Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 530d tärinä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • miguel123
    Bimmer Rookie
    • Jul 2006
    • 64

    e39 530d tärinä

    olisko kellään tietoa mikä voisi olla kun 530da:ssä 800-1000 kieroksella auto tekee semmosta ihan pientä inhottavaa täristystä ajossa ja paikallaan. olen kattonut että pakoputki ei otais kiinni minnekkään! voisiko mootorin kumit olla kulahtaneet? vai mikä sen tekis?
  • Tontsa80
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2009
    • 271
    • pori

    #2
    niinpä..

    Originally posted by miguel123 View Post
    olisko kellään tietoa mikä voisi olla kun 530da:ssä 800-1000 kieroksella auto tekee semmosta ihan pientä inhottavaa täristystä ajossa ja paikallaan. olen kattonut että pakoputki ei otais kiinni minnekkään! voisiko mootorin kumit olla kulahtaneet? vai mikä sen tekis?
    Sama vika rahikaisella.. suuttimet luettu..ok kaikki vaimenninkumit vaihdettu.. pakoputkenkumit vaihdettu ja kiinnikkeet tsekattu.. ihmeellinen pikkutäristys ja humina senkun jatkuu.. onko kellään enää enää mitään vinkkiä tähän probleemaan.. alkaa olee jo itel kostit hukassa:think
    Vikakoodien lukua porin suunnalla

    Comment

    • schwarze
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2004
      • 2016
      • Kangasala

      #3
      Oletko viskokytkimen tarkastanut? Siitä jos on laakeri rikki tai puuttuu peräti siipiä, on humina ja tärinä taattu. Toki hakuammuntaahan tämä näin etänä on
      Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
      Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

      Comment

      • surface
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2008
        • 257

        #4
        Voisko olla kulahtanut kaksoismassavauhtipyörä. Se ainakin aiheuttaa tärinöitä/kolinaa alhaisilla kierroksilla.
        E46 -03 330d * 160 kw * 500 Nm

        Comment

        • Tontsa80
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2009
          • 271
          • pori

          #5
          jaha

          Originally posted by schwarze View Post
          Oletko viskokytkimen tarkastanut? Siitä jos on laakeri rikki tai puuttuu peräti siipiä, on humina ja tärinä taattu. Toki hakuammuntaahan tämä näin etänä on
          Kaikki vinkit on tervetulleita visko pyörii kelvästi ainakin kun auto ei käy.. eikä äännä:think hiukan se heittää silmällä kun sitä pyörittää, tosin muoviosa ja niin iso niintuskin ihan suora on uutenakaan.. pitää varmaan ottaa pois hetkeks ja kokeilla niin..

          Oma auto on siis 01´ 530dA eli siinä tuskin on tota kaksoismassa systeemiä?

          Väkisinkin tulee mieleen et oisko noista läppien poistosta ollu jotain haittaa noille 800-1000rpm kohille... auto kun ei ostaessa moista pitäny ja läpät heitin melkein heti mereen kun olin sen ostanut..

          Kaikki sähköliittimet olen käynyt läpi myös..

          Apua
          Vikakoodien lukua porin suunnalla

          Comment

          • Tontsa80
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2009
            • 271
            • pori

            #6
            unohtui sanoa että,

            samalla kun suuttimia luetutin merkkiliikkeessä (ei ollu itellä impaa vielä) kysyin äänestä.. auto koeajettiin.. ja yllätys yllätys selitys oli että ei ole ikinä tällästä vikaa ollu kellään eikä mitään käsitystä mikä voisi olla.. jippii merkkihuollolle

            Tuo autosi merkkihuoltoon, me tunnemme autosi
            Vikakoodien lukua porin suunnalla

            Comment

            • JuhaK
              BTCF Member
              • Jun 2004
              • 221
              • Etelä-Suomi

              #7
              mullakin on omassa 525da 2003 ja isäni autossa 530da 2001 samaa tärinä ongelmaa juurikin tuossa tyhjäkäynnin tietämillä... molemmista on myös läpät poistettu...
              850--voimaa kuin Veturissa

              Comment

              • Tontsa80
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2009
                • 271
                • pori

                #8
                niinpä..

                Originally posted by JuhaK View Post
                mullakin on omassa 525da 2003 ja isäni autossa 530da 2001 samaa tärinä ongelmaa juurikin tuossa tyhjäkäynnin tietämillä... molemmista on myös läpät poistettu...
                Täytyy sanoa että epäilys on kova että ongelma saattaa löytyä juuri tuolta.. ei niitä varmaan ihanturhaan sinne oo laitettu.. pistää miettimään et laittasko uuden imusarjan ja ajelis sitte sellasen pommin kanssa:think ei tota juminaa/tärinää kestä kukaan
                Vikakoodien lukua porin suunnalla

                Comment

                • Arnolds
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2005
                  • 3310
                  • Kajjjaani

                  #9
                  Oireet viittaa suutinvikaan tai suuttimien johtosarjaan. :think

                  Läppien poiston ei pitäisi aiheuttaa tuota tärinää, ellei ole kämmätty jotain muuta.

                  Eli livedata suuttimien korjausarvoista HEP HEP

                  Tarkastaa muuten samalla moottorin tukikumit, jos ne lopussa niin tärisee entistä paremmin.
                  Last edited by Arnolds; 16-03-2010, 12:14.
                  F26 xDrive20d TwinPower

                  EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                  Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                  Comment

                  • tabasco
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2007
                    • 851
                    • fin

                    #10
                    Originally posted by surface View Post
                    Voisko olla kulahtanut kaksoismassavauhtipyörä. Se ainakin aiheuttaa tärinöitä/kolinaa alhaisilla kierroksilla.
                    Mutta ei pitäisi täristää paikoillaan, koska kaksoismassasta johtuva tärinä tulee siitä kun vauhtipyörän jouset pohjaa. Ja pohjatakseen vauhtipyörää pitäisi kuormittaa (veto päällä).

                    Comment

                    • Clavurion
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2005
                      • 9159
                      • Oulu

                      #11
                      Läppien poistolla ei tosiaan voi olla mitään tekemistä itse oireen kanssa, ellei jotain ole mennyt pieleen.

                      Jos mitään muuta ei löydy, niin moottorin tukikumeilta kannattaa myös tarkistaa, että niille tulee alipaine tyhjäkäynnillä (alipaineella kumit löysätään tärinöiden vaimentamiseksi).
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • Tontsa80
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2009
                        • 271
                        • pori

                        #12
                        Originally posted by 540iAV8 View Post
                        Oireet viittaa suutinvikaan tai suuttimien johtosarjaan. :think

                        Läppien poiston ei pitäisi aiheuttaa tuota tärinää, ellei ole kämmätty jotain muuta.

                        Eli livedata suuttimien korjausarvoista HEP HEP

                        Tarkastaa muuten samalla moottorin tukikumit, jos ne lopussa niin tärisee entistä paremmin.
                        Livedataa luettu monta kertaa, ja 1 oli korjausarvo parissa pytyissä.. muut melkeen ei mitään korjausta.. johtosarjaa ja liittimiä puhdisteltu/hypistelty.. ei muutosta.. yhtään.. moottorikumit on juuri vaihdettu+paljon muita kumeja.. ei apua ongelmaan, tai edes lievitystä
                        Vikakoodien lukua porin suunnalla

                        Comment

                        • Tontsa80
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2009
                          • 271
                          • pori

                          #13
                          joo

                          Originally posted by Clavurion View Post
                          Läppien poistolla ei tosiaan voi olla mitään tekemistä itse oireen kanssa, ellei jotain ole mennyt pieleen.

                          Jos mitään muuta ei löydy, niin moottorin tukikumeilta kannattaa myös tarkistaa, että niille tulee alipaine tyhjäkäynnillä (alipaineella kumit löysätään tärinöiden vaimentamiseksi).
                          Tosiaan imu tuntuu letkussa normaalisti tyhjäkäynnillä.
                          Vikakoodien lukua porin suunnalla

                          Comment

                          • Clavurion
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2005
                            • 9159
                            • Oulu

                            #14
                            Kokeile vielä testimielessä irrottaa apulaitehihnat (ja visko). Josko kampiakselin hihnapyörän (värinänvaimennin) vulkanointi olisi kulahtanut. Älä sitten kovin pitkään testaile ilman hihnoja.
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • Tontsa80
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2009
                              • 271
                              • pori

                              #15
                              ok

                              Originally posted by Clavurion View Post
                              Kokeile vielä testimielessä irrottaa apulaitehihnat (ja visko). Josko kampiakselin hihnapyörän (värinänvaimennin) vulkanointi olisi kulahtanut. Älä sitten kovin pitkään testaile ilman hihnoja.
                              pitää kokeilla, eikös se viskon pultti nyt irtoo niinpäin et edestä ku alan vääntämään niin väännän vasemmalle, eli ruotsalaiset kierteet

                              juu pidän lenkin lyhyenä, tai eipä sillä ees tarvi ajaa.. kuulee paikallaankin
                              Vikakoodien lukua porin suunnalla

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎