Tänään alkoi avovaimon kauppareissulla auto pitämään sellasta mekkalaa, että ajaminen lopetettava. Syy löytyikin aika nopeesti, kun moottorin tuuletin oli vinossa. Vesipumpun laakerointi petti. Tuli vaan mieleen, onko mahdollista jos laakerointi pettää niin pumpun siivet syövät jakopään koppaa??
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 528i Vesipumppu korkkas
Collapse
X
-
Tuttu juttu ja tää taitaa olla eessä näissä kaikissa e39 vehkeissä. Itsellä kans tilttas mutta selvittiin ihan pelkästään uuden vaihtamisella. Se siipi on kyllä mielestäni sen mallinen että tuskin on pelkoa mistään "isommasta" remontista. Korjatkoon jos joku on toista mieltä. Jotenkin tuntuu että nää viat suorastaan kuuluu näitten ominaisuuksiin. Tämähän on tää "bermuudan rahakolmio" mihin uppoo kaikki rahat, nimittäin vesipumppu termostaatti ja jäähdytin...
-
-
Jaa enpä tiedä mutta eikös nekin jonkun isomman valmistajan pumppuja ole:think Itse hain sillo ad varaosaliikkeestä ja makso jotai pikkasen päältä satkun. Taitaa olla tarkka hinta jossain aikaisemmassa threadissa johon kirjoittelin. Toisaalta autoni oli v8 m62 joten hintoja ei pysty vertaileen.
Tosta bermuudan kolmiosta vielä. Sinänsä huvittavaa että vaihdoin kuukaus takaperin vähän uudenpaan bemariin eli -99 540. Auto kerkis olee ajossa varmaa viikon kun siittä halkes syyläri saatana samasta paikasta kun aikaisemmin vanhasta 535:sta.
Comment
-
-
Originally posted by Valkman View PostBermuudan kolmiona tuo termostaatti. Eikös se tekniikan facelift termostaattikotelo ole se, joka korkkaa, eikä tuo vanhanmallinen? Vai meneekö se juuri päinvastoin?
Ihan näin mielenkiinnosta... Onko autollasi ajettu väliä 150 - 200 tkm?Ei tietoa. Ei ole ajettu kun 130tkm, ja ne jopa saattais pitää paikkansa.
Comment
-
-
Originally posted by jarkkil View PostNyt veditkin sit aikas hyvän kyssärin. Olen kyllä olettanut sen olevan niissä vanhemmissaEi tietoa. Ei ole ajettu kun 130tkm, ja ne jopa saattais pitää paikkansa.
Niin siitä termarista. Järkeenkäypää olisi, että uudempaan on parannus tehty, mutta toisaalta vanhaan myydään perinteistä termostaattia kun uudempaan tekniikkaan "modulia", jossa muovikotelointi ja termari sisällä (linkki Kl-varaosat). Toisaalta luin vaan, että termarin kotelo halkeaa, joten tuo linkittämäni härpäke tuntuisi vuotavan enneminkin kuin normitermarin kotelo. Huomoi tosin, etten ole ehtinyt tutkia omasta, vanhasta mallista ja vanhasta moottorisesta (E39:stä), tuota kotelomateriaalia, joten en mene väittämään.
Comment
-
-
Ite ostin kl:stä vesipumpun 40 euron hintaan, m52 moottoriiin.
Pumpussa ei ollut itsellä mitään vikaa, mutta vaihdoin sentakia että ei satu tollasia ja seon aina "ennaltaehkäsevää" huoltoa kuiteskin noin halvasta osasta kyse.
190 tkm kohdalla laitoin uuden.
Että eiköhä se oo parempi kun käytetyn pemarin ostaa ni termari+pumppu ainaski uusiks ja samalla uudet nesteet ja huolellinen ilmaus. :think
Comment
-
-
Autolla ajettu nyt 188 tkm. Pumpun hihnapyörän reuna saanut vähän kipeetä, kun pumppu oli lonksuttanut. Ihmettelen kun ei työntänyt nesteitä ulos! Motonetistä ostin uuden pumpun, termarin ja hihnankiristimet. Olivat alkuperäisiä...
Hihnapyörä tarvii ostaa myöhemmin. Onko kellään tietoo hinnasta?E39 528i vm. -96
Comment
-
-
Nyt pelaa ja kukkuu, mutta lämpimän ilman sisälle tulo mietityttää. Koska autossa on sähköinen kiertovesipumppu, vaikuttaako esim kierrosten nosto lämpimän ilman tuloon eli tehostuuko se? mun koslassa se ainakin vaikuttaa. Viallinen vesipumppu kairasi pumpun pesää toiselta laidalta 1-2 mm. Mahtaakohan olla vaikutusta vedenkiertoon?E39 528i vm. -96
Comment
-
-
Nyt en kirjoita luotettavasti, mutta aiheeseen tavallaan liittyen, eli vesikierron likaantumiseen... Tehtiin meseen kansiremppa ja päivän aikana vesitilaan lensi vaikka mitä tiivistejämiä ja koivun siemeniä (taivasalla). Remontista itsestään ei tullut jälkimaininkeja, muuta kuin sisätilan lämmöt meni yhtäkkiä täysille ja pysyivät siellä pari päivää. Vika häipyi itsestään, mutta ilmeisesti tuo lika saattoi kerääntyä johonkin väliin tukkeutuvalla vaikutuksella (esim. "duoventtiilit", eli "närhen munat", eli vedenkiertoa säätelevät magneettiventtiilit). Bemarissa on samanlaiset, mutta sattumaa tuo tais loppujen lopuksi varmaan olla.
Jäisköhän ne jämät sulla vaikka jäähdyttimen päätyyn.. en tiä, mutta jäähdytyksen tehoon sillä suurella varmuudella ei ole vaikutusta.
Comment
-
-
Originally posted by Hartza´s garage View PostAutolla ajettu nyt 188 tkm. Pumpun hihnapyörän reuna saanut vähän kipeetä, kun pumppu oli lonksuttanut. Ihmettelen kun ei työntänyt nesteitä ulos! Motonetistä ostin uuden pumpun, termarin ja hihnankiristimet. Olivat alkuperäisiä...
Hihnapyörä tarvii ostaa myöhemmin. Onko kellään tietoo hinnasta?
Comment
-
-
Originally posted by Hartza´s garage View PostHihnapyörä tarvii ostaa myöhemmin. Onko kellään tietoo hinnasta?
Mulla otti myös viskon siivet jäähdyttäjään, ja oisivat halunneet senkin korjaamolla vaihtaa, mutta en antanut kun ei kerran vuotanut. Vielä on pysyny nesteet sisällä, ja pysyi myös sillon kun pumppu levis.
Koko remontin hinnaksi tuli vajaa 300€ töineen osineen, enkä ees termaria vaihdattanu.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
Comment