e39 asc toiminta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TAP
    BTCF Member
    • Oct 2005
    • 84
    • Kuopio

    e39 asc toiminta

    Kuinka luistonesto toimii e39 dieseleissä esim. -00. Leikkaako se moottorin tehoja vai jarruttako vain jarruilla. Olisi kiva tietää kuluttaako turhaan jarruja ohituksissa kun painaa lätkä pohjassa liukkaalla.
    ----- F11 535 XD -12 ------
    ----- E39 530 DA -00 ------
  • Valkman
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2006
    • 712
    • Helsinki

    #2
    Saman jos joku tietäis taas vastaavasti bensakoneilla. Tuntuu vaan tuota vetopuolta hellittävän.

    Comment

    • -Tapi
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 3121
      • Välisuomi

      #3
      Tiettyyn nopeuteen asti jarruilla avittaen + vetoa vähentäen ja siitä ylöspäin vain vetoa vähentäen.

      Voi olla versioeroja kehityskaaren aikana, mutta yllämainitusti toimi ainakin 523iA-97 sekä 530dA-00.
      ---

      Comment

      • Petri.Kekkonen
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 7468
        • Oulu

        #4
        En nyt muista mikä se jarrujen käytön ylärajanopeus tarkalleen oli, mutta ei se yli 30-40 km/h vauhdissa ainakaan jarruttele. Kuulee kyllä äänestä milloin jarruja käytetätään, lähinnä liikkeellelähdössä jos sutii.

        Monella muulla uudella/uudehkolla autolla on haissut mukavasti kuumenneet jarrut talvikelillä tehdyn koeajon jälkeen, mutta ei E39:ssä tätä tapahdu.
        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
        E39 523i M Sport '00, Titansilber

        Comment

        • suffeli
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2004
          • 559
          • JKL

          #5
          ------
          G31 530d

          Comment

          • Petri.Kekkonen
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 7468
            • Oulu

            #6
            Tuossa mainittu nopeudesta riippuva kaksivaiheinen jarrutustehon säätö oli kyllä täysin uutta minulle. Täytyy tutkailla asiaa lisää kun ehtii.
            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
            E39 523i M Sport '00, Titansilber

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              #7
              Miten sitten DSC toimii noissa suuremmissa nopeuksissa vai putoaako sekin systeemi pois päältä? Ja entäpä uudemmissa malleissa (E60) olevat järjestelmät, onko ne yhä samanlaisia vai selvästi parempia?
              E39 528iA

              Comment

              • Petri.Kekkonen
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2006
                • 7468
                • Oulu

                #8
                Originally posted by TJJ View Post
                Miten sitten DSC toimii noissa suuremmissa nopeuksissa vai putoaako sekin systeemi pois päältä?
                Ei tietääkseni.

                Originally posted by TJJ View Post
                Ja entäpä uudemmissa malleissa (E60) olevat järjestelmät, onko ne yhä samanlaisia vai selvästi parempia?
                Ainoa tieto minulla on Teknikens Värld -lehden E39 vs. E60 vertailusta. Siinä kerrottiin että DSC:n toiminta on noissa hyvin erilaista. E39 on herkkä puuttumaan pieneenkin luistoon ja tappaa vauhdin välillä turhankin tehokkaasti. E60 kuulemma sallii paljon enemmän luistoa. Juuri tätä myöhäistä puuttumistahan samainen lehti kritisoi voimakkaasti väistotestissään (ns. älgtest eli hirvitesti), jossa E60 pyrki karkaamaan näpeistä perän irrottua liian leveään luistoon vaikka DSC:n pitäisi se juuri estää. Testailivat tuota myöhemmin monella autoyksilöllä ja kävi ilmi että RunFlat-renkaat ainakin vaikuttavat käyttäytymiseen. Kävivät sitten jopa Saksassa BMW:n vieraana jossa tehtaan testikuljettajat näyttivät kuin E60 taipuu ko. väistöön ilman ongelmia. TV:n tyypit eivät sitten suostuneet ajamaan tuossa samassa tilanteessa, joten lienee selvää että kuljettajan toiminnalla on vaikutusta.

                Juttua aiheesta:


                Video aiheesta:
                mms://qstream-wm.qbrick.com/04755/BMW/0523_bmw_high.wmv
                Last edited by Petri.Kekkonen; 03-01-2007, 13:20.
                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                Comment

                • TAP
                  BTCF Member
                  • Oct 2005
                  • 84
                  • Kuopio

                  #9
                  Hieno järjestelmä!!! Ainakin kun vertaa alkeellisimpiin pelkästään jarruilla toimiviin järjestelmiin.
                  Kiitoksia erinomaisista tiedoista.
                  ----- F11 535 XD -12 ------
                  ----- E39 530 DA -00 ------

                  Comment

                  Working...
                  X