '98)
    *
  • Valkman
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2006
    • 712
    • Helsinki

    #2
    Kokeileppa sammuttaa kytkin pohjassa moottorisi. Meinaan taitaa kaverin vessasta mennä vauhtipyörä vaihtoon jossain vaiheessa, koska pitää pienen pientä kolinaa tyhjäkäynnillä ja kun sammuttaa. Tuo kytkimen kun pitää pohjassa, ja jos ei ääntä kuulu, niin tietääkseni on sitten vauhtipyörä, joka joutaa vaihtoon. Eri asia sitten, että saattaa se kestää tuosta vielä toiset 150 tkm. Eli voidaanko tätä kaksoismassavauhtipyörää sitten sanoa manuaalilaatikoiden tyyppivikoiksi E39:ssä? :think

    Itsellä menee öljyt myös vaihtoon jossain vaiheessa. On hiukan jäykähkö tuo hämmennin kylmällä.

    Edit: oma 528 ajettu 151 tkm.
    Last edited by Valkman; 08-09-2007, 07:19.

    Comment

    • Stone
      BTCF Member
      • Jan 2005
      • 4074
      • Helsinki

      #3
      Mullakin kuului hyvin vaimeaa naputusta alakerrasta. Vaihdatin öljyt ja laitettiin castrolin gtx:t niin tuo ääni loppui. Mobil1 oli edelliset ja niillä siis pientä naputusta oli havaittavissa. Molemmat taisi olla 5W40 ominaisuuksiltaan. Mene ja tiedä johtuiko vain siitä, että öljyt olivat jo yli 10tkm ajettu vai sitten tuosta merkistä.
      E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
      VW Pornstarter (työjuhta)
      Dodge RAM Cummins (venejuhta)
      Finnmaster T8







      Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

      Comment

      • _Dexi
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2006
        • 769
        • Vihti

        #4
        Kappas, hyvä tietää moinen.

        Pitää kokeilla tuota, ainakin kokeilin kuunnella mottia kytkin pohjassa tuossa pihassa kun se kävi, niin tuota pientä rallatusta se pitää, kuuluu kun kumartuu vähän siitä kuskin paikalta ja kuuntelee sieltä helman alta.

        Ääni tuo mulle mieleen ison dieselkoneen perinteisen äänen mutta kun kyseessä ei oo diesel niin mieleen hiipii mielikuva jostain kulahtaneesta laakerista tai vastaavasta.

        Tosin aika erikoista kai olis 160tkm ajetussa 4.4L V8:issa jos ois moisia vikoja, kun koneen ainakin kuvittelis tässä kokoluokassa kestävän +300tkm ilman murheita...? :think


        Ääntä ei huomioi ellei siihen kiinnitä huomiota, mutta olis se kiva tietää jos tuo on ihan ominaista eikä mikään "sivuääni", kun en muista pitikö se tuollasta kun ostin auton
        **********
        & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


        (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
        (ex. E90 320Si M-Tech '07)
        (ex. E60 530Da '04)
        (ex. E39 M5 Facelift '99)
        (ex. E39 540i '98)
        *

        Comment

        • Valkman
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2006
          • 712
          • Helsinki

          #5
          Joo, no itsekkään en huomannut yhtään mitään ostohetkellä, kun oli niiiin suuri ero käynnissä vanhaan verrattuna .. nyt tosin osais kuunnella paremmin.

          Kaverin autosta kyllä kolina hiljenee, kun painaa kytkimen pohjaan koneen käydessä, joten vika ei 'välttämättä' siellä sinun tapauksessa olekkaan. Kannattaa kokeilla Stonen mainitsemaa vihjettä. Mobilit tuntuu omassanikin koneessa pitävän hiukan enemmän mekkalaa, mutta ovatkin huomattavasti notkeammat kuin ostohetkellä olleet 10W60 Castrolit. Tiiä sitten vaikuttaako niin paljon käyntiääneen. Mielestäni kulahtaneet öljyt vaikuttaa enemmän.
          Last edited by Valkman; 08-09-2007, 07:20.

          Comment

          • _Dexi
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2006
            • 769
            • Vihti

            #6
            Originally posted by Stone View Post
            Mullakin kuului hyvin vaimeaa naputusta alakerrasta. Vaihdatin öljyt ja laitettiin castrolin gtx:t niin tuo ääni loppui.
            Itsellä ollut aina moinen kuva esim. ex-nissaneista joilla ajellut, että mobililla sivuääniä on herkemmin Nämähän on hyvin pitkälti henkimaailman asioita varmasti mutta Castrolista tulee itselle parempi mieli

            Koneessa on nytkin Castrolin öljyt mutta huoltokirja ei kerro mitkä, Metro-Autossa vaihdatettu...

            Täytynee käydä vaihdattamassa siihen varmuudeksi GTX Magnatecit sisään tai nuo Redline Extremet, niin kattoo poistuuko sivuääni sitten. Vaikka edellisillä onkin ajettu vasta kohta 8000km
            **********
            & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


            (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
            (ex. E90 320Si M-Tech '07)
            (ex. E60 530Da '04)
            (ex. E39 M5 Facelift '99)
            (ex. E39 540i '98)
            *

            Comment

            • _Dexi
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2006
              • 769
              • Vihti

              #7
              Originally posted by Valkman View Post
              Omasta kyllä kolina hiljenee, kun painaa kytkimen pohjaan koneen käydessä, joten vika ei 'välttämättä' siellä sinun tapauksessa olekkaan.
              Juu, kytkimen painelu ei vaikuta tosiaan ja ääni ei oo niinkään mitään selkeää kolinaa tai naputusta, sellasta vaimeeta mekaanista "rolinaa" tms. pikemminkin, semmosta louskutusta mitä ne isot kiisselit pitää niinku aiemmin kuvailin

              Ja tuon kuulee vain tyhjäkäynnillä, ja jos antaa koneelle jengaa niin siinä vaiheessa kun kierrokset laskee takaisin tyhjäkäynnille.

              Toivotaan ettei mitään traagista ole niin jospa seuraava öljynvaihto tois muutoksen tuohon.
              **********
              & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


              (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
              (ex. E90 320Si M-Tech '07)
              (ex. E60 530Da '04)
              (ex. E39 M5 Facelift '99)
              (ex. E39 540i '98)
              *

              Comment

              • -PT-
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2006
                • 580
                • Rovaniemi

                #8
                Mulla on samanlaista ongelmaa ollu vaihdelaatikon kanssa. Kun pikku vaihteilla pykältelee niin vaihteet mennee tahmeasti silmään. Pitänee itekki kokeilla noita Redlinen vaihteisto öljyjä. Tuo Redlinen MTL on vissiin käypänen manuaali lootaan?
                Peugeot 407 HDi 136 -04
                Ex: E46 320i -00
                Ex: Nissan Primera 2.0 eGT -93

                Comment

                • jakkeri530d
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2004
                  • 231
                  • Oulu

                  #9
                  [QUOTE=_Dexi;786973]Juu, kytkimen painelu ei vaikuta tosiaan ja ääni ei oo niinkään mitään selkeää kolinaa tai naputusta, sellasta vaimeeta mekaanista "rolinaa" tms. pikemminkin, semmosta louskutusta mitä ne isot kiisselit pitää niinku aiemmin kuvailin

                  Ja tuon kuulee vain tyhjäkäynnillä, ja jos antaa koneelle jengaa niin siinä vaiheessa kun kierrokset laskee takaisin tyhjäkäynnille.

                  Mulla pitää myös 540ia samanlaista vaimeaa rolinaa tyhjäkäynnillä, jostain alakerrasta tuo kuuluu. Entinen 530d äänsi juuri samalla tavalla. Mistälie kuuluu...
                  Ex. Bmw 520iA Touring -01/02
                  Ex. Ford Mondeo 1.8 Trend -02
                  Ex. MB C 200cdi farkku -03
                  Ex. Bmw 540iA T -98/99
                  Ex. Audi a6 2.8 quattro -98
                  Ex. Bmw 530dA -99 (r.i.p)

                  Comment

                  • goldenm
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2005
                    • 544

                    #10
                    Tuo Redlinen laatikkoöljy on kyllä hintansa väärtti!
                    Vaihteensiirto kevenee kummasti..
                    Kun on korviaan myöden kusessa niin silloin on parasta pitää suu kiinni..

                    Comment

                    • _Dexi
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2006
                      • 769
                      • Vihti

                      #11
                      Originally posted by -PT- View Post
                      Mulla on samanlaista ongelmaa ollu vaihdelaatikon kanssa. Kun pikku vaihteilla pykältelee niin vaihteet mennee tahmeasti silmään. Pitänee itekki kokeilla noita Redlinen vaihteisto öljyjä. Tuo Redlinen MTL on vissiin käypänen manuaali lootaan?
                      Juu, Redline suosittaa kaikkiin bemareihin MTL öljyn lootaan ja 75W90 peräöljy perään useimpiin, mutta tos poikkeuksia sitten malleittain tottakai, esim. M3 ja Z mallit nielee 80W140 raskaan kaluston peräöljyä...

                      Nyt kun eilen omallani ajelin pitemmän matkaa (vissiin öljyt lähti pyörimään joka koloseen lootassa) niin muuttu koko ajan paremmaksi, on kyllä tosi sulava nyt vaihtaa.

                      Tuo vaihtaja tekis mieli viel uusia, 160tkm ajetussa on tossa vaihdekepissä sellasta pientä klappia luonnollisesti joka ärsyttää. Minkähänlainen systeemi mahtaa olla bemarissa...
                      **********
                      & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


                      (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
                      (ex. E90 320Si M-Tech '07)
                      (ex. E60 530Da '04)
                      (ex. E39 M5 Facelift '99)
                      (ex. E39 540i '98)
                      *

                      Comment

                      Working...
                      X