Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530d ASC/DSC ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jussiupn
    Newbiemmer
    • Dec 2006
    • 10
    • Hyvinkää

    E39 530d ASC/DSC ?

    Olen hankkimassa 530d:tä ja vuosimalli sijoittunee -00-01. Vanhemmissa oli ASC ja facelift-mallissa ilmeisesti tuo DSC. Onko perusteltua ostaa vain tuolla DSC:llä vai "pärjääkö" myös tuolla ASC:llä ?
    Tarkoitus ei ole ajaa rallia, mutta talvella toki on noita liukkaita paikkoja varovaisellekin kuskille.

    jussi
  • Kentsu
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2004
    • 1397
    • Tuusula

    #2
    Omasta mielestä ASC toimii varsin pätevästi ja herkästi, suurimpana puutteena juuri tuo vapaasti pyörivien etupyörien kontrolloimattomuus. Aika limitillä kuitenkin mennään jos ASC-auto lähtee lapasesta tilanteessa jonka DSC olisi voinut vielä korjata. Vasta DSC on kuitenkin "oikea" ajonvakautusjärjestelmä, vaikka Automatic Stability Control:n nimikin siihen viittaa.
    Ex: 523iA '97, 520iA '89
    /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

    Comment

    • reddewil
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2003
      • 3015
      • West Coast

      #3
      Pakko kuitata, rattimiehet pärjää ilman ABS:kin
      ...

      Comment

      • Moonshine
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2003
        • 1018
        • Järvenpää

        #4
        Originally posted by reddewil View Post
        Pakko kuitata, rattimiehet pärjää ilman ABS:kin
        Niin, ja kävelymiehet ilman autoa...

        Mutta tosiaan, itseänikin kiinnostaa kovasti kuinka paljon DSC tuo lisää ASC+T:n päälle? Omasta mielestäni e39:n ASC+T on melko herkälle viritetty, eikä senkään kanssa auto lähde lapasesta ellei sitä yrittämällä yritä tai haasta fysiikan lakeja liiallisella tilannenopeudella.
        "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

        Comment

        • suffeli
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2004
          • 559
          • JKL

          #5
          Itse sanoisin, että kaikkein tärkeintähän on itse tietää kuinka auto käyttäytyy ja millaiset varusteet siinä on. Esim. takavetoinen auto huonoilla renkailla ilman mitään luistonestoja + todella liukas keli = hyvin varovaisia ohituksia. Muistan kun joskus 10v sitten ajoin vanhalla diesel mersulla lappiin päin. Lähdin ohittamaan autoa ja ohitukset on tehtävä kaasu pohjassa jos meinaa päästä ohi. Noh, suunnilleen rinnalla vauhtia oli +110km/h ja mersu alkaa painamaan perää sivulle. Siinä tuli hätä ja hommia että sai auton pysymään tiellä ja vielä päästä takaisin omalle kaistalle. Sen jälkeen ohitukset suoritettiin hyvin, hyvin varovaisesti!

          Edellisessä 528i:ssa oli ASC ja koskaan ei ollut vastaavia ongelmia. Kaasu pohjassa sai ohitukset tehdä. Mun kokemuksen mukaan ASC estää sen, että auto ei lähde lapasesta kaasua painamalla. Mutta jos mutkaan tulee liian kovaa, niin auto yli/aliohjautuu ja sitten auto pitää osata se itse suoristaa, siihen ei ASC vaikuta mitenkään. DSC sensijaan auttaa myös em. tilanteessa. Nykyisessä autossa on juurikin tuo DSC mutta niin vähän on kokemuksia, etten kunnolla osaa arvioida sen vaikutusta. Sen olen huomannut, että aika herkästi se reagoi. Esim. kaupungissa risteykset on välillä täysin peilijäässä ja alla saksankitkat, niin ihan 20km/h nopeuksista jo alkaa valot vilkkua ja nopeus tippuu kun jarrut alkaa napsua. Ainakaan vielä ei ole tapahtunut sellaista, että DSC olisi "pelastanut" tilanteen. Tosin olen ajanut niin vähän ja rauhallisesti, ettei tilanteita edes ole tullut.

          Musta ASC riittää jos on ajanut ennenkin takavetoisella autolla ja kokee ettei tule jännäkakka housuun jos jotain yllättävää tapahtuu eli siis osaa reagoida oikein. Itsellä DSC oli kriteeri, sillä myös emäntä ajaa autolla paljon ja häneltä ei välttämättä löydy taitoja hallita autoa. Edellisen auton hän sai spinnaamaan kaupunkinopeuksissa talvella lähes suoralla tiellä

          Mutta tuskinpa se DSC olisi vakiona kaikissa uusissa bemareissa jos se ei parantaisi turvallisuutta!
          ------
          G31 530d

          Comment

          • 10+
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2006
            • 2084
            • Nivala

            #6
            DSC on yliveto keksintö, talvella voit ajaa TODELLA huolettomasti. En ikinä vaihtaisi pois
            E39 M5 -00

            Ex E60 530Da M-Sport -04
            Ex E39 M5 -00
            Ex E39 M5 -00 Individual
            Ex E36 3.0 M3 Cabrio -94
            Ex E36 3.0 M3 -93
            Ex E36 2.5 Cabrio -94
            Ex E36 3.2 M3 -97
            Ex E36 2.5 Coupe -93

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              #7
              Originally posted by suffeli View Post
              Mutta jos mutkaan tulee liian kovaa, niin auto yli/aliohjautuu ja sitten auto pitää osata se itse suoristaa, siihen ei ASC vaikuta mitenkään.
              Kyllä ASC tekee jotain mutkassakin, ei ehkä ihan "mahdottomassa" tilanteessa, mutta sellainen liukas mutka jossa perä meinaa lähteä sivulle niin eipä sitä tapahdu vaan auto nytkähtää ja oikenee. Mutta jos DSC osaa tehdä tuon saman taikatempun myös etupyörillä, niin sittenhän se on ihan kiva varuste. Minulla oli ennen etuvetoinen ja siihen verrattuna pelkällä ASC:lla varustettukin E39 menee kuin juna. Huonoa ajokeliä ei oikein edes tajua ja ihmettelee vaan miksi muut köröttelee. Vielä jos tuossa olisi neliveto...
              E39 528iA

              Comment

              • Rahu
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2002
                • 6464
                • Tuusula

                #8
                Parhaiten eron huomaa noiden välillä kun ajaa vapaalla liian kovaa mutkaan niin että lähtee sladiin, niin aika hiljaista on asc:n käyttäytyminen verrattuna dsc:hen.
                BMW Service
                P.o4oo925441
                [email protected]
                Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                Comment

                • suffeli
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2004
                  • 559
                  • JKL

                  #9
                  Originally posted by Rahu View Post
                  Parhaiten eron huomaa noiden välillä kun ajaa vapaalla liian kovaa mutkaan niin että lähtee sladiin, niin aika hiljaista on asc:n käyttäytyminen verrattuna dsc:hen.
                  Juuri näin. Kokeileppas TJJ ajaa mutkaan VAPAALLA liian kovaa ja katso syttyykö ASC valo? Uskalla edelleen väittää että tuossa tilanteessa ASC ei tee yhtään mitään. DSC sensijaan huomaa, että ratti osoittaa eri suuntaan mihin auto menee ja alkaa jarruttelemaan ja yrittää oikaista autoa.
                  ------
                  G31 530d

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Originally posted by suffeli View Post
                    Juuri näin. Kokeileppas TJJ ajaa mutkaan VAPAALLA liian kovaa ja katso syttyykö ASC valo? Uskalla edelleen väittää että tuossa tilanteessa ASC ei tee yhtään mitään. DSC sensijaan huomaa, että ratti osoittaa eri suuntaan mihin auto menee ja alkaa jarruttelemaan ja yrittää oikaista autoa.
                    Täytyy joskus kokeilla, siis jossain parkkipaikalla ettei tule asiaa korjaamolle... Mutta automaatilla ei yleensä vapaalla ajeta, ehkä manuaalivaihteisessa DSC on tarpeellisempi.
                    E39 528iA

                    Comment

                    • Guest's Avatar

                      #11
                      Itse ajelen tuskin koskaan vapaalla mutkaan...musta se kuullostaa ongelmien kalastelulta...no ehkä ajotyylejä on monia. Ite kyllä korostaisin tässä kohtaa renkaitten merkitystä, ja muutenkin sitä että sen E39:sin alusta on kunnossa, ettei renkaat ole heti ilmassa jos vähän täristää. E39:in alustasta löytyy paljon juttua. Semmosen kokemuksen tosta luistonestosta vois vielä sanoo, että pienillä nopeuksilla se tekee autosta voimattoman oloisen...ja lähtee kiihtyyn pikkasen varkain.

                      Oikea lukkoperä olis kyllä vedon kannalta kova sana. Eikä vetävien pyörien jarruttelu...
                      Last edited by Guest; 30-12-2006, 18:24.

                      Comment

                      • Rahu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2002
                        • 6464
                        • Tuusula

                        #12
                        Voi herranjumala kun pitää taas ruveta nussimaan pilkkua Olenko sanonut että kaikkien pitää ajaa liian kovaa vapaalla mutkaan? Ei kai nyt kukaan idiootti noin teekkään mutta kyse olikin eroista ja miten ne helpoiten huomaa niin esitin vaan hyvän tavan verrata noita 2 eri järjestelmää keskenään.

                        ..Ja totuushan on että se kellä ei sitä ole ei sitä myöskään tarvitse, niin kuin joku taisi jo mainitakin. (tähän vois kirjoittaa 1000 esimerkkiä)
                        BMW Service
                        P.o4oo925441
                        [email protected]
                        Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                        Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                        Comment

                        • defa
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2006
                          • 40

                          #13
                          Originally posted by jussiupn View Post
                          Olen hankkimassa 530d:tä ja vuosimalli sijoittunee -00-01. Vanhemmissa oli ASC ja facelift-mallissa ilmeisesti tuo DSC. Onko perusteltua ostaa vain tuolla DSC:llä vai "pärjääkö" myös tuolla ASC:llä ?
                          Tarkoitus ei ole ajaa rallia, mutta talvella toki on noita liukkaita paikkoja varovaisellekin kuskille.

                          jussi
                          DSC tuli suomiautoihin vasta keväällä 2003 vakioksi. Lisävarustelistalta se on toki löytynyt jo paljon aikaisemmin.

                          ASC siis jarruttaa vain takapyöriä eikä sitä kiinnosta etuakseli tai ohjauspyörän liikkeet. Sehän onkin vain vetoluistonesto.
                          DSC siis on aivan eri juttu. Se jarruttaa myös etupyöriä ja määrittää auton kulkusuunnan mm. etupyörien kääntökulman perusteella. Eli siis ohjaa auton "väkisin" yksittäisiä pyöriä jarruttamalla etupyörien osoittamaan suuntaan. Ei ole siis väliä onko veto päällä tai vapaalla. Fysiikan lakien puitteissa toki.
                          Ehdoton varuste myös etuvetoisessa näin talvella!

                          Comment

                          • suffeli
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2004
                            • 559
                            • JKL

                            #14
                            Originally posted by defa View Post
                            DSC tuli suomiautoihin vasta keväällä 2003 vakioksi. Lisävarustelistalta se on toki löytynyt jo paljon aikaisemmin.
                            Minulle kerrottiin, että DSC tuli vakioksi 11/2001. Tieto on lähtöisin Tampereen Metro-Autosta. Sitä en tiedä, että koskeeko se koko 500-sarjaa vai jotain tiettyä mallia tms?
                            ------
                            G31 530d

                            Comment

                            • defa
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2006
                              • 40

                              #15
                              Originally posted by suffeli View Post
                              Minulle kerrottiin, että DSC tuli vakioksi 11/2001. Tieto on lähtöisin Tampereen Metro-Autosta. Sitä en tiedä, että koskeeko se koko 500-sarjaa vai jotain tiettyä mallia tms?
                              Koko BMW mallistoon Suomessa siis DSC vakioksi vasta keväällä 2003. Poislukien tietysti M-sarjan ym. erikoismallit, joissa jo aiemmin vakiona.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎