Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 530d hengetön alakierroksilla kylmänä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • touring39
    BTCF Member
    • May 2005
    • 3901
    • Kaarina

    e39 530d hengetön alakierroksilla kylmänä

    Ennenkuin lämmöt nousee siniseltä, alle 1500 (tarkasti) rpm kone ei vastaa kaasuun kunnolla. Eli pintakaasulla kiihdyttäessä 1500rpm auto hyökkää vasta eteenpäin kunnolla. Vikakoodeja ei ole. Vm. 11/02.

    Metroauton tarkka diagnoosi: "Jaa-a, olisko ominaisuus" ei oikein vakuuta, kun edellinen ei tehnyt tota, mutta se olikin pre-facelift.

    Eli arvon kollegat: onko ominaisuus vai ei? Mistähän rupeis purkamaan...?
    Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

    Ex:
    e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i
  • mattimoi
    Bimmer Rookie
    • Dec 2004
    • 49
    • Viiala

    #2
    moro itselläni samassa pelissä samat ongelmat. vika on toisaikainen..
    joskus ei pelitä toisinaan ok. edellisessä autossa (525 tds) vika oli kokoajan päällä -> syöttöpumpun määräsäädin sekoili.. kallista hupaa. määrä säädin maksoi 1200€, tehdaskorjattu pumppu täystakuulla oli 1800 €, päädyin jälkimmäiseen vaikkei pumppu itse kulukkaan. määräsäädintä ei kuulemma pysty vaihtamaan muutekuin pumppu pöydälle ja sen jälkeen penkkiin säätöön..eli pikku vaiva saa olla niin kauan kun sen kanssa voi elää.......
    "perkeleen nakut"
    e61

    Comment

    • teropa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 3855
      • Oulu

      #3
      Ei varmasti ole ominaisuus. Kyllä se pitää toimia alhaalta asti, jopa kylmänä. Jotain on sökönä tai paskaa väärässä paikassa...

      Tero
      E60 520dA M-sport
      ---Ex
      E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
      E90 330iA, 325iA, 320dA
      E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
      E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

      PPL(A)

      Comment

      • Aksa P
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2006
        • 394
        • Sawo

        #4
        Heitän perinteisen Ilmamäärämittarin.

        Lihaa luiden päälle... Omassa 530d:ssä viime talvena havaitsin saman ongelman kaksi kertaa. Pakkasta oli ollut noin -20 ast. (joulun tienoilla) ja autoa ei oltu lämmitetty (webastoa ei oltu vielä silloin ohjelmoitu esilämmittäväksi). Liikkelle lähdössä kone ei tuntunut ottavan kierroksia normaalisti, veto kateissa alakierroksilla. Kelit lämpeni, ei ongelmia, kunnes ilmamäärämittari sanoi sopimuksen irti n. kuukausi myöhemmin. Tämä Ilmamassamittarin hajoaminen näkyi vikakoodina ja laiskan puoleisena kulkuna. Osan vaihdon jälkeen ei vastaavia ongelmia ollut koko loppu talvena, vaikka muutaman kerran tulikin repäistyä auto käyntiin ilman lämmitystä -20 ast. pakkasesta.

        Alunperin ajattelin tuon vedonpuutteen johtuvan kovasta pakkasesta, mutta näin jälkikäteen olen ajatellut sen oleen ilmamäärämittarin vikaantumisen ensi oireita. Tiedä sitten???
        "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

        Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
        E21 M50B20
        E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
        E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
        E34 10/1990 520i
        Honda Prelude EX vm.-83 1.8

        Comment

        • mattimoi
          Bimmer Rookie
          • Dec 2004
          • 49
          • Viiala

          #5
          olen vaihtanut ilmamäärä mittarin eikä muutosta........
          e61

          Comment

          • Rubu
            Bimmer Fanatic
            • May 2006
            • 809
            • Kuopio

            #6
            Originally posted by mattimoi View Post
            olen vaihtanut ilmamäärä mittarin eikä muutosta........
            Mulla -00 tekee kylmänä siten että kun lähdet parkista kylmänä ja ajat pinta kaasuilla niin jossain siinä 1600 kohdalla "hyökkää" ja tehoa tulee jonkin verran enemmän samalla kaasun asennolla.
            Taitaa siinä kohtaa ahtopaine nousta aika jyrkästi, joten melkein oisin sitä mieltä että ahdin ei vaan ole lämmin ja toimii hieman kulmikkaasti.
            Melkein väittäisin että se on ominaisuus.

            Comment

            • touring39
              BTCF Member
              • May 2005
              • 3901
              • Kaarina

              #7
              Originally posted by Aksa P View Post
              Heitän perinteisen Ilmamäärämittarin.

              Lihaa luiden päälle... Omassa 530d:ssä viime talvena havaitsin saman ongelman kaksi kertaa. Pakkasta oli ollut noin -20 ast. (joulun tienoilla) ja autoa ei oltu lämmitetty (webastoa ei oltu vielä silloin ohjelmoitu esilämmittäväksi). Liikkelle lähdössä kone ei tuntunut ottavan kierroksia normaalisti, veto kateissa alakierroksilla. Kelit lämpeni, ei ongelmia, kunnes ilmamäärämittari sanoi sopimuksen irti n. kuukausi myöhemmin. Tämä Ilmamassamittarin hajoaminen näkyi vikakoodina ja laiskan puoleisena kulkuna. Osan vaihdon jälkeen ei vastaavia ongelmia ollut koko loppu talvena, vaikka muutaman kerran tulikin repäistyä auto käyntiin ilman lämmitystä -20 ast. pakkasesta.

              Alunperin ajattelin tuon vedonpuutteen johtuvan kovasta pakkasesta, mutta näin jälkikäteen olen ajatellut sen oleen ilmamäärämittarin vikaantumisen ensi oireita. Tiedä sitten???
              Juu, MAFia merkkihuoltokin epäili, ja se testattiin käydessä, mutta kaikki arvot oli OK. Mä vien auton yöksi sinne parin viikon sisään, ja ne kattoo aamulla kylmänä josko vian saisi paikallistettua.

              En millään usko, että olisi ominaisuus, kun edellinen 530dA ei tehnyt tuommosta ollenkaan.
              Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

              Ex:
              e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

              Comment

              • Aksa P
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2006
                • 394
                • Sawo

                #8
                Tarkemmin, kun luin postauksia, niin täytyy korjata... Omani ei silloin vuosi sitten meinannut kylmänä kiihtyä, vaikka polki kaasua reilusti.

                Mutta asiaan. Kun on tuo ahtomittari kiinteästi asennettuna, niin testailin päivällä tota, mitä Rubu tossa ylempänä sanoi ja siinä voi olla vinha perä.

                Juurikin 1500-1600rpm kohdalla rauhallisessa kiihdytyksessä ahtopaine lähtee reilumin kasvaman (yli 0,5bar). Riippuu aika paljon kaasun määrästä miten ahdot käyttäytyy, mutta sain mielestäni kuvatun mukaisen kiihtymisen aikaan.

                Jos reilummalla kaasulla auto kiihtyy normaalisti, niin voisi olla ihan ominaisuus.

                edit: Toisaalta, kun sulla on aiempaakin kokemusta 530d:stä, niin luottaisin kuitenkin sun perstuntoon (vikaa ehkä on?).
                Last edited by Aksa P; 21-01-2007, 21:23.
                "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

                Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
                E21 M50B20
                E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
                E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
                E34 10/1990 520i
                Honda Prelude EX vm.-83 1.8

                Comment

                • mattimoi
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2004
                  • 49
                  • Viiala

                  #9
                  oliskohan öljyllä vaikutusta turbon "herkkyyteen" ????
                  e61

                  Comment

                  • makeclick
                    BTCF Member
                    • Mar 2005
                    • 268
                    • Turku

                    #10
                    Kyllä omastakin mielestä kyseessä on "ominaisuus".. Diesel hän ei pala kylmässä niin hyvin ja varsinkaan jos turbo ei ole mukana. Oma tekee ihan samaa.. Kuka edes tarvii repiä kylmänä? Tekee hyvää vahinkoa koneelle kylmänä repiminen. En sitten tiedä kuinka lopussa tehot on kylmänä, mutta kyllä omakin hyökkää 1500-1600rpm kohdassa kylmänä.
                    Harrastepaholainen 335d:
                    Räyskäkä 1/4 mailia:12.553
                    Kiikala 1/4 mailia: 12.357s 186km/h

                    Comment

                    • -Tapi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 3117
                      • Välisuomi

                      #11
                      Minulla "hyökkää" aina yön seisottamisen jälkeen (myös kesällä) ensimmäisten satojen metrien aikana parikin kertaa. Tulee ryömittyä aina hieman yli tonnin kierroksilla ja auto ikäänkuin kaasuttaa itsestään pari kertaa ja kompensoin sitä löysäämällä kaasua. Ihme vika, olen odotellut muuttuisiko se johonkin mutta ei.
                      ---

                      Comment

                      • touring39
                        BTCF Member
                        • May 2005
                        • 3901
                        • Kaarina

                        #12
                        Ongelma selvisi

                        Perstuntuma vei voiton, eli vika löytyi. Syynä oli vuotava polttoainesuodatin. Se vaihdettiin ja henki löytyi taas.
                        Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                        Ex:
                        e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                        Comment

                        • pmtk
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2005
                          • 1560
                          • Iisalmi

                          #13
                          Veljen puolesta kyselen ja tätä topiccia käytän.

                          Auto on 325 TDS (-95) ja oireena vedonpuute kovalla pakkasella (enemmän kuin -25). Ottaa kierroksia vapaalla, mutta nousu on todella hidasta. Ongelma pikkasen pahempi kylmällä koneella kuin lämpimällä. Liittyneekö ongelmaan, mutta kulutusmittarikaan ei nouse kymppiä suurempiin lukemiin, vaikka kuinka kaasua polkee.

                          Lämpimimmillä keleillä ei mitään ongelmaa.
                          E83 X3 3.0dA ja E60 530iA

                          Comment

                          • Rubu
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2006
                            • 809
                            • Kuopio

                            #14
                            Mulla loppui hyökkäilut ahtimen vaihdolla...

                            Taitaa kylmänä johdesiivet jumia kun hyökkii...

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎