Announcement

Collapse
No announcement yet.

Akku finaalissa? E39 523i -96

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mikron
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 2171
    • Himas

    Akku finaalissa? E39 523i -96

    Auto seissyt kaksi viikkoa ja starttasi ihan hyvin käyntiin. Ajoin talomme takapihalta etupihalle ja annoin käydä tyhjäkäyntiä hetken ja kun menin takaisin autoon paloi mittaristossa ABS- ja ASC-merkkivalot.

    Sammutin auton ja yritin käynnistää uudelleen (jos olisi sillä sammunut ne varoitusvalot), mutta ei pyöritä starttia, kuulostaa kuin joku rele naksuisi ja mittariston merkkivalot vilkkuu.

    Eli haenko Motonetista uuden akun ja jos joku vielä tietää mikä niistä käy heittämällä paikalleen?
    F11 530dA xDrive M-sport -13
    Ex:E39 525i Touring M-sport -03
    Ex: E38 740iA -98
    Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
    Ex: E39 523i -96
    Ex: E34 520i -89
  • mikron
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 2171
    • Himas

    #2
    Virta vähissä

    Puolen tunnin päästä lähti taas käymään ja kun laittoi ajovalot päälle, syttyi ABS- ja ASC-valot ja mittariston valot himmeni melkein pimeiksi. Eli akussa oli huonosti virtaa ja siksi syttyi varoitusvalot. Lataillaan akku ja katsotaan mennäänkö akkuostoksille.

    Onko tosta Motonetin akusta (n. 50egee, n. 70a) mihinkään? Sopiiko mitoiltaan heittämällä paikalleen?
    F11 530dA xDrive M-sport -13
    Ex:E39 525i Touring M-sport -03
    Ex: E38 740iA -98
    Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
    Ex: E39 523i -96
    Ex: E34 520i -89

    Comment

    • Aksu|
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 1063

      #3
      Originally posted by mikron View Post
      Onko tosta Motonetin akusta (n. 50egee, n. 70a) mihinkään? Sopiiko mitoiltaan heittämällä paikalleen?
      Josko katsoisit minkäkokoinen sielä nykyinen on niin tietäsit mikä sinne mahtuu?

      Omassani on 90Ah, luulisi jotta 70Ah mahtuu yhtälailla. Alkuperäisen kokoisella tosin korvaisin, eli silmä käteen ja tutkimaan
      EX:
      328CiA -99
      525tdsA -98
      525i -93
      316i -95
      Peugeot 405Mi16 -89, 106GTi -98, 306GTi -00, 306 GTi-97

      Comment

      • mikron
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2005
        • 2171
        • Himas

        #4
        Originally posted by Aksu| View Post
        Josko katsoisit minkäkokoinen sielä nykyinen on niin tietäsit mikä sinne mahtuu?

        Omassani on 90Ah, luulisi jotta 70Ah mahtuu yhtälailla. Alkuperäisen kokoisella tosin korvaisin, eli silmä käteen ja tutkimaan
        Ei kiinnosta repiä ensin vanhaa akkua irti ja mitata mikä mahtuu, vaan ostaa akku joka sopii suoraan paikalleen ilman silmän käteen ottamista. Vitutti edelliseen Mersuun ostaa Motonetista kyseiseen malliin "sopiva" akku, joka ei sitten olisi sopinutkaan ilman rautalankavirityksiä paikalleen. Joutui käydä vaihtamassa akkua Motonetissa ja mittailemaan mikä sinne sopii. Helpointa olisi tietenkin viedä auto pajalle...
        F11 530dA xDrive M-sport -13
        Ex:E39 525i Touring M-sport -03
        Ex: E38 740iA -98
        Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
        Ex: E39 523i -96
        Ex: E34 520i -89

        Comment

        • Aksu|
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 1063

          #5
          Originally posted by mikron View Post
          Ei kiinnosta repiä ensin vanhaa akkua irti ja mitata mikä mahtuu, vaan ostaa akku joka sopii suoraan paikalleen ilman silmän käteen ottamista. Vitutti edelliseen Mersuun ostaa Motonetista kyseiseen malliin "sopiva" akku, joka ei sitten olisi sopinutkaan ilman rautalankavirityksiä paikalleen. Joutui käydä vaihtamassa akkua Motonetissa ja mittailemaan mikä sinne sopii. Helpointa olisi tietenkin viedä auto pajalle...
          Tuppaavat olemaan aikalailla fyysisesti samankokoisia ampeerituntien mukaan. Omissa akuissani tuo kyseinen luku on lukenut aina nätisti siinä akun päällä, ei ole tarvinut akkua irroitella nähdäkseen minkä kokoinen se on. Lukee toki myös ohjekirjassa minkä kokoista sinne suositellaan.
          Vuosimalliin 2001 525i/540i suositellaan 90Ah, samoin 2000vm 528i/540i
          Last edited by Aksu|; 24-12-2006, 09:54.
          EX:
          328CiA -99
          525tdsA -98
          525i -93
          316i -95
          Peugeot 405Mi16 -89, 106GTi -98, 306GTi -00, 306 GTi-97

          Comment

          • Valkman
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2006
            • 712
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by mikron View Post
            Ei kiinnosta repiä ensin vanhaa akkua irti ja mitata mikä mahtuu, vaan ostaa akku joka sopii suoraan paikalleen ilman silmän käteen ottamista. Vitutti edelliseen Mersuun ostaa Motonetista kyseiseen malliin "sopiva" akku, joka ei sitten olisi sopinutkaan ilman rautalankavirityksiä paikalleen. Joutui käydä vaihtamassa akkua Motonetissa ja mittailemaan mikä sinne sopii. Helpointa olisi tietenkin viedä auto pajalle...
            Helpointa tosiaan näyttäisi olevan sen pajalle vieminen....

            Comment

            • juhape
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2004
              • 321
              • Pieksämäki

              #7
              Veikkaisin kyllä että latauksessa on vikaa...
              Ennenkuin menet akkuostoksille niin mittaa latausjännite. Ehjällä laturilla kyllä kaynnissä ollessa riittää virtaa vaikka akku oliskin kokolailla sökö.
              -BMW 530d Touring -14 LCI
              -Ford Mondeo 2.0 TDCi -19 150hp Titanium Wagon
              -Zetor 6245-89
              -David Brown 996 -76
              -MF 35 -58
              -Tunturi Super Sport -85
              -Tunturi Super Sport -77

              Comment

              • Carbonfiber
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 5226
                • Hki 43

                #8
                Meillä oli just samanlainen vika E39:sissä ja osoittautui laturiviaksi.
                Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
                Z3 Roadster 2.8 '98
                isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
                ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
                Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
                Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



                - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

                Comment

                • SledgeHammer82
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 1651
                  • Pk-seutu

                  #9
                  Originally posted by mikron View Post
                  Puolen tunnin päästä lähti taas käymään ja kun laittoi ajovalot päälle, syttyi ABS- ja ASC-valot ja mittariston valot himmeni melkein pimeiksi. Eli akussa oli huonosti virtaa ja siksi syttyi varoitusvalot. Lataillaan akku ja katsotaan mennäänkö akkuostoksille.

                  Onko tosta Motonetin akusta (n. 50egee, n. 70a) mihinkään? Sopiiko mitoiltaan heittämällä paikalleen?
                  Katso Vartan sivuilta (www.varta.fi) akku ajoneuvotyypin perusteella ja sieltä valitset oikein mallin. Antaa sopivat akkumallit ja kertoo niiden ulkomitat ynnä muut tiedot. Noiden tietojen perusteella on aina löytynyt oikean kokoinen akku Bemareihin

                  Comment

                  • Aksu|
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 1063

                    #10
                    Originally posted by juhape View Post
                    Veikkaisin kyllä että latauksessa on vikaa...
                    Ennenkuin menet akkuostoksille niin mittaa latausjännite. Ehjällä laturilla kyllä kaynnissä ollessa riittää virtaa vaikka akku oliskin kokolailla sökö.
                    Ja mikäli yleismittari ei pysy kädessä, tai sitä ei ole. Niin latausjännitteen voit tarkistaa mm. myös tämän sivun ohjeilla, kohdasta "Secrets of the check control". Mikäli tämä ohje ei päde sinun kohdallasi, niin voit kokeilla vaikka tätä. Sitten on vielä tämä hieman sekavampi sivu.

                    Latausjännitteen pitäisi liikkua yli 13v lukemissa.
                    EX:
                    328CiA -99
                    525tdsA -98
                    525i -93
                    316i -95
                    Peugeot 405Mi16 -89, 106GTi -98, 306GTi -00, 306 GTi-97

                    Comment

                    • mikron
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2005
                      • 2171
                      • Himas

                      #11
                      Kiitosta vaan kaikille, laturissa ei vikaa, kahden viikon seisominen ja sitä ennen pätkäajo on jättänyt akun tyhjilleen. Nyt kukkuu ihan normaalisti taas. Sitä aina vaan varautuu pahempaan... Ja noi "salavalikon" ihmeet jo katoin ja tyhjäkäynnillä näytti 13V jännitettä, eli vissiin normaali. Kierroksia kun antoi, niin nousi yli 14V.
                      F11 530dA xDrive M-sport -13
                      Ex:E39 525i Touring M-sport -03
                      Ex: E38 740iA -98
                      Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
                      Ex: E39 523i -96
                      Ex: E34 520i -89

                      Comment

                      • Guest's Avatar

                        #12
                        Ei se ihan nnormaalilta kuullosta, kyllä mulla on 523:ssa latausjännite 14 V tyhjäkäynnilläkin? Tosin mulla on 140 A laturi, kun on tuontiauto varusteilla.

                        Comment

                        • bemu2000
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 17799
                          • Jämsä

                          #13
                          Originally posted by Brotofobia View Post
                          Ei se ihan nnormaalilta kuullosta, kyllä mulla on 523:ssa latausjännite 14 V tyhjäkäynnilläkin? Tosin mulla on 140 A laturi, kun on tuontiauto varusteilla.
                          joo, ei jännite saisi pudota tyhjäkäynnilläkään...
                          TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                          Vanteet edullisesti
                          Nostureita ja rengaskoneita

                          Comment

                          • Aksu|
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2003
                            • 1063

                            #14
                            Tuossa katselin TIS:ää oman tds:n tiedoilla ja sieltä löytyi tälläiset lauseet (samaa näytti myös 523i -96 mallille):

                            "Regulated voltage at 1500rpm engine speed / no electrical devices on: 13.5 .... 14.1v (at 30c to 60c at regulator)"

                            "Constant voltage regulator (only for vehicles with battery in trunk or underneath rear seat): 14.3v +/- 0.1v"



                            Omassani akku takakontissa ja katsoin että kun kunnolla kuormitti akkua (puhallus täysillä, ratin ja takalasin lämmitys päällä) tyhjäkäynnillä mittariston kautta näytti 12.5v latausjännitettä

                            Normaali käytössä (pelkkä puhallin, radio jne. päällä) latausjännite pyöri 13.6-13.8v lukemissa.
                            Last edited by Aksu|; 27-12-2006, 21:38.
                            EX:
                            328CiA -99
                            525tdsA -98
                            525i -93
                            316i -95
                            Peugeot 405Mi16 -89, 106GTi -98, 306GTi -00, 306 GTi-97

                            Comment

                            • mikron
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2005
                              • 2171
                              • Himas

                              #15
                              Itellä on myös takakontissa ja salavalikko näyttää tyhjäkäynnillä 13V ja ei tarvi antaa edes 1500rpm kun näytää 14,4V. Uskoisin, että on ihan normaali.
                              F11 530dA xDrive M-sport -13
                              Ex:E39 525i Touring M-sport -03
                              Ex: E38 740iA -98
                              Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
                              Ex: E39 523i -96
                              Ex: E34 520i -89

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎