Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 525TDS kone laukesi...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Luotsi
    Bimmer Rookie
    • Oct 2006
    • 47

    E39 525TDS kone laukesi...

    Eipäs ehtinyt kauaa nauttia uudesta pirssistä, kun kone teki tenät...

    Vedot katos moottorista ja alkoi pitämään aika terävää säkättävää ääntä. Ja eiku ensin diisselipajalle pumppua tarkistaan, koska sitä on jo reparoitu aikasemmin. Pumppu ja suuttimet ok, venttiilit ja nostajat ok, ei ohivuotoja sylintereissä. 3 sylinterin puristukset alle normaalin n.13 kiloa.

    Tuomio: 3 sylinterin kiertokanki jotenki vaurioitunut tai kampiakselissa häikkää, koska ei nosta puristuksia tarpeeksi. Tuntuu jotenki oudolta, miten kiertokanki voi hajota? Onko jollain vastaavaa kokemusta?

    Konetta ei ole purettu vielä mitenkään. Oon tässä funtsinu, alkaakko metsästään vaihtokonetta suosiolla, koska tuon myllyn korjaaminen ei ole mitään halpaa hupia. Toisaalta vaihtokonekin on aina riskinsä.

    Ehkä kannattaa kuitenkin avata nykyinen kone ja selvittää mikä oikeasti on vikana? Onko jollain suositella korjaajaa/pajaa Oulun seudulla?
    Jos jollain foorumilaisella on tilat/taidot ja mielenkiintoa koneen irrotukseen, sopivaa lisäansiota tiedossa. Ei huvittas maksaa 60 euroa tunnilta, kun koneen irrotukseen ja takaisinlaittoon menee jo kuulemma 12 tuntia. Aikataulu ei ole ongelma.
  • xela
    Bimmer Rookie
    • Sep 2004
    • 141
    • Tampere

    #2
    Kiertokanki voi tietysti taittua, mutta yleensä kyllä vaatii männän ja kannen väliin jotain pönkää, kuten venttiililautasen tms. Jos kerran venttiilit ok ja nokan ajoitus ok, niin lähtisinpä etsimään vikaa kk-laakereista. Öljypohja veks ja sitten vilkuilemaan ja kokeilemaan, että näkyykö damagea ihan silmämääräisesti tai löytyykö väljää. Välttämättä ei heti kannata alkaa nostamaan koko myllyä pois tilastaan.

    Comment

    • Luotsi
      Bimmer Rookie
      • Oct 2006
      • 47

      #3
      Minä olen ymmärtänyt, ettei edes öljypohjan irrotus onnistu, jos konetta ei nosteta tai etuakselistoa tiputeta? Vai onko huhupuheita...?

      Comment

      • xela
        Bimmer Rookie
        • Sep 2004
        • 141
        • Tampere

        #4
        Originally posted by Luotsi View Post
        Minä olen ymmärtänyt, ettei edes öljypohjan irrotus onnistu, jos konetta ei nosteta tai etuakselistoa tiputeta? Vai onko huhupuheita...?
        Konetta kun nostaa sen verran ku pystyy ja öljyn imuputken tiputtaa vielä öljypohjaan siinä vaiheessa kun öljypohja on irti lohkosta (niiden raosta pääsee löysäämään sen kolme pulttia), niin öljypohja pääsee pois.

        Jos alakertaan pitää isompaa remppaa tehdä niin sitte kyllä kannattaa koko kone nostaa pois.

        Comment

        • jpeltoma
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2004
          • 600
          • pirkanmaa

          #5
          Xela tossa jo antoi hyvät vinkit, olen samaa mieltä...ensin alakautta tutkimaan. Kannattaa ottaa koneen kannakkeet irti ja nostaa konetta tunkilla. Sitten öljypohjan ruuvit auki, mä ite otin vielä ne loiskelevyn ruuvit irti ja pudotin loiskelevyn öljypohjaan. Silleen tulee kivasti tilaa.

          Mulla on mäntiä veivineen asevelihintaan, olisko vaikka 25 eur kipale...uudet on muistaakseeni 200 eur kipale. Kiertokangen laakerisarja maksaa 100 eur KL:ssä,ne ainakin kannattaa uusia.

          Et sanonut onko kansi jo irti? Enivei kun kansi on irti voit pukata kolmosen männän ja tutkia mikä on vikana. Ite olen pariin TDS koneeseen vaihtanut
          mäntiä kone paikallaan, toisesta hajos männän helma ja toisesta katkes venttiili=> mäntä paskaks.

          __________________________________________________ ________________________
          Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

          Comment

          • Luotsi
            Bimmer Rookie
            • Oct 2006
            • 47

            #6
            Kantta ei ole irrotettu, eikä siis tarkemmin tiedetä mitä sekin on syönyt. Itsellä vaan kun ei ole tiloja, missä tehdä, täytyy alkaa järkkään hinausapua pajoja kohti.

            Vielä kun löytäs sopuhintaisen korjaajan, ettei tarvis Wetterille sortua...

            Comment

            • Luotsi
              Bimmer Rookie
              • Oct 2006
              • 47

              #7
              Noniin, nyt on bemu taas liikenteessä eikä ihan halvaksi tullut. Syy löytyi kiertokangen laakerista, joka oli lähtenyt omille teillensä.

              Kampiakselin kaula oli mennyt sen verran huonoksi, ettei sitä voinut koneistaa, joten sekin meni vaihtoon. Samalla kun kone aukaistiin, uusittiin kaikki laakerit, männänrenkaat, sylinterien hoonaus ja venttiilinvarren kumit.

              Ihmetyttää vaan, kun korjaaja mainitsi, että kone oli aukaistu aikaisemminkin, laakerit vaihdettu ja kampiakselia koneistettu. Liekkö sitten amatööri tehnyt, kun tällaisen tempun teki. Mitenkähän edes laakeri voi lähtä omille teillensä, vähäinen öljy tai jotain?. Kilometrejä mittarissa oli siis 250tkm.

              No nyt on ainakin uusi alakerta koneessa, että eiköhän sillä vähän aikaa taas päästele...

              Comment

              • hednam
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2006
                • 959

                #8
                eips mitää

                2 litran ohc turbo, 3/4 puhaltimella sierra jättää sen!

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Mitä maksoi?

                  Comment

                  • jpeltoma
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2004
                    • 600
                    • pirkanmaa

                    #10
                    Originally posted by Luotsi View Post
                    Noniin, nyt on bemu taas liikenteessä eikä ihan halvaksi tullut. Syy löytyi kiertokangen laakerista, joka oli lähtenyt omille teillensä.
                    Siis oliko se laakeri aivan loppu, vai mitä tarkoitat? Tulee vaan mieleen että jos kone oli hiljattain rempattu, niin siellä on sitten ollut väärä liuska ja väärä laakerivälys, ja siksi kone petti.
                    __________________________________________________ ________________________
                    Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      ...tai sitten koottu kk-liuskat väärin?

                      Comment

                      • Kentsu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2004
                        • 1397
                        • Tuusula

                        #12
                        Originally posted by Hemi View Post
                        Mitä maksoi?
                        Varmaan sen verran että saa körötellä vielä jonkun sata tkm. ennen kuin voi huomata dieselin taloudellisen hyödyn
                        Noh vakavasti ottaen kiinnostaa minuakin kuinka diesel napsahtaa noilla kilometreillä ja mitä se viilaus sitten maksaa.
                        Ex: 523iA '97, 520iA '89
                        /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                        Comment

                        • Heguli 31
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 9990
                          • KVLA

                          #13
                          Originally posted by jpeltoma View Post
                          Siis oliko se laakeri aivan loppu, vai mitä tarkoitat? Tulee vaan mieleen että jos kone oli hiljattain rempattu, niin siellä on sitten ollut väärä liuska ja väärä laakerivälys, ja siksi kone petti.
                          Tai öljynkirerrossa jotain ongelmia jo alun perin,ja ensimmäiseen avaukseenkin syynä?Toivottavasti ei ole enää mitään kökkäreitä öljykanavissa.
                          Ps.Saksantuonti?

                          Comment

                          • jpeltoma
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2004
                            • 600
                            • pirkanmaa

                            #14
                            Originally posted by Hemi View Post
                            ...tai sitten koottu kk-liuskat väärin?

                            Sen mitä mä olen kasannut noita koneita niin, alkuperäisessä kk laakerisarjassa yläliuska on merkattu S:llä. Mutta KL:n alkuperäis varaosa liuskasarjoissa kaikki liuskat on samanlaisia. Siellä ei ole erikseen ylä ja ala liuskoja.
                            __________________________________________________ ________________________
                            Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

                            Comment

                            • Luotsi
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2006
                              • 47

                              #15
                              Laakeri oli mun ymmärryksen mukaan siis lähtenyt kokonaan irti kiertokangesta. Kone kyllä kolisikin melko lailla käyntiin lähtiessä.

                              Pitää melkeen tiedustella entiseltä omistajalta, onko teettänyt siihen remonttia (tai myöntääkö sitä). Toivottavasti ovat tarkistaneet öljykanavat samalla, kun aukasivat koneen ja tuollanen vika oli. Auto on saksantuonteja.

                              Autotyö Tonterilla Oulussa teetin remontin ja hintaa tuli töille 1700e ja osat 800e. Kuulemma otti osan työtunneista jo pois, kun niitä oli kertynyt enemmänkin...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎