Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 tasonsäätö hajosi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zeizei
    Bimmer Rookie
    • Aug 2004
    • 147
    • Oulu

    E39 tasonsäätö hajosi

    Anoppi istui takapenkillä ja kuoppaan ajettuani takajousituksesta katosi ilmat. Valo palaa näytössä ja perä on maassa. Ajattelin aamulla nilkuttaa sen lämpimään halliin. Onkos hyviä neuvoja tai tietoa palkeitten hinnasta? Kyseessä siis Touring.
    BMW X3 -15
    BMW 530D -08
    BMW 320D -99
    BMW 525TDSA Touring -98
    BMW 318IS -90
  • jannmann
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 5856
    • Joccis City

    #2
    palje

    Muistaakseni alle 200e/kpl. maksaa palje.
    Ei kannata sit ajella perse alhaalla paljoa, menee kumit todella nopeasti vituiks.
    Tarkista nyt kuitenkin että vika on varmasti palkeessa, eikä letkuissa.
    Aprilia RSV4

    Comment

    • janik
      Bimmer Rookie
      • Jan 2006
      • 28
      • Kotka

      #3
      Originally posted by zeizei View Post
      Anoppi istui takapenkillä ja kuoppaan ajettuani takajousituksesta katosi ilmat. Valo palaa näytössä ja perä on maassa. Ajattelin aamulla nilkuttaa sen lämpimään halliin. Onkos hyviä neuvoja tai tietoa palkeitten hinnasta? Kyseessä siis Touring.
      Ja vaihda ihmeessä tuo anoppi "hieman" kevyempään malliin.... tuo tulee kalliiksi pitemmän päälle!
      E39 523 TOURING Monark 1959, Race sierra & Race prelude.

      EX: E30 316 , E36 318i , E30 325i touring E30 318 I M touring ja noin 50 muuta PASKAA....

      Comment

      • jamoc8
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2005
        • 277
        • Oulu

        #4
        Originally posted by janik View Post
        Ja vaihda ihmeessä tuo anoppi "hieman" kevyempään malliin.... tuo tulee kalliiksi pitemmän päälle!
        Sama kävi mielessä
        ---- Bee äm dapl juu ----

        Comment

        • zeizei
          Bimmer Rookie
          • Aug 2004
          • 147
          • Oulu

          #5
          Illalla avattuani ovet lukosta kompura nosti perän takaisin oikealle korkeudelle ja aamun työmatkalla jousitus taas toimi. Joku väliaikainen kosteudesta ja pakkasesta johtunut häiriö, toivottavasti. Muuten on perän jousitus aina toiminut, mutta kovalla pakkasella (>20 astetta) syttyy joskus varoitusvalo ilman mitään näkyvää syytä.
          BMW X3 -15
          BMW 530D -08
          BMW 320D -99
          BMW 525TDSA Touring -98
          BMW 318IS -90

          Comment

          • Valkman
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2006
            • 712
            • Helsinki

            #6
            Sitä suuremmalla syyllä anoppi vaihtoon

            Comment

            • Kentsu
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2004
              • 1397
              • Tuusula

              #7
              Originally posted by zeizei View Post
              Illalla avattuani ovet lukosta kompura nosti perän takaisin oikealle korkeudelle ja aamun työmatkalla jousitus taas toimi. Joku väliaikainen kosteudesta ja pakkasesta johtunut häiriö, toivottavasti. Muuten on perän jousitus aina toiminut, mutta kovalla pakkasella (>20 astetta) syttyy joskus varoitusvalo ilman mitään näkyvää syytä.
              Vois olla jommassa kummassa niistä kahdesta taka-akselin tasoanturista jotain (kosketus)häikkää. Vuotoa ei ilmeisesti nyt sitten onneksi ole...
              Itselläkin on sedanissa tuo ilmajousitus. Niin kuin monet muutkin lisähöysteet, mainio varuste niin kauan kuin toimii. Toistaiseksi mulla on toiminut täysin. Näyttää muuten että merkkihuollotkaan ei tajua tästä systeemistä hevon hujaustakaan. Aihe kiinnostaa joten päivitähän tänne sikäli mikäli jotain tuon systeemin kans puljaat, pidä se vanha anoppi vielä niin että saat koerasitettua palkeita

              Ja muuten merkkihuollon testeri saa imettyä jotain infoa myös tuosta tasonsäädöstä.
              Ex: 523iA '97, 520iA '89
              /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

              Comment

              • TFV
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2006
                • 3080
                • Nurmijärvi

                #8
                Mulla meni aikanaan e39 528 touringista kyseinen kumipötkylä hajalle. Perä oli vaan aamulla maassa eikä enää noussut. Rännäriltä hain likiuudet käytetyt muistaakseni hintaan 200.- pari. Vaihtotyö on tosi helppo kun se sujui jopa minulta. Touringissa puretaan takaluukun verhousta sen verran, että saadaan näkyville jousien yläpäät, ilmaputken liitin irti ja kolme muistaakseni 13mm. mutteria ja jousi on yläpäästään irti. Sitten auto ilmaan ja jousen alapäästä yksi pultti irti, niin voit ottaa pussukan käteen. Ovat eriparia, jos vaihtaa vaan yhden, olkaa tarkkana osaa ostaessanne. Mun mielestä ne kyllä kannattaa vaihtaa molemmat saman tien. Jos toinen on tullut tiensä päähän, ei toinenkaan enää kaukana ole.
                Terveisin, Tomi
                E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

                Comment

                • Moonshine
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2003
                  • 1018
                  • Järvenpää

                  #9
                  Originally posted by Kentsu View Post
                  Itselläkin on sedanissa tuo ilmajousitus. Niin kuin monet muutkin lisähöysteet, mainio varuste niin kauan kuin toimii.
                  Mukava tosiaan niin kauan kun toimii, itselläni ei siis enää toimi. Korjaus olisi sedanin tapauksessa ollut huomattavasti kalliimpi kuin touringissa, koska sedanissa ei ole irrallisia palkeita vaan iskariin integroitu ilmapalje. Kappalehinta tais olla jotain hieman yli 500€. Elektroniikkahan noissa on sama, mutta myöskään siitä ei tajua merkkihuolto yhtikäs mitään, ja ainoa korjaustoimenpide on vaihtaa koko paska. Ja muuten, itse kompuraan ei edes ole jälkimarkkinoilla varaosia, joten jos se hajoaa, niin itseltäni löytyykin sitten sopivasti varaosa
                  "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    #10
                    Onko e39:ssä tuo tasonsäätö ilmalla? E34:ssa se on hydraulinen.

                    Comment

                    • TFV
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2006
                      • 3080
                      • Nurmijärvi

                      #11
                      Ilmallapa hyvinnii...
                      E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

                      Comment

                      • micci
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2006
                        • 95

                        #12
                        Mistä tuon tasonsäädön helpoiten tunnistaa?
                        Olen ihmetellyt auton alle katsoessa kun itse takajousia ei näy missään vaan ovat jonkinsortin "limppujen" sisällä??
                        Lisäksi kävi pikku fiba kun jouduin sepelin päällä vaihtamaan rengasta ja auton oma tunkki kaatui alle, sitten rupesi kuulumaan jotain ihme ääntä aivan kuin joku pumppu olisi käynyt. Kun sain renkaan paikoilleen niin perä oli alhaalla mutta nousi siitä kyllä itsekseen kun heitin pienen lenkin.
                        525TDS A -98 Touring

                        Comment

                        • Kentsu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2004
                          • 1397
                          • Tuusula

                          #13
                          Originally posted by micci View Post
                          Mistä tuon tasonsäädön helpoiten tunnistaa?
                          Olen ihmetellyt auton alle katsoessa kun itse takajousia ei näy missään vaan ovat jonkinsortin "limppujen" sisällä??
                          Lisäksi kävi pikku fiba kun jouduin sepelin päällä vaihtamaan rengasta ja auton oma tunkki kaatui alle, sitten rupesi kuulumaan jotain ihme ääntä aivan kuin joku pumppu olisi käynyt. Kun sain renkaan paikoilleen niin perä oli alhaalla mutta nousi siitä kyllä itsekseen kun heitin pienen lenkin.
                          Tasonsäädöltähän tuo kuulostaa... Vararenkaan vanteen alla on musta pönttö jonka sisällä kompura, ja pitäis se varoitusvalokin olla keskellä mittaristoa.
                          Ex: 523iA '97, 520iA '89
                          /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                          Comment

                          • bimmer_e39
                            Newbiemmer
                            • Mar 2007
                            • 14

                            #14
                            paljokohan noi tasonsäätimet mahtaa maksaa?luulisin et niis vois olla vikaa mulla tehny nyt viikon sisällä pari kertaa et ilmat katoo noista pusseista ku lähtee ajaan!vika korjaantuu sillä et auto sammuksiin ja virrat uudelleen päälle nii perä nousee taas ilmaan...vois kokeilla putsata noi säätimet nykyy et ovat aika likaset ja ehkäpä hapettuneet....pitäskö kompuran hurista koko ajan auton ollessa käynnissä vai sillon tällöin pukata ilmaa pusseihin?
                            e39 528ia touring vm-97
                            ----------------------
                            ex.e34 525i vm-91
                            ex.e30 318is vm-90

                            Comment

                            • Kentsu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2004
                              • 1397
                              • Tuusula

                              #15
                              Originally posted by bimmer_e39 View Post
                              paljokohan noi tasonsäätimet mahtaa maksaa?
                              Tuolta muutat taaloja euroiksi: http://www.realoem.com/bmw/showparts...20&hg=33&fg=50

                              Originally posted by bimmer_e39 View Post
                              pitäskö kompuran hurista koko ajan auton ollessa käynnissä vai sillon tällöin pukata ilmaa pusseihin?
                              Silloin tällöin. Ei sitä kompuran hurinaa kyllä kuule sisälle, varsinkaan jos auto käynnissä.
                              Ex: 523iA '97, 520iA '89
                              /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎